[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:34

Wat ik dan op zijn beurt wel weer vreemd vind van de Open is dat niet alle onderdelen meer uitgegeven worden. (of begrijp ik dat verkeerd? volgens mij geen hms en hunter?)

Dan denk ik..juist op dat niveau moet je toch kunnen laten zien dat je dit (nogsteeds) kan? :+

maarja hey ik ben de AQHA niet. :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:36

Ik weet de regels niet precies maar volgens mij kan je minder disciplines starten als je geen amateur meer bent..

Maar goed, ik kan er idd niets aandoen. :\

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:48

HMS volgens mij omdat dat een"basis" onderdeel is.
Er wordt van je verwacht dat je dit als Pro goed kunt.
Tenminste: dat is wat ik er ooit van heb begrepen hoor.....

Snap ik Bellatrix, het is ook echt niet rot naar jou bedoelt :(:) Jij hebt er gewoon een prettige trainer aan en dat is natuurlijk fijn.
Ik kan er gewoon niet zo goed tegen. Kom je aan als (beginnende) trainer en schrijf je je netjes volgens de regels in. En dan zijn er mensen die dat lesgeven stiekem doen, zodat ze lekker Amateur kunnen blijven. Dat vind ik oneerlijk naar zowel de Amateurs als naar de Open Ruiters. Ik vraag me dan af met welk gevoel een trainer dan op wedstrijd gaat. Kies er dan bijvoorbeeld voor om niet op show te gaan. Of om alleen te schoolen of lager geplaatst te worden. Of om geen les te geven/geld met paarden te verdienen :D

Trouwens; goed kunnen lesgeven staat niet gelijk aan goede wedstrijdresultaten. En andersom natuurlijk :)

Eerlijk = eerlijk; ik heb makkelijk praten. Verdien mijn geld namelijk niet met paarden. En mijn trainer heeft altijd Open en L2/L1 gestart. Ook toen ze net begon :) Dus misschien leef ik me niet genoeg in en mis ik iets. :j

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:51

Bellatrix schreef:
Klopt, als bekend wordt dat ze lesgeeft is ze haar amateur status kwijt...daarom mag ik geen naam noemen. Sorry. :o

Hij zit linksom wat vast...

Daar heb ik pas echt een hekel aan....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:10

Sorry bellatrix, daar kun je wel wat aan doen, namelijk een andere trainer zoeken. Ik vermoed wel wie het is, maar dan heb ik sowieso grote vraagtekens bij de kwaliteit van de lessen.

Ik geef ook les en kom ervoor uit. Ik rij alleen geen wedstrijden. Zat trainers etc die geld in hun zak steken, ook al doen ze het officieel. Maar les gaan staan geven en dan dit geheim willen houden omdat je anders je status verliest is gewoon achterbaks.

Hij zit linksom wat vast? Dan moet daar wat aan gedaan worden. Ik heb hem zo een 2 jaar geleden in de les zien lopen en toen werd er ook al vaak SLECHT les gegeven op hem. Het is dus niet van 1 dag of week dat hij ergens vast zit. Een osteopaat is de beste optie, maar kun jij niks aan doen als bijrijdster. Maar zelfs met hele goede training kun je ook een paard goed los krijgen.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:24

Zo ik had aardig wat bij te lezen.

Ik heb geprobeerd het te volgen over amateur die lessen geven en niet bekend mogen worden maar hoe zit dat? Ik snap er niks van :+

Over het bittenverhaal, ik wil ook overstappen op een BA Snaffle. Zit alleen met het feit dat omdat het ronde uiteinden heeft het bit elke keer naar beneden "valt". Hebben jullie hier ook last van?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:29

Kort gezegd; als jij met paarden je geld verdiend ( bijv door les te geven) dan moet je volgens de regels op Open niveau rijden. Dus met de pro's. En dus niet op laag niveau bij de Amateurs. Heeeel kort gezegd. Dus geheim houden dat je lesgeeft zodat je op een lager niveau wedstrijden mag rijden is dan eigenlijk een soort fraude

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:52

Stalgenootje dat voornamelijk engelse les geeft aan kinderen en wat western beginners start zelfs in de open bij de NRHA.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:18

maar is het niet zo dat als je je diploma hebt als western instructeur/instructrice je automatisch bekent bent bij de verenigingen als instructeur/instructrice? aangezien je je diploma via een opleiding moet halen. Als je dit diploma niet hebt mag je eigenlijk niet eens les geven.

dus dat zou betekenen dat deze persoon geen diploma heeft en dus eigenlijk geen les mag geven i.v.m verzekeringen.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:05

Aaah nu snap ik het Rumpleteaser!

Is er een website waar je kan checken of iemand bevoegd is les te geven etc?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:10

filly schreef:
maar is het niet zo dat als je je diploma hebt als western instructeur/instructrice je automatisch bekent bent bij de verenigingen als instructeur/instructrice? aangezien je je diploma via een opleiding moet halen. Als je dit diploma niet hebt mag je eigenlijk niet eens les geven.

dus dat zou betekenen dat deze persoon geen diploma heeft en dus eigenlijk geen les mag geven i.v.m verzekeringen.

Waarvan een diploma dan? Dat bestaat volgens mij in de wn wereld niet.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:20

Er zijn heel veel ongediplomeerde western instructeurs. Via Deurne was er wel een opleiding. Nu volgensmij ook via de KNHS.

(Eigen) verzekering stelt diploma vaak niet verplicht; maar op stallen met veiligheidscertificaat moet instructie officieel wel gediplomeerd zijn.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:34

van deurne wist ik idd dat wil ik later zelf ook gaan doen. maar een eigen verzekering dekt je alleen als iemand van zijn eigen paard valt op eigen terein. mocht iemand op eigen paard op jou terein rijden lijkt het me dat je ook verantwoordelijk bent. dat is tenminste wel zo waar ik rijd.

heb er verder niet echt verstand van hoor maar meende dat het zo was.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:38

Nee dat is een veel grijzer gebied.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:05

Je hoeft geen diploma te hebben om verzekerd les te geven. Waar de schuld ligt bij een ongeluk bijvoorbeeld is best een lastig verhaal. Je moet zorgen dat je goed verzekerd bent en mocht er iets gebeuren, mogen de maatschappijen het uitzoeken. Ga je echt te ver als instructeur, dan zou de verzekeraar misschien bij je kunnen aankloppen waar je mee bezig bent geweest. Werk je voor jezelf, ligt dit anders, dan wanneer je voor een manege staat les te geven.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:25

Ik heb vanochtend heel fijn gelest met Fritz! Het gaat steeds beter. Niet elke keer meer zo'n gevecht. Zijn bezig geweest met cirkels en ook met tellen in de spins. Even lastig met wanneer je nou moet stoppen e.d. Heb een paar flinke overspins gedraait :+ "Dees, 4 spins en dan stoppen met z'n hoofd naar mij toe" "1...2...3...4..." "Ehm Dees, dát is z'n kont" _O-
Maar ik was echt vet blij dat het zo ging. Lekker ding is die gekke Fritz <3

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:47

Leuk warboel! :D ik vind het ook lastig om op tijd te stoppen, Cash gaat zo hard! Ik zet een kwart ronde van te voren de stop al in, werkt redelijk :')

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:50

Goed bezig warboel :) ik heb ook echt heel fijn gelest ze deed zo goed met tempo wisselingen en op dezelfde snelheid blijven zelfs galop ging beter beetje erg trots op knollie:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:56

Fijn dat jullie lekker gelest hebben! :) Spinnen zijn we nog lang niet mee bezig... :')

Heb een vriendin laten filmen maar het is schokkerig en overbelicht...je ziet nog niet goed wat ik precies doe of niet doe. Maar hij heeft maar 1x gebokt. Ik dacht vaker maar mijn vriendin zei van niet. Dan lijkt het soms misschien zo...ik kan trouwens ook nog niet goed in het zadel blijven zitten vanwege zijn tempo. Al lijkt het op film helemaal niet zo snel te gaan.

Deze is redelijk. Ik doe mijn buitenbeen naar achteren en geef hem ruimte van voren en maak een kus geluidje maar hij doet het niet. :+ Misschien ben ik niet duidelijk genoeg met de hulp omdat ik wat bang ben. Dat zou kunnen.

Hier springt ie gewoon goed aan maar valt dan weer terug. :+

Kraak mij aub niet af want ik voel me al een klungel en mislukkeling als ik probeer te galopperen... :o Houding in de galop is slecht en ik durf de teugels nog niet goed lang te houden... :\

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:14

Nou Bella ik spin ook alleen nu al omdat het Fritz dat gewoon ook heel makkelijk doet. Net als galopswissels en stops e.d. Dat is hem allemaal goed aangeleerd, is goed bevestigd en het is dus geen ramp als ik het een keer fout doe. Vanmiddag gaf die een showtje wissels om de pas weg toen 'ie het er niet mee eens was en ik teveel been gaf :')

Je filmpjes zijn privé! Of ze doen het iig niet.
Ik kwam ook erg uit het zadel in galop. Mijn instructrice zei steeds dat ik op m'n broekzakken moet blijven zitten en goed m'n buikspieren aan moet spannen. Dat zei ze gewoon elke keer als ik in m'n oude gewoonte terugviel. En dat heeft goed geholpen! Zit nu veel netter dan een half jaar geleden. Ik rij Fritz gewoon alweer 9 maanden! Time flies when you're having fun!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:16

Ok, doen ze het nu?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:36

Ja ze doen het!

Ik denk dat een deel spanning voor het bokken is.
Vind het lastig hoor, ik heb er niet superveel kijk op.
Wat me wel opvalt is dat je 'm helemaal losgooit met je handen als je aan wilt springen. Zou het misschien wat helpen als je hem wat meer "helpt" zeg maar? Niet keihard gaan trekken natuurlijk.
Over z'n lijf durf ik verder niks te zeggen trouwens :o

Vind je trouwens verder helemaal niet zo slecht zitten hoor! Misschien wat meer op je kontzakken.

Vind het goed dat je het inziet en hulp en tips vraagt. Altijd beter dan zelf aan blijven modderen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:38

Ik ben bang als ik hem te kort pak hij nog meer gaat bokken. Ik doe mijn hand naar voren en geef teugel omdat ik denk dat hij geen druk wil en dan aanspringt zonder bokken.

Maar na een tijdje kon ik vanuit stap zelfs aanspringen...misschien toch een kwestie van doorpakken...en hij heeft dus maar 1x
gebokt...

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:16

Ik zal binnenkort ook eens een filmpje laten maken :D hopelijk een keertje met 1 hand, dat doet Cash zo makkelijk dat ik dat nu al af en toe mag doen hihi! Handig zo'n ex-sportpaard :P

Blaze_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:11

Warboel schreef:
Heb een paar flinke overspins gedraait :+ "Dees, 4 spins en dan stoppen met z'n hoofd naar mij toe" "1...2...3...4..." "Ehm Dees, dát is z'n kont" _O-

Moest even heel hard grinniken.. :D :')

@Bellatrix: Durf niet veel over je filmpjes te zeggen, nog te weinig ervaring daarvoor. Maar Woody is wel erg leuk om te zien! Knapperd!