[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:10

Wat ik wel jammer vind ik dat leuk meekomen in de sport dan wel weggelegd is voor de beter bedeelden.

Ik deel dezelfde ambities als Sevke, en heb een een leuk paard dat aardig kan reinen, hoever ze kan komen moet nog blijken. 70 + wordt het in ieder geval nooit.
Jammer, want ik heb nou eenmaal niet de middelen om een paard van boven de 10K te kopen.

Ik ga gewoon mijn best doen, kom ik er dan is het leuk, kom ik er niet dan is het jammer en dan eventueel in de toekomst met een ander paard.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:15

sevke schreef:
Wat is er mis mee om als amateur/rookie de sport te willen ingaan met een goed paard ? Is het dan alleen voorbehouden aan pro's om een goed paard te mogen kopen ?

Daar is helemaal niks mis mee, lijkt mij zo?
Veel profs showen toch ook paarden die niet in hun bezit zijn? Die eigenaren zijn ook vaak amateurs of rijden soms zelfs helemaal niet (zie je in Amerika wel vaker). Dergelijke situatie zou mijn persoonlijke interesse niet hebben, maar ik zie ook het probleem niet eigenlijk :-) .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:25

Maar prijzen zijn sowieso een moeilijk iets.

Als ik in een goede merrie investeer en dan een mooie dekking koop, + alle bijkomende kosten van dracht en veulen, heb je een bepaalde prijs aan de hand van de gemaakte kosten. Hoe langer ik het veulen moet onderhouden, hoe hoger de kosten in principe.
Dan kan iedereen zeggen dat je die kosten er niet voor krijgt altijd, maar het scheelt de koper wel. Een 2 jarige willen kopen voor 2000 euro is een koopje, want je hebt al 2 jaar niet al die kosten gemaakt.

Iedereen weet dit wel, maar wil toch voor een paard zo min mogelijk betalen als ze geen showambities hebben.

Als je meerdere merries hebt kun je wat schuiven met prijzen. Het is echt wel zo dat paarden goedkoper verkocht worden, omdat ze tegenvallen of ''iets'' mankeren.
Maar de betere paarden worden ook weleens voor minder verkocht aan een ''bekende'' ruiters of via via.

Contacten hebben en een beetje ''in'' het wereldje zitten is soms best gunstig bij de onderhandeling over de prijzen.
Dan kunnen mensen wel zeggen dat wij als Nederlanders laag bieden, maar de mensen die gewend zijn te onderhandelen, zowel verkoper als koper, onderhandelen ook en maken prijzen samen.

Ook worden paarden weleens gegund. Het is natuurlijk best goed voor een stal of fokkerij dat een paard goed terecht komt. Daarnaast kost een paard ook geld, dus als je hem kan verkopen aan iemand die weer veel contacten heeft en shows rijdt, is dat best interessant.

Ik zou dan als particulier meer betalen voor zo een paard en de onderhandelingen verlopen anders. Is niet erg, dat is handel.

Met een willekeurige merrie fokken, omdat je die toevallig hebt en een beetje aardig papier bij zit is leuk. Maar men moet zich niet rijk rekenen, omdat het een quarter is met die en die ouders etc.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:36

PowerReiner schreef:
Wat ik wel jammer vind ik dat leuk meekomen in de sport dan wel weggelegd is voor de beter bedeelden.

Dat hangt er vanaf wat je "sport" (lees: niveau) noemt.

PowerReiner

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:47

Met deze opmerking haakte ik in op Sevke. Dus 70+.

Maar dat is niet erg want dat is immers met alles zo. Flink sparen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:13

PowerReiner schreef:

Altijd zo geweest in elke tak van sport en zal altijd zo blijven ook!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:16

Cer schreef:
Nou ja, of als verkoper moet men de conclusie trekken dat er in NL geen markt voor is?

Ja en nee.
en toch, het handje vol Nederlanders dat wél een top paardje kan kopen doet dit doorgaans meestal in het buitenland.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:42

rapido schreef:
en toch, het handje vol Nederlanders dat wél een top paardje kan kopen doet dit doorgaans meestal in het buitenland.

Ja, dat is dan ook wel weer zo :j .
Ik zit dan wel niet in de reining, maar ook in de WP/Allround kom je al snel in het buitenland terecht als je echt iets veelbelovends zoekt. In Nederland wordt veelal niet voor het hogere segment gefokt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:10

Al het bovenstaande is voor mij een bevestiging dat ik er goed aan heb gedaan de afgelopen jaren twee keer een veulen voor onszelf te fokken. Het zijn voor de sport geen toppers, maar voor mij persoonlijk wel. Beter dan al die ellende die je voor veel geld van een ander koopt.
Helaas heb je op bokt veel uit te leggen als je als recreant zelf een veulen fokt |o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:30

Mac schreef:
Ik denk idd dat elk ras/stamboek wel zijn (gezondheids)problemen heeft. En laten we eerlijk wezen: als je de mens als ras zou bekijken zijn wij ook niet allemaal geschikt voor de (top)sport (zelfs de kinderen van twee topsporters niet) dus is het wel reeel om dat van een paard wel standaard te verwachten?

Overigens ben ik het er wel een beetje mee eens hoor, dat het in de Nederlandse cultuur zit om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. In Duitsland en Italie bijvoorbeeld zijn ze daar heel anders in. Als ze het willen en ze hebben het geld, dan wordt het gekocht, zonder dat het een principezaak wordt om voor zo weinig mogelijk geld zo veel mogelijk te krijgen.

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar verwacht wel een correct en gezond paard te kunnen kopen voor een normaal bedrag. Tussen de € 2000 en € 6000 verwacht ik een gezond paard van 0 - 2 jaar waar ik lekker thuis mee aan de gang kan. Mijn ambities passen zich aan, aan de kunnen van mijn paard, maar nee.. Ik hoef nou ook weer geen hobbelpaard. :+ Mocht het voor deze prijs niet lukken dan is een Quarter inderdaad te duur voor mij op dit moment.

Wat me het meest zorgen baart is toch de gezondheid.. Ik moet er gewoon niet aan denken dat je er eentje treft die op zo'n jongen leeftijd al helemaal stuk is. Uiteraard zal ik keuren voor aankoop, maar na 3 keer een volledige keuring betalen zakt de moed je ook wel in de schoenen, denk ik zo.

Wat zijn de prijzen in Amerika? Gewoon nieuwsgierig hoor.. Ik ga niet importeren! :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:32

troi schreef:
Volgens mij gaf jessix aan geen echte wedstrijdambitie te hebben.

Jessix heeft echt helemaal never-nooit geen wedstrijdambitie. :')

Maar ik wil wel een paard wat beschikt over een 3 goede gangen, een soepel lijf die hij weet te gebruiken en een goed stel hersenen. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:44

Tja, op die hersens worden nooit geen tests gedaan ;)
volgens mij willen de meeste paarden eigenaren liever geen intelligent paard, dat is te moeilijk om mee om te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:29

Cer schreef:
maar het is meer een soort van vraag.. hoeveel mensen in dit kleine kikkerlandje dus blijkbaar die hele dure paarden kopen om 'leuk mee te komen' in slechts een rookie klasse..
Kijk, als de winst die je kunt behalen nu een beetje aanzielijk is (qua geld oid) dan snap ik dat het de investering waard is, of kan zijn.. Maar verder dan dat kom ik ook niet eigenlijk... :)

Nogmaals, ik vroeg het me gewoon af.. thats all :)

Niet alles is in geld uit te drukken. Waarom moet er gelijk dan iets tegenover staan in financiële zin?
Misschien vinden mensen het gewoon leuk om op wedstrijd te gaan en zo goed mogelijk te presteren met hun paard? Of wellicht vanwege de leuke ervaringen die je opdoet?

Dat mensen paarden van 50k kopen en vervolgens rookie starten, hartstikke leuk toch voor die mensen? Waarom zou je geen plezier met zo'n paard mogen hebben en zou die perse een 40.000 added lawson moeten lopen? Ik zie werkelijk dat probleem niet.

En over dat dure paard, ja, de paardensport is nu eenmaal een dure sport. Ik ben er niet blij mee, maar het is nu eenmaal wel zo. Dan moet je dus óf zorgen dat je een goed paard hebt (met bijbehorende kosten) óf het accepteren en je daarbij neerleggen óf gewoon niet meedoen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:33

spatter schreef:
Tja, op die hersens worden nooit geen tests gedaan ;)
volgens mij willen de meeste paarden eigenaren liever geen intelligent paard, dat is te moeilijk om mee om te gaan

Vind ik nou juist zo leuk! Zo eentje die je laat nadenken over hoe je het nu weer eens zou aanpakken. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:03

Als de beter bedeelde nederlanders in het buitenland koopt en in nl niet voor het bovenste segment gefokt wordt, waarom zijn ze hier dan zo duur :?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:07

is maar net wat je onder duur verstaat!

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:11

Interessant topic met uiteenlopende meningen van mensen die volgens mij best een reeel beeld hebben.
En welk doel dan ook; iedereen wil een gezond paard!
Nu overweeg ik een quarter aan te schaffen, 18 maanden oud, voor 4.000,=.
Ik wil allround western rijden, geen wedstrijden, maar m vooral ook gebruiken voor langere ritten en vakanties.
Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in wat jullie van de prijs vinden, maar zou graag jullie advies hoe, door wie en waarop ik hem moet laten keuren. Want boven alles koop ik een maatje voor het leven en wil ik vervelende verrassingen zo veel mogelijk uitsluiten!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:45

sevke schreef:
Wat is er mis mee om als amateur/rookie de sport te willen ingaan met een goed paard ? Is het dan alleen voorbehouden aan pro's om een goed paard te mogen kopen ?

Het zijn wel net deze mensen die het geld in de sport steken, niet de pro's. Dus nee, zeker niks mis mee! ;-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:50

Sas67 schreef:
Interessant topic met uiteenlopende meningen van mensen die volgens mij best een reeel beeld hebben.
En welk doel dan ook; iedereen wil een gezond paard!
Nu overweeg ik een quarter aan te schaffen, 18 maanden oud, voor 4.000,=.
Ik wil allround western rijden, geen wedstrijden, maar m vooral ook gebruiken voor langere ritten en vakanties.
Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in wat jullie van de prijs vinden, maar zou graag jullie advies hoe, door wie en waarop ik hem moet laten keuren. Want boven alles koop ik een maatje voor het leven en wil ik vervelende verrassingen zo veel mogelijk uitsluiten!

Nou als ik dit topic zo lees is het belangrijk hem op alles te laten keuren, zowel bloed op erfelijke ziektes, klinisch en RX.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:59

rapido schreef:

Ik vind 6000 een hoop geld :D

Maar ik lees net dat de kneusje nodig zijn om de sport te sponsoren :') dus ach

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:07

Cer schreef:
rapido schreef:

Ik vind 6000 een hoop geld :D

Maar ik lees net dat de kneusje nodig zijn om de sport te sponsoren :') dus ach

Wat een walgelijke en minachtende opmerking over sportruiters die investeren in hun sport en daar serieus in mee willen doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:46

Ligt er dus maar net aan hoe je de opmerking ervoor interpreteerd hè ;-)
Die vond ik nl al niet zo bien...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:57

rapido schreef:

We hebben het over een levend wezen, dus ik vind het goed als daar altijd een financiële drempel voor zit, zodat mensen net iets langer nadenken voordat ze kopen. Maar elke 1000 euro is voor mij veel geld, wat ik niet zomaar van de boom af pluk. 6000 - 8000 euro is heel wat spaargeld voor mij, maar duur is het pas als blijkt dat je iets gekocht hebt wat niet goed (gezond) blijkt te zijn. Dan is 2000 net zo goed duur.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:18

Maar 2000 euro betekend dat iemand die fokt verlies maakt, tenzij iemand met eigens pul fokt, geen complicaties optreden, alles thuis staat.......en dan nog...........

Ik heb dat geld ook gewoon niet. We hebben een gezin en ik vind niet dat alles naar de paarden moet, er gaat al zat heen en wij hebben ook plezier met onze 3 rasjes ( shet, NF, Quarter )

Maar ik ga kijken op shows en zie daar goede ruiters met prachtige paarden heel goed rijden. Ik vind dat gaaf om te zien en gun het de meesten van harte.
Doordat mensen met geld investeren in goede paarden kunnen verschillende trainers goede paarden rijden en ontwikkelen. Dit is nodig om de sport te laten ontwikkelen en naar een hoger level te tillen.

Men denkt dat je daar geen belang bij hebt als je niet wil showen, maar dat is niet zo. Iedereen heeft belang bij ontwikkeling. Voor echt alleen het bos heb je geen quarter nodig en maakt het misschien echt niks uit, maar verder is het wel belangrijk.

Even een korte ( en misschien slechte ) vergelijking. Maar als niemand een nieuwe Golf koopt, kan ook menigeen geen goede 2e hands kopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 07:19

hollywood86 schreef:
Niet alles is in geld uit te drukken. Waarom moet er gelijk dan iets tegenover staan in financiële zin?
Misschien vinden mensen het gewoon leuk om op wedstrijd te gaan en zo goed mogelijk te presteren met hun paard? Of wellicht vanwege de leuke ervaringen die je opdoet?

Nee hoor, dat is helemaal prima, uiteraard :j
Alleen zijn er niet zoveel filantropen, denk ik dan, maar zo goed ben ik er ook niet mee bekend :)

Citaat:
Dat mensen paarden van 50k kopen en vervolgens rookie starten, hartstikke leuk toch voor die mensen? Waarom zou je geen plezier met zo'n paard mogen hebben en zou die perse een 40.000 added lawson moeten lopen? Ik zie werkelijk dat probleem niet.

Dat mag zeker, dat is ook niet wat ik zeg..
Ik had het meer over de marktwerking.. zijn de mensen er die voor 50k een hobbiepaard kopen, althans, zijn het er meer dan dat je op 1 hand kan tellen? Ivm vraag en aanbod voor qh

Citaat:
En over dat dure paard, ja, de paardensport is nu eenmaal een dure sport. Ik ben er niet blij mee, maar het is nu eenmaal wel zo. Dan moet je dus óf zorgen dat je een goed paard hebt (met bijbehorende kosten) óf het accepteren en je daarbij neerleggen óf gewoon niet meedoen.

Ik heb idd voor dat laatste gekozen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat mensen niet zelf mogen beslissen over wat ze met hun geld doen en wat ze willen vragen als verkoopprijs... ik ben meer geinteresseerd in general..

Want wat ik hier door dat hele topic heen een beetje lees is
qh zijn per definitie duur, maar dat wil niet zeggen dat ze goed zijn.
Een goede qh wordt voor veel geld uit het buitenland gehaald.
(m.a.w. in NL hebben we niet de juiste ouder-dieren? Wat op zich vreemd is, want er worden al jaren goede paarden geimporteerd, maar daar wordt dan waarschijnlijk niet mee gefokt.. oid)
Een qh fokken is duurder dan een andersoortig paard fokken (want fokken is duur en als je winst wilt halen is je verkoopproduct duur en andersoortige paarden zijn er wel goedkoper(wat overigens niet wil zeggen dat ze gezond zijn)).

Blijft een beetje de hoofdvraag van de TS: waar zijn de gezonde te vinden die onder de 50k te koop zijn (het liefst onder de 6000), of is dat eigenlijk onbegonnen werk?