Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar het zit wel lekker en het lag ook mooi op de paarden hun rug, je zag ook wel dat de paarden hun schouders ook beter gebruiktenje zag het zadel ook helemaal vervormen naar de rug van het paard!!
, dus ik doe het maar even puntsgewijs.Francis schreef:Op mijn opmerking over de bewegingsvrijheid onder zo'n zadel, kwam zij (evelien) met een uitleg dat een paard juist vlak achter de schoft nauwelijks kán buigen (we hebben het dus over lengteasbuiging, niet het krommen of wegdrukken van de rug).
Citaat:Het inbuigen doet een paard van af de 16 of 17e wervel en dat is 4 wervels vóór de lendenen. Vandaar dat je met een te lang zadel dus wel in de problemen kunt komen...
Citaat:Daarmee zou de bewegingsvrijheid dus een ondergeschikt argument worden om een boomloos zadel te nemen.
Citaat:(Over die drukpuntbelasting hebben we het overigens ook nog gehad en zij heeft in de praktijk gezien dat er veel problemen ontstaan doordat de meeste druk toch op een klein punt terecht komt, nl. de plek waar de singel zit. Op dezelfde plek loopt n.l. ook de band voor de stijgbeugels (ik weet niet hoe de BM in elkaar zit, zij had voornl. ervaring met Barefoots en Torsions) en daarmee komt het grootste gedeelte van het gewicht van de ruiter dus op die 10 cm. brede band over de rug...
Citaat:Alleen vorig jaar al heeft ze 13 mensen gehad die hun boomloos zadel er uit deden vanwege problemen. Velen uit de endurance tak die soms bij de 2e medische keuringspost al niet meer verder mochten.)
De lezing lijkt me zeer interessant. Misschien dat we samen kunnen ??Citaat:Ik ga in ieder geval proberen deze lezing te bezoeken. Ik weet inmiddels dat het €10 kost en om 20.00 uur begint (die in Arnhem in ieder geval). Je kunt je opgeven door het geld over te maken, maar dan kun je het beste eerst informeren of er nog plek is.

sil schreef:en dan valt te betwisten??
bij het zadel dta ik geprobeert heb klapperde het zadel met longeren enorm aan d eachterkant???
hoe kan dat dan???

Francis schreef:Ten eerste, Evelien heeft mij die aantallen zo genoemd en ik heb geen rede om aan te nemen dat dat niet waar is.

Citaat:Dat de singel bij de BM anders bevestigd is is dus een positief iets.
Overigens, ookal zit bij de Barefoot de singel aan het zadel vast genaaid, je krijgt altijd op de plek waar'ie vast zit de meeste druk, tenzij de singel naar het zadel toe een stuk breder wordt.

Francis schreef:@Mac, dat verhaaltje over buiging van de BM site ken ik, en dat is dus precies wat ik bedoelde... volgens het tekeningetje zou een paard dus normaal over z'n hele rug rond buigen en kan dat met een traditioneel zadel niet, maar in werkelijkheid buigt een paard dus niet over z'n hele rug, maar pas in het tweede deel van z'n rug.
en weeg je zeker niet meer dan Reinard Klimke (schrijf ik dat goed
). Toch niet de minste dressuurruiter. Deze man traint zijn paarden graag zonder zadel, juist om zo de juiste balans van hem versus het paard te kunnen aanvoelen en meteen rijtechnisch te kunnen 'ingrijpen' als een paard met een bepaalde oefening c.q. spiergroep een probleem zou hebben.
zoals je zegt, maar ik weeg meer dan dat voor het oog zo lijkt (heb geen zin om m'n gewicht hier zo op internet te zetten, 'k ben er nou niet bepaald trots op en blij mee, maar neem maar aan dat het genoeg is om serieus rekening mee te houden). En die ervaringsverhalen van zware ruiters is dus iets wat ik tot nu toe niet te horen krijg... ook daar was ik dus naar op zoek, maar ook Alida heeft me daar niets over kunnen (willen?)vertellen.Francis schreef:@ Mac. Ok, dus volgens jou buigt een paard wél over z'n hele rug, in tegenstelling tot wat Evelien dus zei, die zegt dat een paard pas vanaf de 16/17 wervel buigt...
, dus daar kan ik geen uitpraak over doen
.
Francis schreef:En dat probleem zul je dus bij een zadel met boom en een jong paard eerder hebben dan met een zadel zonder boom.Ik kan m'n met moeite bij elkaar gespaarde geld nou eenmaal maar één keer uitgeven en als ik er na 1 of 2 jaar moet achter komen dat een bepaald zadel toch niet de juiste keus was, heb ik niet één twee drie geld voor een ander...
)
) eens het verschil van de BM te kunnen waarnemen.Sugarmiss schreef:Verder zou het misschien leuk zijn om -als je iets verder bent met zadelmak maken- je onder de man (vrouw) eens het verschil van de BM te kunnen waarnemen.
Je hebt Dot dan redelijk ingereden met een dan nog passend zadel, ze heeft genoeg spieren gekweekt dat hogere drukpuntbelasting niet direkt meer een zwaarwegende factor is en je bent in staat om het verschil in het 'rijdende' gevoel van je paard te kunnen herkennen.