Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
piggeljay schreef:waar hij me wel op wees was dat een groot aantal ruiters zelf en ook gewone burgers in Nederland geen WA verzekering heeft, en daar moeten wij als organisator wel wat meer op gaan letten want dan komt er een ander probleem om de hoek kijken.
Ken je het Skeeler-arrest... zou je eens moeten nalezenCitaat:helm: ik moet de mensen er op wijzen dat ze een helm op moeten zetten maar ik kan het hun niet verplichten. dus ik moet mensen weigerer, maar dat ging de verzekering te ver omdat de kachel moet branden dus moet men een eigen verklaring tekenen dat men er wel op gewezen is maar zelf de keuze heeft gemaakt om het niet te doen.
óf verplichten die helm op te doen of idd weigeren een les aan te geven.Het enige probleem wat je met die ruiters hebt is dat ze weliswaar zullen proberen om jou aansprakelijk te stellen, maar dat een rechter wel eens anders kon beslissen en zijzelf met de kosten achterblijven. Erger is het als zij jou schade berokkenen om dan je 'recht' te krijgen.Citaat:waar hij me wel op wees was dat een groot aantal ruiters zelf en ook gewone burgers in Nederland geen WA verzekering heeft, en daar moeten wij als organisator wel wat meer op gaan letten want dan komt er een ander probleem om de hoek kijken.
coydog schreef:Lees hier al een tijdje mee en vraag me nog af.
Als we dan een whiplash/dwarslaesie oplopen dankzij de cap kunnen we ze alsnog aanklagen?
Citaat:Goeden middag,
Ik heb de volgende vraag.
Wij zijn een vereniging die paardrij wedstrijden organiseert,in het bijzonder western wedstrijden.
Om zoveel mogelijk risico te beperken willen wij onze shows verzekeren.
Ik wil u graag vragen of wat betreft de aansprakelijkheid het onderstaande is mee verzekerd en of hier bijzondere voorwaarden aan zijn verbonden.
Een deelnemer komt ten val en heeft lichamelijk letsel opgelopen.
De deelnemer stelt de organisatie aansprakelijk.
Zijn wij met uw verzekering hier tegen gedekt ??
Zijn er bijzondere voorwaarden verbonden aan deze dekking.
Een deelnemer komt ten val en overlijd.
De familie van het slachtoffer stelt de organisatie aansprakelijk.
Zijn wij met uw verzekering hier tegen gedekt ??
Zijn er bijzondere voorwaarden verbonden aan deze dekking.
mvg
Rob Hotton
Citaat:De heer R. Hotton
info@hotton.nl
Heerjansdam, 21 februari 2008
Uw Kenmerk:
Ons Kenmerk: OE14730/080220
Geachte heer Hotton, Rob,
Betreft: Voorstel Evenementendekking tbv Western Competities, 1 daags
In opvolging van uw offerteverzoek kunnen wij u met genoegen ons voorstel aanbieden voor bovengenoemd evenement.
Ø Aansprakelijkheid
Een volledige dekking tegen het risico van aansprakelijkheid voor zaak- en letselschade met een dekking van €1,25 miljoen per gebeurtenis bij een eigen risico van €250 voor zaakschade.
Het opzicht risico (zaken onder beheer/bewerking) ten aanzien van opstallen is meeverzekerd tot €10.000 bij een afwijkend eigen risico van €500. Hiervoor wordt geen extra premie gerekend. Tevens is het mogelijk het opzicht risico ten aanzien van de inhoud van de gebruikte opstallen mee te verzekeren tot €10.000 tegen een aanvullende premie van €107.
Ø Casco Materiaal
U bent standaard verzekerd tot €10.000 voor de door u ingehuurde en gebruikte omroepinstallatie. Uw leverancier legt de verantwoordelijkheid van schade bij u neer.
Onze uitstekende dekking zorgt ervoor dat gedurende uw evenement alle van buitenkomende onheilen zijn verzekerd met een eigen risico van €250 per gebeurtenis. Hieronder wordt ook verstaan brand, storm, diefstal na braak of geweld en vandalisme.
Ø Onkosten
Deze vorm wordt ook wel annulering genoemd, echter dekt ook de kosten van uitstel of vroegtijdige onderbreking. Hierbij geniet u een uitgebreide dekking met slechts enkele uitsluitingen zoals:
- financieel economische redenen van annulering
- weersomstandigheden (wel verzekerd zijn natuurrampen)
- het verkrijgen van vergunningen
- contractbreuk, anders dan overmacht
- non-appearance
Uw onkosten zijn tot €10.000 verzekerd. Een eigen risico is niet van toepassing.
Ø Deelnemers
Uw deelnemers worden meeverzekerd voor schade aan kleding en bagage, ongevallen, ziektekosten en voor hulp vervoermiddel:
- In tegenstelling tot hetgeen elders in de polisvoorwaarden is bepaald, is tevens het vervoer van geld door de deelnemers zelf meeverzekerd tot €100 per persoon.
- De ongevallendekking voor de deelnemers keert uit bij overlijden en blijvende invaliditeit na een ongeval. Uiteraard is deze dekking 24 uur per dag gedurende het evenement van toepassing en keert onderstaande bedragen uit:
* Overlijden € 2.500
* Volledig Blijvende Invaliditeit € 25.000
- In aanvulling op de ongevallenverzekering is tot €500 aan geneeskundige kosten verzekerd.
- In geval van ziekte, ongeval of uitvallen van de bestuurder, waarbij verzekerde op grond van medisch advies het vervoermiddel niet meer verantwoord kan besturen en herstel niet binnen redelijke
termijn is te verwachten terwijl in het reisgezelschap geen vervanger aanwezig is, bestaat recht op
uitkering voor de gemaakte kosten in verband met het vervoer van het vervoermiddel en de bagage
naar de woonplaats in Nederland.
- Tevens zijn de kosten meeverzekerd in geval deze kosten gemaakt zijn in geval van:
* het bijwonen van begrafenis of crematie van niet-meereizende
huisgenoten of familieleden.
* materiele beschadiging van zijn eigendom, huurwoning of het
bedrijf waar hij werkt waardoor zijn aanwezigheid dringend nodig is.
- Per deelnemers is maximaal €2.500 aan bagage en goederen verzekerd bij een beperkt eigen risico van €50 per gebeurtenis.
Wij zijn binnen pakket premie uitgegaan van maximaal 75 deelnemersdagen, zijnde aantal dagen x gemiddeld aantal deelnemers per dag.
Volledigheidshalve treft u de van toepassing zijnde voorwaarden aan. Naast deze voorwaarden wordt schade als gevolg van terrorisme uitgesloten conform de universele clausule.
Basis
Pakketpremie € 401,25
Aanvullende premie
Aansprakelijkheid inhoud opstallen € nvt
Extra Materiaal € -129
Extra Onkosten € 0,00
Extra deelnemers € 120,94
Totaal € 393,19
Alle genoemde bedragen zijn INCLUSIEF alle kosten en belastingen. vertrouwen erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd en zien uw reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Omnido Event Insurances
Citaat:De voorwaarden doornemend van de verzekering kwamen we eigenlijk nog maar op een vraag.
Deze vraag naar aanleiding van het feit dat De Europeesche (die had ik ook benaderd)mij gisteren belde en wist te vertellen dat zij onze wedstrijden niet kan verzekeren omdat we dit niet onder auspiciën van de KNHS doen http://www.knhs.nl/ .
De KNHS eist nm dat de ruiters een cap dragen tijdens het rijden en div.verzekeringen hebben dit over genomen en stellen dit dan zelf ook verplicht.
Wettelijk is die verplichting niet aanwezig,maarja ga dat maar eens aan vechten.
Het probleem is nm dat onze regels vanuit amerika wel een cap of hoed keuze laten.Wij rijden nm in traditionele western outfit waarvan de hoed dus een belangrijk onderdeel is)
Dit is dan eigenlijk via een omweg de vraag.
Is er in de door jou aangeboden verzekering een uitsluiting te vinden die gebaseerd is op het niet dragen van een cap tijdens de wedstrijden of is ook dan gewoon de aansprakelijkheid afgedekt.
Citaat:Rob,
Hier geldt weer hetzelfde verhaal als gisteren: de deelnemers zijn geoefende ruiters en accepteren het normale risico door deelname. Verzekeraar stelt dragen van cap niet verplicht als dat volgens Nederlands recht ook geen verplichting is, maar anderzijds zie ik ook niet het risico dat de organisatie aansprakelijk kan zijn als een deelnemer vrijwillig geen cap draagt. Dit zou overigens anders zijn als de organisator de deelnemer verplicht om geen cap te dragen, dit raad ik je dan ook ten sterkste af.
Je bent met mijn voorstel in bezit van alle van toepassing zijnde voorwaarden en clausules. Zonder nader bericht blijven deze van toepassing.
Met vriendelijke groet,

Citaat:Hier geldt weer hetzelfde verhaal als gisteren: de deelnemers zijn geoefende ruiters en accepteren het normale risico door deelname
DubbelDun schreef:@Rob: mooi stukje research
Dit zinnetje zou nog een discussiepuntje kunnen worden:Citaat:Hier geldt weer hetzelfde verhaal als gisteren: de deelnemers zijn geoefende ruiters en accepteren het normale risico door deelname
Kun je de deelnemers aan de L5 en misschien zelfs de L4 al 'geoefende ruiters' noemen.
Is hier al jurisprudentie over ??
sonita schreef:..., zal het een zaak zijn om deelnemers in ieder geval het hebben van een WA verz.(iedere verstandige paarden eigenaar) en het ondertekenen van een vrijwaring te verplichten.

Anya schreef:Er is alleen het skeelerarrest.. en dat gaat uit van een volkomen ongeoefende beginner.. Die moet je verplicht een helm opzetten in een instructiesituatie.
Romkabouter schreef:Vergis ik me of was dat gewoon dat deze mevrouw dringend verzcoht had moeten worden een helm op te doen? Dat is nog iets anders als verplichten
Romkabouter schreef:De cursusgever had deze mevrouw idd dringerder moeten adviseren (en dus niet simpelweg verzoeken) om de aangeboden en aanwezige veiligheidsmiddelen te dragen.Vergis ik me of was dat gewoon dat deze mevrouw dringend verzcoht had moeten worden een helm op te doen?
Dat is nog iets anders als verplichten
Citaat:1.3 Conclusie
Er zijn geen harde regels te geven voor het antwoord op de vraag of een persoon of een vereniging in bepaalde situatie aansprakelijk is. Het is belangrijkste wapen tegen eventuele aansprakelijkstelling is het zorgvuldig handelen. Voor het zorgvuldighandelen zijn wel een aantaal richtlijnen te geven. Hoe zorgvuldiger je handelt, hoeminder groot de kans is dat je succesvol aansprakelijk wordt gesteld. Uiteindelijk zalde rechter aan de hand van de specifieke omstandigheden van het geval bepalen ofer is sprake is van aansprakelijkheid. Na deze algemene verhandeling over aansprakelijkheid zal in de volgende paragrafen voor specifieke situaties met concrete voorbeelden ingegaan worden op dit onderwerp.
Rob schreef:Dat is nergens terug te vinden en een zaak tussen Eurosportief en haar verzekering.wie kan mij vertellen of de schadevergoeding in het skeeler arrest gedragen moest worden door het bedrijf zelf of hun WA verzekering!!!!
Pannenkoek schreef:Ik snap dus ook niet wat het hele Skeeler-arrest met dit topic te maken heeft.
LindyH schreef:Ik denk dat het wel mee zal vallen met het aanspakelijk stellen van manege-eigenaren. Dat doen verzekeringsmaatschappijen niet snel. En zoals piggeljay al zei, dan hebben die altijd nog hun WA-verzekering.
Een tijdje geleden had ik een jong onbeleerd paard gekocht. Ik liet hem nog even bij de fokker staan zodat zij hem de basistraining konden geven. Na twee maanden zou ik hem ophalen, en een weekje daarvoor ging ik voor het eerst op hem rijden. De fokker was erbij en ik vroeg of ik al met het paard kon galoperen. Dat kon, dus dat heb ik gedaan. Alleen ging dat gigantisch mis, dus ik ben eraf geklapt en met een behoorlijke hersenschudding in het ziekenhuis beland. Ik moest een nacht blijven. Ik schijn zo'n hersenscan gehad te hebben maar daar kan ik mij niks van herinneren. Ook niet van de ambulance.
Ik reed weliswaar op mijn eigen paard, maar het was de eerste keer, en ik kende het paard eigenlijk niet. Alleen de fokker kon inschatten of ik erop kon gaan zitten en kon galoperen. Dat heb ik zelfs nog gevraagd. Achteraf zeggen ze ook dat het niet verantwoord was. Het was ook in hun bak. Dus je zou zeggen dat de fokker hier aansprakelijk is. Maar nee hoor. Mijn eigen verzekering heeft gewoon alles betaald. Er is nooit naar aansprakelijkheid gekeken.
Ik had een cap op, maar daar heeft de verzekering niet naar gevraagd.
) om het risico van ongevallen zo klein mogelijk te houden (Bijv dat jij die cap droeg).Pannenkoek schreef:Ik snap dus ook niet wat het hele Skeeler-arrest met dit topic te maken heeft.
) en herken hetzelfde verhaal van tijdens de aansluiting van de appieclub bij de federatie en de DER bij de KNHS.
)
) sflj schreef:Kan allemaal best wezen maar waarom dan alleen een cap?
Ik krijg erg sterk de indruk dat dit als stokpaardje gebruikt wordt (bangmakerij heeft in de geschiedenis al vaak genoeg geholpen iets voor elkaar te krijgen!) en herken hetzelfde verhaal van tijdens de aansluiting van de appieclub bij de federatie en de DER bij de KNHS.
Het klinkt op zich plausibel hoor maar waarom dan geen bodyprotector enz? Er zijn nog zoveel dingen te bedenken wat er eventueel kan gebeuren, zelfs met een cap op. (vorig jaar kreeg iemand een schop in z'n gezicht tijdens een haltershow! Zat dus niet te paard en zelfs met cap had het haar niet beschermd!)
Nogmaals; als de KNHS tegen die verzekeraars zegt dat t niet hoeft, hoeft t dus niet! (niet dat ik dan wél voor aansluiting zou zijn)