[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:54

Meestal wordt een zwart paard idd een beetje muis-grijs, zoals smokey black zeg maar. Dus da's best een stoer kleurtje dropje Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:29

Ga eens kijken of we ze dit jaar zonder deken kunnen houden.
Door de langzame opbouw van de herfst gaat het tot nu toe goed, ze hebben al een vachtje.
Digger nog dunnetjes maar Oki heeft echt een teddybontje Haha!

Update over het voeren:

Digger staat nog steeds op Havens Derby brok 2x 1 kg, samen met 1 emmer Lucerne en hooi. Aangevuld met Noni Equine.
Hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien, is vrolijk en zit goed in zijn vel.... OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:28

Gisteren werd mij gezegd dat we deze winter een flinke strenge winter gaan krijgen. Wat denken jullie? Zou iets te maken hebben met de Tsunamie, waardoor het weer van slag is en de seizoenen verschoven zijn. Ben benieuwd. Beetje winter is wel leuk, maar zoals een jaartje of 10 geleden, -30 hoop het niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:52

Ik vond het begin dit jaar eigenlijk meer dan koud genoeg ... hoewel je met kou meer "kunt" dan met constant regen.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:53

*ik val het topic even binnen..*

Ik voer nu mijn paarden E zonder haver. Bold tot kort geleden (S?) merrie muesli en Chuck (F) veulen muesli. Dave krijgt sinds hij een jaar is ook E zonder haver. Maar wat is nou het verschil met optimal? Hoeveel voer je daar van gemiddeld? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de kosten van een zak? E 20 kg is zo'n €12 geloof ik.

Bold krijgt nu drie scheppen E op een dag, maar ze moet ook nog wel bijkomen van Chuck.. Dave krijgt om de dag een halve schep, die ziet er echt mega uit op het moment. Chuck krijgt nog steeds veulenbrok, maar is wel op een ander merk, ik geloof Havens. Dit omdat hij nu in een groep staat.

Wat kunnen jullie adviseren? Heb niet heel het topic gelezen Bloos

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:12

Optimal ken ik zelf niet maar moet zeggen dat de melasse vrij goed bevalt.. ik kan er zelfs minder van voeren dan van de E en ze glanst je tegemoet, zelfs nu d'r vacht wat dikker wordt en zelfs d'r witte haar (wie heeft toch ooit gezegd dat witte paarden niet glanzen?).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:20

In de Optimal zitten ook veel pitjes en kruiden die in de E niet zitten. Het uitgangspunt van de Optimal is wat anders dan die van de andere muesli's, omdat deze is ontwikkeld aan de hand van de gegevens van een studie naar wat semi-wilde paarden in een natuurgebied zoal eten. Qua samenstelling moet je even kijken en vergelijken op www.marstall.de . De melassevrije bestaat uit veel graan vergeleken met de rest, da's wel een aanzienlijk verschil.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:41

Ik voer van de Optimal elk paard een halve schep (dus geen halve kilo!!) per dag. Mijn paarden doen het er goed op, Senna doet het er beter op dan de E-zonder haver en voor Rocky is het super geschikt omdat het erg laag is in kalium.
Als je paarden het al super goed doen op E-zonder haver zou ik ze daar lekker op houden, ik ben overgestapt vanwege Senna, en de rest is meegegaan en dat gaat net zo goed bij de rest. Senna's vacht was vooral veel beter geworden. Maar wie weet, was het anders ook beter gegaan dit jaar? Dat zijn dingen die nooit meer te controleren zijn! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:22

Ik heb mijn handen kunnen slaan op St. Hyppolyt. Een zak Struktur-Energetikum en een zak Pre Alpin.

Het rijkt heerlijk, super, maar die Energetikum, daar schrok ik van toen ik die zak openmaakte Haha! , leek wel aarde met wat rommel erdoor. Snap nog niet wat dat zwarte zachte spul is wat er voornamelijk in zit. Hij eet het wel, hoop niet dat het melasse is, maar goed ik voer het erbij als toetje, dus elke dag een handje. De Pre Alpin zijn grote brokken, geperste grassoorten en kruidensoorten, ongeveer 60 verschillende soorten Verward De Pre Alpin daar is hij niet zo gek op, laat hij tot laatste liggen, wordt aan de kant geschoven onder het eten en alleen de volgende morgen is het op, s'ochtends laat hij het liggen. Jammer want dat was een dure zak, 22 euries. Krijgt hij ook maar een handje van.
Verder voer ik 1 schep per dag Marstall E zonder haver en veel goed hooi.

Hij doet het er nu nog steeds goed op. Lekker gevarieerde maaltijd, ruikt goed.

Maar mensenlief wat zit hij nu al dik in zijn haar, zo dik heeft hij er nooit in gezeten en de winter is nog niet begonnen. Snap hier niets van. S'nachts is het een donkere stal, heb nu wel een klein lampje tot 21.30 branden, maar daarna pikzwart, zo donker is het buiten niet. Wel staan ze tegenover 2 grote openslaande deuren die open staan, dus ze kijken naar buiten en daar is alles verlicht met maanlicht, gelukkig, anders zou ik er bang van worden als paard Haha! Zou dat de reden zijn van zijn dikke haar??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:59

Zou wat de reden zijn? Dat kleine lampje, de enge donkere stal, de openstaande deuren of het maanlicht?? Haha!

Ik heb hier de luiken altijd open (behalve met dei storm laatst) en de ene zit wel dik in het vacht, de andere niet. Dus daar komt het vast niet van. Dat lampje kan denk ook de boosdoener niet zijn, de maan is er niet elke nacht dus die valt ook af.. hmm zou het die enge donkere stal zijn dat ie extra vacht aan maakt zodat ie er zelf een beetje uit ziet als een eng monster? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:03

jeddah schreef:
Zou wat de reden zijn? Dat kleine lampje, de enge donkere stal, de openstaande deuren of het maanlicht?? Haha!

Ik heb hier de luiken altijd open (behalve met dei storm laatst) en de ene zit wel dik in het vacht, de andere niet. Dus daar komt het vast niet van. Dat lampje kan denk ook de boosdoener niet zijn, de maan is er niet elke nacht dus die valt ook af.. hmm zou het die enge donkere stal zijn dat ie extra vacht aan maakt zodat ie er zelf een beetje uit ziet als een eng monster? Clown

Haha! Haha! Haha! Haha!

Nou eigenlijk vind ik het wel schattig, zo lekker zacht en wollig. Hij heeft nu ook zo een lekker pony koppie met al dat haar. Ik hoop alleen niet dat hij er straks last van krijgt met rijden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:10

Haha! Het is ook zo schattig! Zo lekker pony! Die van mij heeft er "last" van in de zin dat ze natuurlijk veel sneller zweet en het warm heeft. Als dat echt in de wge gaat zitten (in de winter staat rijden toch altijd op een lager pitje) dan scheer ik gewoon een strook op de hals weg, dan kan de warmte al zoveel beter weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:28

Ja dat zat ik ook te denken, gewoon een strook bij de hals.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:00

'HOI, val ook even binnen in dit topic"

Heeft iemand ervaring met Subli structuur musli?

Dutch doet het namelijk slecht op de gewone veulenbrok ( waarschijnlijk tengevolge van een maagzweer)
nu heb ik hem op aanraden van de dierenarts op musli gezet en het gaat ook idd een stuk beter met hem.

Nu heb ik hem eigenlijk op Subli gezet omdat mij dat een goede vervanger leek voor het biks, het is speciaal voor paarden die biks slecht opnemen, maar nu ben ik eigenlijk benieuwd of iemand ervaring heeft met Subli Slim

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:27

Ik voer onze ponies ook subli. Wij voeren de ponybrok en de structuurmuesli. Onze ponies doen het er goed op en ben tevreden over het voer.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:53

Jeddah heeft het jaren goed gedaan op Subli, maar Simply moest ik onwijs veel voeren om haar op gewicht te houden, daar beviel de subli helemaal niet voor.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:46

Ik hoor inderdaad ook heel verschillende reacties over subli. Voor ons werkt het gelukkig goed.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:22

Oke, heel wisselde ervaringen.... Dutch vind het wel erg lekker Haha! dus
voorlopig blijft hij maar even op Subli en de tijd zal het leren of hij er het
er wel goed op blijft doen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:42

Wat is nou goed voer om een quarter wat steviger/dikker te krijgen zonder meer energie? ik voer nu equisanum kern muesli en vrijwel onbeperkt voordroog hooi

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:18

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:22

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:31

Ik koop de pulp bij de Welkoop, maar er zijn vast meer plekken waar je het kan krijgen. Mais en gerst zijn ook prima om je paard aan te laten komen. Wij voeren dat ook, onze granenmix bestaat uit blanke haver, gerst, mais en tarwe.
Denk er wel om dat je de pulp minstens een half uur laat weken in ruim water, dan verdriedubbeld de hoeveelheid. Je paard moet er misschien even aanwennen, maar die van ons smullen ervan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:13

Bietenpulp werkt inderdaad goed, maar vinden ze vaak niet echt leker, dus wel mengen met luzerne of muesli. Overigens heb ik er eentje staan die van luzerne wel wat "aktiever" wordt. Gelukkig kan ze het prima hebben en wanneer ze het dagelijk krijgt en er aan gewend is valt het wel weer mee, maar de eerste week is wel even leuk rijden... Haha!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:25

Haal dit topic weer eens omhoog....
Ben me een beetje aan het verdiepen in het voer van marstall. Heeft er iemand ervaring met de Champion variant? En wat is het grote verschil tussen champion en optimal? En waarom hebben de gene die dit voeren gekozen voor 1 van deze 2? En wat zijn de prijzen hiervan?
Pffff dat voeren blijft toch een moeilijk onderwerp. Roshni krijgt nu subli ponybrok en structuurmuesli. Op zich doet ze het daar niet slecht op en ziet ze er goed uit. Alleen tijdens het rijden heeft ze aan het begin heel veel energie en is ze een beetje aan het stuiteren en aan het einde zou ze wat meer energie over mogen hebben. Ben op zoek naar voer waarvan de energie beter verdeelt kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:54

Is Champion niet met heel eel mais?? Die heb ik eens gehad, was er niet kapot van.
Ik heb nu voor de oude dame Vito en voor de Bonte Optimal, maar gebruik het nog te kort om er al iets van te kunnen zeggen.
Ze eten het iig, dat is al iets Lachen