[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:26

Zo'n enkelgebroken heeft een beetje een notenkraker effect, is niet heel fijn met shanks eraan.
Fritz loopt ook op een correctional (soms zo'n snaffleshank) maar hij loopt 10x fijner op die correctional.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:32

Hmm, zou ik die ook kunnen proberen of zou hij daarvan helemaal gaan stressen? Het ziet er zo heftig uit...en die moet op 1 hand zeker?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:34

Hoe stappen mensen dan eigenlijk over naar shank na een snaffle? Ga je dan daarna meteen naar een correctional of is het gangbaar eerst te proberen met een snaffleshank?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:36

Correctional ligt over het algemeen tien keer fijner in de mond dan een enkelgebroken bit. Belangrijk is dat je langzaam met je hulp bent. Correctional kun je ook wel wat met 2 handen mee; links en rechts zijn onafhankelijk van elkaar beweegbaar.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:37

baby correctional of een Billy allen zouden eerder mijn keus zijn om mee over te stappen op een shank bit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:38

Een correctional? Is een vrij heftig bit als ze het niet gewend zijn en dan moet de basis al wel op 1 hand zijn. Ik zou het niet zomaar durven proberen.
Maar zoals ik al zei, dat is misschien ook wel mijn onervarenheid met dat soort bitten.
Je zou ook nog een Myler kunnen proberen. Heb je ook veel varianten in, dat zou je even precies uit moeten zoeken.

Hobbyhorse: ik rijd nu met shanks buiten en dat is een Billy allen shank snaffle. Wel op de scharen gereden overigens. Ik rijd ook met een Billy allen snaffle. Dus voor Jim voelt het in zijn mond hetzelfde.
Hij doet het op beide bitten prima overigens. Dus mocht ik ooit overstappen op shank, dan zal het ook een Billy allen worden.
Wat er ook mee te maken heeft dat ik enorm veel bitten heb geprobeerd in de dressuur en nooit iets fijns heb kunnen vinden en hij nu op de BA echt heel fijn loopt. Ik wil er dus niet meer aan rommelen.
Maar voorlopig stuur ik gewoon op een snaffle. Wel af en toe al op 1 hand en heel soms met shank (dan móet ik er wel afblijven :+ ) en dat gaat goed. Maar nog lang niet voldoende voor een overstap vind ik zelf.

essiedepessie

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:45

Mijn paard is van een snaffle overgegaan op een baby correctional (korte scharen). Die overstap merk je eigenlijk niet bij het paard. Het is overigens niet zo dat een paard op 1 hand moet kunnen lopen om over te stappen op een correctional of een scharen bit. Ik rij veel op 2 handen met mijn correctional, een bit is zo zacht als de handen van de ruiter....

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:50

Maaaaaarrr... de correctional is dus voor mijn paardje tijdens de training de beste optie.
(Hierdoor hoef ik niet voortdurend in d'r mond te zitten ook.)
Mijn instructeur vraagt me ook regelmatig op 2 handen te nemen (wanneer een probleem opduikt bv.).
Vanavond hebben we weer les. :-)
(Ik heb ook een Myler level 2, met kleine tongboog, babyshank geprobeerd, maar dat was qua gevoel net hetzelfde als de gewone Myler level 2 die ik liggen heb - vond ik.)

Wat vinden jullie trouwens van m'n allereerste hoed? (Bewerkt met de knie en zo naar mijn hoofd gezet - door Arthur.) :-)
Laatst bijgewerkt door Annekexxx op 05-11-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:51

Essie, wat raadt jij aan om te proberen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:58

Ik vind 'm tof Anneke! Mooi met dat borduursel. Toffe kleur ook!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:19

Ik vind 'm ook erg leuk Anneke :j

Interessant ook die bitten. Maar waarom zou je voor een correctional kiezen ipv bijvoorbeeld een BA babyshanks? Of een ongebroken, met of zonder tongboog?
En wanneer maak je de overstap?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:30

Ligt volledig aan het paard ;-)

Een correctional stimuleert het paard om z'n hoofd op de verticaal te houden, zonder dat je druk op het bit hebt.

Bij een Billy Allen heb je meer druk op de tong, er zijn paarden die dat niet prettig vinden of paarden die juist hun tong omhoog drukken om zo onder de druk uit te komen.

Mijn paard houdt niet van veel beweging in zijn mond; ik rijd daarom meestal met een ongebroken bit met een tongboog. Dan kun je echter nog maar heel weinig met je binnenteugel, paard moet dan dus al heel goed neckreining beheersen en heel licht zijn met sturen / buigen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:32

Hmm...Woody loopt veel met zijn mond open tijdens oefeningen (als ik hem gewoon over de hoefslag laat lopen met lange teugel doet hij het niet) en oogt dan zuur/nukkig. Ik moet dan natuurlijk het bit gebruiken en dat lijkt hij dus niet fijn te vinden.

Edit: hoor net dat de instructrice zondag met andere bitten komt. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:48

Wat gebeurt er met een correctional dan wanneer het paard het hoofd omhoog brengt?

Drukt een BA ook meer op de tong dan een ongebroken bit zonder tongboog? En geeft dat geen druk op tong en lagen?
En tongboog zit ook weer meer op de lagen, vindt ook niet elk paard prettig.

De mijne houdt ook niet van veel beweging in de mond. Maar ook niet als het bit uit 1 deel bestaat. Dan komt er teveel ruis als je eenzijdig wil gebruiken. Dat was met de BA fijner. Vraag je links, voelt hij ook links. Vroeg ik links op een ongebroken trens, voelde hij het zowel rechts als links omdat het in verbinding staat. Hij begreep er niks van. Hij is sowieso al type: zwart wit, grijs is moeilijk.

Mond open is sowieso al een signaal op een onprettig bit. Zou me niets verbazen als het gebroken deel in zijn gehemelte duwt. Doen veel paarden met een enkel gebroken bit :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:56

Als het paard z'n hoofd op de verticaal houdt ligt de poort evenwijdig aan de tong, gaat ie met zijn hoofd omhoog kantelt de poort, eerst gaat de druk van de tong af en uiteindelijk drukt ie tegen het gehemelte. Daarom is het belangrijk dat je bij een correctional je hulp langzaam geeft, uiteindelijk leert het paard reageren op alleen het signaal van de poort die van de tong af gaat; zonder dat je verder druk opbouwt.

je 2e vraag verschilt echt per vorm van het bit, van zowel ongebroken bit als BA. Ik heb een bit met tongboog dat echt over de hele breedte in een boog loopt; dat is weer heel anders dan eentje met een smalle tongboog in het midden.

Dat is inderdaad wat ik bedoel met je kunt met een ongebroken bit weinig 2zijdig doen, als je echt druk op binnenteugel gaat zetten gaat het hele bit kantelen. Met een bit met losse shanks kun je wel iets opzij richting aangeven.

Hinged port / futurity bit kan soms ook nog wel een fijne tussenoplossing zijn.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:00

Dat is ook een mooi bit inderdaad. Mooie tussenvorm :j
Ik weet dat de mijne een laag gehemelte heeft, daarom heb ik eigenlijk nooit naar een tongboog gekeken. Hij heeft niet zoveel ruimte, vandaar de keuze voor een recht bit.

Een correctional geeft eigenlijk zelf dus al een corrigerende druk bij een ongewenste houding, zonder dat de ruiter dat doet. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. En je paard ook. Lijkt me best wel wennen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:24

Meelezer meldt zich, ontzettend leuke en leerzame discussie zo over bitten, mijn dank!

Ik heb treas nu op een mylertje level 1 lopen en daar doet hij het erg goed op, maar voorheen ook op een anatomisch gevormde enkel gebroken snaffle. Ik vermoed dat hij niet zo kritisch is eigenlijk. Gelukkig gaat 1-handig rijden al heel soepeltjes (vooral ook omdat hij er veel lol in heeft om op de subtiele signalen te reageren waarna ik hem natuurlijk de hemel in prijs). Dus ben een beetje aan het inlezen over bitten. Gelukkig heeft mijn lesgever een hele verzameling incl mylershankjes, BA shankjes, correctionals en rechte shankjes. Binnenkort gaat ze wat meenemen en dan maar (voorzichtig) uitproberen (beginnend met een BA shankje). In de tussentijd lees ik graag mee over jullie (bitten) avonturen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:19

Ja ik vind het ook echt super leerzaam :j

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:38

ik lees nu ook met veel interesse
ik had hiervoor een showshank met billy allen mondstuk, alleen iws het mondstuk al vast geroest waardoor het meer een stang lijkt
nu ben ik bij iemand anders aan het lessen en die vonden dat bit veel te zwaar en streng en zij hebben mij een enkelgebroken shank aangeraden, omdat dit veel zachter zou zijn
nu moet ik zeggen, dat het lijkt of ze minder schrikkerig ( minder bang voor pijn in de mond lijkt wel)reageert op dit bit, maar aan de andere kant als ik jullie zo lees zou dus een enkelgebroken helemaal niet zachter zijn

nu ben ik dus helemaal in de wap...wat zou dan beter zijn voor haar

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:42

Het kan natuurlijk wel quibje. Elke mond is anders, misschien vindt Scar een enkelgebroken juist wel fijner..
Fritz loopt er ook niet slecht op hoor. We wisselen het af. Ik rij hem zelfs af en toe met snaffle, houdt 'm lekker scherp af en toe eens een ander bitje erin.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:00

Grappig om te lezen hoe iedereen het doet. Bandito rij en train ik altijd op een myler snaffle. De enige keer dat de shank erin gaat bij hem is op wedstrijd. En de week voor de wedstrijd. :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:47

Als ik merk dat ik een probleem heb met sturen / rechtheid etc pak ik ook mijn BA snaffle, voel ik veel beter waar ie vasthoudt en kan ik veel meer met zijdelingse druk. Daar is mijn ongebroken Shank veel minder geschikt voor, en bovendien ga je met een Shank veel sneller je probleem met kracht proberen op te lossen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:37

De Billy Allen vond ik vrij dik (paardje met een klein mondje hier)...
Ik vond 'm ook vrij snel een stang-effect hebben.
Daarom ben ik iets meer fan van de Mylers.
Mijn paard houdt niet van rechtstreekse druk op de tong.
Vandaar dat ik kies voor een Myler level 2 met kleine tongvrijheid en de correctional.
Ik denk dat dat voor elk paard aanvoelen is en vanaaaaalles uitproberen.
Ik vind een enkel gebroken bitje soms ook een 'gemeen' effect hebben.

(Héél interessante 'discussie' wel... ik heb alles goed bijgelezen.)

Ik hoop op 'mooi' weer (voor de tijd van het jaar) dit weekend!
Zaterdag en zondag ben ik met een groepje in de Loonse en Drunense Duinen te vinden!
(Verblijf in H*erberg De Br*and.) Ik kijk er weer zoooooo naar uit.
Kan al niet meer wachten...

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:49

Bellatrix schreef:
Saar, heb je er 2x naast gelegen? :oo :(:)

Neej de stand is 1 bloedneus (voor mijn liefje) en 1 keer opgegeven voordat het erger werd...
;(

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:50

Ik vind het lastig. Ik ben bij Arthur een zadel gaan passen en had verder alles nog nodig. Ik heb daar met Pino gereden en op basis van dat heeft Arthur een bit voor me uitgezocht, ofja geadviseerd..
Ik heb een enkelgebroken gekregen met kleine schaar. Pino reageert hier opzich wel goed op.
Ik denk alleen gewoon dat ik les moet gaan zoeken nu. Want ik weet helemaal niet of ik het er wel goed mee doe. Ik rij met een losse teugel en als ik bv achterwaarts ga maar ik een kleine ophouding, dat is het enige "contact". En voor buiten vind ik het fijn. Pino is een cross beer maar met dit bit is stop ook echt stop en dat vind ik een veilig gevoel.

Had ik met een snaffle moeten beginnen? Ik heb jaren gereden met een waterstrensje.