[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:28

Hallo allemaal!

Ik kom een beetje middenin allerlei discussies binnenvallen ;-) maar volgens mij is dit toch echt het beste topic om mijzelf voor te stellen.

Mijn naam is Marlien, 30 jaar, wonende te Amsterdam. "Vroeger" heb ik veel engels gereden, maar zo'n 15 jaar geen les gehad. Wel af en toe buitenritten en een vriendin geholpen met pas ingereden paarden.

Een paar maanden geleden heb ik het paardrijden weer opgepakt, Ik ben bij zeer veel maneges in de buurt geweest, maar ben uiteindelijk bij een Western Ranch blijven hangen.

Het voelt al een droom die aan het uitkomen is! Zo fantastisch! :-D

Ik ben flinke meters aan het maken door 2 keer per week een priveles van een uur te nemen. Ik heb aangegeven dat ik "zo snel mogelijk, zo goed mogelijk wil worden" ;-)
De stal is voornamelijk gericht op western reining en dat is gelukkig ook (vind ik nu) het onderdeel wat mij het meeste ligt en wat ik ook supergaaf en fijn vind om te doen. In de lessen probeert mijn trainer me op een leuke manier met de verschillende oefeningen kennis te laten maken.

Er lopen goed getrainde westernpaarden rond, echter ben ik een beetje verliefd geworden op een pony die een jaar stil heeft gestaan (kreupel) en nu net weer een beetje met de lessen aan het meelopen is. De afgelopen 5 keer oid heb ik op haar gereden en ik merk dat ze het ook steeds beter doet. Verzameling vragen vindt ze nog erg moeilijk, maar we begrijpen elkaar steeds beter en de laatste keer liep ze in galop af en toe al heel mooi verzameld. Galopchangementen gaan erg goed en ze is zo lekker voorwaarts en geniet er echt van dat ze weer mag rijden. Spins en rollbacks zijn nog erg moeilijk voor haar, dus die laten we nog maar even. Wel oefenen we die af en toe al op andere paarden zodat ik wel leer hoe de hulpen werken en hoe het allemaal aanvoelt.

Er is een mogelijk dat ik bovenstaande pony ga leasen voor 3 dgn in de week, ik vind vooral het "samen leren" heel erg leuk. De pony moet leren en ik ook en we maken volgens de trainers nu al enorme progressie.

De afgelopen maanden heb ik ook regelmatig op Bokt gekeken naar tips en meningen van anderen, maar nu vond ik het tijd om ook wat van mezelf te laten horen, bij deze dus :-)

gaucho

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:49

Leuk! Ik ben ook begonnen met 3x per week een westernpony leasen. Misschien wel op dezelfde stal ;-)

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:53

Welkom marlien!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:42

Hooii :wave: mag ik mij melden?

Ik ben Emma rij al wel heel wat jaartjes western. :) nu een verzorgpaardje, mag er alles mee.
Afbeelding Zo hobbelen wij rond.

Nu heb ik wel een probleempje. Paard is nog niet zo lang onder het zadel. Maar hij heeft nu wat plekjes bij de mondhoeken. Het is niet open en ook niet gevoelig of iets. Maar ik wil natuurlijk voorkomen dat dat wel gaat gebeuren. Moet er bij zeggen dat hij soms enorm veel kauwt op het bit.
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2gwswhg&s=8#.VF-KXabtTCQ
Ben het bit nu in ieder geval heel goed aan het schoonmaken, ookal zaten er geen scherpe randjes of iets aan. Denk dat ik sowieso maar een ander bitje ga bestellen want als ik dit bit schoon wil houden mag ik dat wel elke dag gaan doen.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:59

Ik heb zin om weer te lessen! Nu nog een trainer vinden die niet te ver hier vandaan zit (Arnhem) ...

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:11

Bella lastig jouw filmpje... Weet niet of je hem ook veel longeerd en buig oefeningen doet? Misschien kan dat helpen...

Welkom Emma jou ken ik al! :D
En Welkom Marlien jou ken ik nog niet.

Ik heb heel mooi nieuws :))
Silas gaat morgen naar een nieuwe stal met veel verbeteringen... De stal waar ze nu staat hebben we:
- Kleine buitenbak (een keer regenen een zwembad en met veel zon mul :') )
- Stal
- Weiland

Bij de nieuwe stal hebben we:
- Stal
- Weiland
- Buitenbak met verlichting!!
- Binnen longeerbakje
- Buiten trail parcour/weiland

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Hele vooruitgang dus!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:38

qua filmpje...dat bokken doet hij waarschijnlijk omdat jij iets aan hem vraagt wat hij niet wil of moeilijk vindt
voor mijn gevoel hou je de teugels erg lang, hij ziet eruit of hij nog veel meer ondersteuning van je nodig heeft
ook al gaat hij meer bokken bij kortere teugels, misschien is dat iets waar je hem toch echt even moet laten zien dat je dat niet wilt

natuurlijk zijn het maar momentopnames waar ik op reageer, maar dit gevoel krijg ik erbij, succes

welkom nieuwelingen
iedereen weer heerlijk aan het lessen zie ik
ik ga volgende week weer, ben de afgelopen erg veel op buitenritten geweest en we genieten enorm
vandaag dus ook weer, was heerlijk

nieuwe stal klinkt goed

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:36

Ik heb donderdag ook weer les gehad. Ging niet echt goed, we hebben problemen met juist aanspringen.
Ze springt telkens verkeerd aan, en ik wacht telang om opnieuw aantespringen waardoor het voor ons beiden heel vermoeiend is. Maar we komen er wel :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:36

Soez schreef:
Ik heb zin om weer te lessen! Nu nog een trainer vinden die niet te ver hier vandaan zit (Arnhem) ...

Otterlo voor jou een optie?

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:02

Otterlo is zeker een optie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:14

Welkom nieuwe mensen!

emmaudb: wat voor bit heb je?

Bella: ik denk dat een osteopaat bij Woody geen kwaad kan. Ik zie heel veel spanning, al voor je in galop aanspringt. Dat kan jouw spanning zijn, maar ook ergens een blokkade in zijn lijf.
Jijzelf spant ook erg aan. Makkelijk gezegd, maar jij moet in je houding veel meer ontspannen. Dat doe je niet zomaar even natuurlijk, maar ik denk dat daar ook wel een probleem zit. Verder kan ik er niet zo heel veel over zeggen. Ik vind dat altijd moeilijk zo van een afstand zonder het paard te kennen.

Ik ga een sponsorrit plannen voor het Roparun team 345 Samen Sterk. Ik heb een ronde van 26km uitgezet. Startpunt heb ik ook toestemming voor, dat wordt de rijvereniging Johan Willem Friso.
Nu nog een datum plannen en dan kan het trainen en sponsors werven beginnen :D
Het zal ergens in januari/februari zijn.
Eens kijken of ik ergens een gratis website kan maken. Of iemand zoeken die het voor me maakt. Mailadres heb ik ook aangemaakt waar sponsors naar kunnen mailen straks.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:19

Gewoon simpel enkelgebroken snaffle. hij kauwt best veel misschien dat z'n vel dan net iets tussen die ringen komt zeg maar.
Heb in ieder geval nu deze besteld
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:23

Heb je losse ringen die kunnen draaien? Dan is de kans groot dat er een velletje tussenkomt inderdaad. Een D ring is dan fijner :j

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:26

Ja daar zat ik dus ook aan te denken. Al helemaal omdat hij er dus op kauwt dan ligt dat bit dus ook niet echt stil. dus hoop dat m'n andere bit dinsdag binnen is.

De eigenaar heeft het er vaak over dat ik maar een neusriem moet proberen. Zodat de hulpen met de teugels beter overkomen omdat hij dan niet aan het kauwen is (of iets in die richting). Raden jullie dat aan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:30

De mijne had dat ook inderdaad. Nu met D ringen nergens meer last van.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:34

Ik heb de filmpjes even gekeken, en ik denk idd dat een osteopaat geen kwaad kan. Maar dat kan het nooit...

Verder vind ik dat jij van het aanspringen een vreselijk groot ding maakt, je veranderd je volledige houding, spant aan, gooit je teugels los, knijpt je binnenbeen er ook aan, maakt een klein cirkeltje, en dan springt hij eens aan

Ga gewoon eens draven, laat hem lekker over zijn rug lopen, versnel een beetje en leg dan je buitenbeen aan zonder je binnenbeen verder aan te knijpen. Buitenteugel er een beetje bijhouden zodat hij rechtblijft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:47

Ok bedankt voor de tips!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:01

Hey guys!

Vanmiddag belt de dierenarts mij terug. Pino heeft al weken opgezette (ik denk speeksel) klieren. Nu zou ik denken dat dit door het korte gras komt, het wordt alleen niet minder over de dag/ochtend heen. Met buiten rijden is er niets aan de hand maar in de bak vind ik hem futloos en niet vooruit te branden.
Die speekselklieren zijn wel een beetje begonnen sinds ik met dit bit rijd. Wat er in mij opkwam: zou het kunnen dat sommige paarden niet tegen zo een roestend bit kunnen, net als dat er mensen zijn die allergisch zijn voor nep zilver?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:59

Ik heb geen idee...heb er geen verstand van. :')

Eigenaresse heeft een nieuw bit besteld. Billy Allen met een rolletje in het midden. Ze heeft er vandaag mee gereden (les) en hij liep daar beter/fijner op.

Zo eentje:

Afbeelding

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:32

Dierenarts heeft terug gebeld. Hij denkt dat het te maken heeft met schimmels die nu in de wei aanwezig zijn. Ik moet hem een week van de wei afhalen om te kijken of de klieren slinken. Als dat zo is ligt het aan het gras. En moet m ff tempen dat had ik nog niet gedaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 05:52

Ok nou hopelijk wordt het snel duidelijk wat het is ....

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:11

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk weekend in de Loonse en Drunense Duinen gehad... En wat een schitterend weer!
Maandag rustdagje en vandaag rustig op het Myler snaffle bitje op de piste gereden. Ging ook weer goed. :-)

Ik ben intussen zo gewoon van op buitenrit met cap te rijden, dat ik mijn nieuwe hoed niet 'durfde' op te zetten. Thuis op de piste en in de training rijd ik gewoon zonder.
Mét hoed, zal even wennen zijn. Dix is nochtans echt lief buiten, de laatste tijd.

Ik ben trouwens op zoek naar een western verjaardagskalender (mijn oude 'toilet-verjaardags-kalender' is aan vervanging toe). Weet iemand een leuke?
(Ik zag die met de cowboys al staan, maar dat gaat mijn vriend niet zo leuk vinden.) :-D
OF kent iemand een goede fotograaf in België Oost-Vlaanderen (regio Dendermonde)? Dan kan ik misschien zelf eentje maken... (al is het mooiste najaarsweer binnenkort wellicht voorbij).

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:01

Wat een leuke reacties. Ik voel me zeker welkom, thanks!

Gelijk maar even een ingewikkelde vraag. Ik ben dus bezig om wellicht een Appaloosa merrie te leasen. Nu heeft zij echter geen eigen zadel, maar er zijn (geloof ik) drie zadels die geschikt zijn voor haar, welke ik kan gebruiken. Deze worden ook wel op andere paarden gebruikt.

Nu is een zadel natuurlijk erg persoonlijk per paard en ruiter, dus ik vroeg me af of iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft.

Ik heb niet het idee dat er een potje van wordt gemaakt en er wel streng gekeken wordt naar welk zadel bij welk paard/ruiter.

De pads zijn wel persoonlijk per paard.

Ik ben beginnende Western ruiter, dus ook nog niet helemaal thuis in de tack en hoe dat werkt. Pads zijn natuurlijk zo dik, dat het beter past misschien?

Ik zou misschien ook een kenner langs willen laten komen om te kijken of die zadels wel echt geschikt zijn, maar hoe gaat zoiets in zijn werk?

Volgens mij komt er regelmatig een zadelpasser langs daar, dus zal het sowieso eerst daar ook vragen.

Echter, ik vind het wel prettig om bij meerdere mensen advies in winnen :)

Alvast bedankt!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:20

Van zadels ken ik niets, persoonlijk zou ik liever 1 zadel hebben omdat ieder zadel toch anders zit. Maar ik ben geen zadelpasser dus weet niet in hoeverre 3 zadels kwaad kunnen of geen probleem zijn.

Is er iemand die al gehoord heeft over 'inside out'? Het is een oefening om het paard soepeler te maken, ik kan er niets over vinden op internet

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:51

Brittneyx, misschien bedoel je de oefening waarbij je op een kleine volte stelling / buiging naar binnen neemt en dan op de andere hand overgaat (reins evenwijdig 'verplaatsen' in een cirkel, maar je stelling behoudt (dus naar buiten gesteld)? (Beenhulpen blijven dezelfde zoals in de eerste volte (buitenbeen - wordt binnenbeen - lichtjes naar achter om de achterhand naar binnen te stellen en evt. bumpen met binnenbeen - wordt buitenbeen).
(Moeilijk uitgelegd en kan even niet op de naam komen... outside out, contrastelling, ...)
Zoiets? :-)