[WN] Boomloos western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:01

Hmmm ben erg benieuwd wat de conclusie van dat onderzoek zal zijn!

Ik vond dit ook wel een interessant stukje... toch iets om misschien rekening mee te houden bij de aankoop van een nieuwe pad.

She has discovered unequivocally that real wool pads are significantly less rubbing and better heat dispersing than any other kind of pad tested, even the most expensive and high-tech synthetic.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:21

Om het maar even bij het meest relevante topic te houden haal ik dit topic even naar boven...

Vandeweek had ik Evelien over de vloer om m'n Billy Cook op Dot te laten passen en uiteraard hebben we het ook even over de BM zadels en boomloos in het algemeen gehad.

Op mijn opmerking over de bewegingsvrijheid onder zo'n zadel, kwam zij met een uitleg dat een paard juist vlak achter de schoft nauwelijks kán buigen (we hebben het dus over lengteasbuiging, niet het krommen of wegdrukken van de rug). Het inbuigen doet een paard van af de 16 of 17e wervel en dat is 4 wervels vóór de lendenen. Vandaar dat je met een te lang zadel dus wel in de problemen kunt komen...
Daarmee zou de bewegingsvrijheid dus een ondergeschikt argument worden om een boomloos zadel te nemen.

Omdat dat nu juist mijn belangrijkste argument was én omdat ik nog steeds niet overtuigd ben dat de drukpuntbelasting - vooral bij een groter ruitergewicht - geen probleem is, ben ik dus nog weer even op internet aan't neuzen geweest.
(Over die drukpuntbelasting hebben we het overigens ook nog gehad en zij heeft in de praktijk gezien dat er veel problemen ontstaan doordat de meeste druk toch op een klein punt terecht komt, nl. de plek waar de singel zit. Op dezelfde plek loopt n.l. ook de band voor de stijgbeugels (ik weet niet hoe de BM in elkaar zit, zij had voornl. ervaring met Barefoots en Torsions) en daarmee komt het grootste gedeelte van het gewicht van de ruiter dus op die 10 cm. brede band over de rug... Alleen vorig jaar al heeft ze 13 mensen gehad die hun boomloos zadel er uit deden vanwege problemen. Velen uit de endurance tak die soms bij de 2e medische keuringspost al niet meer verder mochten.)

Maar goed, al surfend naar info over de invloed van het zadel op het presteren van het paard, vond ik dus een melding van een lezing die volgende week zaterdag gehouden wordt, die juist hier over gaat... Misschien zijn er nog meer geïnteresseerden. Ik ga in ieder geval proberen deze lezing te bezoeken. Ik weet inmiddels dat het €10 kost en om 20.00 uur begint (die in Arnhem in ieder geval). Je kunt je opgeven door het geld over te maken, maar dan kun je het beste eerst informeren of er nog plek is.

Lezing over zadels Andrew Foster/Lauriche
Een paard dat goed beweegt maakt de rug enigszins "rond"en laat lengtebuiging zien tijdens een wending: allemaal processen die letterlijk "onder het zadel" plaatsvinden. Maar wat is eigenlijk het effect van datzelfe zadel op die bewegingen? Hoe kun je zien of een zadel genoeg ruimte biedt voor het paard om zich "rond"te maken en te buigen naar het verloop van de wending? En wat zijn de gevolgen als het paard deze ruimte niet krijgt? Andrew Foster komt zijn kennis delen in Nederland. Info Tessa Roos : mail : goodluck@xs4all.nl of bel 06-10923319. Data 19 februari Arnhem, 20 februari Dongen.

Hier nog een link naar een andere site die ook melding maken van deze lezing en waar iets meer info over deze meneer Andrew Foster staat.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:35

ik heb vandaag op 3 verschillende paarden in nijega met boomloos westernzadel gereden, sil diana en ik hebben het even uitgeprobeert.
heel appart zadel, met rare beugels Clown maar het zit wel lekker en het lag ook mooi op de paarden hun rug, je zag ook wel dat de paarden hun schouders ook beter gebruiktenje zag het zadel ook helemaal vervormen naar de rug van het paard!!

groetjes Emma

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:42

Lang verhaal met veel reacties van mijn kant Haha! , dus ik doe het maar even puntsgewijs.
Francis schreef:
Op mijn opmerking over de bewegingsvrijheid onder zo'n zadel, kwam zij (evelien) met een uitleg dat een paard juist vlak achter de schoft nauwelijks kán buigen (we hebben het dus over lengteasbuiging, niet het krommen of wegdrukken van de rug).

Klopt, ik heb dacht ik ook nergens gezegd dat een paard daar inbuigt. Het paard heeft veel meer schouder
vrijheid
met een boomloos zadel, maar ook een goed passend zadel mét boom kan hiervoor zorgen. Probleem is dat die er zo weinig zijn of niet op de juiste paarden liggen.

Citaat:
Het inbuigen doet een paard van af de 16 of 17e wervel en dat is 4 wervels vóór de lendenen. Vandaar dat je met een te lang zadel dus wel in de problemen kunt komen...

Klopt ook, waarom zijn al die showzadels dan 70+ cm en fokken 'we' QAP's met die korte ruggen Cool

Citaat:
Daarmee zou de bewegingsvrijheid dus een ondergeschikt argument worden om een boomloos zadel te nemen.

Ik denk het niet, want boomloos geeft dus wél die ruimte voor een goede lengtebuiging, buiten de andere voordelen van je paard goed voelen, lekker zitten etc.

Citaat:
(Over die drukpuntbelasting hebben we het overigens ook nog gehad en zij heeft in de praktijk gezien dat er veel problemen ontstaan doordat de meeste druk toch op een klein punt terecht komt, nl. de plek waar de singel zit. Op dezelfde plek loopt n.l. ook de band voor de stijgbeugels (ik weet niet hoe de BM in elkaar zit, zij had voornl. ervaring met Barefoots en Torsions) en daarmee komt het grootste gedeelte van het gewicht van de ruiter dus op die 10 cm. brede band over de rug...

Ze heeft gelijk waar het de bouw van de BareFoot en de Torsion betreft. NIET waar het de bouw van een Bob Marshall betreft. Mijn reden om een BM te kopen was JUIST omdat bij dit merk de singelaanhechting vanuit zowel de pommel als de cantle komen. Ik heb er ergens een foto van maar dan moet ik even zoeken.
Verder heeft Alida vd Hoff in haar stuk over boomloos al uitgelegd dat de meeste mensen denken giga te moeten aansingelen om schuiven/scheeftrekken e.d. te voorkomen, terwijl dit met de juiste manier van opstappen en/of de juiste pad/singel niet nodig is.
Verder wat de druk betreft. Een ruiter die in de beugels staat zal idd meer druk zetten op die plek waar de beugelophanging zit, negatief voor een BF dus. Maar Westernruiters staan toch niet in de beugels, zoals Endurance ruiters wel veel doen. Zelfs lichtrijden gebeurt alleen tijdens het warmlopen (wedstrijdmatig gesproken, dit ligt voor creabea-ruiters natuurlijk anders).
Dus die druk is hier ook al veel minder. Een goed zittende ruiter verdeelt zijn gewicht voor 1/3 op de beugels, 1/3 op de bovenbenen en 1/3 op de zit.

Citaat:
Alleen vorig jaar al heeft ze 13 mensen gehad die hun boomloos zadel er uit deden vanwege problemen. Velen uit de endurance tak die soms bij de 2e medische keuringspost al niet meer verder mochten.)

Er is bekend dat veel mensen weliswaar investeren in het zadel, maar niet in de bijbehorende pad en ja dan kun je schuurplekken krijgen zéker op een endurance-afstand.
Overigens vind ik het vreemd dat alleen zij al 13 mensen heeft gehad die hun BF/Torison gingen verkopen. Waar blijven die zadels dan ?? Ik heb ze nergens te koop zien staan en Pmarena zou wellicht gebruikte zadels kunnen/willen gebruiken als testzadel. Gezien het feit dat ze die altijd tekort lijkt te komen, verder is er een goede markt voor 2e hands BF's/Torsions.

Citaat:
Ik ga in ieder geval proberen deze lezing te bezoeken. Ik weet inmiddels dat het €10 kost en om 20.00 uur begint (die in Arnhem in ieder geval). Je kunt je opgeven door het geld over te maken, maar dan kun je het beste eerst informeren of er nog plek is.
De lezing lijkt me zeer interessant. Misschien dat we samen kunnen ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:15

Hier de foto van mijn BM op zijn kant. Je kunt goed zien waar de aanhechting van de singel vandaan komt:
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:16

Over de beweeglijkheid onder de BM staat ook een stukje op de site van BM:

The Bob Marshall Sports Saddle is made with a new two-piece independent barless system. There are no bars connecting pommel and cantle. The pommel, at the front and the cantle, at the rear are made of a solid material, such as wood.
The independent pommel/cantle two-piece system lets the horse flex and move freely. The rider keeps complete contact with the horse. The top is finished in leather. The center is made of two layers of closed-cell neoprene into-which is bonded the stirrup rigging.
On the bottom a poly-wool fleece cover is stitched below the neoprene. The rider sits softly and in closer contact to the horse, which places the center of gravity lower.
Afbeelding
In comparison, the traditional one-piece tree remains rigid, does not not flex with the horse, the bars dig into the horse's shoulder on the hard turns and can also put excessive pressure on the horse's kidneys.
The rider sits on a hard saddle tree one to two inches off the horse's back, raising the rider's center of gravity.

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:18

@SM: Dat vind ik idd ook mooi aan het systeem: geen riemen die op de rug van het paard bij elkaar komen; de druk van de singel wordt verdeeld over het hele zadel en op deze manier sluit het zadel netjes aan (wipt niet omhoog aan de achterkant)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:29

ik heb ook problemen gehad met een boomloos.
ik heb de Randols gehad,degene waar ik het van overgenomen heb ,heeft het op een grote fries gehad zonder problemen.

ik heb er eerst mee gereden met een equidekje en later een grandeurpad onder gekocht.
we zijn 3 dagen een wat langere rit wezen maken ,van 2 uur en 1 x 3 uur en haar rug was kapot aan de achterkant van het zadel.

er zaten grote ``puistten`` op haar rug.

ik heb het zadel gelijk weggedaan en rij nu met een wintec.

er wordt gezegd dat het kan komen omdat ze drachtig is,en erg compact zodat haar rug wat omhoog komt.

ik heb geen idee!

toevallig had ik een vrouwtje aan de bel die het testzadel heeft gehad en zij vertelde me dat ook bij haar paard na 3 x rijden de rug van haar paard open gereden was.

wat ik nou zo vreemd vindt is dat het lijkt of wij de enige zijn met dit probleem ,want nergens lees je daar over!

maar ik ga weer over op een leer westernzadel,het was leuk om geprobeerd te hebben,en het zat lekker.

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:31

Dat vind ik idd ook mooi aan het systeem: geen riemen die op de rug van het paard bij elkaar komen; de druk van de singel wordt verdeeld over het hele zadel en op deze manier sluit het zadel netjes aan (wipt niet omhoog aan de achterkant)

en dan valt te betwisten??
bij het zadel dta ik geprobeert heb klapperde het zadel met longeren enorm aan d eachterkant???
hoe kan dat dan???

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:37

sil schreef:
en dan valt te betwisten??
bij het zadel dta ik geprobeert heb klapperde het zadel met longeren enorm aan d eachterkant???
hoe kan dat dan???

Ik zou het niet weten! De mijne ligt momenteel op Schiphol, dus ik heb het nog niet kunnen proberen.

Hoe was het zadel als je er op zat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:41

Sil: geen idee. Wat zei Alida hierop ??
Ik longeer nooit met zadel, dus heb ook niet kunnen merken dat dit het geval is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:28

Ik zou op de BF ook het liefst het systeem willen dat de aanhechting van de singel zeg maar naar cantle en pommel loopt , en heb een leuk ontwerpje liggen om de stijgbeugel-ophanging daar aan te koppelen zodat die ook over een grotere oppervlakte verdeelt wordt.

Overigens is het NIET zo dat bij Barefoot de singel als het ware als een gesloten ronde band om het paard heen zit : dit schijnt wel bij de Torsion zo te zijn postte men van Buitenzinnig 2 jaar geleden.

Hierdoor krijg je in theorie inderdaad druk op de ruggegraat en alles : je snoert immers een smalle ring strak om het hele paard als het ware.

Bij Barefoot zitten de singelstoten vastgenaaid aan de zijkanten van het zadel , verankert in de "zweetbladen" zeg maar.

Dit kun je ook voelen als je met je arm omhoog langs de singelstoten het zadel in gaat , je voelt ze dan eindigen , vastgenaaid in de zijkanten.

Hierdoor trek je dus het hele zadel stevig op de rug van het paard , NIKS smalle band eromheen Pling

De stijgbeugelophanging zit wel op een relatief klein stukje.
Sta je in je beugels (bvb tijdens een verlichte zit) , dan heb je als het goed is je gewicht grotendeels ook op je bovenbenen enzo , als je niet van je paard getorpedeert wil worden als die ineens een rare sprong maakt Knipoog

Maar de kilo's die toch nog op de beugels en daardoor beugelophanging komen , komen terecht op het gedeelte achter de schoft.

Op zich is dit natuurlijk een erg sterk punt van de rug , paard wordt niet belemmert door gewicht op deze plek. Het gebied wordt vergroot en de druk flink afgevlakt door de inlages in een goede pad.

Door de inlages wordt het zadel van de ruggengraat afgetild dus daar komt sowieso geen druk op. Zeer hoge spitse ruggengraat uitgezonderd uiteraard.... dat dan wel. Er zijn altijd grenzen....

De inlages zijn van een soort schuimrubber waar afdrukken goed in te zien zijn. Mocht er dus op een klein gebied een scherpe hoge druk staan , dan zul je daar een afdruk van kunnen zien in de inlages van de pad.

Dat is een mooie controle-mogelijkheid Lachen

Het verhaal van de 13 Barefoots-Torsion vind ik een beetje vreemd eerlijk gezegd.

Ik ken 1 verhaal van iemand die met een Torsion een Endurance reed en waarbij de hele schoft van haar paardje open lag.

Geen idee waar dit nu precies door kwam , dit hoort uiteraard niet te gebeuren en verder heb ik er ook nooit van gehoord.

Omdat ik het meeste wat er gebeurd qua Barefoot / Torsion en dergelijke wel te horen krijg klinkt dit aantal als erg uit de lucht gegrepen.

Soms verkoopt iemand zijn Barefoot om een ander zadel terug te kopen , maar dat is eigenlijk altijd terwijl men hem graag had behouden.

Iemand heeft het geld dan hard nodig voor een ander zadel wat beter bij het nieuwe gebruiksdoel van het paard past.

Zo kan iemand serieus een bepaalde kant op willen trainen ( dressuur , western , IJslander wedstrijden , enz. enz. ) en daar past dan het een beste een voor die tak van de sport specifiek zadel bij.

Al was het maar omdat het "zo hoort" in de vrij strikte regeltjes van de wedstrijdsport.

Een Barefoot is nu eenmaal een echt all-round comfort-zadel en niet ultiem toegesplitst op een bepaalde discipline in de wedstrijdsport , ga je serieus daarin verder met ambitie dat past een specifiek zadel beter in dat wereldje wellicht Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:59

Ok, om maar even in één keer op jullie berichten proberen te antwoorden...

Ten eerste, Evelien heeft mij die aantallen zo genoemd en ik heb geen rede om aan te nemen dat dat niet waar is. Ze is alleen geweest om te passen en wist dat ik op dit moment zowiezo geen zadel van haar koop, het was dus geen verkooppraatje om een 'traditioneel' zadel te verkopen. Waar die zadels dan blijven weet ik ook niet, maar gezien enkele reacties hierboven liggen die zadels toch blijkbaar niet op elk paard perfect. Nogmaals, we hebben het hier puur over de Torsion en de Barefoot gehad, ze zei direct al dat ze geen ervaring heeft met de BM en die zadels ook niet persoonlijk gezien heeft.
Dat de singel bij de BM anders bevestigd is is dus een positief iets.
Overigens, ookal zit bij de Barefoot de singel aan het zadel vast genaaid, je krijgt altijd op de plek waar'ie vast zit de meeste druk, tenzij de singel naar het zadel toe een stuk breder wordt.

@Mac, dat verhaaltje over buiging van de BM site ken ik, en dat is dus precies wat ik bedoelde... volgens het tekeningetje zou een paard dus normaal over z'n hele rug rond buigen en kan dat met een traditioneel zadel niet, maar in werkelijkheid buigt een paard dus niet over z'n hele rug, maar pas in het tweede deel van z'n rug. De laatste nekwervels en eerste rugwervels zijn vrij star om het gewicht van hoofd/hals en een groot deel van de rug te kunnen dragen. Dus de plek waar een zadel ligt is zowiezo al niet erg buigzaam.
Schoudervrijheid is natuurlijk wel belangrijk, maar dat moet ook met een goed traditioneel zadel realiseerbaar zijn.

@ SM, 'tuurlijk kunnen we samen, ik kan je zo op komen pikken. Ik moet even zien of m'n zoontje die avond wel of niet bij z'n pa is, anders moet ik even wat regelen, maar ik neem aan dat dat wel gaat lukken. Overigens moet je wel reserveren als je er heen wilt...even contact opnemen als je wilt gaan dus...

Nogmaals, ik ben niet voor of tegen een bepaald zadel, ik probeer alleen voor mezelf uit te maken wat voor mij de beste optie is. Was ik 30 kilo lichter dan hoefde ik minder lang na te denken, maar dat ben ik nou eenmaal niet, dus zal ik daar rekening mee moeten houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:43

Francis schreef:
Ten eerste, Evelien heeft mij die aantallen zo genoemd en ik heb geen rede om aan te nemen dat dat niet waar is.

En ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het WEL waar is , kan me niet voorstellen dat ik er niks van heb gehoord , als mensen klachten hebben over een boomloos zadel (ook van andere merken) dan trekken ze erg snel bij mij aan de bel , en als er klachten zijn in wedstrijdverband dan trekken er meerdere mensen over hetzelfde geval aan de bel Haha!

Endurance-mensen zijn sowieso heel erg kritisch altijd dus die melden het echt wel als er iets niet goed is , of als ze iets hebben opgevangen van problemen.

Het enige geval (schiet me iig niks anders te binnen....) wat ik dus ken is van die Torsion , en wellicht kwam dat nog door verkeerd gebruik van het zadel want dit is natuurlijk niet de normale gang van zaken.

Ik vel verder geen oordeel over Eveline haar uitspraak hoor , maar ik weet hier dus niks van terwijl ik behoorlijk goed op de hoogte ben , en ik heb er verder ook nooit iemand over gehoord van de personen die hier direct bij betrokken zouden moeten zijn. En onthoud : negatieve ervaringen reizen snel hoor , die hoor je her en der en niet van 1 persoon.
Als er zulke problemen zijn geweest met een Barefoot dan moet het wel heel bizar lopen als ik van geen1 van die gevallen wat te horen krijg Lachen

Citaat:
Dat de singel bij de BM anders bevestigd is is dus een positief iets.
Overigens, ookal zit bij de Barefoot de singel aan het zadel vast genaaid, je krijgt altijd op de plek waar'ie vast zit de meeste druk, tenzij de singel naar het zadel toe een stuk breder wordt.

Deze ontgaat me even Lachen

De singel loopt als het ware over in het zadel zelf : breder kan bijna niet Haha!

Je singelt puur het zadel zelf stevig op je paard : je trekt het geheel strak vast door het aansingelen.

Voor zwaardere ruiters zal een zadel met boom dat perfect past en de schouders de ruimte geeft , de ruiter helpt met een nette rustige zit , altijd te verkiezen zijn boven een boomloos zadel. 100% zeker.

Maarja dat perfect passend he....daar krijg je geen enkele garantie op helaas , dat is het jammere altijd van een boom.

Als ik de absolute garantie had dat een zadel-met-boom 100% past en de druk super verdeelt , super bewegingsvrijheid geeft , dan had ik nooit een boomloos zadel gekocht.

Nu ondertussen zou ik niet anders meer willen omdat ik het gewend ben.

Maar destijds begon ik er vooral aan omdat ik die onzekerheid beu was of m'n zadel wel goed paste. Feit blijft dat NIEMAND je die zekerheid kan geven..... zou allemaal veel makkelijker zijn als paarden echt konden praten , nu moet je maar hopen dat je allerlei gedrag en signalen juist interpreteerd Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:42

Ok, maar ik heb het dus niet over de pasvorm, mijn grootste zorg is drukpuntbelasting. En ík heb nog niemand gehoord die mij met zekerheid kan zeggen dat mijn gewicht geen probleem is bij een BM. Ookal val ik af (wat zeker gaat gebeuren), ik zal nooit een 'vedergewicht' worden en ik vind dat dus wel iets om rekening mee te houden.

Dan kan een zadel met boom misschien iets minder perfect passen, als ik m'n paard d'r rug kapot rijdt omdat ik te zwaar blijk voor een boomloos zadel heb ik een groter probleem dan wanneer ze d'r schouder nét even iets minder ver weg kan zetten.
En ik ben bewust genoeg om te weten dat ik mijn zadel met boom in de gaten moet houden qua pasvorm, dus een zadel wat extreem slecht past zal ze niet snel op hebben.
Maar hoe houd ik het in de gaten of m'n paard d'r rug naar de knoppen aan't gaan is? Daar kom ik waarschijnlijk pas achter als het te laat is.
Ik moet blijkbaar kiezen tussen twee 'slechten'... en welke is dan het 'minst slecht'?
Ik hoop dat die lezing enige helderheid gaat bieden...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 09:28

Francis schreef:
@Mac, dat verhaaltje over buiging van de BM site ken ik, en dat is dus precies wat ik bedoelde... volgens het tekeningetje zou een paard dus normaal over z'n hele rug rond buigen en kan dat met een traditioneel zadel niet, maar in werkelijkheid buigt een paard dus niet over z'n hele rug, maar pas in het tweede deel van z'n rug.

Maar dat houdt dan toch nog steeds in dat een conventioneel zadel daar niet meebuigt? Een zadel ligt toch over de hele rug van het paard ? Effe puur voor het leermoment hoor ...

Zoals het paard op het bovenste plaatje buigt, buigt een paard ook in het echt. Ik heb een trainingsvideo waarin opnames van een buigend paard van bovenaf te zien zijn. Die zien er precies zo uit. Je ziet dus ook als mensen kleine cirkeltjes ed aan het oefenen zijn dat een conventioneel zadel van achteren los ligt van het paard. Het lijkt mij dat dat komt omdat het zadel niet meebuigt. Toch?

Ik vind het overigens heel interessant om de ervaringen van verschillende mensen te lezen met de verschillende boomloze zadels. Relatief weinig mensen rijden er nog mee, dus de ervaringsverhalen zijn ook beperkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:04

@Francis: even over het gewicht waar je zo mee zit.

Ik ben geen techneut op dat gebied, je zou Huertecilla eens een PB moeten sturen, die is daar heel goed in.
Maar over welk gewicht hebben we het nu helemaal. Voor zover ik je gezien heb ben je geen tientonner Clown en weeg je zeker niet meer dan Reinard Klimke (schrijf ik dat goed Verward ). Toch niet de minste dressuurruiter. Deze man traint zijn paarden graag zonder zadel, juist om zo de juiste balans van hem versus het paard te kunnen aanvoelen en meteen rijtechnisch te kunnen 'ingrijpen' als een paard met een bepaalde oefening c.q. spiergroep een probleem zou hebben.

Verder zei ik al eerder; de ruiter hoort zijn gewicht te verdelen over 3 punten; 1/3 op de beugels, 1/3 op de bovenbenen en 1/3 op de zit. Er is dus al sprake van een behoorlijke gewichtsverdeling.
Als je dus de vergelijking zou maken met een zadel met boom + gewicht zadel + gewicht ruiter en je zou hier het mindere gewicht van het boomloze zadel + ruiter mee vergelijken vraag ik me af wat hier de vergelijkende uitkomst van zou zijn.

Verder begrijp ik volkomen dat je erg voorzichtig bent met een jong paard, wat je niet wilt verpesten met een fout zadel (al dan niet boomloos).
Het grote probleem hier zal (buiten jouw 'gewicht') dus zijn; kan het paard zijn rug dit aan.
Nu kun je een paard op diverse manieren aanrijden; o.a. direkt een zadel er op leggen en 'gaan met die banaan' en al gaande weg de rugspieren trainen
óf vooraf het nodige grondwerk doen en dmv longeren alvast de rug- (en vooral de buikspieren) trainen waardoor deze beter in staat zijn om gewicht te dragen.

Jou inschattende denk ik dat het 2e het geval is Haha!

Momenteel is een vriendin van mij bezig haar jonge paard te beleren. Vooraf veel grondwerk gedaan en sinds enkele weken met zadel er op. Nu zijn alle grappen en grollen van hangen aan beide kanten etc. achter de rug en zit ze er op, afgelopen les voor de 2e keer 'los' zonder 'veilige' longeerlijn.
Zij is weliswaar ook geen echt zwaargewicht, maar ook geen 60 kilo meer. Ook zij rijdt met een boomloos zadel en ik kan niet anders zeggen dan dat het paard er super op reageert.
Een eerdere keer dat er een zadel met boom op lag had het paard na 2x aansingelen zadeldwang en waren de bokpartijen niet van de lucht.
Nu met boomloos is hier niets meer van te merken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:35

@ Mac. Ok, dus volgens jou buigt een paard wél over z'n hele rug, in tegenstelling tot wat Evelien dus zei, die zegt dat een paard pas vanaf de 16/17 wervel buigt... Kijk, omdat ik het zelf niet weet moet ik dus afgaan op wat anderen mij vertellen, en da's lastig als je twee verschillende verhalen hoort. Vandaar dat ik daar op internet naar op zoek was en vandaar dat ik naar die lezing ga...
Maar uiteindelijk doet het er niet zo heel veel toe, we zijn het er over eens dat een paard onder een boomloos zadel zowiezo meer bewegingsvrijheid heeft in schouder én rug. Of dat in de rug al dan niet nodig is laat ik dan voorlopig even in het midden.

@SM... ik ben misschien voor het oog geen 'tientonner' Clown zoals je zegt, maar ik weeg meer dan dat voor het oog zo lijkt (heb geen zin om m'n gewicht hier zo op internet te zetten, 'k ben er nou niet bepaald trots op en blij mee, maar neem maar aan dat het genoeg is om serieus rekening mee te houden). En die ervaringsverhalen van zware ruiters is dus iets wat ik tot nu toe niet te horen krijg... ook daar was ik dus naar op zoek, maar ook Alida heeft me daar niets over kunnen (willen?)vertellen.

Dat ik eerst uitgebreid wil weten wat de invloed van bepaalde dingen is komt omdat ik gewoon zeker wil weten dat ik iets koop waar ik mee verder kan. Ik kan m'n met moeite bij elkaar gespaarde geld nou eenmaal maar één keer uitgeven en als ik er na 1 of 2 jaar moet achter komen dat een bepaald zadel toch niet de juiste keus was, heb ik niet één twee drie geld voor een ander...
En uiteraard ben ik gewoon zuinig op m'n paard... Ik heb niet voor niets gewacht met inrijden (ok, íets langer dan in eerste instantie de bedoeling was, maar ik vind het zéker niet erg dat ze straks bijna 4 is voor ze ingereden wordt). Zou nogal slordig én dom zijn als ik wel zuinig op d'r benen ben en dan d'r rug ga verknoeien door een ondoordachte zadelaankoop.

Maar de BM is nog echt niet 'uit het zicht' verdwenen... ik hoop van die lezing wijzer te worden en als dat zo is, horen jullie dat zeker.
SM, als je mee gaat hoor ik het wel, ik pik je zo op, geen probleem.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:41

Francis schreef:
@ Mac. Ok, dus volgens jou buigt een paard wél over z'n hele rug, in tegenstelling tot wat Evelien dus zei, die zegt dat een paard pas vanaf de 16/17 wervel buigt...

Ik weet alleen niet precies waar de 16/17e wervel liggen Nagelbijten / Gniffelen , dus daar kan ik geen uitpraak over doen Bloos! .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:45

Dat had ik hierboven al uitgelegd... dat is 4 wervels vóór de lendenen (de lendenen is waar de heupbotten zitten zeg maar). Dat zou dus betekenen dat een paard pas inbuigt vanaf het punt waar een normaal passend zadel zo'n beetje ophoudt (of in ieder geval de bars van het zadel). Dat is ook de rede dat je met een te lang zadel in de problemen komt, dan hebben ze n.l. wél last van het zadel bij het inbuigen (iets waar bijv. veel Haflingerwesternruiters mee geconfronteerd worden).
Maar bovenstaande is dus het verhaal wat mij verteld is, ik zeg niet dat dat ook zo is (dat is dus net wat ik wil weten... is dat zo of niet?)
Laatst bijgewerkt door Francis op 12-02-05 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:46

Ik zat niet te vissen naar je gewicht hoor Haha!
Francis schreef:
Ik kan m'n met moeite bij elkaar gespaarde geld nou eenmaal maar één keer uitgeven en als ik er na 1 of 2 jaar moet achter komen dat een bepaald zadel toch niet de juiste keus was, heb ik niet één twee drie geld voor een ander...
En dat probleem zul je dus bij een zadel met boom en een jong paard eerder hebben dan met een zadel zonder boom.
Als je nu een zadel met boom koopt voor een jong/ongetrained paard zul je gegarandeerd over een jaar aan een ander zadel toe zijn. Ik vrees dat ook met een iets wijder zadel met een build-up pad je hier niet aan ontkomt.
En je weet zelf ook dat alles wat je inruilt en/of verkoopt je altijd geld toe moet leggen op een andere zadel.
Evelien is een beste meid, maar ze is geen charitatieve instelling (en dat is logisch).
Dat is ook de reden dat mijn vriendin dus nu gekozen heeft voor boomloos (BareFoot).

Wat die buiging/wervelkwestie betreft zou een vraag op RT misschien handig zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:57

Dat was dus ook mijn grote rede om een BM aan te schaffen, dat ik niet steeds een ander zadel hoef vanwege de pasvorm. Maar dan moet dat ook niet vanwege rugproblemen hoeven dus....

Daarnaast is Dot inmiddels al een behoorlijk eind 'uitgegroeid' omdat ze gewoon al ouder is dan het gemiddelde westernpaard bij inrijden én kan ze op dit moment mij oude zadel op. Dat gaat bij de schouder te krap worden als ze meer spieren gaat ontwikkelen, dat is zeker, maar dan is ze inmiddels zover ontwikkeld dat ik waarschijnlijk (ok, dat weet je natuurlijk nooit zeker) maar 1 keer een ander zadel hoef aan te schaffen.

Uiteraard is Evelien gewoon een zadelverkoper die wil verkopen... daar kijk ik ook echt wel doorheen. Maar daarom is het dus zo lastig om onafhankelijke informatie te krijgen van iemand die er echt kijk op heeft. De meeste mensen die er kijk op hebben, hebben er ook belangen bij...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:10

Zo te horen heb je dus per direkt geen probleem en moet je alleen goed in de gaten houden dat het zadel goed blijft passen.

Hiervoor heb je zelf kennis genoeg in huis om je paard te 'lezen' en dus te weten wanneer bepaald gedrag niet meer standaard is en je dus alert moet zijn op een niet passend zadel.

Ik ken Evelien goed genoeg om te weten dat als ze in de buurt is ze met liefde langs wil komen om dit met enige regelmaat te checken zónder je direct een ander zadel aan te 'smeren', maar wel in de hoop dat áls het nodig is dat je dat bij haar zult gaan doen (niks mis mee Haha! )

Verder zou het misschien leuk zijn om -als je iets verder bent met zadelmak maken- je onder de man (vrouw Haha! ) eens het verschil van de BM te kunnen waarnemen.
Je hebt Dot dan redelijk ingereden met een dan nog passend zadel, ze heeft genoeg spieren gekweekt dat hogere drukpuntbelasting niet direkt meer een zwaarwegende factor is en je bent in staat om het verschil in het 'rijdende' gevoel van je paard te kunnen herkennen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:25

Sugarmiss schreef:
Verder zou het misschien leuk zijn om -als je iets verder bent met zadelmak maken- je onder de man (vrouw Haha! ) eens het verschil van de BM te kunnen waarnemen.
Je hebt Dot dan redelijk ingereden met een dan nog passend zadel, ze heeft genoeg spieren gekweekt dat hogere drukpuntbelasting niet direkt meer een zwaarwegende factor is en je bent in staat om het verschil in het 'rijdende' gevoel van je paard te kunnen herkennen.

Da's nou nét wat ik eigenlijk van plan was... Haha! Knipoog

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:26

Ik heb alles een beetje doorgelezen en als je nu echt vragen hebt over boomloze zadels ga dan eens je vragen stellen aan bijv. Pmarena over de barefoot of Alida van der hoff over de BM !!!
Dan komen de vragen bij de juiste personen terecht !

Zij kunnen je heel goed informeren over boomloze zadels en zijn gespecialiseerd in deze zadels .

Want iedereen zegt weer andere dingen over de Boomloze zadels ...
Vooral de verkopers van zadels met boom !

Ik zie iedere keer dezelfde onderwerpen/vragen over die zadels voorbij komen .