[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:18

Adrienne schreef:
Ik denk niet dat Jolande dat zo bedoelt, ik denk dat ze het de Bit kwalijk neemt geen goede research te doen.
Dat ze gewoon klakkeloos wat iemand zegt voor waar of normaal nemen zonder ook maar 1 vraagteken te plaatsen bij wat ze te horen of te zien krijgen. Dat is roddelblad journalistiek niet serieuze journalistiek.
Ze hebben een verantwoordelijkheid naar hun lezers toe en moeten er voor zorgen dat ze niet dit soort uitwassen als gangbare praktijken gaan neerzetten.

Dat ze het vermelden is voor mij oke. Maar dan moeten ze er bij zetten dat deze methode uit de tijd is, niet meer gangbaar en al zeker geen "typische" manier van zadelmak maken is binnen de westernsport!

Precies zo bedoel ik het.

Cer schreef:
Maar ik denk dat er meer trainers zijn die het zo doen, dus dan hadden ze evengoed hetzelfde verhaal te horen gekregen (als die trainers eerlijk zouden zijn geweest).

Ik weet niet of dit zo is. Ik ken nog een 'trainer' die dit vastbinden promoot, maar hij heeft volgens mij niet zo gek veel les-klanten meer (gek he). Verder is het bij mij niet bekend, maar ja, hoe vaak kom je bij andere stallingen.
Daar waar ik mijn paarden heen breng voor zadelmak maken en training doen ze het in elk geval niet. Cool

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:21

Kwam er hier niet in het begin van het topic een schitterend voorbeeld dat ze lesgever is in deurne, en goede resultaten behaald in de sport, dus weet ze wel wat ze doet ofzo

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:34

Ja, ik dacht dat dat zo was. Overigens heeft niemand dat nog tegengesproken, dus ik neem aan dat ze idd Deurne-instructrice is..

Ik ken zo uit mn hoofd 3 waarvan ik het zeker weet, en een aantal waarvan het me niet zou verbazen dat ze dat nu nog doen. Maar dat zijn vermoedens.
Verder ken ik niet zoveel trainers meer, al helemaal niet de nieuwe lichtingen waarvan de stallen als paddestoelen uit de grond schieten Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:35

@Jolande/Adrienne: Ik snap dat het anders bedoelt wordt, maar om dat nu te betitelen als roddelblad journalistiek gaat me toch iets te ver.
Ik ken de Bit niet uit recente uitgaven, maar had uit het verleden niet de indruk dat ze een duidelijk 'stempel' leggen op hun geplaatste artikelen c.q. ze een bepaalde mening willen verkondigen. Ze plaatsen verhalen van geïnterviewden, niet meer en niet minder.
Het lijkt nu alsof je impliceert te zeggen dat de Bit Karin uit haar tent gelokt heeft met dit soort voorbeelden met de vooringenomen opzet om western in een kwaad daglicht te stellen.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:27

[quote="Cer"]Ja, ik dacht dat dat zo was. Overigens heeft niemand dat nog tegengesproken, dus ik neem aan dat ze idd Deurne-instructrice is..

Klopt, Karin heeft de westernopleiding in Deurne onder haar hoede en geeft daar ook les!
Waar ik heel benieuwd naar ben is de reactie van Karin op wat in dit topic over haar manier van "trainen" geschreven is/wordt!
Aan haar gedrevenheid ligt het absoluut niet maar ik heb reeds meenig pittige "discussie" met haar gehad over het "trainen" van paarden.

Ga weer fijn in meelees modus want ik moet mij echt inhouden om een eerlijke reatie te geven op dat gene wat hier in dit topic zoal geschreven wordt Knipoog

gr. johanna

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:36

DubbelDun schreef:
Het lijkt nu alsof je impliceert te zeggen dat de Bit Karin uit haar tent gelokt heeft met dit soort voorbeelden met de vooringenomen opzet om western in een kwaad daglicht te stellen.

Dat doe ik helemaal niet dat lees jij er nu weer in, ik schrijf puur dat ik vind dat de Bit een verantwoordelijkheid heeft naar zijn lezers.
Ik zeg ook helemaal niet dat ze het niet moeten publiceren maar ze moeten niet doen lijken of dit "de manier om zadelmak te maken is bij western paarden".
Als ze het bv presenteren als "zadelmak maken met Karin", dan wordt het een ander verhaal.
Dan is het inderdaad niet meer dan een interview en heeft het alleen weerslag op de geinterviewde persoon.
Maar nu is het gebracht als of dit de manier is voor alle westernmensen. Dan krijgt dit verhaal een weerslag op alle westernruiters. Dat dit niet met opzet gedaan is snapt denk ik iedereen wel. Het is gewoon erg knullig en heeft behoorlijke gevolgen! Dit soort knulligheid gebeurd vaker bij de Bit, de gevolgen zijn dan weer maanden lang aan de boze brieven te zien.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 01-11-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:38

Ik vraag me af hoe Karin het gepresenteerd heeft?
Anders zou je iig altijd moeten vragen om inzage voordat een stuk van/over jezelf gepubliceerd wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:42

Adrienne schreef:
DubbelDun schreef:

Dat doe ik helemaal niet dat lees jij er nu weer in, ik schrijf puur dat ik vind dat de Bit een verantwoordelijkheid heeft naar zijn lezers.
Ik zeg ook helemaal niet dat ze het niet moeten publiceren maar ze moeten niet doen lijken of dit "de manier om zadelmak te maken is bij western paarden".
Als ze het bv presenteren als "zadelmak maken met Karin", dan wordt het een ander verhaal.
Dan is het inderdaad niet meer dan een interview en heeft het alleen weerslag op de geinterviewde persoon.
Maar nu is het gebracht als of dit de manier is voor alle westernmensen. Dan krijgt dit verhaal een weerslag op alle westernruiters. Dat dit niet met opzet gedaan is snapt denk ik iedereen wel. Het is gewoon erg knullig en heeft behoorlijke gevolgen! Dit soort knulligheid gebeurd vaker bij de Bit, de gevolgen zijn dan weer maanden lang aan de boze brieven te zien.

Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij wel overkwam als "de manier van zadelmak maken bij western". Maar (lang leve Bokt) ik ben ook weer van die gedachte genezen Ja
Overigens zal ik daar de westernsport niet om veroordelen. Er gebeuren genoeg idiote dingen in de spring- en dresuursport (al verdient veel daarvan de naam dressuur niet).
Het zijn zoals altijd een paar mensen die het verzieken voor de rest.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:58

Moniek schreef:
jessiejanes schreef:
ROFL ROFL ROFL ,...Yeah right!! daar ga je echt diervriendelijkheid ten top meemaken!!! ROFL ROFL ROFL
* kruipt weer op haar stoel*
Echt...., DIT is DE klapper van dit Bokt-jaar!
Prima als jij een mening hebt maar kanje het vriendelijk houden?
Ik vraag me af wie hem nu werkelijk kent en ooit bij hem is geweest?
Inplaats van alleen maar horen zeggen.

@Moniek: Vanessa (JJ) spreekt uit eigen ervaring en Marieke ook, geloof me nou.
Ik zelf ben ook daar geweest en iedereen heeft zich heel erg netjes gehouden.
Zoals je weet kun je bij de NRHA heel veel doen, je mag je paarden drogeren hard aanpakken etc.
Dus als je daar suspended wordt dan heb je het heel bont gemaakt, Brain is suspended geweest en was tot begin dit jaar op probation, het waarom weet ik maar dat ga ik niet hier neer zetten, omdat dit voor veel mensen te confronterend is!!

Misschien denk je dat BB zijn paarden niet ombindt uit respect, laat ik je uit de droom helpen.
BB hoeft zijn paarden niet op te binden omdat zijn paarden uit pure angst het niet in hun noofd halen iets verkeerds te doen.
Zijn vaste regel is: if they act like bitches treath them like bitches, en geloof me dat doet hij!!!
Als je zijn gebrandmerkte Dobermann en shetjes hebt gezien zul je meteen merken dat je het niet met een dierenvriend te doen hebt maar met een aardige keiharde zakenman.

Ron

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:01

Ik vraag me trouwens af, als zo'n soort trainer (want er zullen er vast meer zijn, in meer of mindere mate) een topper te koop heeft binnen je budget, koop je die dan wel of niet?
(algemeen aan iedereen die wil antwoorden, gesteld)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:04

Ik denk dat Bit niet zoveel verstand heeft van Western. Als je naar hun westernartikelenreeks kijkt dan zie een vooral een aantal interviews in de loop van de tijd.

En dan nemen ze toch doorgaans bekende namen. Die ze dan interviewen. Als dan de geinterviewde een bepaalde methode toepast dan schrijven ze dat op. Net zoals ze hebben opgeschreven dat quarter op een jongere leeftijd volwassen is... en dat natuurlijk wel gekoppeld aan het woord futurities.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:10

Cer schreef:
Ik vraag me trouwens af, als zo'n soort trainer (want er zullen er vast meer zijn, in meer of mindere mate) een topper te koop heeft binnen je budget, koop je die dan wel of niet?

Een topper: zeker niet. Maar een paard.... ????

Moeilijk. Eerste reactie is absoluut niet.
Maar soms weet je het ook niet. Stel ik koop een paard uit de VS. Daar staat niet persé een trainernaam bij.

Of weet je dat een paard ooit ergens getraind is door een onfijne trainer. Waardoor een paard ook heel moeilijk in de omgang kan zijn. Of bang, onzeker, helemaal teruggetrokken. o.i.d. Als de klik er dan is zou ik het denk ik wel doen. Maar niet van die trainer zelf. Hooguit om een paard waar ik erg mee begaan ben te 'redden'.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:12

Ik weet nog dat een meisje bij ons op stal een pony had en die voordat zei hem kreeg dus 24 uur lang, 7 dagen in de week opgebonden in stal stond en werd alleen losgemaakt voor training en drinken en eten want hij stond zo strak opgebonden dat hij dit ook niet kon in zijn stal, dit deden ze zodat die mooi rond zou gaan lopen tijdens het rijden... Boos!

Later heb zij hem gekocht, natuurlijk deed zei dit niet zo ze was er bij toeval achter gekomen dat haar paard vroeger opgebonden was, later zijn ze wedstrijden gaan rijden en haar pony bleef altijd achter de loodlijn lopen wat ze ook deed, en bij het onderdeel hals laten strekken kon ze de teugels losgooien maar alsnog bleeg die rond lopen... dus altijd commentaar op protocol..

Later laten onderzoeken hoe dit kwam bleek dat de nekwervels gewoon krom waren gegroeid doordat hij zolang opgebonden heeft gestaan...!

Oja dit had trouwens niks met western rijden te maken hoor was gewoon op een dressurstal gebeurd...
Pony in kwestie is ook nooit western gereden.
Laatst bijgewerkt door SONY op 01-11-07 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:13

Even een correctie de probation was van july 2004 tot july 2006, en dus niet tot begin dit jaar.
Wat gaat de tijd toch snel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:14

aanvulling: zou ik er trainen, les nemen, video's van kopen, paard heenbrengen? Dat allemaal zeker niet.
Maar ook hier geldt: soms weet je het niet. Het is immers not done om publiekelijk iets over trainers te zeggen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:14

Cer schreef:

Als je het weet: Nee
Als je het niet weet: Ja

De kans is vrij groot dat je het niet weet, een paard kan ook verschillende trainers hebben gehad.
Of 1 trainer waarvan jij denkt dat hij superdiervriendelijk is en die het toch niet is. (Alle gradaties van meningen over het toelaaatbare negerend)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:17

Anya schreef:
Ik denk dat Bit niet zoveel verstand heeft van Western. Als je naar hun westernartikelenreeks kijkt dan zie een vooral een aantal interviews in de loop van de tijd.

En dan nemen ze toch doorgaans bekende namen. Die ze dan interviewen.

dat is niet alleen met western zo. Ze hebben een vast kliekje dat steeds weer terugkomt in interviews en zogenaam objectieve artikelen. Arno8 heeft voor z'n opleiding daar onderzoek naar gedaan en het wordt gewoon irritant als je erop gaat letten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:18

@ Sony: Vreselijk, zulke dingen....
maar dat heeft dan imo niks met training te maken. Wel met dierenmishandeling...
Idioot dat dat überhaupt mag trouwens. Als ik zoiets met mijn hond zou doen weet ik wel zeker dat ik word aangeklaagd wegens dierenmishandeling. Maar met paarden mag het wel...

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:25

Het jammere van die echt foute trainers is dat de paarden zo lang weer nodig hebben om normaal vertrouwen in de mens te krijgen.
En paarden soms ook afgedaan worden als "vals" terwijl het pure angst is.
Paard blijft de dupe, tijdens en na de "training".

BIT neem ik niet altijd serieus, ik vind het zelf iets te "glossy".

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:27

Yamcha schreef:
@ Sony: Vreselijk, zulke dingen....
maar dat heeft dan imo niks met training te maken. Wel met dierenmishandeling...
Idioot dat dat überhaupt mag trouwens. Als ik zoiets met mijn hond zou doen weet ik wel zeker dat ik word aangeklaagd wegens dierenmishandeling. Maar met paarden mag het wel...

Pling

Een foto maken van een hond die met een snuittuigje in een bochtje staat opgebonden.

Wedden dat heel NL uit z'n dak gaat....

Is er trouwens al iemand geweest die een brief heeft gestuurd aan de BIT?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:43

Dat denk ik ook idd.
Ik heb toen zo hard gelachen om het profiel van Arno8, met die kat Haha!
Maar het is te zot voor woorden dat dit soort dingen allemaal maar kan en mag met paarden, terwijl als het met een hond of een kat gebeurt, heel NL op z'n achterste benen staat...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:48

Oke we zijn al weer een pagina verder en het aandachts punt heeft zich een beetje verlegt. Maar is het verder ook al iemand opgevallen dat ik nog geen antwoord heb gehad op mijn vraag aan Sarah1984?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:52

Ik ben niet in staat om goede brieven te schrijven, heb geen zinsbouw en komt dat niet goed over. Mischien kunnen we gezamelijk ééntje schijven

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:55

Adrienne schreef:
Oke we zijn al weer een pagina verder en het aandachts punt heeft zich een beetje verlegt. Maar is het verder ook al iemand opgevallen dat ik nog geen antwoord heb gehad op mijn vraag aan Sarah1984?

Dat is een beetje een stomme opmerking vind je niet?
Jouw antwoord op haar vraag heeft precies 24 uur op zich laten wachten. Jij bent nu nog maar 6 uur en 22 minuten aan het wachten...

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:01

Adrienne schreef:
Maar gezien jij blijkbaar in deze methode gelooft, mag jij mij nu het volgende uitleggen
Waar is, in deze “beknopte” uitleg over hoe deze vorm van breken die jij hier verdedigt in zijn werk gaat, de veiligheid waar je het over hebt, waar vindt ik respect voor het dier en waneer leert een paard in dit geheel zelfvertrouwen op te bouwen?

Hopelijk is het voor iedereen nog te volgen ik ben nooit zo heel goed in het duidelijk opschrijven.

Precies, je zegt het zelf al: deze beknopte beschrijving. Ik denk dat deze methode maar een heel klein deel van een heel groot geheel is, en dan wordt het heel moeilijk om er over te oordelen. Tevens omdat het over een foto gaat, een momentopname. Ik denk dat het hele verhaal in dit topic compleet uit z’n verband wordt gerukt. Er worden dingen bijgehaald die er niks mee te maken hebben, zoals jij het nu brengt, is dat het enige dat met deze paarden gedaan wordt opbinden is. Maar ik wil je geen antwoord schuldig blijven: de veiligheid zie ik in het feit dat het paard alleen maar de cirkel op kan, de zelfverzekerdheid leert hij omdat hij zelf uit moet vinden waar zijn benen te plaatsen (als je moeder altijd alles voor je doet heb jij in een vreemde situatie geen zelfvertrouwen), en het respect, tja… daar kun je hele pagina’s over schrijven en ik denk dat niet het juiste topic is om daar over te discussiëren (zie topic titel). Begrijp wel, ik heb niet gezegd dat dit een manier is om respect te verkrijgen.