[WN] Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Re: Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:59

Wendy ik verzoek je jouw uitlatingen jegens mij gewoon openbaar te plaatsen ofwel voor jezelf te houden. Ook heb ik je via PB al uitgelegd dat er tussen het zwart en wit ook nog een grijs gebied zit. Hierdoor kan het per situatie verschillen of mensen iets 'goedkeuren' of niet.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:06

Eeeuhh een typisch gevalletje van "wie de schoen past..."?
Ik heb Wendy's berichten nog een keertje terug gelezen maar zie nergens iets persoonlijks staan hoor

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:10

wellicht een pb ruzie?? (vindt het ook een beetje vaag worden..)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:11

Ik heb haar idd een pb gestuurd, geheel volgens de boktregels omdat mijn opmerking in dit topic totaal offtopic is.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:18

Dan lijkt mij het slim, Roosje1987, als je dit soort dingen ook in de PB sfeer houdt en niet hier in een topic gaat uitvechten.
Niet echt netjes en totaal offtopic.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:24

Ik zie er geen probleem in een 2.5 jarige te starten,mits hij/zij er fysiek en mentaal aan toe is.
Hoe je dat bepaald is voor velen een grijs gebied.
Persoonlijk zou ik naar de lichamelijke ontwikkeling kijken. Een 2.5 jarige die nog veulenachtig overkomt moet je gewoon nog de tijd geven om volwassener te worden.
En alles staat of valt natuurlijk bij opbouw en belasting.
Een 2.5 jarige zou ik bijvoorbeeld nog niet rijden maar wel zadelmak maken,en dan bedoel ik ook zadelmak.
Wat licht longeerwerk,en dan niet een uur op de volte maar 10 min op de hoefslag,gevolgd door 5 min lange teugelwerk om er vast een stuur op te zetten.
Als 3 jarige wat licht rijwerk,3 keer in de week 20 tot 30 min,bijvoorkeur rechtuit om het dier te leren dragen.
Als 3.5 tot 4 jarige aanvangen met wat meer werk.
Ik gebruik als stel regel het aantal jaren= het aantal malen werk, plus de tijd.
Dus een 3 jarige 3 maal in de week 30 min werk,een 4 jarige 4 maal 40 min. Dit is geen vast principe maar een stelregel en kan in tijd een paar minnuten afwijken maar niet in het aantal keren werk in een week.
Daarbij moet het dier goed geobserveerd worden en zowel lichamelijk als mentaal niet overbelast worden.
Doseren is een kunst,en helaas hebben veel mensen haast.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:53

Als Futurity niet jouw doel voor je paard is, kan je gerust tot 3 jaar wachten met inrijden en is er geen "noodzaak" om met 2 te beginnen......maar het blijft natuurlijk een eigen keus en dat moet ieder ook respecteren! Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:08

Met Spot zijn wij ook begonnen met longeren en lange teugelwerk toen hij ca. 2,5 jaar oud was. Verder ook grondwerk gedaan, dus bijvoorbeeld over een zeiltje, bruggetje etc, roundpenwerk etc. Steeds kort, ca. 10 minuten.
Op een gegeven moment een singel om, zadeltje erop en dus pas op 3 jarige leeftijd aan het ruitergewicht gewend, verder niet. Alles goed gedoseerd en hhet voordeel is dat hij dus de teugelhulpen al kende.
Overigens hebben we hem in 1e instantie bitloos ingereden, met een kaptoom wat we ook bij het longeren, lange teugelwerk gebruikte. Daarna bij het kaptoom een trensje en na een tijdje op 2 teugels, 1 aan kaptoom ,1 aan trens, nu alleen op de trens teugel. Als we over een aantal jaren de overstap maken naar de shank dan gaat dat weer op dezelfde manier, maar dan met een bosal erbij. Dus eerst met trens en bosal, als hij de werking van de bosal begrijpt een tijdje alleen bosal, dat zal dan waarschijnlijk samenvallen met het wisselen van de laatste tanden/ kiezen, dan met dubbele teugel de shank erbij en als hij de werking van de shank kent kan de bosal eraf.
Op die manier krijg je een stressvrij paard, wat de tijd heeft gekregen om alles te begrijpen. Dan zal hij een jaar of 7 a 8 zijn en `full broke`.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:11

Volgens mij is er helemaal geen grijs gebied het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat geen enkel paard lichamelijk klaar is om bereden te worden voor zijn derde jaar...waarom zou er dan een grijs gebied zijn?
Het grijze gebied onstaat imo alleen maar door die mensen die een paard gaan berijden voor hun derde en is het een keus van hun om dat gebied in te gaan. Waarom dan grijs?
Omdat ze het met veel argumenten proberen tegen spreken dat het wel schadelijk zou kunnen zijn, niks wetenschappelijks aan dus word het grijs....
Imo blijft het toch gewoon zwart/wit Haha!

Volgens mij is het dus zo dat Quarters vaak te vroeg worden ingereden juist door het grijze gebied wat ontstaan is door mensen die om één of andere reden de keus maken om er wel voor het derde jaar op te gaan zitten....en de reden van die keus kunnen er meerdere zijn bijv. geld, onwetendheid, goedgelovigheid, desinteresse of whatever...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:20

Geen paard is echt klaar om bereden te worden voor hij is uitgegroeid, dan zijn ze dus minimaal 6! En geen 3! Het slaat dus nergens op dat mensen die ze met 2,5 inrijden worden aangevallen en het met 3 jaar opeens allemaal goed is. Terwijl ze dan ook absoluut nog niet uitgegroeid zijn. En geestelijk...Tjsa ach, volgens mij zijn ze er geestelijk nooit aan toe...Een paard is niet voor de mens gemaakt. Al willen wij dat in al onze grootheidswaanzin maar niet begrijpen. Inclusief mijzelf, ik wil ook graag deze hobby. Wel doe ik er alles aan om het voor mijn paard leefbaar, gezond en zelfs leuk te maken.

Het belangrijkste is dat mensen goed naar hun paard kijken voordat ze beginnen, en denken aan zijn welzijn. Rustig opbouwen en luisteren naar je paard!

Voor de mensen die denken dat ik zeg dat het per situatie verschilt omdat ik mijn eigen 2 jarige al volop aan het berijden ben...Mijn beestje van 2 jaar en 8 maanden wordt nog niet getraind. Heb er een paar keer met, en een paar keer zonder zadel opgezeten. Verder wandel ik dagelijks met haar en doe grondwerk. De rest van de tijd staat ze in de kudde.

Dit is mijn mening. Ik zal mij verder niet meer in deze discussie mengen, kost me iets teveel tijd... Dromen
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 10-12-08 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:23

Dan ben ik met MissPK eens, daarom zou ik het niet in mijn hoofd halen om op een paard te gaan zitten voor zijn 3e jaar. Maar voorbereidend werk kan je prima doen, maar ook dat staat of valt met de wanneer waarop.
Een 2,5 jarige bijv. een half uur of langer longeren en daarbij bijv. ook veel galop te vragen is i.m.o. uit den boze, laat staan erop gaan zitten. Maar zolang er zelfs klasses in Amerika bestaan waarin jaarlingen aan de longe getoond worden, zullen er zeker mensen vinden dat dat weer wel kan. Longeren is zwaarder belastend dan veel mensen denken en dus ook daar moet je mee oppassen.

Wat wij met onze jonge hengst hebben gedaan was meer bezigheids therapie, met groot voordeel dat hij er wel veel van geleerd heeft. Hij werd namelijk erg jaloers als we met de andere 2 aan het werk waren en dus mocht hij op een gevegen moment ook meespelen Knipoog en dat vond hij erg leuk.

Maar zolang er mensen en paarden, en mensen met paarden en paardenmensen, zijn zullen de misverstanden blijven en zullen paarden te jong aan het werk worden gezet, ter meerdere eer en glorie van de mens. Wat zo jammer is dat veel van die mensen nooit het gevoel zullen ervaren wat een echt goed gereden paard kan geven; een paard wat altijd en overal het van hem gevraagde doet, zonder protest, zonder haperingen met plezier en de echte "will to please". Vooral van dat laatste wordt door veel mensen misbruik gemaakt.
Maar bovenstaande "takes the time it takes" en "je moet langzam gaan om snel bij je doel te komen" : beide zijn uitspraken van trainers die in mijn ogen echt weten hoe het moet.

Dat een paard niet gemaakt is om op te gaan zitten lijkt me duidelijk, maar dan moeten ze allemaal los op de Veluwe of opgegeten worden, dan ga ik er toch maar liever op een i.m.o. verantwoorde manier mee aan het werk Knipoog Cool.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 10-12-08 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:23

Waarom is 3 jaar dan wel goed, als je toch "wetenschappelijk bewezen" ziet, dat alle groeischijven in het hele lichaam ,pas met 6 gesloten zijn?
Is het niet gewoon dat met 2 "slecht" zou zijn, en met 3 iets minder "slecht"?
Met 3 inrijden is tenslotte ook een traditie die ergens ontstaan is, dus wie wijst nu naar wie?? Nagelbijten / Gniffelen
Als je het dan zo puristisch en zwart/wit ziet, moet je he-le-maal niet op een paard gaan zitten, daar is hij/zij namelijk niet voor geevolutioneerd! Ja

Ieder moet doen wat hij/zij goeddunkt, doe ik ook Knipoog , maar wel een beetje realistisch EN zelfkritisch blijven, want het is zoooo verschrikkelijk makkelijk om naar iemand te wijzen , die het in jou ogen, NOG slechter doet! Haha!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:25

_Vanes_ @ Thanks, zo had ik het zelf niet kunnen brengen Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:27

ElCid schreef:
......ter meerdere eer en glorie van de mens.........
Het feit dat de diersoort paard nog bestaat is altijd en in ALLE gevallen ,ter ere van de mens. Was dat niet zo, dan was diersoort paard uitgestorven, nadat alles gemotoriseerd is!
Dussuh, gevalletje slecht en iets minder slecht?? Schijnheilig

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:29

DubbelDun schreef:
EN dat had het je niet opgeleverd als je een jaar later was begonnen ??

"Als" onze kat een koe was konden we ze melken.
Ik wil gewoon zeggen dat we bij elke beslissing nooit zullen weten wat er was gebeurd als we een andere beslissing hadden genomen.
We hebben een beslissing genomen na lang en veelvuldig overleg met alle betrokkenen kaderend in een duidelijke planning en kijk op de toekomst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:29

_Vanes_ schreef:
......maar het blijft natuurlijk een eigen keus en dat moet ieder ook respecteren! Knipoog
Eigen keus ... ja, respecteren ... nee.
Want dat houdt in dat iedereen maar met zijn paard mag doen wat hem/haar goeddunkt en dat kan toch niet zo zijn.
Weliswaar valt het te jong inrijden nog niet onder dierenmishandeling (nog niet) en is er dus geen wettelijk kader om eea daadwerkelijk aan te kunnen pakken. Maar ondertussen mag toch wel duidelijk zijn dat het lichamelijk gezien gewoon niet goed is om te doen, al gebeurt het met nog zoveel rust en met kennis van zaken.

Natuurlijk zal het ene paard op jonge leeftijd sterker zijn/ogen als de ander, maar alle paardenrassen hebben dezelfde botopbouw en dus groeisnelheid.

Er kunnen veel redenen zijn om met een jong paard teveel te gaan doen; veelal geldelijk gewin, soms een te sterk wordend karakter.
Maar in al deze gevallen speelt hier niet het paard de hoofdrol, maar de mens en zijn hebzucht of tekortkomingen.
En ik vind dat het paard hiervan niet de dupe mag worden.

Aangezien een jong dier niets liever wil dan zijn baas een plezier doen en de baas blijkbaar niet wijzer is zul je dus 'buitenstaanders' nodig hebben om het paard te vertegenwoordigen en daar past je kop in het zand steken niet bij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:31

Roosje1987 schreef:
Mijn beestje van 2 jaar en 8 maanden wordt nog niet getraind. Heb er een paar keer met, en een paar keer zonder zadel opgezeten. Verder wandel ik dagelijks met haar en doe grondwerk. De rest van de tijd staat ze in de kudde.

Wat heeft het voor zin om er op te gaan zitten? Zeker als je weet, wat je zegt te weten?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:31

_Vanes_ schreef:
Waarom is 3 jaar dan wel goed, als je toch "wetenschappelijk bewezen" ziet, dat alle groeischijven in het hele lichaam ,pas met 6 gesloten zijn?
Is het niet gewoon dat met 2 "slecht" zou zijn, en met 3 iets minder "slecht"?

Ja, dat laatste denk ik ook idd! Ja Er bestaan uitslagen van wetenschappelijke onderzoeken wanneer de rest van de groeischijven gesloten zijn en welke belasting veilig zou moeten zijn...
Ik ben dan ook niet in gegaan op wat voor manier inrijden/belasten na het derde jaar wel of niet beter zou zijn, dat was namelijk niet de vraag van de TS volgens mij Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:35

Het plaatje van de groeischijven staat in mijn profiel, inkl. de maanden.
Vroeger was 4 ook heel normaal, en dan heel licht aan het werk. Met 6 kon dan normaal gereden worden en vanaf 7 werden de zwaardere oefeningen gevraagd. Van 9 tot 14 'piekte' het paard dan.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:36

dit wist ik niet eens dat ze zo vroeg werden bereden al!
mijn paard en de stalling waar 'k hem gekocht heb zijn pas opgeleerd op hun eind 4 begin 5.
en dat zou ik ook doen denk ik, 4-5 .

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:48

Wendy schreef:
Roosje1987 schreef:
Mijn beestje van 2 jaar en 8 maanden wordt nog niet getraind. Heb er een paar keer met, en een paar keer zonder zadel opgezeten. Verder wandel ik dagelijks met haar en doe grondwerk. De rest van de tijd staat ze in de kudde.

Wat heeft het voor zin om er op te gaan zitten? Zeker als je weet, wat je zegt te weten?

Wat heeft het voor zin om überhaupt op een paard te gaan zitten?

Oh oeps, ik had gezegd dat ik me niet meer ging mengen in de discussie Bloos Bij deze.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:51

Natuurlijk zal het ene paard op jonge leeftijd sterker zijn/ogen als de ander, maar alle paardenrassen hebben dezelfde botopbouw en dus groeisnelheid.

Er kunnen veel redenen zijn om met een jong paard teveel te gaan doen; veelal geldelijk gewin, soms een te sterk wordend karakter.
Maar in al deze gevallen speelt hier niet het paard de hoofdrol, maar de mens en zijn hebzucht of tekortkomingen.
En ik vind dat het paard hiervan niet de dupe mag worden.

Aangezien een jong dier niets liever wil dan zijn baas een plezier doen en de baas blijkbaar niet wijzer is zul je dus 'buitenstaanders' nodig hebben om het paard te vertegenwoordigen en daar past je kop in het zand steken niet bij.[/quote]

Zullen we "paard" eens vervangen door "kind" en dan ook eens de discusie voeren over sport voor kinderen.
Moeten we dat dan ook afschaffen en beginnen sporten als ze achtien zijn of doen we aan sport op een wijze aangepast aan de lichamelijke en geestelijke mogelijkheden van de kinderen ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:53

Roosje1987 schreef:
Ook die discussie is al vaker gevoerd, maar daar gaat het hier niet om.
het is echt zo'n dooddoener van iemand die verder niets zinnigs te zeggen heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:55

MarcR schreef:
Zullen we "paard" eens vervangen door "kind" en dan ook eens de discusie voeren over sport voor kinderen.
Moeten we dat dan ook afschaffen en beginnen sporten als ze achtien zijn of doen we aan sport op een wijze aangepast aan de lichamelijke en geestelijke mogelijkheden van de kinderen ?
Ook hier zijn er zondermeer veel misstanden, waar o.a. de Olympische Spelen zwaar debet aan zijn.
Maar ook dat is een andere discussie en persoonlijk vind ik het een zwaktebod om met iets anders te moeten gaan schermen om je 'gelijk' te kunnen halen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:57

Roosje1987 schreef:
Wendy schreef:

Oh oeps, ik had gezegd dat ik me niet meer ging mengen in de discussie Bloos Bij deze.

Wat ik bedoel is: je zegt op de hoogte te zijn van het verhaal van de groeischijven. Dus je weet ook dat het minder schade aanricht als je later op je paard gaat zitten. Waarom dan toch doen, wetende dat je op die manier schade aanricht terwijl het op zich voor de training niet nodig is?

Waarom er op gaan zitten, tsja... ik vind dat nu eenmaal leuk. Maar ik vind wel dat je als eigenaar van een paard de plicht hebt om er voor te zorgen dat je paard daar zo weinig mogelijk hinder van ondervindt. Een van de dingen die je dan niet zou moeten doen is hem te vroeg fysiek gaan belasten. En zo is er nog een heel rijtje.
Een ideale situatie bestaat uiteraard niet, je kunt het nooit helemaal goed doen, maar je kunt (m.i.) toch wel een paar basis dingen doen om te zorgen dat je paard er fysiek gezien zo weinig mogelijk van te lijden heeft.
Uiteindelijk is iedereen vrij om te doen wat hij of zij wil, maar ik vind het dan wel boeiend om te horen waarom mensen doen wat ze doen. En dan graag zonder non-argumenten.