[WN] Veulen voor westernzadel en hoofdstel...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Veulen voor westernzadel en hoofdstel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:17

Ik zou gewoon eerst eens wachten op de werkelijke afstamming van dit veulen. Zodat je in elk geval weet of het een 100% Paint is en niet een of andere kruising Paint x ?
Je kunt op een papier dan wel niet rijden maar zijn papier (bont of niet) bepaald wel zijn waarde!

Als ze je de naam van de opa kunnen sturen weten ze ook de namen van beide ouders. Vindt het eigenaardig dat je daar geen namen van krijgt.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:24

Ja, dat vond ik inderdaad ook wel eigenaardig. Maar goed, ik ga er nog steeds van uit dat de vrouw die mij mailt goeie bedoelingen heeft en ik probeer er nog niets achter te zoeken. We hebben bovendien slechts nog maar 2 mailtjes naar elkaar gestuurd en daar wil ik haar niet zomaar op beoordelen.

Wel heb ik haar nu een extra mailtje gestuurd dat ik nog wel twijfel en dat ik geen geld bij wil betalen. En dat ik eerst het volledige papier wil zien en daarna overleggen met kennisen die hier wel verstand van hebben (in tegenstelling tot mijzelf).
En het belangrijkste, of ik een keer langs kan komen om te kijken. Dat mag vast wel hoor, maar ik moet natuurlijk ook in de gelegeneheid zijn om daar heen te kunnen, want dat zal wel een eind rijden zijn (aangezien hier in de buurt geen paint of quarter fokkers zijn)..

Ben weer in afwachting van een mailtje van haar dus.

Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag of ik het veulentje gewoon bij mijn pony's in kan doen of dat het echt op moet groeien tussen andere veulens?
En hengst laten zal geen optie zijn (sowieso niet met mijn merrie, maar ook niet in gebruik?)? Ik ken ook wel lieve hengsten namelijk... maar dat zal wel niet makkelijk zijn.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:37

Je kunt hem wel bij je ander ponies zetten maar je moet er rekening mee houden dat hij naar een bepaalde leeftijd niet meer bij je merrie kan staan (als je tenminste geen verassing wilt krijgen) Haha! Knipoog

Verder is het natuurlijk wel leuker en ook beter voor zijn sociale opvoeding om met leeftijds genootjes op te groeien.
Mijn Quarter jaarling hengstje staat bv met nog 2 leeftijds genootjes een 2 jarige en een oude ruin op de wei. De ouder ruin houd de "jongens" onder de duim en leert ze manieren.

Als je hem wil zien, foto's staan in mijn profiel!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:47

Je hebt prachtige paardjes staan! Echt heel mooi!

Tja, als ik dat zo zie dan denk ik wel van had ik die maar aangeboden gekregen! Maar dat mag ik natuurlijk ook niet vergelijken. Ja als ik mocht kiezen, zo'n paardje vind ik veel mooier, ook kwa kleur, maar dat zal ik nooit kunnen betalen!
Beetje moeilijk. Iedereen wil natuurlijk een mooi paard met uitstraling! Maar ik kan dat hele mooie gewoon niet betalen en misschien wordt dit ook wel een heel mooi paardje om te zien...
Moet ik dan nu m'n kans grijpen en het gewoon uit proberen of sparen voor een echt heel leuk veulen of misschien wel ouder paard (misschien komt het er dan wel nooit meer van)?

Denk dat ik inderdaad eerst maar eens moet gaan kijken. Als ik dit allemaal zo zie, die prachtige paarden van jou, dan kriebelt het mij ook wel weer om toch richting western te gaan.. Terwijl ik nou weer richting dressuur (of hoge school) wilde.

Hoezo wispelturig typje Bloos

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:49

Ow en nog even een kleine opmerking.. die verrassing zou ik helemaal niet erg vinden hoor! Leuk juist! Probeer ik al 2 jaar, zonder succes..
Maar ik bedoelde meer gaat dat goed in gedrag zeg maar of trapt een hengst echt alles kapot en is mijn merrie niet veilig.

Is het eerlijk tegenover mijn huidige paardjes..

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:53

tot anderhalf jaar kan het best...mijn vorige veulen(merrie) is opgegroeid samen met een hengstveulen. met anderhalf uit elkaar gehaald.

En ik heb wel goede ervaringen met hengsten, zijn braaf, en als ze netjes opgevoed zijn, is het geen probleem, ken een hengst en die staat gewoon met merrie op de trailer Lachen

Maar als jij zo twijfelt..zo ik het niet doen, eerst maar het paardje bekijken Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:11

Als je meer richting dressuur/hogeschool wilt, zou ik geen SPB-veulen kopen. Je zult er vast wel een eind mee komen, maar je betaalt dan voor eigenschappen waar je geen gebruik van gaat maken. Beetje zonde.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 28-11-08 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:13

Sannessep schreef:
Moet ik dan nu m'n kans grijpen en het gewoon uit proberen of sparen voor een echt heel leuk veulen

Ik denk heel simpelweg dat dit veulen het verdient om gekocht te worden door iemand die DIT een echt leuk veulen vindt. Koop alsjeblieft niet iets omdat het je toevallig wordt aangeboden, het is een levend wezen en valt het jou tegen gaat ie alweer naar zijn 4e adres in korte tijd. Met alle twijfels die je nu al uitspreekt, gewoon wachten tot je iets vindt dat het echt voor jou is.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:18

Veulen kan best bij de andere paardje's lopen.
van het voorjaar castreren lijkt me wel handig...
Ikzelf laat de veulen meestal gewoon tussen de andere paarden van mij lopen en het gaat altijd goed.
Veulen met een 4-jarige en'n 7-jarige en ze spelen best vaak samen en de kleine word opgevoed door de oudere merrie

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:24

ik kreeg ooit eens een Harley Davidson motor aangeboden in ruil voor mijn 3 jarige quarter merrie die ik te koop had.... niet gedaan uiteraard maar zij wilde m verkopen om een paard te kunnen kopen en dacht dat ik misschien wel een motor wilde. Het is te proberen natuurlijk.... Lachen

Wat ik wel vreemd vindt in dit verhaal is dat de verkoopster het veulen nog niet eens bezit, loopt nog bij de fokker, en m al kwijt wil voordat hij van zn moeder af is.... op welke basis heeft zij m dan aangeschaft???? impulsaankoop??

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:37

Eerst maar eens kijken wat het veulen jou 'doet'. Voor hetzelfde geld vind je het niks en zit je nu voor piet snot al die afwegingen te maken Knipoog

En ik ga met de rest mee: alleen doen als je zeker weet dat je het geld/ruimte er voor hebt en niet zomaar omdat het een mooie deal lijkt. Voor hetzelfde geld is het niet eens het veulen op de foto, lijkt ie er op maar zegt ze straks wanneer je een ingevallen veulen ziet dat ie wat teruggevallen is terwijl hij ziek is ofzo. Op marktplaats lopen zoveel zieke mensen rond!! Heb je haar ook aan de lijn gehad? Is het wel een vrouw? Knipoog haha ik ben misschien achterdochtig, maar je moet nooit zo snel dingen aannemen van mensen die iets zeggen over de mail.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:18

Ik heb nog geen bericht van haar (zal morgen wel komen) maar ik denk ook niet dat ze het veulen voor de set wil ruilen zonder extra betalen.. En dan gaat het toch niet door.
Maar inderdaad, misschien is het beter om maar even te wachten.. en ik kan altijd nog weer proberen om mijn merrie drachtig te krijgen...

Ik wacht het nog even af.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 10:54

Nicole288 schreef:
Ik denk heel simpelweg dat dit veulen het verdient om gekocht te worden door iemand die DIT een echt leuk veulen vindt. Koop alsjeblieft niet iets omdat het je toevallig wordt aangeboden, het is een levend wezen en valt het jou tegen gaat ie alweer naar zijn 4e adres in korte tijd. Met alle twijfels die je nu al uitspreekt, gewoon wachten tot je iets vindt dat het echt voor jou is.

Ben ik daar nu niet mee bezig? Om uit te zoeken of dit een goeie optie is voor zowel mijzelf als het veulen?
En het staat nu nog bij zijn fokker, dus hij is nog niet één keer verhuisd! De dame die mijn mailde ging zelf verhuizen (ja heb ondertussen een 3e mail) met de paarden en wilde daarom het veulen nog niet bij huis hebben, omdat hij dan in korte tijd 2 keer moest verhuizen.... Dus das alleen maar goed.
We gaan een keer wat afspreken, ze moet natuurlijk sowieso het zadel passen, en dan gaan we ook het veulen bekijken.

Ik heb eigenlijk al een beslissing gemaakt, namelijk dat ik het niet ga doen, tenzij het veulen mij op dat moment zodanig aanspreekt..... dan kan ik alsnog zeggen dat ik het wel wil. Maar inderdaad, zo op het eerste gezicht zou ik een ander veulen hebben uitgezocht, dus misschien wachten op het veulen wat ik echt leuk vind. We zullen het zien als ik daar ben.

Voor zover iedereen bedankt voor de reacties, ik houd jullie op de hoogte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:28

Mocht je toch weer overstag dreigen te gaan: een ongelukje omdat je hengst en merrie bij elkaar hebt gezet lijkt in eerste instantie wel leuk, maar dan heb je nog een veulen erbij (ditmaal zonder papieren) en zie dan daar maar weer een baasje voor te vinden. Bovendien - maar dat is persoonlijk - hou ik er helemaal niet van als paarden hebben gedekt voordat ze onder het zadel zijn en een beetje onder appel staan. Heb gevallen gezien van paarden die alsnog geruind werden, maar waar je ondanks dat nog je handen aan vol had. En een ruin die als hengst gedekt heeft, kan het dekgedrag ook als ruin blijven doen. In verband met infectiegevaar van de merries zou ik een dergelijk paard niet in mijn kudde willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:23

Cassidy schreef:
Mocht je toch weer overstag dreigen te gaan: een ongelukje omdat je hengst en merrie bij elkaar hebt gezet lijkt in eerste instantie wel leuk, maar dan heb je nog een veulen erbij (ditmaal zonder papieren) en zie dan daar maar weer een baasje voor te vinden. Bovendien - maar dat is persoonlijk - hou ik er helemaal niet van als paarden hebben gedekt voordat ze onder het zadel zijn en een beetje onder appel staan. Heb gevallen gezien van paarden die alsnog geruind werden, maar waar je ondanks dat nog je handen aan vol had. En een ruin die als hengst gedekt heeft, kan het dekgedrag ook als ruin blijven doen. In verband met infectiegevaar van de merries zou ik een dergelijk paard niet in mijn kudde willen hebben.

Dat laatste valt best mee cassidy.
Wij hebben 2 hengsten gehad ,die na meerdere merries gedekt te hebben en op late leeftijd, gecastreerd zijn. In het begin dekte ze nog wel maar na 1 jaar doen ze het nooit meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:48

Mijn ruin dekt nog altijd hoor en is nu 10. Hij was voor zijn 4e gecastreerd, dus hoezo nooit meer?
En een hengst laten dekken voor hij onder het zadel is geweest of geshowd is, is puur op basis van papier of getoond karakter tot dan........Iedereen zoekt een hengst uit op zijn eigen manier en naar eigen wensen, maar ik zou van beiden meer willen weten en zien als het even kan........
Uitzonderingen altijd daargelaten!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 17:23

@ Cassidy
Ik denk ook niet dat ik het zover laat komen hoor Knipoog
En trouwens, bij dat veulen zou je wel papier kunnen krijgen! Als Welsh part-bred (moet minimaal 12,5 % Welsh bloed hebben om ingeschreven te mogen worden). Haha! Maar dat doet er nu niet toe.

En nog even in het algemeen.. er zijn ook genoeg mensen die gewoon een pony of paard zoeken voor recreatie en die niets geven om wel of geen papier... Toen ik mijn eerste pony uit mocht zoeken (mijn huidige merrie) was ik echt niet op zoek naar een pony met papier... wist ik veel. Heel toevallig zijn we, na 6 andere ponys te hebben gezien, bij mijn huidige paardje aan gekomen en die was gewoon zo lief (wel onnozel, maar lief) dat we daarvoor zijn gegaan. Bij alle toevalligheid heeft deze nog leuke papieren ook, maar daar was ik niet naar op zoek en had ik al helemaal geen verstand van toen.
Maar dit is allemaal off-topic...

Nog even een andere vraag.. ik was laatst in discussie met iemand, die beweerde dat dit veulen dan een quarter zou zijn en geen paint! Tja, ik maar volhouden dat het dan wel een paint zou zijn maar dat hij anders geregistreerd wordt.. 'k kon hem niet overhalen, hij bleef erbij.
Zijn paints en quarters nou wel hetzelfde van oorsprong? Is alleen de kleur verschillend? Of zijn het wel 2 verschillende rassen? En heeft hij gelijk of niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:35

De Quarter is als stamboek het oudste ras. Vroeger mochten quarters met teveel wit niet in het stamboek. Toen het Paintstamboek is opgezet mochten ze daar wel in als Breedingsstock.
Nu zijn de regels anders en worden alleen QxQ of QxTB als Quarter geregistreerd.
Een Paint móet altijd één Paintouder hebben; dus PxQ, PxP of PxTB is als Paint registeerbaar.
Als een Paint geen of te weinig wit heeft wordt het geregistreerd als een Solid Paint Bred (SPB), maar het blijft wel een Paint-papier krijgen.

In de Paint zit heel veel Quarterbloed, die heel vaak terugvoert op de oude Quarterbloedlijnen (die van de TB plus nog wat rassen afstammen).

In zeer uitzonderlijke gevallen kán een paard dubbel geregistreerd worden, maar het voert nu te ver om daar over uit te wijden Haha!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:37

Als er een paint (al dan niet solid) in de voorouders zit krijgt het veulen een paint papier. (er zijn wel een paar uitzonderingen.. meer dan 90% quarter papieren in voorouders geloof ik... en er zijn een paar hengsten met een dubbel papier. Dus zowel Paint als quarter.. )

De oorsprong van de quarters en de paints igt erg dicht bij elkaar. Net als die van de appies. Maar het zijn echt twee verschillende stamboeken.

Naar mijn weten zijn de paint ontstaan uit de cropout. De paarden met te veel wit die weer de prairie op gejaagd werden en niet geregistreerd werden. Dus eigenlijk 1 ras.. twee stamboeken en als je de solidpaintbreds mee rekend.. 1 ras.. drie stamboeken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:52

mienmien schreef:
Als er een paint (al dan niet solid) in de voorouders zit krijgt het veulen een paint papier.

In deze zit een Paint, en wel pappa Knipoog Oreo is een Painthengst. Het veulen is hoe dan ook een Paint, Bont of niet bont dat maakt dus niet uit. @Sannessep het is dus hoe dan ook een Paint Knipoog

mienmien schreef:
(er zijn wel een paar uitzonderingen.. meer dan 90% quarter papieren in voorouders geloof ik... en er zijn een paar hengsten met een dubbel papier. Dus zowel Paint als quarter.. )

Nope fout. Heeft niets met 90% te maken, ik heb een Paintmerrie gehad die voor meer dan 90% QH was, maar daar kreeg ik toch echt geen QH papier bij Knipoog Het heeft er alleen mee te maken als de ouders/ voorouders eigenlijk crop out QH waren. Dus QH die doordat ze te veel wit hadden in het Paintstamboek zijn terrecht gekomen. En in dit geval spreek je dan dus alleen over overo's, bij de tobiano's gaat dit hele verhaal niet op.

Ik heb even in de database van de APHA gekeken, maar dit veulen is dus (nog) niet geregistreerd. Van deze hengst staan er maar 3 nakomelingen in, 2 van 2002 en 1 van 2003. Dit veulen heeft (nu) dus geen papieren. Dat heb ik de TS ook al via PB verteld, en ook dat als ik dit veulen zou willen kopen, ik zou willen dat die papieren er eerst bijkwamen voordat ik accoord zou gaan met de koop.

Dat je op papier niet kan rijden ok. Maar in zon geval is geen papier, een paard met nog minder waarde. (en dan heb ik het over verkooptechnisch Knipoog ) Emotionele waarde is een heel ander verhaal en dus ook of het nu wel of niet een goed paardje is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:56

rina schreef:
In deze zit een Paint, en wel pappa Knipoog Oreo is een Painthengst. Het veulen is hoe dan ook een Paint, Bont of niet bont dat maakt dus niet uit. @Sannessep het is dus hoe dan ook een Paint Knipoog

Dat klopt wel als je ervan uitgaat dat de rest van de pedigree uit Quarters, Paints of TBs bestaat, maar daar zou ik nog niet zo zeker van zijn voordat je het papier gezien hebt. Het veulen kan dan wel een Amerikaans papier hebben, maar in Amerika hebben ze voor elke rassenmix wel een club die ook papieren uitgeeft. Een 'Amerikaans papier' staat dus wel stoer, maar zegt in feite nog niks. Pas als je weet dat dat een APHA-papier is, kun je zeggen dat dit veulen een paint is.

En die Oreos Red Baron is de vader van vader toch?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:22

@Lindy je hebt gelijk, ik was niet volledig met mijn bericht Bloos Idd alleen als moeder idd een Paint, QH of TB is. Anders krijgt het ook geen Paintpapier.
Oreo is zover ik het gesnapt heb de vader.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:18

Dat een SPB niks waard is of een stuk minder is echt zo verleden tijd.. Een goed paard is een goed paard met of zonder dat beetje wit extra als we praten over een paint.. En een quarter is niks meer of niks minder dan een paint elk papier heeft zijn waarde en dat kan een lage of hoge waarde zijn..

Persoonlijk vind ik dat een veulen op moet groeien tussen leeftijd genoten.. Ze hebben veel ruimte nodig en het liefst dag en nacht buiten met in de winter een schuil ruimte..

Voor je een veulen ruilt of koopt moet je heel goed bedenken wat je doel met het veulen is. Wat moet het straks kunnen doen voor je en wat verwacht je ervan.. Als je dat alles op een rijtje hebt moet je je als nog realiseren dat een veulen altijd een droom is wat je koopt (in dit geval ruilt) en je nooit voor 100% zeker weet of je krijgt waar je van droomde..

Zoals de meeste je al adviseerde ga er heen kijk hoe het veulen is wat voor gevoel je erbij krijgt en probeer door het kleine schattige heen te kijken want veulens zijn zo leuk..

Succes!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:40

Men vraagt om toelichting van mijn uitspraken.

Ik praat over paarden met een papier en gelang het papier heeft het een bepaalde waarde. De waarde kan laag of hoog zijn maar dat is bepalend door de pedigree (papier) die erbij zit in combinatie met het totaal plaatje van het veulen.. Hoop dat het nu gesnapt wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:19

@Anika: natuurlijk heb je gelijk, maar het is ook erg afhankelijk met wat een eigenaar er mee voor ogen heeft.
Wil men het hogere showcircuit in dan speelt kleur veel minder tot geen rol en een goed papier wel (vaak in kombinatie met de wedstrijdresultaten van één of beide ouders).
Daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan als een veulen gefokt uit niet-presterende ouders en zonder direkte bloedlijnen naar presterende groot- c.q. ouders.
De Solids vinden echt moeilijker een nieuw tehuis, behalve als de prijs dit weer aangenamer maakt.

In dit geval lijkt het 2e voorbeeld mij meer bij de TS komen.