[WN] wat is er aan de hand met de westernbranche?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: wat is er aan de hand met de westernbranche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:01

Anya schreef:
Zeker beginners moeten dan een trailer huren, iemand met een trekauto regelen, dure benzine/diesel betalen. Ik weet nog dat toen ik dat allemaal niet ter beschikking had, ik zo'n 100 euro kwijt was om er alleen al te komen.

Geldt voor engelse beginners toch ook Verward

Anya schreef:
De wedstrijden van de rijvereniging in het dorp kun je stappend heen. Bovendien, als je lid bent van zo'n vereniging, dan zit daar ook de verenigingsles bij in. Hoef je niet apart voor te betalen.

Engelse wedstrijden zijn echt niet in elk dorp. Ok, binnen een straal van een half uur heb je genoeg. Maar binnen een uur in westernland heb je ook genoeg.

Anya schreef:
Dus hoe je het ook wendt of keert. Het is echt duurder om westernwedstrijden te rijden. En dan kunnen we met zijn allen we roepen dat dat wel meevalt, maar feit is dat ik daardoor al veel mensen heb zien afhaken. Zeker in regio's waar wedstrijden niet vaak voorkomen en relatief ver zijn.

Het is niet duurder om westernwestrijden te rijden. Het is duurder om western te rijden in een gebied waar dit niet veel is.
Dat is wel een heel groot verschil.

Anya schreef:
Voorbeeld regio Twente. Met een wran-paard kun je eigenlijk alleen bij regina terecht. Wedstrijden in Hardenberg zijn voor mij nog altijd een uur rijden met de trailer (geen rechtdoorgaande weg die kant uit). Dichterbij is er niet (Haaksbergen is alleen voor qpa's. De wedstrijden van de achterhoek zitten op 1,5 uur rijden.

Kijk eens rond in Duitsland?
Verder: niet de wedstijden zijn duur, maar de locatie waar je woont maakt het duur.

Anya schreef:
Ik heb indertijd vaker gepleit voor een veel betere spreiding van wedstrijden over het land. En desnoods een subsidiesysteem waarbij de betere bezochte wedstrijden iets betalen aan de minder bezochte wedstrijden. Maar dat was niet nodig. Prima, maar dat betekent wel dat veel mensen een andere keus maken. Zeker als ze niet zo gegrepen zijn door de rijstijl dat ze persé over willen schakelen.

Als er niemand is die gaat organiseren kunje subsidieren tot je een ons weegt, maar komen er geen wedstrijden Knipoog

Anya schreef:
Dressuur is echt veel goedkoper en omdat er meer mensen starten, is de kans groter dat iemand nog wel een plekje in de trailer over heeft.

Sorry hoor, maar eh, wedstrijdrijden is toch wel wat weg gelegd voor mensen die zelf vervoer hebben vind ik.
Dat heeft niks met de kosten van westen te maken, maar de keuze van je sport.

Als ik met een dikke amerikaan naar een wedstijd wil is western NOG duurder, deze kosten vind ik dan ook niet eerlijk om mee te nemen,
Je zou het gemiddelde moeten nemen, dus OOK gemiddelde afstand van de deelnemers en OOK de dekking van wedstrijden in Nederland.

Pas dat weet je of het echt uitmaakt.

Ik heb namelijk een leaseauto, dus ik rij overal gratis heen. Westernrijden is voor mij dus goedkoper, ik hoef namelijk geen dure startkaart, geen dure startcoupons, geen duur lidmaatschap van een vereniging etc etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:03

Romkabouter schreef:
...Westernrijden is voor mij dus goedkoper, ik hoef namelijk geen dure startkaart, geen dure startcoupons, geen duur lidmaatschap van een vereniging etc etc.
@Rom: hoever zou het zijn met de onderhandelingen tussen de Federatie en de KNHS Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:13

Wat kan mij dat schelen, Duitsland is ook niet ver Knipoog

Nog verder voor mij dan voor Anya Knipoog

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:46

MSQuincyTE schreef:
Buitenzorg je bent toch echt goedkopereuit met een eigen trailer dat is nou eenmaal zo, en die van mij staat gewoon bij huis.
De verzekering is voor mijn trailer 50 euro per jaar

Als jij dat dan zo stellig vindt, laat me dat dan maar eens zien.

Ik huur de trailer hooguit 16 keer per jaar. Dat kost me 160 euro.
Als ik een eigen trailer wil hebben, wil ik hem droog stallen. De stalling kost me 135 euro per jaar bij de goedkoopste boer.
Dan de verzekering zoals jij zelf zegt a 50 euro per jaar. Vergeet vooral NIET je onderhoud. Alleen aan verzekering en stalling zit ik al op 185 euro per jaar, dus 25 euro MEER dan als ik huur.

Leg mij dan maar eens uit waarom het voor mij goedkoper zou zijn om een eigen trailer aan te schaffen? Verward

En nu heb ik het nog niet eens over het feit waar het aanschafbedrag vandaan komt...

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:46

Romkabouter schreef:
Ik heb namelijk een leaseauto, dus ik rij overal gratis heen.

Zohoooo... jij ben positief Haha!
Niks is gratis in Nederland. Denk dat je heel wat bijbetaald als je meer dan 500 km per jaar prive rijdt Knipoog
Doe mij anders ook zo’n bak! *LOL*

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:04

MSQuincyTE schreef:
Buitenzorg je bent toch echt goedkopereuit met een eigen trailer dat is nou eenmaal zo, en die van mij staat gewoon bij huis.

100% zeker van niet.Er van uitgaande dat je niet rijd met een of ander oud barrel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:28

Waar je denk ik met de westernsport het meest tegenaan loopt in Nederland, is dat het niet "mainstream" is (om maar een mooi Nederlands woord te gebruiken Cool ) maar een doorstroom vanuit de traditionele Engelse rijcultuur. Misschien komt daar met opleidingen ed (zie post van Vanes) een beetje verandering in, maar naar mijn idee zal de westernsport nooit zo "groot" worden als de dressuur- en springsport. Ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg Bloos , maar daardoor blijft het wel problematisch om schaalvoordeel te halen bij het organiseren van wedstrijden of het rijden in clubverband.

Iets anders wat ik zie is dat degenen die overstappen op western dit vaak op iets latere leeftijd doen. Zij zijn meestal niet de meest fanatieke wedstrijdruiters en dus denk ik ook niet de meest fanatieke lessers.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:08

Nee duitsland is voor mij juist weer NIET ver Haha!
Maar ach alles is wel gezegd volgens mij. Er gaat niet echt wat veranderen, hoeft van mij ook niet persé, maar veel nieuwe aanwas kun je zo niet verwachten. Het is de vraag hoe erg dat is. En afhankelijke van dat antwoord (Dat voor iedereen anders zal liggen) is het wel of niet erg gesteld met de westernsport.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:08

Blunneke schreef:
Zohoooo... jij ben positief Haha!
Niks is gratis in Nederland. Denk dat je heel wat bijbetaald als je meer dan 500 km per jaar prive rijdt Knipoog
Doe mij anders ook zo’n bak! *LOL*

Ik zeg ook niet dat die auto mij niks kost Knipoog
Ik zeg dat naar een wedstrijd rijden mij niks kost Knipoog

Als ik er niet heen rij, ben ik namelijk ook dat geld voor die auto kwijt Haha!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:42

Buitenzorg schreef:
MSQuincyTE schreef:

Als jij dat dan zo stellig vindt, laat me dat dan maar eens zien.

Ik huur de trailer hooguit 16 keer per jaar. Dat kost me 160 euro.
Als ik een eigen trailer wil hebben, wil ik hem droog stallen. De stalling kost me 135 euro per jaar bij de goedkoopste boer.
Dan de verzekering zoals jij zelf zegt a 50 euro per jaar. Vergeet vooral NIET je onderhoud. Alleen aan verzekering en stalling zit ik al op 185 euro per jaar, dus 25 euro MEER dan als ik huur.

Leg mij dan maar eens uit waarom het voor mij goedkoper zou zijn om een eigen trailer aan te schaffen? Verward

En nu heb ik het nog niet eens over het feit waar het aanschafbedrag vandaan komt...

En vergeet de afschrijving niet, heb je ook geen "last" van als je een trailer huurt.
Ik ben héél benieuwd naar MSQuincyTE ' s antwoord Sigaar

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:00

Moderatoropmerking:
Hoewel de trailerdiscussie interessant is, is het niet de bedoeling om van dit topic een volledige "trailer wel/niet duur" discussie te maken, aangezien het wel/niet duur/exclusief/.. zijn van de westernsport van wel meer factoren af hangt. Graag weer terug ontopic dus Lachen

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:17

Anya schreef:
maar veel nieuwe aanwas kun je zo niet verwachten.
Het valt mij juist op dat er véél nieuwe aanwas is. Toen het level systeem intrad, kon men bijvoorbeeld de L5 al schrappen: geen tot weinig deelnemers. Nu zie ik op iig al 2 WRANwedstrijden dat de L4 en L3 klassen uitpuilen en er veel minder deelnemers zijn in de L2 en L1. Dus de aanwas is er wel, maar ze blijven niet hangen blijkbaar Verward Of zijn de "nieuwelingen" nog onwetend en enthousiast dat ze het geld er (nu nog) wel voor over hebben, maar als het té professioneel wordt weer afhaken. De tijd zal het leren Knipoog

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:27

Ik ben een L5 ruiter, heb nu 37 pt dus na 4 wedstrijden mogen we over naar de L4. 25 Januari eerst in Oud Gastel op de oefenwedstrijd starten om te kijken of we L4 waardig zijn Knipoog Mijn poownie is per slot van rekening nog steeds maar 4 jaar jong Haha!

Maar ik geef toe, zolang ik L5, 4 of 3 start, zal ik niet het hele land doorcrossen voor een wedstrijd. Als je op hoog niveau start dan zal de kans dat ik van Zeeland naar Limburg of Friesland ga voor een wedstrijd steeds groter worden.

En het samenvoegen, mijn eerste wedstrijd L5 waren er zo weinig deelnemers dat de L5 en L4 samen werden gevoegd omdat de L4 ook maar 3 deelnemers hadden. Nu had de L5 Zowel in Bleiswijk als in Vrouwenpolder minimaal 10 starts!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:52

MF: Ik denk dat er veel nieuwe engelse aanwas is. Je ziet het idd in de startlijsten. Op bijv de silver ranch de laatste show waren meer dan 10 deelnemers in de L5 klasse.

Maar engelse ruiters kunnen , als ze al een goede basis hebben, imo prima meekomen t/m L3. Maar na die L3 moet je op 1 hand showen etc, en daarvoor is echte westernles wel zo handig.
Ik denk dat veel mensen toch bij de dressuurinstructeur blijven en dus blijven hangen bij de L3.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:38

Romkabouter schreef:
Als ik er niet heen rij, ben ik namelijk ook dat geld voor die auto kwijt Haha!

En dan zet jij een vrolijke smiley achter je laatste zin ........ tis toch eigenlijk om te janken hier in dit land Huilen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:27

Nou nee hoor, ik zou niet weten waarom ik wel een auto van de zaak zou moeten hebben terwijl ik daar helemaal niks voor zou hoeven te betalen Knipoog

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:13

Gaat niet zo zeer om het feit dat het geld kost want dat spreekt voor zich.
Het is de hoogte van de bedragen, of percentages die worden ingehouden op het loon, ook goed.
Maar dat is, afgezien van leaseauto's, met nagenoeg alles in dit kikkerland, zeker in verhouding met bijv. de US maar hey wie ben ik?
Wel lekker offtopic dit dus ik houd me muil maar weer Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:40

Blunneke schreef:
zeker in verhouding met bijv. de US maar hey wie ben ik?

Precies, en welk land is er ook al weer finaal failliet?

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:44

Romkabouter schreef:
Blunneke schreef:
zeker in verhouding met bijv. de US maar hey wie ben ik?

Precies, en welk land is er ook al weer finaal failliet?

En toch, als men het me zou aanbieden wederom te emigreren, dan staat morgen de container voor de deur Knipoog
Beter goed failliet met m'n poepert aan de Westcoast daar, dan slecht failliet hier in de regen Clown
Als je hier nog niet failliet bent, dan word je het wel met al die belastingen.
En dat het zorgstelsel daar niet goed is, klopt niet want men heeft daar zeker wel een uitkering, ziektekostenverzekering etc. Ik heb er notabene gewoond, in de duurste staat van de US nog wel Cool
Uiteraard schort het her en der maar dat is overal maar in mijn ogen is het in de US beter vertoeven dan hier Knipoog
Laatst bijgewerkt door Blunneke op 09-12-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:50

Moderatoropmerking:
Ik blijf het niet herhalen, graag terug ontopic.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:53

Berdien schreef:
Ik blijf het niet herhalen, graag terug ontopic.

Yep I’m so sorry Bloos

gentle_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:26

ik moet zeggen dat hier in zaandam, het engels rijden duurder is dan het westernrijden, ik rij zelf bij evelien geerlof:(de beste instructrice die er is) voor 14 euro per uur terwijl je bij engelse maneges toch ook wel zo'n 15 a 16 euro betaald.

bij ons groeit de westernbranch, bij ons is dus trainingsstal starnmeer.
evelien heeft zelfs mensen op de wachtlijst staan om hun paard bij haar te stallen en de meeste manege lessen zijn overvol Knipoog
je hoeft dus als je hier in de buurt woont niet alleen naar kalverhoek, je kan beter naar starnmeer naar evelien daar wordt goed les gegeven en met liefde voor de paarden gezorgd.
naar de verhalen die ik gehoord heb over kalverhoek, sta je bij evelien het beste Haha!

kortom ga naar starnmeer Haha! Haha!
en de western branche is eerder groeiende

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:17

he yentle fan
wat fijn dat je zo tevrede bent over je lessen.
ik denk dat je ook wat veder moet kijken dan alleen lessen om te weten wat duurder is.
mijn ervaring in het zelfde gebied is namelijk iets wat anders Knipoog

het is een mooi stukje reclame wat je geeft
maar ik ben bang dat dat niet helemaal de bedoeling is.
zeker niet om een andere stal daarbij naar beneden te halen.
ik ken namelijk heel veel mensen die erg fijn staan op de kalverhoek.
ik heb op bijde stallen gestaan en ik weet dus dat er aan bijde stallen iets goeds en slechts op is aan te merken (zoals op elke stal)
het gaat om je eigen eisen van een stal en of je je er thuis voelt.

gentle_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:09

Hoi mensen die ik tegen de knie heb getrapt over kalverhoek.
Het spijt me .

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:45

Volgens mij zijn er ruwweg twee soorten westernstallen:
Je hebt de échte stallen met gerenomeerde trainers en een of meerdere dekhengsten op stal, en je hebt de stallen van mensen die leuk kunnen rijden en daarom van hun hobby hun werk maken en les gaan geven.

Volgens mij is het verloop vooral heel hoog in de tweede groep. Tenminste, dat zie ik hier in de buurt heel sterk.