[WN] Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:14

ElCid schreef:
Door hun wendbaarheid en krachtige achterhand zijn de Q/P/A's wel uitermate geschikt voor de reining/ cutting maar in vrijwel alle andere disciplines kunnen andere rassen ook heel goed meekomen.

Zelfs dat hangt nog maar net af van de bouw van je paard! Mijn merrie is bijv van nature enorm zwaar bespierd en absoluut geen reiningtype. Zij is geschikt voor bijv pleasure en trail, maar zeker niet voor reining waar ze niet lenig genoeg voor gebwoud is, dus behalve ras moet je ook nog naar de bouw van het betreffende paard kijken!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:19

Elliebelle schreef:
En ik ben zelf ook van mening dat er te snel gezegt word van ' ik rijd western' veel mensen gooien er een westernzadel op (vaak ook nog niet eens goed passend) en gooien de teugels los en gaan cowboytje spelen, dit vind ik dan erg storrend.

Wanneer rijd je dan western? Toch niet alleen als je fanatiek traint en/of wedstrijden rijdt?!
En het feit dat je met westernoutfit op je paard gaat rijden, wil natuurlijk niet zeggen dat je 'cowboytje speelt'. Daarmee doe je mensen die western recreatief rijden echt te kort!

Ik snap wel dat jij 1 specifieke groep mensen bedoelt, maar er zijn genoeg mensen die lekker met hun westernzadel (op wat voor soort paard dan ook) buitenrijden, idd aan een losse teugel. Die rijden naar mijn idee toch echt gewoon western!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:29

simodi schreef:
Ik snap wel dat jij 1 specifieke groep mensen bedoelt, maar er zijn genoeg mensen die lekker met hun westernzadel (op wat voor soort paard dan ook) buitenrijden, idd aan een losse teugel. Die rijden naar mijn idee toch echt gewoon western!

Misschien handig om dus eerst idd te definiëren wat westernrijden is...want in MIJN ogen is buiten rijden met een westernzadel aan een losse teugel dat wat het is namelijk "buiten rijden met een westernzadel aan een losse teugel". Dat is gewoon recreatief rijden. En geen westernrijden.... Knipoog
Westernrijden is toch "meer" dan dat? Net als dressuurrijden "meer" is dan dat?

Let op, ik zeg "meer" in de zin van "anders".
Ik bedoel niet "beter".... Knipoog

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:31

@ts je kunt natuurlijk met elk ras/paard western rijden alleen het ene paard heeft er meer aanleg voor dan het andere paard. Ik rijd net als Sonja met mijn fjordje western.. Heb Sonja ook regelmatig zien rijden met haar Milena en dat noem ik dus echt western rijden, en niet zoals hier eerder door iemand werdt gezegd rijden met een westernzadel. Denk dat menig mens jaloers kan zijn op wat die 2 hebben gepresteert!
Verder zijn er zat koudbloeden die het leuk doen als je maar over de juiste middelen beschikt. Als je gek bent van een Tinker/haflinger ga je opzoek naar een leuke tinker/haflinger en de rest komt dan vanzelf wel, ik zou me vooral als je toch recreatief wilt rijden niet te druk maken over welk paard er meer aanleg voor heeft of er geschikter voor is. Zorg liever dat je een leuk paard vind en er lol mee beleeft en dat je paard er ook lol in heeft de rest volgt van zelf! Suc6 met je zoek tocht

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:05

simodi schreef:
ElCid schreef:
Door hun wendbaarheid en krachtige achterhand zijn de Q/P/A's wel uitermate geschikt voor de reining/ cutting maar in vrijwel alle andere disciplines kunnen andere rassen ook heel goed meekomen.

Zelfs dat hangt nog maar net af van de bouw van je paard! Mijn merrie is bijv van nature enorm zwaar bespierd en absoluut geen reiningtype. Zij is geschikt voor bijv pleasure en trail, maar zeker niet voor reining waar ze niet lenig genoeg voor gebwoud is, dus behalve ras moet je ook nog naar de bouw van het betreffende paard kijken!

Ik bedoelde dan ook Q/P/A 's die in het reining/ cutting type staan, al zegt dat ook niet dat die daar dan per se in uit zullen blinken. Die toevoeging was ik even vergeten; dus voor de volledigheid.
Een puur pleasure/ hunter type Q/P/A zal meestal in de andere western onderdelen beter uit de verf komen.
Maar ook dat is geen zekerheid Cool

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:59

simodi schreef:
Elliebelle schreef:
En ik ben zelf ook van mening dat er te snel gezegt word van ' ik rijd western' veel mensen gooien er een westernzadel op (vaak ook nog niet eens goed passend) en gooien de teugels los en gaan cowboytje spelen, dit vind ik dan erg storrend.

Wanneer rijd je dan western? Toch niet alleen als je fanatiek traint en/of wedstrijden rijdt?!
En het feit dat je met westernoutfit op je paard gaat rijden, wil natuurlijk niet zeggen dat je 'cowboytje speelt'. Daarmee doe je mensen die western recreatief rijden echt te kort!

Heb ik gezegt dat als iemand recreatief rijd dat die cowboytje speelt? Nee toch?
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat mensen een hele verkeerde indruk hebben van western rijden.
Ze denken dat het cowboy en indianen spelletjes spelen is, maar dat is absoluut niet zo.
En veel mensen die gooien er dan ook een westernzadel op teugels los en racen maar. Lasso erbij en hihaaa. En denken dan dat ze westernrijden, maar dat is dan niet het geval.
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat iedereen die recreatief rijd, de cowboy films na speelt het enige wat ik duidelijk wil maken is dat mensen vaak een verkeerde indruk hebben van western rijden.

En ik ben van mening dat je ook wel serieus western kan gaan rijden met een fjord/haflinger of tinker etc. als je maar goed les neemt er je er ook serieus in verdiept. Dan kun je ook in de sport wel leuk scoren op wedstrijdjes. Maar als je echt met de top mee wilt draaien zou je wel op zoek moeten gaan naar een paard van een bepaald ras wat geschikt is voor het onderdeel dat jij wilt gaan doen.

Even voor de duidelijkheid voordat ik half bokt over me heen krijg, je kunt ook wel western rijden met een fjord oid. maar of je daar het nou net zo ver mee kunt schoppen als met een QPA dat denk ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:05

In de reining en pleasure moet je 't niet verwachten nee, maar in trail, horsemanship en westernriding moet 't lukken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:29

Welke top? Die paar quarters en paints met trainers en eigenaren?
In de dressuur zijn toch ook veel mensen bezig zonder bij ''de'' top te horen? Daarom ben je dan wel serieus bezig met je sport en kan je veel plezier hebben van je paard. Ook daar met verschillende rassen.
Natuurlijk kan je ook daar zeggen dat je met sommige rassen niet mee zal komen, maar meekomen met wat? Met wie?

Sorry, vind dat zo kortzichtig.

Ik heb een puur springen gefokte New Forest, maar dat weet hij helemaal niet. Hij is western ingereden en zou met gemak alles kunnen als ik het allemaal goed zou doen.
En als ik soms voor de afwisseling eens een sprongetje maak, kan hij dat idd ook goed.

Voor ''de'' top is meer nodig dan alleen een bepaald ras. Als je voor de western kiest kan je gewoon hier heel leuk je sport beoefenen met het ras waar je hart naar uit gaat.

Ik liep toevallig tegen mijn NF aan, maar heb geen NF voorkeur.

Ik heb wel een quarter gehad met zeer leuk papiertje erbij, maar mijn NF is niks minder.
En als ik rondkijk zie ik idd veel leuke quarters en paints, maar ook heel veel die stukken minder zijn. Daar gaat mijn zeer coole NF niet voor weg.
Niet elke quarter/paint is zo cool of kan alle oefeningen ooit goed beheersen.

En zelfs onze shet kan een aantal western of basis oefeningen erg leuk inmiddels.

TS meld trouwens dat ze gaan lessen, dus neem aan dat je dan eerst wat basis leert en ze ook genoeg zullen zien en horen voor die beslissing genomen wordt.

Ook qua budget zal niet iedereen een quarter/paint kunnen/willen aanschaffen. Toen ik mijn quarter niet meer had en na een tijd weer een paardje kon kopen was mijn aanschaf budget tot daar en wilde ik toen weer leuk gaan rijden. En dat gaat prima zo saampjes met onze eigen ups en downs. ( komt altijd door het baasje Lachen )

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:24

Eh, alle? Elk ras is geschikt. Het is alleen met de één wat makkelijker (en comfortabel) als met de ander.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 12:38

Thanks allemaal! heerlijk zo'n discussie!

Ik en mijn man beginnen volgende week met western lessen, en dat is op QH e.d. We gaan het zien!
Ik heb gewoon een voorkeur voor Tinkers, vind ze fantastisch, mijn man heeft dat met Haflingers.
Verder willen we vooral recreatie/voor de fun rijden, niet echt aan westrijden mee doen. Ik misschien aan een laag niveau wedstrijdje voor de leuk.

Maar absoluut niet voor de topsport.
Ben blij dat dat dan kan met koudbloedjes Lachen

xxkimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:42

Eigenlijk zijn alle rassen wel geschikt op de echte dressuurpaarden naa.
Maar toch rijden sommige KWPNers ook wel lekker onder western zadel...
Friesen kunnen wel een westernzadel hebben, maar er wordt toch vaak gezegt at het slecht voor de rug is....

Ik rij momenteel op Hafliners, Fjorden, Quarters, Paint Horses en een Kr. Belg western... Bloos
ze doen eht allemaal goed! En ik heb 1 keer op een Tinker western gereden en dat zat ook lekker... Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:54

@Klijntjuh, hartstikke veel plezier voor jou en je man alvast. Zal wel goedkomen zo te horen!! En tegen die tijd graag foto's van jullie knappe paardjes.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 14:21

superpony schreef:
@Klijntjuh, hartstikke veel plezier voor jou en je man alvast. Zal wel goedkomen zo te horen!! En tegen die tijd graag foto's van jullie knappe paardjes.

Bedankt! we hebben er ongelovelijk zin in!
Hellaas was de instructeur deze week op vakantie, anders waren we al begonnen! Haha!

En de paardjes zelf wil ik pas aan beginnen als manlief zelf ook kan rijden Clown

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:46

hoi !
ik kan het niet laten om hier even op te reageren Haha!
ik heb zelf een Welsh en wij doen het ook niet onverdienstelijk in de westernsport Knipoog
in principe kan je zoals al eerder is geschreven door Sonja met elk paard westernrijden je moet alleen wel kijken naar welke onderdelen je wilt starten.

het ene paard is geschikter voor bepaalde onderdelen dan het andere, dit geldt zowel voor de westersport als voor de engelse manier van rijden!

het belangrijkste is dat je een klik met je paard hebt en dan voornamelijk de lol die jullie samen hebben!
(word soms vergeten, maar is erg belangrijk)
er zijn zat onderdelen in de westernsport die je kan doen en jullie komen er vast dan wel achter wat jullie favoriete onderdeel gaat worden.
veel succes met rijden en het zoeken naar een geschikt paard!

alice

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:48

Ligt aan je doel, wil je gewoon recreatief rijden, kan je er best een Haf of ander ras voor gebruiken.
Maar ga je echt naar de wedstrijden, dan heb je de Quarter Horse. Die zijn er voor gefokt.

xxkimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:51

Ess_Ramona schreef:
Ligt aan je doel, wil je gewoon recreatief rijden, kan je er best een Haf of ander ras voor gebruiken.
Maar ga je echt naar de wedstrijden, dan heb je de Quarter Horse. Die zijn er voor gefokt.

Ik heb met een Haflinger en Ijslander wedstrijden gereden ging ook prima!
En mijn kennis is met een Haf bij de NK Reining gekomen...
Opzich heb je wel gelijk hoor Quarters en Paint horses en al die westernrassen uit Amerika zijn wel de besten... Knipoog

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:33

nielsd schreef:
Denk je nu werkelijk dat alles vanzelf gaat als je eenmaal een QH hebt?! Daarmee heb je het makkelijker, maar vanzelf gaat het absoluut niet...

Ach hij kan alles toch? Slapen sorry hoor Sigaar

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:26

Ik heb een ''vuilnisbakken-pony'' en die loopt ook aardig hoor Haha! Meneer vind het helemaal geweldig als ik alleen al met 'm bezig ben, dus wat ik ook doe (lees: engels rijden, springen, mennen of western).. Hij zal het toch allemaal best vinden omdat hij 't léuk vind om te werken..
Vroeger reed ik engels (hij is manegepony geweest) en ik ben in April 2007 overgestapt naar western.. En hij vind het veel leuker, omdat ik nu gráag iets wil bereiken, veel/hard met hem werk en iedereen op mijn manege wil laten zien dat hij hier veel beter in is dan in dressuur en springen! Haha!

Kortom: Inderdaad ligt het aan je discipline die je wil rijden, de klik met je paard, het niveau..
Maar het belangrijkste is dat je het gewoon naar je zin met je paard! Haha! Toch?

Veel succes en vóoral veel plezier met het uitzoeken van je paardje en het ontdekken van de westernsport! Haha!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:29

ik denk dat het belangrijkste punt een meewerkende geest is. Jij en je paard vormen een team, een team dat samen moet/gaat werken, ongeacht het ras en de discipline. Als, om wat voor reden dan ook, je de medewerking van je paard niet hebt, kom je (letterlijk) nergens.

Dus, ga voor de klik! En dan zie je wel waar het schip strand! Haha!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:30

Bij mij zeggen ze ook dat mijn paard pijn heeft, ook al weet ik zeker van niet..!
Zoek inderdaad een leuk paardje waar je een klik mee hebt, en ga dan kijken wat je ermee wil doen Knipoog Dat kan ook! Lachen

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:45

Ik heb ook een maatje een sporfjord van 13 jaar. Geboren bij ons in de stal. En deze dame is bloedfanatiek, wil niet knuffelen maar werken en is supersnel. We hebben eerst endurancegereden en zijn zelf op internationaal niveau gestart.
Sinds vorig jaar zijn we westernlessen gaan nemen en op wat wedstrijdjes gestrat en komen op elke wedstrijd met punten thuis. We rijden nu bij de WRAN level 3.

Ik vindt het wat kortzichtig om alle paarden van een ras over een kam te scheren binnen elk ras heb je goed en slecht paarden. En het beste of moeiste paard kan dan nog door zijn karekater helemaal niet bij jou passen.

Ik zou dus lekker een tinker of hafje kopen en daar lekker van genieten en rustigaan kijken hoever he daarmee komt. Wie weet komen we jullie ooit nog op het NK tegen.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:13

de wat kleinere modelletjes zijn naar mijn mening geschikt voor de western

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:40

mwa, dat is ook per onderdeel en per paard verschillend. Anya hier op bokt rijdt twee flinke KWPN-ers zeer netjes western. Maar mijn zoontje rijdt zijn shet aardig leuk western rond, dus dat ligt wel erg breed uit elkaar.

Er zijn gewoon zat voorbeelden van niet quarters/paints die het prima doen. Het is alleen zo dat iemand die een quarter/paint koopt aan de bloedlijnen en bouw al een beetje weet welke kant hij/zij daarmee op kan en vaak ook binnen de western blijft.

Iemand die een ander ras koopt doet wat hij leuk vindt. Dat wil zeggen dat veel mensen met een haf zeer netjes dressuur rijden of een hele leuke sprong maken, buitenrit etc........Zelfde geld voor Tinker, fjord, New Forest, Arab en ga zo maar door........

De echte top bereik je alleen als je echt een heel goed paard hebt, zeer goede begeleiding, erg veel goede begeleiding en nog meer............
Daaronder kan je het gewoon hartstikke goed doen. En als je het goed doet, versla je op eigen niveau ook de quarters en paints die het gewoon net even minder doen. Die hebben soms ook een mindere bouw, afstamming, ruiter, training........

Zoveel mensen, zoveel paarden, zoveel verschillen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:41

Hatsjie schreef:
de wat kleinere modelletjes zijn naar mijn mening geschikt voor de western

Ik ken ook wel wat mensen die met grote paarden heeeeeel verdienstelijk westernrijden hoor Ja

connievl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:04

Ik kom zoals gewoonlijk het ras niet tegen wat uitmuntend is in westernsport, DE CRIOLLO
niet te groot,cool,op 1 hand rijden,gevoelig,werkwillig en ijzer maar dan ook ijzersterk!!!!