[WN] Koe overleden bij NK cowclasses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koe overleden bij NK cowclasses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:14

Feit blijft dat er een dier overleden is en dat er meerdere onwel geworden zijn. Dat gebeurt normaliter niet.
Ik heb er verder geen oordeel over want ik ben er niet bij geweest. Maar dergelijke feiten geven een enorme smet op een sport, en dat is altijd te betreuren.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:16

romkabouter zegt niet dat iedereen die mee doet aan die klasses niet om zijn of haar paard geeft,maar hij zegt de meerderheid.

Ik vind het heel erg zielig voor die koeien,je weet alleen natuurlijk nog niet de oorzaak dus om er nu meteen vanuit te gaan dat het stres was kan natuurlijk ook weer niet.heb een aantal keren foto's gezien maar een groot deel van de foto's(dus niet alle foto's) zag er niet zo vriendelijk uit,zeg maar gerust gewoon zielig!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:19

Laten we voorop stellen dat ik er geen verstand van heb....
Maar ik wil het wel begrijpen...
Vraag 1. als je sport met paarden bedrijft zorg je er voor dat het betreffende dier de conditie heeft en de opleiding die het dier nodig heeft om dat fysiek en mentaal aan te kunnen. Hoe zit dat met die runderen? is dat ,,sportvee"
dwz dieren die regelmatig rennen en dus de conditie hebben om voor zo'n paard weg te rennen,of zijn dat jonge vleesrunderen die op een dag van stal worden geplukt om vervolgens een dag lang opgejaagd te worden,in een vreemde omgeving zonder enige vorm van conditie training.
In de States werken ze volgens mij veel met mexicaans
Caliente vee wat veel lichter en beweeglijker is .
Ik kan me zo voorstellen dat zo'n nl melk/vleesrund niet echt op dat rennen is gebouwd en dat dat maar zo een hartaanval kan veroorzaken.
Net zo goed als je met de gemiddelde Halterknol ook geen endurance gaat rijden,om de zelfde reden?

daltonjoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 09:26

Misschien is het wel verstandig om als ruiter eens bij de gevolgen van een wedstrijd stil te gaan staan.
Teampenning is een snelheids onderdeel onze paarden zijn hiervoor getraind, de koeien hebben misschien nooit een paard gezien en zijn hier zeker niet voor getraind ( ze komen zo uit de stal of van het land, lekker verse koeien).
Daarbij komt nog dat een paard maar 90 seconden hoeft te werken en de koeien al een paar uur gestrest bezig zijn.

daltonjoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 09:29

Had het vorige bericht nog niet gezien

bagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:38

CherokeeChum schreef:
Laten we voorop stellen dat ik er geen verstand van heb....
Maar ik wil het wel begrijpen...
Vraag 1. als je sport met paarden bedrijft zorg je er voor dat het betreffende dier de conditie heeft en de opleiding die het dier nodig heeft om dat fysiek en mentaal aan te kunnen. Hoe zit dat met die runderen? is dat ,,sportvee"
dwz dieren die regelmatig rennen en dus de conditie hebben om voor zo'n paard weg te rennen,of zijn dat jonge vleesrunderen die op een dag van stal worden geplukt om vervolgens een dag lang opgejaagd te worden,in een vreemde omgeving zonder enige vorm van conditie training.
In de States werken ze volgens mij veel met mexicaans
Caliente vee wat veel lichter en beweeglijker is .
Ik kan me zo voorstellen dat zo'n nl melk/vleesrund niet echt op dat rennen is gebouwd en dat dat maar zo een hartaanval kan veroorzaken.
Net zo goed als je met de gemiddelde Halterknol ook geen endurance gaat rijden,om de zelfde reden?

Ja

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:39

CherokeeChum, ik vroeg me hetzelfde af.

En wat betreft het wel of niet mogen oordelen, het feit dat er een koe is doodgegaan en andere ooggetuige verslagen, geeft een ieder voldoende recht om daar een mening over te mogen vormen, lijkt me.

Het is in mijn ogen ronduit walgelijk.
En ik vind het onvoorstelbaar dat in een land als Nederland dit nog steeds is toegestaan.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:01

@ cherokeechum: klopt, daar heb je gelijk in.
het rare was dat de omstandigheden gewoon goed waren, het was niet heet, ze konden rusten tussendoor, en ze konden overdekt buiten staan als ze niet in de ring waren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:26

jottum schreef:
En ik vind het onvoorstelbaar dat in een land als Nederland dit nog steeds is toegestaan.
Mocht dit vaker gebeuren dan kan het ook maar zo verboden worden, net als rodeo/roping hier niet is toegestaan.
Het lijkt me dus dat als men dit als 'sport' wil blijven uitvoeren er serieus naar dierge- c.q. -misbruik wordt gekeken en adequaat gehandeld.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:38

Misschien heel cru maar 'als' het een slachtkoe was ....... was dit haar lot iig. Niet te verwaarlozen dat elke vorm van dieren'mis'bruik niet goed te keuren valt uiteraard.
Aangezien ik een vleeseter ben houd ik me verder uit deze discussie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:40

Wat heeft het eten van vlees te maken met het overlijden van een dier dat gebruikt wordt voor een sport?

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:45

DubbelDun schreef:
jottum schreef:
Mocht dit vaker gebeuren dan kan het ook maar zo verboden worden, net als rodeo/roping hier niet is toegestaan.
Het lijkt me dus dat als men dit als 'sport' wil blijven uitvoeren er serieus naar dierge- c.q. -misbruik wordt gekeken en adequaat gehandeld.
Idd! Als dit soort praktijken vaker voorkomt en de AID krijgt er lucht van, kan men de "sport" wel op z'n buik schrijven. Het is zaak dat men gaat professionaliseren en het welzijn van de dieren voorop gaat stellen.

Als het nu idd een slachtkoe was dan is het helemaal godsgeklaagd dat men zo'n koe gebruikt. Lees het stukje van Chum, helemaal mee eens.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:51

Dit had zo simpel te voorkomen kunnen worden. Ik ben er dus wel geweest zaterdag, en ik vroeg me al af of dit al het vee was wat ze hadden. Het waren gewoon veel te weinig koeien voor de grote hoeveelheid teampenners (33 teams) en cattlepenners (26 ruiters).
Ik weet niet wat het kost om die koeien daar te krijgen dat geef ik eerlijk toe, maar in het vervolg moet zo'n organisatie hier toch echt rekening mee houden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:56

@ sonja : heel veel, hypocriet heet dat.

Ach ach alles is zo zielig (ja ik vind het sneu voor de koe) maar savonds weer lekker aan de biefstuk, dat bedoel ik ermee

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:00

joany_pony schreef:
romkabouter zegt niet dat iedereen die mee doet aan die klasses niet om zijn of haar paard geeft,maar hij zegt de meerderheid.

Dat klopt Knipoog
Ik was er op het NK niet bij, dus ik kan over het omgaan met mens en dier op doe specifieke wedstrijd natuurlijk niet goed oordelen.
Maar ik zie nog wel eens wat mensen tussen de koeien rijden en velen zitten er zo vol adrenaline dat ze het welzijn van mens en dier vergeten.

Gelukkig zijn er ook altijd wel ruiters die wel blijven nadenken Lachen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:20

Ik heb deze topic even door gelezen, en ik moet zeggen ik vind het erg maar het zat er aan te komen dat het een keer fout ging.
Laat ik zeggen dat er inderdaad in een stal ook plotseling een koe dood neer kan vallen aan een hart stil stand maar als er al een aantal koeien onderzeil zijn gegaan en er valt er dan een dood is er meer aan de hand.
Ik ben er niet bij geweest en weet ook niet wat er gebeurt, is en van het hele hoe of wat ben ik niet op de hoogte.

Dus ik kan hier lekker zitten en commentaar leveren terwijl ik mijn handen was in onschuld.
Niet dus… hoewel ik er niet bij was, mijn ruiters reden daar wel rond onder mijn naam en met mijn toestemming om met die naam te rijden dus ik ben net zo schuldig als de rest.
Want schuldig zijn we, als koeienruiters, trainers en stallen.
Het gaat er al een paar jaar te ruig en te hard aan toe binnen dit gebeuren, op stal tijdens de training weten we allemaal hoe het moet, wij persoonlijk hameren er op dat ze rustig aan doen met de koeien en op de wedstrijd komen de adrenaline weer boven drijven en is alles geoorloofd zolang wij het blauwe lintje maar in handen hebben koste wat het kost.

De koeien werden regelmatig gewisseld… ja dat mag ik hopen want anders was het nog erger geweest maar geen excuus voor wat er gebeurt is.

Wie niet tegen de hitte kan moet niet in de keuken komen. ( ik heb het maar even vertaald )… ik zou zeggen ga zo door en koop een grote diepvries die is net zo koud als jij .

Dierenmishandeling… ( en nu moet ik eerlijk zijn ) mijn hart zegt nee maar mijn verstand zegt ja.
Zo heb ik er een paar opmerkingen uit gelicht.

Hoe nu verder… bij voetbal wedstrijden zijn er ook eerst doden gevallen in de stadions voor men maatregelen gingen nemen.
Zo moet het nu ook gebeuren bij deze tak van sport men moet bij zich zelf eens na gaan, hoe belangrijk is de titel NEDERLANDS KAMPIOEN en wat krijg ik er voor.. Een nieuwe Mercedes? Nee, een schip met geld mee naar huis? Nee, de bakker geeft mij een brood gratis? Nee, mijn eigen ego wordt er mee gestreeld? Ja.
Wat ooit begon als een heel mooie sport is nu bijna iets om je voor te schamen bij het grote publiek als je zegt ik ben cutting, working cowhorse of teampen ruiter.

Er zullen nu wel weer stallen en ruiters over me heen vallen en het totaal niet met me eens zijn maar ga nu eens na bij je zelf slaap je echt nog lekker na wat er is gebeurt?
Voel je diep in je hart niet een klein beetje verantwoordelijkheid?
Laten we er dan wat aan doen met z’n alle, ruiters trainers en stallen.
Laten we de sport leuk maken voor het publiek en heb eens schijt aan de lintjes, die liggen na een jaar toch ergens waar je ze niet meer kan vinden.
We kunnen kiezen of we gooien het roer om en kiezen voor het vee of we wachten af tot er definitief een einde komt aan deze sport in Nederland
Ja, ik ben net zo schuldig als de rest maar zou willen dat ik het kon veranderen, wie helpt mee?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:40

Wauw piggeljay, diep respect voor jouw post!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:54

mltex schreef:
@ sonja : heel veel, hypocriet heet dat.

Ach ach alles is zo zielig (ja ik vind het sneu voor de koe) maar savonds weer lekker aan de biefstuk, dat bedoel ik ermee

De gemiddelde biefstuk is 'netjes' geslacht, en valt niet van ellende dood neer. Ik vind daar nogal een verschil in zitten.

Goede post Piggeljay.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:56

Erg jammer dat dit heeft moeten gebeuren.......... Verdrietig
Ik was er niet bij en weet niet hoe het is gebeurt en wat de exacte reden is. Toch wil ik even reageren omdat ik in het verleden wel vaak bij teampenwedstrijden aanwezig ben geweest en zelf wel enige ervaring met vee heb (niet als ruiter overigens)
Ik ga er wel van uit dat de DTA, die toch al wat ervaring heeft met dergelijke wedstrijden, wel goed haar best heeft gedaan. Het is natuurlijk ook niet in hun belang dat er misstanden voorkomen!

Mijn idee is wel dat veel deelnemers aan met name de teampenning nog wel een lesje kunnen gebruiken, uitzonderingen daar gelaten.
Misschien kan zo de discussie op gang komen om aan de vee-onderdelen te mogen mee doen je je eerst moet bewijzen dat je je paard onder controle hebt, bijvoorbeeld dat je minimaal L2/L1 ruiters bent om hieraan mee te mogen doen.
Volgens mij mag nu iedereen zomaar meedoen aan de vee-wedstrijden, ongeacht hoe en of ze een beetje kunnen rijden. Niet terecht vind ik!
Maar goed, de rijkunde is waarschijnlijk niet de directe oorzaak van de sterfte van het vee maar kan er aan hebben bijgedragen.

Ik denk wel dat als we willen dat deze onderdelen in NL georganiseerd blijven worden kennis en kunde van het omgaan met vee een vereiste is, voor zowel organisatie, jury en deelnemers. En daar schort het nogal eens aan, vaak zijn het in NL de 'City-slickers' die es ff een koetje gaan opdrijven.....

@Piggeljay: OK dan!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:58

Ik ben er eigenlijk niet zo heel erg in thuis.
Is er een aparte koeienorganisatie die het nk organiseerd? Lachen

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:04

jeetje PJ. goed verwoord! Lachen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:12

Ik denk dat het grootste probleem is dat de koeien gewoon niet geschikt zijn. Veel koeien komen helemaal niet meer buiten. Dus hebben een conditie van 0,0. En nu moeten ze ineens gaan rennen. Komen er van die rare beesten op hun af en er zitten kweet niet hoeveel mensen omheen te roepen en te joelen op de tribunes. Geen wonder dat je in de stress schiet. Als ze dit soort onderdelen willen doen, dan zullen ze moeten zorgen dat ze ruim voldoende koeien hebben, die ook nog eens wat conditie hebben. Dus geen stalkoeien.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:18

PJ Ach gut je hebt het keurig verwoord.
asl er 3 koeien onwel worden en 1 gaat er dood. is er iets niet goed gegaan
je kan je straatje altjd proberen schoon te vegen , maar ergens moet je toch weten dat het niet klopt

net als bij een bloedplek van een spoor, zeggen dat je paard een dun velletje heeft. sorry hoor, in mijn ogen heb je dan toch te hard geprikt op dat dunne velletje.
maar goed, je straatje is weer schoon en het ligt aan het paard zijn velletje

ik ben niet echt thuis in de koeien wetreld, maar toch denk ik dat de organisties eens goed moeten gaan nadenken hoe ze het gaan aanpakken. want als het zo doorgaat komt het zover dat het in nederland verboden gaat worden om met vee te werken. en dat is ook weer erg jammer.
i

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:27

Voor die koeien is het alleen maar eng en niet leuk dit. Waarom zou je dat die koeien aan willen doen. Als je dan toch zo'n dierenliefhebber bent ga dan lekker een buitenrit maken met je paard ofzo maar laat die weerloze onschuldige koeien lekker met rust. Alsof die t niet al ellendig genoeg hebben zeg..
IMO is dit een soort aftakking..een versoftere versie van stierenvechten. Lekker die beesten in het nauw drijven, angst en pijn laten hebben..voor je eigen pleziertje. Zoek een andere hobby ofzo Slapen Of als je het echt zo leuk vind. Ga dan ergens op een ranch in verweggistan werken/wonen waar het opdrijven van koeien wel thuis hoort. Maar ga niet zo'n beestje in een bak in het nauw drijven..

Een slachtkoe of niet, geen dier verdient het om voor zn dood nog even zo gepest te worden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:28

Ik vind dat PJ dit hier keurig heeft neergezet.
Ik ben beginnende westernruiter en ben laatst bij de AOK ranch geweest om voor het eerst met Duran van het koeienwerk te proeven en het is een hele mooi tak van sport, maar als er niet fatsoenlijk en met respect met levende wezens om kan worden gegaan, zal ik dus bedanken hiervoor. Ook al zijn het slachtkoeien, ze behoren met respect te worden behandeld.
Gelukkig heb ik de middag bij de AOK ranch gezien hoe het wel kan en heb heel veel plezier gehad met mijn knollie tussen de koeien!!!!