Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CherokeeChum schreef:Laten we voorop stellen dat ik er geen verstand van heb....
Maar ik wil het wel begrijpen...
Vraag 1. als je sport met paarden bedrijft zorg je er voor dat het betreffende dier de conditie heeft en de opleiding die het dier nodig heeft om dat fysiek en mentaal aan te kunnen. Hoe zit dat met die runderen? is dat ,,sportvee"
dwz dieren die regelmatig rennen en dus de conditie hebben om voor zo'n paard weg te rennen,of zijn dat jonge vleesrunderen die op een dag van stal worden geplukt om vervolgens een dag lang opgejaagd te worden,in een vreemde omgeving zonder enige vorm van conditie training.
In de States werken ze volgens mij veel met mexicaans
Caliente vee wat veel lichter en beweeglijker is .
Ik kan me zo voorstellen dat zo'n nl melk/vleesrund niet echt op dat rennen is gebouwd en dat dat maar zo een hartaanval kan veroorzaken.
Net zo goed als je met de gemiddelde Halterknol ook geen endurance gaat rijden,om de zelfde reden?
jottum schreef:Mocht dit vaker gebeuren dan kan het ook maar zo verboden worden, net als rodeo/roping hier niet is toegestaan.En ik vind het onvoorstelbaar dat in een land als Nederland dit nog steeds is toegestaan.
DubbelDun schreef:Idd! Als dit soort praktijken vaker voorkomt en de AID krijgt er lucht van, kan men de "sport" wel op z'n buik schrijven. Het is zaak dat men gaat professionaliseren en het welzijn van de dieren voorop gaat stellen.jottum schreef:Mocht dit vaker gebeuren dan kan het ook maar zo verboden worden, net als rodeo/roping hier niet is toegestaan.En ik vind het onvoorstelbaar dat in een land als Nederland dit nog steeds is toegestaan.
Het lijkt me dus dat als men dit als 'sport' wil blijven uitvoeren er serieus naar dierge- c.q. -misbruik wordt gekeken en adequaat gehandeld.
joany_pony schreef:romkabouter zegt niet dat iedereen die mee doet aan die klasses niet om zijn of haar paard geeft,maar hij zegt de meerderheid.

mltex schreef:@ sonja : heel veel, hypocriet heet dat.
Ach ach alles is zo zielig (ja ik vind het sneu voor de koe) maar savonds weer lekker aan de biefstuk, dat bedoel ik ermee
je hebt het keurig verwoord.
Of als je het echt zo leuk vind. Ga dan ergens op een ranch in verweggistan werken/wonen waar het opdrijven van koeien wel thuis hoort. Maar ga niet zo'n beestje in een bak in het nauw drijven..