[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:53

En natuurlijk moet een organisator óók een verzekering hebben voor het geval er dingen gebeuren die hem wél aangerekend kunnen worden.
Maar dat is al jaren zo en niet van de laatste tijd.
Sinds kort vallen daaronder dan ook álle vrijwilligers die aan dat evenement meedoen. Dát is wel een redelijke nieuwe wettelijke regel.

Nu kun je per evenement een verzekering afsluiten, maar ook een 'doorlopende' verzekering hebben. In beide heb je de standaard regels én kun je specifieke dingen laten opnemen.
Dat heeft alles te maken met het soort evenement én natuurlijk het prijskaartje.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:54

ik heb het door mijn verzekering eens uitlaten zoeken en hun conclusie was.....verbied paard rijden 1. het is levens gevaarlijk 2. er stappen steeds meer mensen op een paard die vergeten dat het een vluchtdier is die in het wild hoort te lopen 3. mensen denken dat ze na 3 lessen al kunnen rijden en laten zich door vrienden overhalen om buiten ritten te gaan maken waarbij de vrienden vergeten dat ze een onervaren ruiter bij zich hebben en doodleuk door een bos gaan galopperen.
en het zelfde gebeurt met wedstrijden en clinic's men doet maar wat en denkt dat ze sterker zijn dan een paard.
toen ik voorzichtig opmerkte dat ik dat niet vroeg. maar naar MIJN aansprakelijkheid vroeg kreeg ik als antwoordt: dat heb ik toch net gezegt.
als er wat gebeurt in de bak ongeacht wat er gebeurt komt de verzekering kijken of er geen gaten in de bak zaten, of er geen opstakels waren waardoor men kan verwachten dat er een ongeluk kon gebeuren.
dan gaat men kijken of de ruiter misschien iets gedaan heeft waardoor het kon gebeuren.
maar zolang men niet op een paard van jou rijdt is het de ruiter zijn eigen verantwoording dat ze in de bak zijn gaan rijden, als ze het niet verantwoordt vonden hadden ze niet moeten gaan rijden.
helm: ik moet de mensen er op wijzen dat ze een helm op moeten zetten maar ik kan het hun niet verplichten. dus ik moet mensen weigerer, maar dat ging de verzekering te ver omdat de kachel moet branden dus moet men een eigen verklaring tekenen dat men er wel op gewezen is maar zelf de keuze heeft gemaakt om het niet te doen.
rechts geldig... ja en nee, ja omdat er een handtekening van de ruiter onder staat, nee omdat men nog altijd afhankelijk is van een grillige rechtspraak in Nederland.
tref je een rechter die verstand van zaken heeft zal hij de verantwoording leggen bij de ruiter zelf, heeft men een mierenn..ker die gaat kijken of hij in eigengewin en om in het "clubblaadje" te komen zout gaan zoeken voor slakken.
dus ook al ben je aangesloten bij de KHNS of welke organisatie ook. de manegehouder of locatie eigenaar is altijd de L*L volgens de verzekering, en hoe goed je je zelf ook wil verzekeren de beste verzekering is niets meer organiseren.
toen ik vroeg "en hoe moet dat nou met mij?" antwoordde hij heel simpel. "meid jij hebt de beste verzekering die jij je kan bedenken, je eigen verstand. ruiters waarvan jij vind dat ze niet kunnen rijden niet in je bak toelaten, en als je een mis inschatting doet, ben je nog altijd WA verzekerd."
en als jullie organisatie het beter weet... moeten hun met een verzekerings maatschappij op de proppen komen die dat voor jullie wil verzekeren tegen alle aansprakelijkheden die jullie op je nek kunnen krijgen, en dat hoeft niet zo duur te zijn hoor als alle verzekeringen bij elkaar komen om een onderlinge colectieve verzekering in het leven roepen is dat nauwelijks duurder dan een WA verzekering.
voor milieu aansprakelijkheid is dat indertijd ook opgericht, dus voor de paardenhouderij kan dat ook.
aldus de woorden van mijn verzekering.

waar hij me wel op wees was dat een groot aantal ruiters zelf en ook gewone burgers in Nederland geen WA verzekering heeft, en daar moeten wij als organisator wel wat meer op gaan letten want dan komt er een ander probleem om de hoek kijken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 09:59

piggeljay schreef:
waar hij me wel op wees was dat een groot aantal ruiters zelf en ook gewone burgers in Nederland geen WA verzekering heeft, en daar moeten wij als organisator wel wat meer op gaan letten want dan komt er een ander probleem om de hoek kijken.

Want dat is uitgesproken dom.. Stel je paard trapt een ander paard, Of je paard springt op een auto (heb ik zien gebeuren) of je paard breekt uit en maakt van alles kapot, of iemand anders haalt je paard uit de stal zonder toestemming en je paard maakt van alles kapot.. in alle gevallen ben jij als eigenaar paard aansprakelijk.

Gedeelde aansprakelijkheid ontstaat als iemand anders op jouw privé paard rijdt en een aantoonbare fout maakt, of dermate goed kan rijden dat je mag verwachten dat die persoon zaken kan oplossen. Dan is er sprake van gedeelde aansprakelijkheid: de ruiter/niet eigenaar en de eigenaar wegens de eigen energie van zijn eigendom.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:59

Duidelijk Sliding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:07

Citaat:
helm: ik moet de mensen er op wijzen dat ze een helm op moeten zetten maar ik kan het hun niet verplichten. dus ik moet mensen weigerer, maar dat ging de verzekering te ver omdat de kachel moet branden dus moet men een eigen verklaring tekenen dat men er wel op gewezen is maar zelf de keuze heeft gemaakt om het niet te doen.
Ken je het Skeeler-arrest... zou je eens moeten nalezen Knipoog óf verplichten die helm op te doen of idd weigeren een les aan te geven.

Citaat:
Het enige probleem wat je met die ruiters hebt is dat ze weliswaar zullen proberen om jou aansprakelijk te stellen, maar dat een rechter wel eens anders kon beslissen en zijzelf met de kosten achterblijven. Erger is het als zij jou schade berokkenen om dan je 'recht' te krijgen.
De AVP(was WA) is niet wettelijk verplicht en veel mensen denken 'van een kale kip valt niets te plukken', maar vergeten dat er nog steeds zoiets bestaat als beslaglegging, loonvordering en zelfs gijzeling !!

Vergeet overigens niet dat iemand die netjes een AVP heeft maar volgens de wet professioneel bezig is c.q. daar inkomsten uit heeft (trainen tegen geldelijk gewin, dekken met eigen hengst) niet meer uitkomt met een AVP. gebeurt er iets en de verzekering komt erachter dat je voor eigen financieel gewin bezig bent (geld vangen voor een dekking of het trainen van een ander zijn paard) dan kan die verzekering bj een ongeluk niet overgaan tot uitkering omdat je in dat geval een ABV (de bedrijfsvorm) had moeten hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:09

Alleen het skeelerarrest betreft een instructiesituatie waarbij een absolute beginner (nog nooit geskeelerd) een helm op had moeten krijgen verplicht. En dat is dus weer heel wat anders als mensen op een eigen paard die gewoon rond kunnen sturen in een bak zonder instructie of op een wedstrijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:10

@ANya: dat klopt. Het skeeler-arrest heeft hélemaáál NIETS te maken met een wedstrijdsituatie, maar wel met een clinic/les-situatie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 10:14

maar je moet toch wel helemaal gestoord zijn om iemand die voor de eerste keer op het paard stapt terwijl jij lesgeeft geen cap op de kop te zetten. Het skeelerarrest zegt eigenlijk: bij mensen die er geheel geen verstand van hebben omdat ze heel onbekend en onervaren zijn met de materie moet je ingrijpen. Dat betekent dus ook dat je ze niet los op een paard zet, maar er een touwtje aanknoopt, ze niet in een bak laat rijden met meerdere paarden, maar een veilige omgeving creeert om ze te leren rijden (of skeeleren, of roeien of kanoën of voetballen). Het skeelerarrest gaat dus niet over de helm sec.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:40

coydog schreef:
Lees hier al een tijdje mee en vraag me nog af.
Als we dan een whiplash/dwarslaesie oplopen dankzij de cap kunnen we ze alsnog aanklagen?

Zoals alles wat in de afgelopen maanden is geschreven is wat ik ga schrijven ook te plaatsen onder de noemer***het zou kunnen,maar zekerheid is er niet***

Ik heb ook ergens gelezen of gehoord dat de cap oorzaak kan zijn van het breken van de 2e en 3e wervel dat dan weer een dwarslaesie veroorzaakt.

STEL dat dat waar is en dat er gedegen onderzoek naar is gedaan.Wat dan.
Kan je dan een organisatie die een cap verplicht aansprakelijk stellen??? Ja dat zou kunnen.
Of een rechter dan meegaat in die eis ligt weer aan de omstandigheden die in de wet staan en de wijze waarop die rechter deze interpreteert.
In het wetboek is niet te vinden dan een cap verplicht is.Dus het verplichten van een cap is NIET wettelijk vast gelegd.
Ik zal het omdraaien,
Ik heb (aangezien ik ook participeer in het organiseren van wedstrijden) contact gezocht met een aantal verzekeringen (daar later iets meert over) Een van de dingen die mij werden afgeraden ,omdat dan de aansprakelijkheid anders komt te liggen,is het verplichten om GEEN cap te dragen.
Dus als ik de deelnemers zou verplichten GEEN cap te dragen dan KAN ik eventueel aansprakelijk gesteld worden door iemand die zegt**Ja ik ben van mijn paard gedonderd en nu heb ik hoofdletsel opgelopen en ik wilde eigenlijk een cap op maar dat mocht niet.De kans dat ik beroep kan doen op exoneratie wordt klein omdat ik Misschien een onrechtmatige daad heb gecreëerd door een hoed te verplichten.

Dus het verplichten van een cap terwijl dit niet wettelijk is vast gelegd en er ook nog eens een risico is op een whiplash/dwarslaesie zou dus ook een exoneratie kunnen dwarsbomen en daarna is alles mogelijk.

Maar goed dus dan maar geen cap?????? NEE de verzekering die ik heb benaderd(daar later iets meer over) gaat uit van *geoefende ruiters* dus een cap voor bepaalde levels en jeugdigen daar ben ik nog steeds voor.

Maarja alles is nog steeds erg ondoorzichtig en alles kan anders lopen voor een rechter dan je had gedacht.
DUS hoe bescherm je jezelf!!!! Door te verzekeren.Maar waar en hoe en tja de verzekeringen willen alleen iets verzekeren als je iets organiseert onder de KNHS.tenminste dat lees ik overal.

Ik heb een aantal verzekeringen benaderd met de volgende vraag.

Citaat:
Goeden middag,

Ik heb de volgende vraag.
Wij zijn een vereniging die paardrij wedstrijden organiseert,in het bijzonder western wedstrijden.
Om zoveel mogelijk risico te beperken willen wij onze shows verzekeren.
Ik wil u graag vragen of wat betreft de aansprakelijkheid het onderstaande is mee verzekerd en of hier bijzondere voorwaarden aan zijn verbonden.

Een deelnemer komt ten val en heeft lichamelijk letsel opgelopen.
De deelnemer stelt de organisatie aansprakelijk.
Zijn wij met uw verzekering hier tegen gedekt ??
Zijn er bijzondere voorwaarden verbonden aan deze dekking.

Een deelnemer komt ten val en overlijd.
De familie van het slachtoffer stelt de organisatie aansprakelijk.
Zijn wij met uw verzekering hier tegen gedekt ??
Zijn er bijzondere voorwaarden verbonden aan deze dekking.

mvg
Rob Hotton

Ik ben binnen 2 dagen benaderd door 2 verzekeringen.

De Europeesche

Sorry maar wij kunnen deze risico,s niet verzekeren .
de rede
Deze mijnheer ging er van uit dat we achter koeien aanrijden en ze gaan vangen met een lasso.
Een van zijn redenen was letterlijk***Wij kunnen de risico,s van deze Euro Disney taferelen niet inschatten** Koe Koe Koe Koe
Ik heb hem uitgelegd dat dit niet dit soort wedstrijden is en hem proberen te vertellen wat we dan wel doen.
Ok ik ga ff overleggen was zijn antwoord.
Na 5 min was hij er weer en vroeg of dit onder de KNHS werd georganiseerd.
Nee was mijn antwoord.Dan was verzekeren dus niet mogelijk.

Omnido Assurantiën (nationale nederlanden)
Een speciale evenementen verzekering.
Lees en huiver

Citaat:
De heer R. Hotton

info@hotton.nl

Heerjansdam, 21 februari 2008

Uw Kenmerk:

Ons Kenmerk: OE14730/080220

Geachte heer Hotton, Rob,

Betreft: Voorstel Evenementendekking tbv Western Competities, 1 daags

In opvolging van uw offerteverzoek kunnen wij u met genoegen ons voorstel aanbieden voor bovengenoemd evenement.

Ø Aansprakelijkheid

Een volledige dekking tegen het risico van aansprakelijkheid voor zaak- en letselschade met een dekking van €1,25 miljoen per gebeurtenis bij een eigen risico van €250 voor zaakschade.

Het opzicht risico (zaken onder beheer/bewerking) ten aanzien van opstallen is meeverzekerd tot €10.000 bij een afwijkend eigen risico van €500. Hiervoor wordt geen extra premie gerekend. Tevens is het mogelijk het opzicht risico ten aanzien van de inhoud van de gebruikte opstallen mee te verzekeren tot €10.000 tegen een aanvullende premie van €107.

Ø Casco Materiaal

U bent standaard verzekerd tot €10.000 voor de door u ingehuurde en gebruikte omroepinstallatie. Uw leverancier legt de verantwoordelijkheid van schade bij u neer.

Onze uitstekende dekking zorgt ervoor dat gedurende uw evenement alle van buitenkomende onheilen zijn verzekerd met een eigen risico van €250 per gebeurtenis. Hieronder wordt ook verstaan brand, storm, diefstal na braak of geweld en vandalisme.

Ø Onkosten

Deze vorm wordt ook wel annulering genoemd, echter dekt ook de kosten van uitstel of vroegtijdige onderbreking. Hierbij geniet u een uitgebreide dekking met slechts enkele uitsluitingen zoals:

- financieel economische redenen van annulering

- weersomstandigheden (wel verzekerd zijn natuurrampen)

- het verkrijgen van vergunningen

- contractbreuk, anders dan overmacht

- non-appearance

Uw onkosten zijn tot €10.000 verzekerd. Een eigen risico is niet van toepassing.

Ø Deelnemers

Uw deelnemers worden meeverzekerd voor schade aan kleding en bagage, ongevallen, ziektekosten en voor hulp vervoermiddel:

- In tegenstelling tot hetgeen elders in de polisvoorwaarden is bepaald, is tevens het vervoer van geld door de deelnemers zelf meeverzekerd tot €100 per persoon.

- De ongevallendekking voor de deelnemers keert uit bij overlijden en blijvende invaliditeit na een ongeval. Uiteraard is deze dekking 24 uur per dag gedurende het evenement van toepassing en keert onderstaande bedragen uit:

* Overlijden € 2.500

* Volledig Blijvende Invaliditeit € 25.000

- In aanvulling op de ongevallenverzekering is tot €500 aan geneeskundige kosten verzekerd.

- In geval van ziekte, ongeval of uitvallen van de bestuurder, waarbij verzekerde op grond van medisch advies het vervoermiddel niet meer verantwoord kan besturen en herstel niet binnen redelijke

termijn is te verwachten terwijl in het reisgezelschap geen vervanger aanwezig is, bestaat recht op

uitkering voor de gemaakte kosten in verband met het vervoer van het vervoermiddel en de bagage

naar de woonplaats in Nederland.

- Tevens zijn de kosten meeverzekerd in geval deze kosten gemaakt zijn in geval van:

* het bijwonen van begrafenis of crematie van niet-meereizende

huisgenoten of familieleden.

* materiele beschadiging van zijn eigendom, huurwoning of het

bedrijf waar hij werkt waardoor zijn aanwezigheid dringend nodig is.

- Per deelnemers is maximaal €2.500 aan bagage en goederen verzekerd bij een beperkt eigen risico van €50 per gebeurtenis.

Wij zijn binnen pakket premie uitgegaan van maximaal 75 deelnemersdagen, zijnde aantal dagen x gemiddeld aantal deelnemers per dag.

Volledigheidshalve treft u de van toepassing zijnde voorwaarden aan. Naast deze voorwaarden wordt schade als gevolg van terrorisme uitgesloten conform de universele clausule.

Basis

Pakketpremie € 401,25

Aanvullende premie

Aansprakelijkheid inhoud opstallen € nvt

Extra Materiaal € -129

Extra Onkosten € 0,00

Extra deelnemers € 120,94

Totaal € 393,19

Alle genoemde bedragen zijn INCLUSIEF alle kosten en belastingen. vertrouwen erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd en zien uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Omnido Event Insurances

Ik de voorwaarden door lezen en kwam een stuk tegen over het verplicht zijn om risico,s te vermelden.
Dus toch nog maar eens de vraag erover heen

Citaat:
De voorwaarden doornemend van de verzekering kwamen we eigenlijk nog maar op een vraag.
Deze vraag naar aanleiding van het feit dat De Europeesche (die had ik ook benaderd)mij gisteren belde en wist te vertellen dat zij onze wedstrijden niet kan verzekeren omdat we dit niet onder auspiciën van de KNHS doen http://www.knhs.nl/ .
De KNHS eist nm dat de ruiters een cap dragen tijdens het rijden en div.verzekeringen hebben dit over genomen en stellen dit dan zelf ook verplicht.
Wettelijk is die verplichting niet aanwezig,maarja ga dat maar eens aan vechten.
Het probleem is nm dat onze regels vanuit amerika wel een cap of hoed keuze laten.Wij rijden nm in traditionele western outfit waarvan de hoed dus een belangrijk onderdeel is)
Dit is dan eigenlijk via een omweg de vraag.
Is er in de door jou aangeboden verzekering een uitsluiting te vinden die gebaseerd is op het niet dragen van een cap tijdens de wedstrijden of is ook dan gewoon de aansprakelijkheid afgedekt.

Het antwoord

Citaat:
Rob,

Hier geldt weer hetzelfde verhaal als gisteren: de deelnemers zijn geoefende ruiters en accepteren het normale risico door deelname. Verzekeraar stelt dragen van cap niet verplicht als dat volgens Nederlands recht ook geen verplichting is, maar anderzijds zie ik ook niet het risico dat de organisatie aansprakelijk kan zijn als een deelnemer vrijwillig geen cap draagt. Dit zou overigens anders zijn als de organisator de deelnemer verplicht om geen cap te dragen, dit raad ik je dan ook ten sterkste af.

Je bent met mijn voorstel in bezit van alle van toepassing zijnde voorwaarden en clausules. Zonder nader bericht blijven deze van toepassing.

Met vriendelijke groet,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:53

@Rob: mooi stukje research Haha!

Dit zinnetje zou nog een discussiepuntje kunnen worden:
Citaat:
Hier geldt weer hetzelfde verhaal als gisteren: de deelnemers zijn geoefende ruiters en accepteren het normale risico door deelname

Kun je de deelnemers aan de L5 en misschien zelfs de L4 al 'geoefende ruiters' noemen.

Is hier al jurisprudentie over ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:01

Er is alleen het skeelerarrest.. en dat gaat uit van een volkomen ongeoefende beginner.. Die moet je verplicht een helm opzetten in een instructiesituatie. Er is ook jurisprudentie over jeugd: die moet je tegen zichzelf beschermen.

Over de l5 zou je kunnen twisten.. die tonen niet alle gangen. Maar l4 en l3 tonen alle gangen, moeten kunnen sturen en starten doorgaans op een eigen paard omdat ze denken er klaar voor te zijn, zijn ze dat niet.. dan geldt wat Piggeljay zegt.. aan de kant zetten. Als je wijst op de risico's vooraf en deze mensen rijden al een flinke poos... en je hebt een goede veiligheidsmeneer of mevrouw bij de inrijbak al staan..

Maar er is geen jurisprudentie over.. bij geen enkele sport, tenminste niet in de jurisprudentie database die ik heb geraadpleegd. Alle jurisprudentie gaat over iemand op een manegepaard, iemand in een instructiesituatie.
Laatst bijgewerkt door Anya op 23-02-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 11:02

Oh ja.. HOERA voor ROBH.
In enen heel veel duidelijk!

Zoals de positie van de KNHS, die riekt naar andere verenigingen het bestaansrecht onmogelijk maken.. En dat mag niet.
En dat staat los van of je wel of niet met ze moet samenwerken overigens.. daar kunnen best goede redenen voor zijn.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:19

DubbelDun schreef:
@Rob: mooi stukje research Haha!

Dit zinnetje zou nog een discussiepuntje kunnen worden:
Citaat:
Hier geldt weer hetzelfde verhaal als gisteren: de deelnemers zijn geoefende ruiters en accepteren het normale risico door deelname

Kun je de deelnemers aan de L5 en misschien zelfs de L4 al 'geoefende ruiters' noemen.

Is hier al jurisprudentie over ??

Ik heb dit niet onderzocht om dat waar ik zelf aan mee gewerkt heb op zeep te helpen (het levelsysteem.)
Samenwerking met de KNHS (op een solide en acceptabele manier) en handhaving van de cap regel in L4 en L5 en jeugd tot 14 ,daar ben ik nog steeds voor.
L3 is een twijfel geval.Maarja zoals wij het in de regel com.hebben besproken is de indeling nu niet meer.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:27

welke on geoefende ruiter zal zich zelf geoefend vinden om zich te meten met andere ruiters?
ook een geoefend ruiter is een ongeoefend wedstrijd ruiter, op zijn eerste wedstrijd.
ik ben ook in de veronderstelling dat de instructeur/ trainer van een persoon dit persoon aan of af raad om op enkel punt in training/ opleiding deel tenemen aan een competitie.

het topic gaat over, waar moet het met de WRAN naar toe?

zo als we kunnen lezen in zijn eigen geschriften, is het voor de voorzitter meer rendabel om,andere dan western georienteerde wedstrijden op zijn manege te houden.
dien ten gevolge hij zich zelf verplicht in zee te gaan met knhs/fnrs, dit geld ook voor andere manege houders waar regelmatig western wedstrijden worden gereden.

zolang er dus maneges zijn die van engelse wedstrijden af hankelijk zijn, en niet sec van het western kunnen of willen rondkomen, houden wij deze vragen.

waar gaat het met de WRAN naartoe? en de nqha en op den duur D/NRHA, NCHA.

de enige uitweg is dus,western op western maneges te houden, houden we opdeingerige KNHS BS buiten de deur en ons geld in eigen zak.
Misschien moeten zommige van ons dan iets verder rijden ,als je iets wil moet je er ook iets voor over hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 11:40

@Sonita: juist die 2-deling in je eerste alinea's heb je goed. Er is al eerder geformuleerd dat hier diverse 'petten' onder één noemer geplaatst worden. Hierdoor wordt het hele vraagstuk niet duidelijker.

Of het gestelde in je laatste alinea dus zo simpel is als je zegt zullen 'we' op de ALV moeten aanhoren van de juridisch/verzekeringsfiguur die daar alles haarfijn komt uitleggen, waarbij ik benadruk dat hij dit vanuit zijn eigen 'achtergrond' doet; en hoe verschillend die kan zijn hebben de 2 verzekeringsaanvragen van Rob wel duidelijk gemaakt, die qua uitkomt recht tegenover elkaar staan.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:31

er zijn imo genoeg plaatsen door heel nederland om wedstrijden te houden.
als men event. tot een andere club of vereniging komt, zal het een zaak zijn om deelnemers in ieder geval het hebben van een WA verz.(iedere verstandige paarden eigenaar) en het ondertekenen van een vrijwaring te verplichten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:38

sonita schreef:
..., zal het een zaak zijn om deelnemers in ieder geval het hebben van een WA verz.(iedere verstandige paarden eigenaar) en het ondertekenen van een vrijwaring te verplichten.

Het laten bewijzen van het hebben van een WA-verzekering zou op zich een goede zaak zijn, maar zolang het geen wettelijke verplichting is kun je iemand niet verplichten er een te nemen c.q. te hebben. Iemand kán tenslotte zo goed bij kas zijn dat die het niet nodig heeft Haha!
Overigens heeft dit alleen zin als de ruiter schade toebrengt aan iemand anders en geen schade lijdt door nalatigheid van de organisator/accomodatie.

Het laten ondertekenen van een vrijwaring ligt niet zo simpel. Je kunt nl niet volstaan met een algemeen opgesteld iets. Wil je het rechtsgeldig en 100% dichtgetimmerd hebben dan zul je élke mogelijkheid waar het mis kán gaan heel specifiek moeten benoemen.
Een schier onbegonnen zaak dus.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:41

Ik denk dat het wel mee zal vallen met het aanspakelijk stellen van manege-eigenaren. Dat doen verzekeringsmaatschappijen niet snel. En zoals piggeljay al zei, dan hebben die altijd nog hun WA-verzekering.

Een tijdje geleden had ik een jong onbeleerd paard gekocht. Ik liet hem nog even bij de fokker staan zodat zij hem de basistraining konden geven. Na twee maanden zou ik hem ophalen, en een weekje daarvoor ging ik voor het eerst op hem rijden. De fokker was erbij en ik vroeg of ik al met het paard kon galoperen. Dat kon, dus dat heb ik gedaan. Alleen ging dat gigantisch mis, dus ik ben eraf geklapt en met een behoorlijke hersenschudding in het ziekenhuis beland. Ik moest een nacht blijven. Ik schijn zo'n hersenscan gehad te hebben maar daar kan ik mij niks van herinneren. Ook niet van de ambulance.

Ik reed weliswaar op mijn eigen paard, maar het was de eerste keer, en ik kende het paard eigenlijk niet. Alleen de fokker kon inschatten of ik erop kon gaan zitten en kon galoperen. Dat heb ik zelfs nog gevraagd. Achteraf zeggen ze ook dat het niet verantwoord was. Het was ook in hun bak. Dus je zou zeggen dat de fokker hier aansprakelijk is. Maar nee hoor. Mijn eigen verzekering heeft gewoon alles betaald. Er is nooit naar aansprakelijkheid gekeken.

Ik had een cap op, maar daar heeft de verzekering niet naar gevraagd.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:14

Men moet de zaken niet teveel gaan bagatelliseren.
Stel nu eens voor dat het slachtoffer in voorgaand verhaal de fokker aansprakelijk stelt voor inkomsten derving en smartegeld.En stel dat het tot een rechtszaak komt!! dan kan het allemaal heel anders gaan lopen.
Dus nu niet gaan zeggen dat er totaal niets aan de hand zou kunnen zijn en dat de WA alles dekt,want dat is niet zo.
Maar misschien ook wel,wie kan mij vertellen of de schadevergoeding in het skeeler arrest gedragen moest worden door het bedrijf zelf of hun WA verzekering!!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:12

Anya schreef:
Er is alleen het skeelerarrest.. en dat gaat uit van een volkomen ongeoefende beginner.. Die moet je verplicht een helm opzetten in een instructiesituatie.

Vergis ik me of was dat gewoon dat deze mevrouw dringend verzcoht had moeten worden een helm op te doen?
Dat is nog iets anders als verplichten

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:36

Romkabouter schreef:
Vergis ik me of was dat gewoon dat deze mevrouw dringend verzcoht had moeten worden een helm op te doen? Dat is nog iets anders als verplichten

In de uitspraak stond vermeld dat het zelfs vrijblijvend was om een helm op te zetten, het hoefde niet eens van de organisator........en er was zeker géén sprake van een zeer dwingend advies. Ik snap dus ook niet wat het hele Skeeler-arrest met dit topic te maken heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:24

Over het Skeeler-arrest (en andere zaken) is hier veel over te lezen:
http://www.knrb.nl/files/bestanden/KNRB ... r_2007.pdf
Let wel dit heeft veelal te maken met leerling versus lesgever en slaat dus meer op de manege-lesklant relatie als op een wedstrijdorganisatie versus startende ruiter.

Romkabouter schreef:
Vergis ik me of was dat gewoon dat deze mevrouw dringend verzcoht had moeten worden een helm op te doen?
Dat is nog iets anders als verplichten
De cursusgever had deze mevrouw idd dringerder moeten adviseren (en dus niet simpelweg verzoeken) om de aangeboden en aanwezige veiligheidsmiddelen te dragen.
Overigens ging het hier niet meer om een "volkomen ongeoefende beginner.." ; het ongeval gebeurde tijdens haar 3e les.
Deze zaak kent ook al de nodige kanttekeningen; o.a. in hoeverre zij zelf niet een grotere schuld had omdat ze na 3 lessen beter in had kunnen schatten dat veiligheidsmiddelen wel degelijk een sterke aanrader waren.
Citaat:
1.3 Conclusie
Er zijn geen harde regels te geven voor het antwoord op de vraag of een persoon of een vereniging in bepaalde situatie aansprakelijk is. Het is belangrijkste wapen tegen eventuele aansprakelijkstelling is het zorgvuldig handelen. Voor het zorgvuldighandelen zijn wel een aantaal richtlijnen te geven. Hoe zorgvuldiger je handelt, hoeminder groot de kans is dat je succesvol aansprakelijk wordt gesteld. Uiteindelijk zalde rechter aan de hand van de specifieke omstandigheden van het geval bepalen ofer is sprake is van aansprakelijkheid. Na deze algemene verhandeling over aansprakelijkheid zal in de volgende paragrafen voor specifieke situaties met concrete voorbeelden ingegaan worden op dit onderwerp.

Rob schreef:
wie kan mij vertellen of de schadevergoeding in het skeeler arrest gedragen moest worden door het bedrijf zelf of hun WA verzekering!!!!
Dat is nergens terug te vinden en een zaak tussen Eurosportief en haar verzekering.
Overigens werd in dit specifiek geval de zgn 'omkeringsregel' toegepast. Hier kun je er meer over lezen:
http://www.professorvanboom.org/pdf_fil ... JA0703.pdf

Pannenkoek schreef:
Ik snap dus ook niet wat het hele Skeeler-arrest met dit topic te maken heeft.

Niets, maar als er door de WRAN mee geschermd wordt (zie SWRN) dan zal het dáár niet weerlegd worden en hier wel.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:15

LindyH schreef:
Ik denk dat het wel mee zal vallen met het aanspakelijk stellen van manege-eigenaren. Dat doen verzekeringsmaatschappijen niet snel. En zoals piggeljay al zei, dan hebben die altijd nog hun WA-verzekering.

Een tijdje geleden had ik een jong onbeleerd paard gekocht. Ik liet hem nog even bij de fokker staan zodat zij hem de basistraining konden geven. Na twee maanden zou ik hem ophalen, en een weekje daarvoor ging ik voor het eerst op hem rijden. De fokker was erbij en ik vroeg of ik al met het paard kon galoperen. Dat kon, dus dat heb ik gedaan. Alleen ging dat gigantisch mis, dus ik ben eraf geklapt en met een behoorlijke hersenschudding in het ziekenhuis beland. Ik moest een nacht blijven. Ik schijn zo'n hersenscan gehad te hebben maar daar kan ik mij niks van herinneren. Ook niet van de ambulance.

Ik reed weliswaar op mijn eigen paard, maar het was de eerste keer, en ik kende het paard eigenlijk niet. Alleen de fokker kon inschatten of ik erop kon gaan zitten en kon galoperen. Dat heb ik zelfs nog gevraagd. Achteraf zeggen ze ook dat het niet verantwoord was. Het was ook in hun bak. Dus je zou zeggen dat de fokker hier aansprakelijk is. Maar nee hoor. Mijn eigen verzekering heeft gewoon alles betaald. Er is nooit naar aansprakelijkheid gekeken.

Ik had een cap op, maar daar heeft de verzekering niet naar gevraagd.

Zoals ik al probeerde uitteleggen LindyH ,dit soort ongevallen zijn voor de verzekering niet "erg" genoeg om de kosten op wie dan ook te verhalen (kost vaak meer om het uit te zoeken) Jij bent wel verzekerd.
Maar nu was jij bijvoorbeeld zo lelijk terecht gekomen dat jij er blijvend hersenletsel aan over had gehouden en dit was tijdens een oefenclinic gebeurt( dat is toch waar het om draait,wel of geen cap bij western evenementen). Dan heb je dus wel groot kans dat jouw verzekering probeert deze toch behoorlijke kostenpost te verhalen bij de verzekering van de orginisator/bakeigenaar. En deze kijkt dan of de orginisator/bakeigenaar er wel alles aan heeft gedaan (in het redelijke Clown ) om het risico van ongevallen zo klein mogelijk te houden (Bijv dat jij die cap droeg).

BIJVOORBEELD: Ik organiseer een clinic en krijg aan alle kanten te horen;"Als ik een cap op moet kom ik niet" . Oeps dat wordt lastig, Oké dan maar zonder cap en nu kan de organisator zich daarvoor verzekeren met als gevolg dat de kosten om mee te doen behoorlijk oplopen." Nou ,zeggen de eventuele deelnemers, dat wordt me te veel hoor ik moet er ook nog helemaal heen rijden dan ga ik wel gewoon naar een wedstrijd.
Als ik dan als organisator wel met de bakeigenaar overeen kan komen dat er zonder cap mag worden gereden en er gebeurt zo'n ernstig ongeval (bijv hersenletsel). Dan gaat dus de ene verzekering proberen de kosten bij andere verzekering (mijn WA of van de bakeigenaar)te verhalen, Deze kijkt dan of we de meest aannemelijke risico's zo klein als mogelijk hebben gehouden. Met dus als gevolg dat wij toch aansprakelijk kunnen worden gesteld.
Nu is de kans dat zoiets ernstigs echt gebeurd natuurlijk vrij klein, maar als dat nou net gebeurt als ik die clinic organseer dan kan ik alles kwijt raken en dat risico wil ik en die bakeigenaar niet lopen. DUS geen westernclinic.

Pannenkoek schreef:
Ik snap dus ook niet wat het hele Skeeler-arrest met dit topic te maken heeft.

Ik denk dat dit meer als voorbeeld bedoeld is dat je sneller voor iets aansprakelijk kan worden gesteld dan je zou denken of verwachten. En dat de gevolgen dan wel eens behoorlijk kunnen zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:29

Kan allemaal best wezen maar waarom dan alleen een cap?

Ik krijg erg sterk de indruk dat dit als stokpaardje gebruikt wordt (bangmakerij heeft in de geschiedenis al vaak genoeg geholpen iets voor elkaar te krijgen! Knipoog ) en herken hetzelfde verhaal van tijdens de aansluiting van de appieclub bij de federatie en de DER bij de KNHS.

Het klinkt op zich plausibel hoor maar waarom dan geen bodyprotector enz? Er zijn nog zoveel dingen te bedenken wat er eventueel kan gebeuren, zelfs met een cap op. (vorig jaar kreeg iemand een schop in z'n gezicht tijdens een haltershow! Zat dus niet te paard en zelfs met cap had het haar niet beschermd! Knipoog )

Nogmaals; als de KNHS tegen die verzekeraars zegt dat t niet hoeft, hoeft t dus niet! (niet dat ik dan wél voor aansluiting zou zijn Knipoog )

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:45

sflj schreef:
Kan allemaal best wezen maar waarom dan alleen een cap?

Ik krijg erg sterk de indruk dat dit als stokpaardje gebruikt wordt (bangmakerij heeft in de geschiedenis al vaak genoeg geholpen iets voor elkaar te krijgen! Knipoog ) en herken hetzelfde verhaal van tijdens de aansluiting van de appieclub bij de federatie en de DER bij de KNHS.

Het klinkt op zich plausibel hoor maar waarom dan geen bodyprotector enz? Er zijn nog zoveel dingen te bedenken wat er eventueel kan gebeuren, zelfs met een cap op. (vorig jaar kreeg iemand een schop in z'n gezicht tijdens een haltershow! Zat dus niet te paard en zelfs met cap had het haar niet beschermd! Knipoog )

Nogmaals; als de KNHS tegen die verzekeraars zegt dat t niet hoeft, hoeft t dus niet! (niet dat ik dan wél voor aansluiting zou zijn Knipoog )

Halterklassen worden allen uitgeschreven bij rassen shows en deze hebben/kennen ( nog ) geen cap verplichting ( zijn ook niet aangesloten bij de KNHS )
Mocht dit in de toekomst wel zo zijn dan denk ik niet dat ze bij de halterklassen een cap op hoeven, daar je niet op je paard zit, of wel ?!?! bent toch zijn besuurder ............... oei oei nieuw discussie punt Verward