[WN] Help, waar vind ik toch een bijrijder, Western ervaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:36

Love_boyke schreef:
Oh nee maar ik snap helemaal dat je dingen verwacht van een bijrijder, dat is logisch.
Een paard kost veel geld, en is toch een dierbaar bezit, natuurlijk verwacht je dan wat van je bijrijder.

Maar op dat adresje was het gewoon zo dat het allemaal geforceerd voelde. Even lekker poetsen, keertje longeren, heel af en toe een buitenrit (1x per maand?) het zat er gewoon niet in. Het was snel poetsen, opstappen; het rijden was het belangrijkst, en dan was je 'taak' na een uur weer voldaan. Zo voelde het gewoon heel erg. Voor mij viel er toen weinig plezier aan te beleven.

Een bijrijder hoeft niet zo heel veel vrijheid te hebben, ik snap het best als eigenaars er vaak bij zijn. Maar dan moet het wel op een gezellige manier voor allebei, en niet zo van: zo, kom jij je taak (rijden) maar even uitvoeren en dan kun je weer gaan.
Zelf heb ik juist zoveel behoefte aan het opbouwen van een band, en dat gaat bij mij echt niet alleen gebeuren door alleen in de bak rond te rijden, nooit lekker op je gemak te komen poetsen en beetje rond te rommelen op stal. (want ja; van uitmesten heb ik ook plezier!:P)

Ah dan zitten we toch op een lijn ;-) Bij mij zou een bijrijder die kansen inderdaad allamaal wel krijgen, ik vind het zelf ook erg belangrijk namelijk dat de bijrijder een band met paardlief op wil bouwen, paardlief werkt dan over het algemeen ook wat beter mee, haha. En idd, als ik er voldoende vertrouwen in zou hebben mag de bijrijder best eens op buitenrit, vind zo'n paard vaak ook leuk. Alhoewel voor mij op dit moment rijden voorop staat, omdat dat in principe het enige is wat ik zelf niet mag. Maar dat sluit het tuttelen niet uit.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:33

kaniche schreef:
Er zijn inderdaad veel Paints te koop op marktplaats en westernhorsesforsale.com , maar er zijn weinig exemplaren van die Sorrel Overo variant :P In het afgelopen jaar dat ik bijna dagelijks op marktplaats keek heb ik er maar twee a drie voorbij zien komen.

EDIT: de western(reining) getrainde versie van de sorrel overo :P lekker ingewikkeld haha

Gerichter zoeken ;). Bijvoorbeeld naar nakomelingen van Like A Diamond of I Cee Diamonds http://oswoodstallionstation.com/likeadiamond.htm
http://www.caitewickwesternstables.com/ ... &Itemid=32

Terug ontopic. Wat ik vaak tegenkom bij mensen die een bijrijder zoeken is dat ze veel eisen stellen aan de bijrijder in de advertentie, veel ervaring, gevoel voor paarden, verplicht 1x in de week op les, etc. Dit maakt het allemaal niet makkelijker en ook niet toegankelijker. Het is en blijft heel moeilijk om 2 mensen te combineren in 1 zo'n enorm uitgesproken passie. Vaak betekenen de paarden alles voor de eigenaren en is het loslaten en toevertrouwen aan een ander voor hun moeilijk. Hierdoor krijg je soms erg uitgebreide 'functieomschrijvingen' en zou ik als bijrijder al meteen afhaken. Als iemand mij dwingt om te lessen bij eigen instructeur geef je mij direct de boodschap dat je mijn rijden bij voorbaat al niet goed genoeg vind. Dat nodigt dus niet uit om te reageren op iemands advertentie. Ik zou een advertentie veel opener laten en in het mail contact kijken of de verwachtingen aansluiten of dat er water bij de wijn moet. Daarmee wil ik niet zeggen dat je iedereen maar aan moet nemen, maar dat je de eerste indruk toegankelijker maakt en pas bij onderling contact gaat peilen of de verwachtingen en rijstijlen wel bij elkaar aansluiten.
Alle eisen en wensen lijstjes in een advertentie maakt voor mij dat ik acuut het beeld krijg van een zenuwpezige eigenaar waarvoor het nooit goed genoeg gaat zijn. Misschien is dat bij sommige ook zo, maar volgens mij lang niet bij iedereen.

Tot zover mijn visie op advertenties voor bijrijdpaarden. Ik ben overigens niet op zoek, maar als iemand over 5 maanden in het oosten van het land behoefte heeft aan een bijrijder voor een voor wedstrijden getrainde Quarter/ Paint kan je me altijd pb-en. :D

Paintless

Re: Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:45

ik heb zelf een hele fijne bijrijdster die ik per toeval gevonden heb. alleen heeft ze niet zoveel te rijden op dit moment.
zij rijdt beter dan mij, is vreselijk lief en goed voor de dieren. ondertussen noem ik haar een vriendin. ze was er ook bij toen "ons" paardje stierf en bij de koop van de nieuwe.

maar in dit geval stelt zij de eisen aan mij. niet te ver van haar huis, ze kan niet betalen, wil wel lessen, maar kan ze niet betalen. maar omdat ze me zo dierbaar is, heb ik veel voor dr over.
er zit wel een grens aan, en als ik een goed plekje voor Lucy vind volgend jaar, die haar te ver is, is het jammer dan.
het blijft uiteindelijk mijn paard, en ik bepaal het laatste wat er gebeurt.

ik vond het idd heel moeilijk om mijn merrie los te laten. ik was jaloers zeg maar. maar toen ik zag dat ze zo leuk met breeze overweg kon had ik er minder moeite mee.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:52

HumbleTalent schreef:
Wat ik vaak tegenkom bij mensen die een bijrijder zoeken is dat ze veel eisen stellen aan de bijrijder in de advertentie, veel ervaring, gevoel voor paarden, verplicht 1x in de week op les, etc. Dit maakt het allemaal niet makkelijker en ook niet toegankelijker. Het is en blijft heel moeilijk om 2 mensen te combineren in 1 zo'n enorm uitgesproken passie. Vaak betekenen de paarden alles voor de eigenaren en is het loslaten en toevertrouwen aan een ander voor hun moeilijk. Hierdoor krijg je soms erg uitgebreide 'functieomschrijvingen' en zou ik als bijrijder al meteen afhaken. Als iemand mij dwingt om te lessen bij eigen instructeur geef je mij direct de boodschap dat je mijn rijden bij voorbaat al niet goed genoeg vind. Dat nodigt dus niet uit om te reageren op iemands advertentie. Ik zou een advertentie veel opener laten en in het mail contact kijken of de verwachtingen aansluiten of dat er water bij de wijn moet. Daarmee wil ik niet zeggen dat je iedereen maar aan moet nemen, maar dat je de eerste indruk toegankelijker maakt en pas bij onderling contact gaat peilen of de verwachtingen en rijstijlen wel bij elkaar aansluiten.
Alle eisen en wensen lijstjes in een advertentie maakt voor mij dat ik acuut het beeld krijg van een zenuwpezige eigenaar waarvoor het nooit goed genoeg gaat zijn. Misschien is dat bij sommige ook zo, maar volgens mij lang niet bij iedereen.

_/-\o_ Alsof je mijn gedachte kan lezen en ze hier hebt opgeschreven! _/-\o_

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:05

Als paard met bijrijder akkoord gaat dan mag bijrijder veel. }>

Hij staat vol pension (word al verzorgt).
Hij\zij hoeft niks te betalen (vrijwillige bijdrage mag altijd :Y) )
MAG er mee naar les hetzij western\dressuur\springen\trec. (op eigen kosten)
MAG er mee op wedstrijd (als leeftijd\niveau het toe laat en op eigen kosten)

Wat NIET mag is de manen\staart kort wieken :n

Ik zal het waarschijnlijk niet kunnen laten om me met het rijden te bemoeien, maar ja heb hem zelf beleerd en ingereden. O ja, ik blijf zelf ook nog op hem rijden.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:25

Vind het wel logisch dat je eisen aan een bijrijder stelt. Toen ik mijn huidige verzorgpaard ging doen was de afspraak dat ik hem in het begin alleen onder begeleiding reed, hij was namelijk nog erg groen. Daarna een tijdje verplicht 1x per week les en 1x per week zelf rijden, maar nog niet naar buiten. Nu heb ik nog wel les, maar de eigenaresse verplicht het niet meer, al vindt ze het wel leuk. Ook mag ik hem mee naar buiten nemen. Ik ga wel als ik echt ga buitenrijden altijd met een stalgenoot, maar dat is ook meer omdat ik dat zelf prettiger vind, dan dat het moet. Op mijn dagen doe ik ook de stal en zet het voer klaar en tutten natuurlijk ook. Staart en manen doe ik in overleg, maar gelukkig houden we allebei van zo lang mogelijk, maar laatst heb ik wel een stukje staart mogen afknippen, hij hing tot op de grond. Bij dit paard ben ik bijna altijd er als de eigenaar er niet is, maar bij vorige verzorgpaarden ging ik ook geregeld samen en dat was altijd erg gezellig. Die eigenaar hielp me ook met rijden, maar op een leuke manier. Western is natuurlijk lastiger iemand te vinden omdat er minder mensen zijn die dit beoefenen. Succes allemaal met iemand zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:51

Dit topic wordt ook in het bnb genoemd dus misschien komen er nog interessante mensen uit voort :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:58

aikon schreef:
Als paard met bijrijder akkoord gaat dan mag bijrijder veel. }>

haha, ja geldt hier ook! maar ik moet wel iets in die richting in de advertentie zetten anders krijg ik mensen die het bij voorbaat al niet gaan redden, paard heeft nl zo haar voorkeuren. :D
En het is ook niet de bedoeling dat ik elke keer mensen om kennis te maken een poosje laat rijden om te kijken of het klikt met paard. Rondjes rijden kan ik ook met mn stalgenoten, ik zoek een bijrijder en ben geen gratis ponypark. Paard heeft potentie en die tilt dr neus op voor beginners. Heb ik niet verzonnen dat doet ze zelf en dat maakt het wat lastig.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:00

Miss is wel een ontzettend leuk paard :j ik heb het alleen nog nooit zo moeilijk gehad op de rug van een paard :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:05

ja sorry, ik had je gewaarschuwd.... }>

(even voor de meelezers, Jans is nog niet zoveel gewend westernles-technisch en had wat moeite met de gevoelige knoppen aan boord van de cowpownie, niet dat mensen denken dat je in volle galop door de bak kletterde :D anders vind ik nooit een bijrijder O:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:11

Haha nee :D ik denk gewoon anders dan Miss :j

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:25

Hey Cis, ik zit nu eigenlijk wel te balen.... Was gister met Toots naar t bos, vlak aan de overkant van stal kwam ik een meisje lopend tegen (mijn leeftijd) die zei 'hey, is dat is toch een Quarter Horse?!'. Waarop ik trots zei ja! haha. Toen ik verder reed dacht ik verdomd, volgens mij was dat ook een ruiter! Pfff zal je net zien...maar ik ga geen briefjes aan de bomen hangen hoor haha
En Miss is een uitdaging om te rijden, maar niet gemeen, is juist leuk voor de juiste ruiter. Dochter Toots is denk ik makkelijker, minder technisch, maar die heeft gister ook weer bewezen een scherp randje te hebben..kleine draak. Maar ieder paard mag best wat karakter hebben! Daar moet je als bijrijder maar aan wennen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:30

ik ken miss van cissy ook en mag denk ik wel zeggen dat het een lief paard is.
Ze lacht alleen als je haar niet snapt :+
Ze heeft karakter maar dat heeft mijn kwart ruin ook :')
Dat is nu juist wat de kwart paarden/pony`s leuk maakt toch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:34

Ik kan wel een fanclub oprichten? ;-)

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:11

Ik ben waarschijnlijk ook op zoek naar een bijrijder, ben er nog niet helmaal uit eerlijk gezegd.
maar als ik dat zo lees van jullie word dat best zoeken. waar zoeken jullie op? marktplaats?
mijn quarter staat in milsbeek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:44

Ik word wel lid van de fanclub :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:45

ik zit al bij de sjaak fanclub :D
Dat blijft toch echt de leukste :D

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:32

Ook hier een bijrijdster die op zoek is naar een western bijrijdpaard in Twente.
Vanaf 1994 rijd ik western en ik heb bij diverse trainers les gehad. Ik ben er enorm aan toe om een fijne band met een paard op te bouwen. Eventueel wedstrijden te rijden.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn of informatie over mij willen hebben, dan kan dat via pb.

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:51

kirsten19 schreef:
Ook hier een bijrijdster die op zoek is naar een western bijrijdpaard in Twente.
Vanaf 1994 rijd ik western en ik heb bij diverse trainers les gehad. Ik ben er enorm aan toe om een fijne band met een paard op te bouwen. Eventueel wedstrijden te rijden.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn of informatie over mij willen hebben, dan kan dat via pb.

drenthe te ver weg ? (hoogeveen) Zoek namelijk nog iemand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:09

[plaats] is vast te ver!? :)

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:02

skippy1 schreef:
Apeldoorn is vast te ver!? :)

Ik zoek bijrijder omdat mijn vorige is verhuist naar Arnhem
Misschien dat zij wel bij jou wil :)

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:20

Johantimpen en Skippy: helaas is Hoogeveen en Apeldoorn te ver weg. Ik zoek echt iets in de omgeving vanwege mijn jonge gezin. Daarbij werk ik ook nog. Dus ik kan wel een aantal dagen in de week een paard of paarden rijden, maar dan wel in de buurt.
Skippy: ik had al naar jou en je paarden gekeken, maar is niet handig, sorry! :-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:19

Ik zoek nog een verzorgster in omgeving van purmerend (beemster), Maar marktplaats is echt niet te doen.
Alleen maar kleine meisjes van 12 jaar, dus dat gaat hem niet worden.

Iemand intresse hier? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:26

Interesse zeker, alleen jammer dat het te ver weg is...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:05

Hoi,
Ja dat is vaak het probleem helaas :(