[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peaches

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:38

Ik vraag me af, ik ben nu zelf mijn paanie aan het inrijden...dat houd in dat ik nu op zijn 4,5 jarige leeftijd er max 3 keer per week niet langer in stap als 10minuten opzit. We hebben pas 2 hele bakrondes gehad en ben weer afgestapt. Ik heb ook in het achterhoofd dat hij pas met de 6 uitgegroeit is en dat alles wat je dus doet aan erop zitten een belasting is..ookal in kleine vorm.

Maar breng ik nu al schade toe? Ik bedoel..ik wil geen standaard leggen van ja 2 keer in de week 2 bakrondes stappen mag op 4,5 maar toch zou ik het willen weten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:52

Waarom rijd je er 2 rondjes in de bak op. Gymnasticeer je hem dan ook. Je kan beter denk ik eraan gaan werken dat hij spieren kweekt en zo jou gewicht beter kan dragen. Je kunt op de grond oefeningen met hem doen en daarna er een paar rondjes op gaan zitten bijvoorbeeld.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:42

voor de rest vullen we de tijd met gymnastiseren..lange lijnen..wandelen en grondwerk ala parelli en natuurlijk gezellig wandelen..

Allemaal voorwerk op dit ooit rijdent te doen...

waarom 2 rondjes? omdat ik echt mega rustig wil opbouwen en we eerst aanstappen en stoppen willen oefenen en we zo van hoek naar hoek gingen...Ik stopte eerst ook als we 1 hoek hebben gehaald..we zijn nu dus zo ver dat we 2 rondjes hebben gedaan Ja

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:18

Altijd vreemd dat "in de natuur" bij zoveel dingen erbij gehaald wordt, (in)rijden, bekappen van de hoeven, voer en beweging.......

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:46

ja, net alsof de mens boven de natuur staat (-:

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:16

grond werk gebruik ik zelfs bij dressuur paarden is een leuk spel

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:22

Nou ik heb vandaag voor het eerst op mijn paardje gezeten!! 3,5 jaar oud is ze nu!!! Heb haar eerst na laten kijken door osteopaat en iemand is een zadel komen passen.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:13

Wat gaaf Mantha!! :)) Je drijft nu zeker op een roze wolk?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:41

Ja inderdaad!!! Eerste stap is gezet!! En dat is wel een beetje spannend!! Zeker omdat dit de ook voor mij de eerste keer is op een jong paardje te stappen!!

Maar we zijn al zo lang bezig met alles. Wandelen, fietsen, in de round pen. Met zadel, met longeersingel, dingen eraan vast geknoopt. Balkjes lopen, zeiltjes bruggetjes. Showmanship oefenen ed. Dat het wel een keer tijd werd!!!

Erg leuk!! Hopelijk blijft het leuk!!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:41

Volgens mij is er een verschil tussen zadelmak maken en inrijden. Mijn fjordje heb ik al spelenderwijs zadelmak gemaakt toen hij nog geen jaar was. Er op zitten doe ik pas vanaf zijn 3e, denk ik.. Dat licht er ook nog aan hoe hij zich in de loop der tijd ontwikkeld..

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:44

als je vroeg genoeg begint kun je ieder paard zonder miserie zadelmak maken.
mijn veulen van 6 maand oud heeft zelfs al eens een zadel en een bit ingehad.

voor ik heel bokt over me krijg: veulenlief staat nog altijd in de kudde bij moeder, en komt vaak op de poetsplaats als ik bezig ben met de moeder, nitsa schuifelt dan vrolijk rond.
tijdens het opzadelen kwam ze meekijken, en nam constant mijn teugels en dergelijke in de mond.
heb haar effe het bit voorgehouden, heeft ze zélf vastgenomen, effe op gesabbeld, en dan losgelaten.
niks geen dwang, niks vastgeknoopt, enkel een goede ervaring met dat bit.
zadel net hetzelfde, effe eropgelegd (had effe een zadelsteuntje nodig), voor ik het op moeder legde.
veulenlief vind het alleen maar aandacht, en aandacht = leuk, en betekent vaak ook nog iets om te eten :D
uit ervaring weet ik dat ik op die manier er zo kan opstappen en mee wegrijden als ze oud genoeg is. (vanaf een jaar of 2.5 beginnen we met de echter gewenning aan het bit, en wat grondwerk (stappen met bit en zadeltje op, eventueel es de lange leidsels ed), vanafeen jaar of 3 wat longewerk, wat gymnastiseren, leren bewegen met zadel op, leren op 4 benen en in evenwicht lopen.
en als ze ruim de 3 gepasseerd is, verwacht ik dat ik er kan opstappen en wegrijden, gaan we over naar buitenritten onder het zadel, veel lange rechte stukken, op eigen benen leren lopen.

wel nu en dan eens wat pistewerk, maar dat eens in de week/twee weken oid ...

vroeg geleerd is jong gedaan, mits beperkte belasting uiteraard!

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:15

Duhelo schreef:
als je vroeg genoeg begint kun je ieder paard zonder miserie zadelmak maken.
mijn veulen van 6 maand oud heeft zelfs al eens een zadel en een bit ingehad.

voor ik heel bokt over me krijg: veulenlief staat nog altijd in de kudde bij moeder, en komt vaak op de poetsplaats als ik bezig ben met de moeder, nitsa schuifelt dan vrolijk rond.
tijdens het opzadelen kwam ze meekijken, en nam constant mijn teugels en dergelijke in de mond.
heb haar effe het bit voorgehouden, heeft ze zélf vastgenomen, effe op gesabbeld, en dan losgelaten.
niks geen dwang, niks vastgeknoopt, enkel een goede ervaring met dat bit.
zadel net hetzelfde, effe eropgelegd (had effe een zadelsteuntje nodig), voor ik het op moeder legde.
veulenlief vind het alleen maar aandacht, en aandacht = leuk, en betekent vaak ook nog iets om te eten :D
uit ervaring weet ik dat ik op die manier er zo kan opstappen en mee wegrijden als ze oud genoeg is. (vanaf een jaar of 2.5 beginnen we met de echter gewenning aan het bit, en wat grondwerk (stappen met bit en zadeltje op, eventueel es de lange leidsels ed), vanafeen jaar of 3 wat longewerk, wat gymnastiseren, leren bewegen met zadel op, leren op 4 benen en in evenwicht lopen.
en als ze ruim de 3 gepasseerd is, verwacht ik dat ik er kan opstappen en wegrijden, gaan we over naar buitenritten onder het zadel, veel lange rechte stukken, op eigen benen leren lopen.

wel nu en dan eens wat pistewerk, maar dat eens in de week/twee weken oid ...

vroeg geleerd is jong gedaan, mits beperkte belasting uiteraard!

Ik ben het ermee eens dat je er profijt van kunt hebben door op jongere leeftijd te beginnen met spelenderwijs dingen leren en zadelmak maken. Maar je veulen van 6 maanden gebruiken als zadelsteuntje voor een zadel voor een volwassen paard... (Wat dus in verhouding TE zwaar is voor een veulen van 6 maanden oud...) :? Het zal wel aan mij liggen, maar een kind van 3 à 4 jaar dat leert fietsen laat je ook niet op een volwassenenfiets fietsen met het idee.. dan heeft ie dat maar alvast gedaan...?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:35

een paard is ook niet van suiker he

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:45

Ik denk dat het prima kan een veulen van 6 maand als zadelsteun gebruiken omdat je even je handen vol hebt..

Mijn anderhalf jarige heeft vandaag voor het eerst gespeeld met een zadel op (en vast). Op een paar bokjes na en over de schouder beetje weg lopen ging het super :D Ik longeer dan niet, maar hij loopt dan gewoon los in de bak..

HowdyRowdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:53

Dinopino schreef:
Eigenlijk zouden bekende namen zoals ricky young gewoon clinics moeten geven en vertellen dat ze pas op latere leeftijden beginnen. Of net zolang iemand sponsoren die wel op de juiste leeftijd is begonnen en ons land vertegenwoordigd. Men wil toch graag een voorbeeld.

Rieky Young pas op latere leeftijd beginnen? Dacht het niet! Zij begint op 2-jarige leeftijd. En waarom? Zij is van mening dat het niet uit maakt hoe oud een paard is: als ie goed getraind wordt is het goed, en als ie slecht getrained word is het zowiezo slecht, ongeacht de leeftijd. Bovendien spelen er veel meer factoren een rol, zoals voeding en gentische factoren. Ik denk dat hier zeker wel waarheid in zit! Al haar paardjes lopen op latere leeftijd nog vrolijk rond.. dit kun je vaak niet zeggen van paarden van particulieren die, ondanks dat ze pas op latere leeftijd zijn ingereden, vaak kampen met allerlei kwaaltjes...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:48

Waar heb ik dat verhaal eerder gehoord dat quarters harder en sneller groeien dan een ander paard. Een bepaald gen bepaald de groei van een quarter. ???

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:14

Ik wil van de zomer met mijn merrietje van bijna 2 (25-jan-08) een beetje beginnen met wat grondwerk en een zadeltje enzo.. is dat dan te vroeg? ze is redelijk breed en hoog.. maar zou ik er dan eind van de zomer ook een aantal keertjes opkunnen zitten gewoon dat ze dat kent en dan weer op de wei? of is ze dan nog te jong?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:22

Daar zullen de meningen altijd over blijven verschillen IndianVegas :) . Ik persoonlijk vind het veel te jong, maar er zullen genoeg mensen zijn die daar anders over denken. Mijn ruintje heeft pas voor het eerst een zadeltje op zijn rug gekregen toen hij (ruim) 3,5 was en er is pas voor het eerst iemand op zijn rug gaan zitten toen hij ruim 4 was. Voor die tijd zijn we alleen spelenderwijs met elkaar aan het 'werk' geweest om zo vast vertrouwen op te bouwen. We hebben gewandeld in het bos, hij heeft mee gedaan aan een natural horsemanship clinic op een andere stal, we hebben licht longeerwerk gedaan en hij heeft vooral heel veel gespeeld in een kudde met leeftijdsgenootjes en met diverse andere paarden. Ik ben zelf van mening dat het 'overdonderend' zou zijn geweest om al met 2 iemand op zijn rug te zetten, en met ruim 4 was hij echt superbraaf omdat hij voldoende vertrouwen had in de mensen die met hem werkten.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:06

Grondwerk enzo ben ik gelijk vanaf 1.5 jaar mee begonnen.. En met tweejarige leeftijd heeft ze al een zadel op gehad, aantal keren mee gewandeld en later ook naast de fiets en in de bak....Ik ben er echter pas met 3,5 op gaan zitten nadat ik haar rug na heb laten kijken door osteopaat en het zadel heb laten opmeten!!!!

Ook mijn paardje heeft geen stap verkeerd gedaan met inrijden (ben ik nog mee bezig) Ik denk inderdaad dat het komt omdat alles al zo vertrouwd was en dit een logische stap was....

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:38

okee fijn om jullie meningen te horen we hebben afgelopen zomer ookal aardig wat gewandeld in het bos en in de bak rond gestap maar dan begin ik van de zomer gewoon rustig met wat grond werk en kijk ik hoe ze het oppakt wil het zeker niet te gehaast doen.

cdejager

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:49

ik vind persoonlijk 3 jaar een mooie leeftijd om te beginnen met zadel mak te maken.ik begin wel altijd eerder met grond werk maar echt zadelmak maken doe ik met 3 jaar.

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:03

Zadelmak maken moet, vind ik, al mogelijk zijn als ze 2.5 zijn.
Je hoeft er niet persee op te zitten en het hoeft ook niet elke dag.
Maar je kan wel je paard er alvast aan laten wennen. Het echte inrijden moet pas vanaf 3.5

Zoals ik wel vaker hoor, dat ze vanaf 2 al rijden en een maand later alle reining oefeningen al kunnen, vind ik absoluut niet kunnen.
paard is pas volgroeit als ze 6 zijn, alles wat je voor die tijd doet kan de groei belemmeren. Tenminste, als je vanaf 2 jaar al alle reining oefeningen doet, lijkt het met niet echt goed voor de groei.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:56

het is en blijft een eindeloze discussie......... het is niet wat de mens vind, maar het is wat het paard vind........ en het lichaam is er niet klaar voor op zijn 2 jarige leeftijd al volop in de wedstrijden te moeten lopen laat staan geestelijk.......

is net als die amerikaanse vrouwen die van de kleine meisjes hebben van rond de 3 a 4 jaar en dan als prinsesjes moeten catwalken afschuwelijk nou dat vind ik met de paarden net zo

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 01:40

Hi luitjes,

Ik woon in Texas en inderdaad... Hier is het doodnormaal om met 2 en vaak zelfs al eerder met het inrijden te beginnen. Men checkt of de knieen dicht zijn en als dat zo is... Dan wordt er gereden. Wel is het zo dat men het rustig aan doet, niet abrupt stopt, etc etc. (Tenminste... Da's wat geleerd wordt door de trainers) Ook begint men met vijf minuten rijden en wordt dat beetje bij beetje opgebouwd. Ik heb meegereden met een trailride van 9 dagen waar je zes uur per dag in het zadel zat. En daar deden mensen aan mee op paarden van drie jaar!

Ik hou vast aan de Nederlandse manier, ik vind 2 absurd jong en het aantal paarden met doorgezakte ruggen en vreemde beenstanden is hier in Texas vind ik erg hoog! Voor zo'n trailride van negen dagen, daar wacht ik echt mee tot mijn horse vijf is...
Nja... Mijn westernvrienden hier verklaren me voor gek dat ik zo lang wacht met inrijden, maar dat maakt mij niets uit...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:03

Jua schreef:
Tenminste... Da's wat geleerd wordt door de trainers)

Misschien zit het hem ook juist daarin? Dat de ruiters niet kunnen wachten om snel aan de top te komen met hun paard.
Ik ken een westernruiter die ook de paarden zo jong inrijd, die maakt alleen met 2-jarige parden rustig stops en spinns. Logisch dat die paarden met 6 beenproblemen krijgen en dan voor de slacht verkocht worden. Wat ik dan niet begrijp is dat mensen dan niet denken waar het door komt, maar gewoon een nieuw paard kopen en dezelfde fout maken....