[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:19

Ik check haar elke dag en poets haar ook bijna dagelijks dus ik heb daar wel een goed beeld van.
Ik zie geen relatie met het weer/temperatuur.
Kan sowieso de trigger moeilijk vinden ..... ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:32

Ok!

Oh men...ik kan toch zo boos worden he om alle ellende die de PSSM veroorzaakt. Het gewoon door blijven fokken enzo... Ik wil alles doen in mijn macht om er iets aan te doen...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:43

Ik merk ook geen verband tussen temperatuur/weer en de ernst van Pepsi's symptomen.
Ook bij Pepsi is de verslechtering begonnen toen de mussen nog van het dak vielen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:49

Mac schreef:
Ik merk ook geen verband tussen temperatuur/weer en de ernst van Pepsi's symptomen.
Ook bij Pepsi is de verslechtering begonnen toen de mussen nog van het dak vielen.

Bij Buz ook ... Ik dacht namelijk dat ze juist last van de warmte had, met die enorm hoge temperaturen zat ze (al) minder goed in haar vel.
Had ze ook zomaar opeens drie weken hele dunne mest zonder aanwijsbare reden.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:22

Weer een nieuw symptoom die ik nog niet gehoord had, of gewoon totaal iets anders?

Ivy was gisteravond helemaal opgezet/gezwollen op haar van schoft schouderlijn tot aan achterhand, aan de linkerkant iets meer dan aan de rechterkant. Vanmorgen was het alweer iets dunner.
Manlief dacht dat het vocht vasthouden was. Ik kon haar wel aanraken tot aan de flanken, maar tot vandaar tot aan de staart vond ze duidelijk vervelend, het voelde daar ook behoorlijk warm.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:35

Vreemd Jottum .... Opgezwolen paard (her)ken ik niet als symptoom. :n
Hoe is het nu dan met haar?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:48

Wat raar jottum :oo ! Daar heb ik nog nooit van gehoord (wel opgezwollen benen), maar aangezien PSSM wel invloed lijkt te hebben op het immuunsysteem zou het goed kunnen dat het wel aan elkaar gelinkt is. Hoe is het nu met Ivy?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:36

Opgezwollen herken ik wel

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:59

Het is nu grotendeels verdwenen, nog een beetje paffig.

Heeft Buzz het ook gehad, Rom?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:59

Reddy heeft dat gezwollen ook gehad. Ik weet het aan de buut die ze op dat moment kreeg, maar dat weet ik uiteraard niet zeker of het daar aan lag

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:19

jottum schreef:
Heeft Buzz het ook gehad, Rom?

Ze was in ieder geval erg vadsig, maar dat was met supplementen snel weg :)
Ik weet ook niet of het hezelfde is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:37

Is dat "vadsige" vocht, of opgezwollen bespiering (voor zover je dat kunt beoordelen natuurlijk)?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:30

Interessant artikel over vaccineren: http://www.naturalhorse.com/PDF/vaccination-part-1.pdf
Er wordt afgeraden PSSM paarden te vaccineren.
Nou heeft Pepsi nooit reacties getoond op vaccinaties (of niet dat ik heb gemerkt), maar haar dochter Grace bijvoorbeeld weer wel. Toch wel stof tot nadenken of het ueberhaupt wel nodig is haar nog te vaccineren nu ik nergens meer heen ga waar het verplicht is ...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:53

Buzzy is afgelopen voorjaar zwaar bevangen geraakt door het enten! ;(
Duidelijk was het directe verband daarmee.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 10:00

hier vraga ik altijd om dezelfde enting omdat ze daar nooit reactie op gehad heeft, wisseling kan idd problemen geven....

dat vadsig leek een combi tussen opgeblazen en vocht, na een paar dagen suplementen ( en behandeling met naaldjes) zag je echt een enorm verschil

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:26

Opgezwollen worden ze door de spierafbraak die optreedt bij een ernstige pssm-aanval.de nieren kunnen het op dat moment niet goed bolwerken. Sommige pssm-ers zweten enorm op dat moment,anderen niet en zwellen op waar op dat moment de spierafbraak het ergste is.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:49

Mac, als je inderdaad toch nergens meer heen gaat is er ook geen nut voor het enten, zeker niet als pssm ers er zo op kunnen reageren als Simodi vertelt.

Het opgezwollen was gisteravond gelukkig helemaal weg. Ik begrijp nu dat k het kan linken aan haar episode van afgelopen dinsdag. Weer wat geleerd.

Supplementen heb ik allemaal geprobeer, afgezien van de glucoblanace, en bij allemaal een zeer negatieve reactie en ik heb dus besloten gewoon niks meer te doen met toevoegingen. De naaldjes is een optie die ik niet helemaal aan de kant wil schuiven, maar ik ben er ook huiverig voor om met haar van het erf af te gaan, wat in lichte of zware mate stress oplevert.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:37

Zou wel enten tet/infl. Tet. Lopen ze ook thuis zomaar op en influenza ook,al brengt 'n ander paard hert maar mee,psssm-ers zijn toch al immuum-technisch zwakker. Zonder supplementen houden die van mij het geen week vol. Helaas worden hun symptomen erger of frequenter,weet bijna zeker dat mijn meisje altijd pijn heeft...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:52

Freeride, hoe bepaal jij dan de grens, als je zeker weet dat ze altijd pijn heeft?

Dat lijkt mij namelijk erg moeilijk (ook voor jou :(:) ). Ik zie duidelijk dat Buzzy ook goede momenten heeft, en dat maakt voor mij (en blijkbaar ook voor haar) het de moeite waard om nog 'mee te doen.'
Maar als je duidelijk ziet dat je paard continu pijn heeft, waar haalt ze dan haar plezier nog vandaan?

Is een lastig punt, wel of niet enten. Ik ga sowieso niet meer enten tegen rhino nu ik op deze stal sta. Op de vorige was het verplicht en had je daar zelf geen enkele zeggenschap over, nu maak ik gelukkig zelf die keuzes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:32

Ik was aan het googlen of lijnzaadolie nou wel of niet goed is voor pssm-ers (antwoord nog niet gevonden overigens), en toen kwam ik dit voer tegen: http://nl.hippolyt.com/Hauptfutter/Equigard.htm

Hier begrijp ik niks van! Er staat bij geschik vor pssm paarden, maar als ik zie wat erin zit: suikerbietenmelasse, suikerbietenpulp, wortelen, appeldroesem, appelsiroop etc.
Dat past toch juist niet in een pssm dieet!?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:43

Simodi,die momenten hft mijn meisje ook,vraag me nu wel dagelijks af hoeveel ze voor haar nog waard zijn...ze is het type dat zich afsluit,ze geniet van eten grazen en gekrabbelt worden,maar erop rijden gt totaal niet meer...gaar zoon van 17 maanden,ook n/p1hft ook gemakkelijk aanvallen. Amazing blue afstammelingen zijn erg symptomatisch,zit al weken in dubio. Onze 3e appie zal eerdaags inslapen,kapot si gewricht en beschadiging in rug en nek,zo gekocht was verdoofd. Weet soms ook niet meer wat te doen.Van 3 naar nul paarden? Zij is echt mijn alkes...sorry vr het off topic

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:45

simodi schreef:
Ik was aan het googlen of lijnzaadolie nou wel of niet goed is voor pssm-ers (antwoord nog niet gevonden overigens), en toen kwam ik dit voer tegen: http://nl.hippolyt.com/Hauptfutter/Equigard.htm

Hier begrijp ik niks van! Er staat bij geschik vor pssm paarden, maar als ik zie wat erin zit: suikerbietenmelasse, suikerbietenpulp, wortelen, appeldroesem, appelsiroop etc.
Dat past toch juist niet in een pssm dieet!?

Het zoveelste. Gat in se voernarkt blijkbaar de pssm positieve paarden

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:54

freeride schreef:
Simodi,die momenten hft mijn meisje ook,vraag me nu wel dagelijks af hoeveel ze voor haar nog waard zijn...ze is het type dat zich afsluit,ze geniet van eten grazen en gekrabbelt worden,maar erop rijden gt totaal niet meer...gaar zoon van 17 maanden,ook n/p1hft ook gemakkelijk aanvallen. Amazing blue afstammelingen zijn erg symptomatisch,zit al weken in dubio. Onze 3e appie zal eerdaags inslapen,kapot si gewricht en beschadiging in rug en nek,zo gekocht was verdoofd. Weet soms ook niet meer wat te doen.Van 3 naar nul paarden? Zij is echt mijn alkes...sorry vr het off topic

Sorry is niet nodig hoor :(:) De meesten hier kennen dat gevoel maar al te goed ook denk ik ... het is ook erg moeilijk om alleen naar de lichamelijke toestand van je paard te kijken en op basis daarvan te beslissen of het nog wel een paardwaardig bestaan is of dat hij/zij teveel pijn heeft. Er speelt zoveel meer mee.
Behalve je eigen gevoel, ook je andere paarden. Bij mij speelt ook erg mee dat Buzzy en Preston enorm aan elkaar gehecht zijn. Toen ze laatst die aanval had stond hij maar te hinneken in de stal tegenover haar en had duidelijk door dat het mis was.

Ik stuur je ook nog even een pb.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:20

Regelmatig zie ik hier dat jullie paarden toch nog gewoon op gras staan.
Het zal wel een mij liggen, maar ik snap serieus niet waarom iemand met een PSSM paard niet álles op alles zet om te zorgen dat het paard géén gras meer krijgt. Je paard verdient dit en waar een wil is, is een weg.
Mijns inziens is dit het allergrootste pijnpunt, gras is naar mijn mening een absolute 100% nooit meer doen.
PSSM is wel maatwerk, maar een grote rode draad is gras. En dan voordat dat het áltijd slecht is.

Ik kan er dan ook niet bij dat ik lees dat de paarden hier nog gewoon op gras staan en dan nog duidelijk symptomen hebben. Je helpt je paard ermee naar de klote.

Klinkt hard en het is vast makkelijk oordelen, maar écht, gras is naar mijn mening funest.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:23

Romkabouter, wat een aanvallende reactie, waarbij je ook nog eens alle pssm paarden en hun eigenaren over 1 kam scheert!

Inderdaad is algemeen bekend dat teveel gras, en dan vooral 'verkeerd' gras, slecht is voor psssm paarden. Maar niet per definitie zou een pssm paard nooit meer op gras mogen, dat staat nergens zo zwart-wit. Wel moet je dat heel goed managen en weten waar je mee bezig bent. 24/7 gras is nooit een optie, omdat er dan niks te managen valt. Maar dagelijks een uurtje wei kan voor sommige pssm paarden prima.

Zoals je zelf al zegt is het maatwerk en dus vooral uitzoeken wat jouw paard triggert. Zit het probleem in het gras, in het hooi, de mate van beweging, de hoeveelheid stress, gebrek aan bepaalde vitaminen, de wijze van stalling, de duur van op stal staan, de lichaamsbouw en hoeveelheid bespiering ... Kortom, geen enkel pssm paard is hetzelfde. En dus is ook geen enkele oplossing hetzelfde en hetzelfde regime voor ieder paard het beste. Dat is een kwestie van uitzoeken en proefondervindelijk leren!

Ik durf gerust te stellen dat ik alles op alles zet om Buzzy te behoeden voor aanvallen en de spierproblemen zo klein mogelijk te houden. Daar spaar ik kosten noch moeite noch tijd voor.
Ik ga daarvoor twee tot soms drie keer per dag naar stal (naast mijn werk), om haar voldoende beweging te geven en ook speciaal voor dat uurtje weidegang.

Maar ik ga daarbij niet alleen voor behoud van mijn paard, maar voor behoud van een gelukkig paard. Dat vind ik minstens zo blangrijk.
En dat neem ik dus ook mee in het management van mijn paard, wat doe je (nog) wel en wat doe je niet.

Mijn dagelijkse weigegang van Buzzy draagt absoluut bij aan haar geluk en geestelijk welzijn, het samen rondhobbelen met haar allerbeste vriendje in de wei, het gevoel dat ze ondanks haar leeftijd en mankementen nog meedoet, een stukje eigenwaarde zelfs.
Zeker gezien ze al 19 is ga ik niet op deze leeftijd haar hele leven overhoop gooien voor een paar jaar verlenging, ten koste van haar plezier. Kwaliteit is in mijn ogen belangrijk, en daar hoort weidegang in dit geval bij.

Ik maak dus een hele bewuste keuze om mijn psssm paard wel op gras te zetten, zij het beperkt.
Met de daarbij behorende afwegingen die al moeilijk zat zijn!

En ik stoor me dan dus behoorlijk aan je conclusie dat als je je paard op gras zet, je hem/haar willens en wetens naar de klote helpt en niet alles op alles zet om je paard gezond te houden.
Enige nuancering zou naar mijn idee wel op zijn plaats zijn ... :j

Advies en tips geven en misschien mensen die nog niet zo lang met pssm te maken hebben, wijzen op bepaalde risio's en helpen goede keuzes te maken, prima. Daar is dit topic ook voor bedoeld volgens mij. Maar laat iedereeen wel in z'n waarde en (ver)oordeel niet te snel, zo'n rotziekte geeft eigenaren al vaak verdriet en kopzorgen genoeg.