Anya schreef:Zeker beginners moeten dan een trailer huren, iemand met een trekauto regelen, dure benzine/diesel betalen. Ik weet nog dat toen ik dat allemaal niet ter beschikking had, ik zo'n 100 euro kwijt was om er alleen al te komen.
Geldt voor engelse beginners toch ook

Anya schreef:De wedstrijden van de rijvereniging in het dorp kun je stappend heen. Bovendien, als je lid bent van zo'n vereniging, dan zit daar ook de verenigingsles bij in. Hoef je niet apart voor te betalen.
Engelse wedstrijden zijn echt niet in elk dorp. Ok, binnen een straal van een half uur heb je genoeg. Maar binnen een uur in westernland heb je ook genoeg.
Anya schreef:Dus hoe je het ook wendt of keert. Het is echt duurder om westernwedstrijden te rijden. En dan kunnen we met zijn allen we roepen dat dat wel meevalt, maar feit is dat ik daardoor al veel mensen heb zien afhaken. Zeker in regio's waar wedstrijden niet vaak voorkomen en relatief ver zijn.
Het is niet duurder om westernwestrijden te rijden. Het is duurder om western te rijden in een gebied waar dit niet veel is.
Dat is wel een heel groot verschil.
Anya schreef:Voorbeeld regio Twente. Met een wran-paard kun je eigenlijk alleen bij regina terecht. Wedstrijden in Hardenberg zijn voor mij nog altijd een uur rijden met de trailer (geen rechtdoorgaande weg die kant uit). Dichterbij is er niet (Haaksbergen is alleen voor qpa's. De wedstrijden van de achterhoek zitten op 1,5 uur rijden.
Kijk eens rond in Duitsland?
Verder: niet de wedstijden zijn duur, maar de locatie waar je woont maakt het duur.
Anya schreef:Ik heb indertijd vaker gepleit voor een veel betere spreiding van wedstrijden over het land. En desnoods een subsidiesysteem waarbij de betere bezochte wedstrijden iets betalen aan de minder bezochte wedstrijden. Maar dat was niet nodig. Prima, maar dat betekent wel dat veel mensen een andere keus maken. Zeker als ze niet zo gegrepen zijn door de rijstijl dat ze persé over willen schakelen.
Als er niemand is die gaat organiseren kunje subsidieren tot je een ons weegt, maar komen er geen wedstrijden

Anya schreef:Dressuur is echt veel goedkoper en omdat er meer mensen starten, is de kans groter dat iemand nog wel een plekje in de trailer over heeft.
Sorry hoor, maar eh, wedstrijdrijden is toch wel wat weg gelegd voor mensen die zelf vervoer hebben vind ik.
Dat heeft niks met de kosten van westen te maken, maar de keuze van je sport.
Als ik met een dikke amerikaan naar een wedstijd wil is western NOG duurder, deze kosten vind ik dan ook niet eerlijk om mee te nemen,
Je zou het gemiddelde moeten nemen, dus OOK gemiddelde afstand van de deelnemers en OOK de dekking van wedstrijden in Nederland.
Pas dat weet je of het echt uitmaakt.
Ik heb namelijk een leaseauto, dus ik rij overal gratis heen. Westernrijden is voor mij dus goedkoper, ik hoef namelijk geen dure startkaart, geen dure startcoupons, geen duur lidmaatschap van een vereniging etc etc.
) maar een doorstroom vanuit de traditionele Engelse rijcultuur. Misschien komt daar met opleidingen ed (zie post van Vanes) een beetje verandering in, maar naar mijn idee zal de westernsport nooit zo "groot" worden als de dressuur- en springsport. Ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg
, maar daardoor blijft het wel problematisch om schaalvoordeel te halen bij het organiseren van wedstrijden of het rijden in clubverband.