[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarah1984

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:10

Romkabouter schreef:
sarah1984 schreef:
Dit gebeurt nou eenmaal weleens.

Bij jou paarden misschien Haha!
De mijne zijn altijd nog in de hand te houden, ook al zijn ze bang of vluchterig Knipoog

Waarom zijn jouw paarden bang en vluchterig dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 01:34

Bij mijn vorige pension stal stond een oude man met renpaarden.Die deed dat op binden ook.Gewoon op stal ,halster aan daar aan zat een kort stukje touw en dat had hij aan de staart gebonden.Dus het paard stond rondgebonden op stal.
De eerste keer dat ik het zag heb ik het paard keurig losgeknoopt ,ik dacht dat het per ongeluk was gebeurt.Zei nog tegen het paard hoe heb je dat nu voor elkaar gekregen.
Toen ik tegen de oude man trots vertelde dat ik zijn "paard gered" had.Zei hij dat het zo hoorde Bloos!

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ze altijd weer losmaakte als ik het zag.Liet nu wel het touwtje er aan,dan leek het net of de knoop uit de staart gegleden was Bloos .

Hij had nog van die bizare manieren.Een paard een week met hoofdstel aan op stal zetten dan wennen ze aan het bit???Een paard zadelmak maken doe je door hem vast te zetten aan een muur vanachteraf het zadel er op te gooien.Dan zou het paard jou niet zien en niet wetn dat jij te maken hebt met het zadel.Heel bizar allemaal.Ik ben blij dat ik er weg ben en mijn kleine op een vriendelijker manier zadelmak maak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:20

Getverderrie Silvana...wat een kwal!

Sarah, ik kan t niet helpen, vind die laatste vraag een beetje zeurderig overkomen...waarom zijn paarden wel eens bang of vluchterig...het zíjn vluchtdieren, Sarah, die kunnen wel eens ergens van schrikken of bang van zijn. Heb je dat dan echt nooit meegemaakt? Dat je ergens langs kwam waar je paard bang van was? Een container, een hond of wat dan ook?

Ieder paard kan wel eens schrikken, dat voorkom je niet door opbinden of wat dan ook! Wel kun je een verstandhouding opbouwen waarbij jij de leider van je paard bent en waarbij er een wederzijds vertrouwen is. En iemand die een goede verstandhouding heeft met zijn paard, die hoeft niet bang te zijn dat zn paard van hem of haar wegvlucht bij een angstmomentje, paard komt eerder bij je in de buurt om steun te zoeken. In een goede verstandhouding, kan de eigenaar/trainer/enz. het paard snel kalmeren.

Als een paard nooit ergens van schrikt of bang van is, dan is t óf geen paard, óf t paard is dusdanig doods gemaakt dat t zoch niet meer als een normaal paard kan gedragen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:40

sarah1984 schreef:
Ten eerste bedoel ik met het stukje dat een paard zonder respect gevaarlijk is, absoluut NIET dat respect verkregen wordt door een paard op te binden. Ik ben het dan ook met Adrienne eens dat respect verdiend moet worden. Wat ik bedoelde is dat een paard dat zelfvertrouwen heeft, meer respect heeft voor zijn ruiter, of in ieder geval niet zal vluchten om zichzelf te beschermen. Het opbinden is, naar mijn mening, EEN van (zo vele) de MIDDELEN om een paard ZELFVERTOUWEN te geven.

Echt, ik sta weer versteld van je mening. Zelfvertrouwen krijgen van opgebonden zijn?? Hij leert alleen dat ie geen keus heeft, dat ie wel "moet" toegeven want indien niet gebeuren die dingen als op het filmpje, en zelf dán móet ie toch toegeven. Hij moet accepteren.
Je "breekt" imo, zo zijn geest. Zou dat opbinden de reden zijn dat er zo veel "top" paarden in de ring lopen zonder een sprankje in hun ogen?
Als je wie dan ook, op een onmogelijke manier vastbind, of het nou een mens is, of een paard, of een hond, ze hebben allemaal een "spirit", een geest, en die breek je. Je maakt dat het allemaal niks meer geeft, nee, ze schrikken niet meer, ja ze luisteren, net als een vrouw luisterd naar een mihandelend man die haar opgebonden heeft en haar van haar levenslust beroofd heeft.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:02

sarah1984 schreef:
Waarom zijn jouw paarden bang en vluchterig dan?

Als ze bv ergens van schrikken, blijven paarden he Knipoog
Maar waar ze zeker niet bang voor zijn andere paarden. Als je iemand zit met paarden die dat wel zijn moeten ze vaker naar buiten met andere paarden. Een paard is nog altijd een kuddedier, angst voor zijn soortgenoten is niet handig Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:05

[quote="Wranglerbutt"]Ik geloof dat je verwijst naar deze foto's: http://img62.imageshack.us/img62/21/usa ... 3619wx.jpg
http://img133.imageshack.us/img133/1918 ... 3715zo.jpg

Scheve mond

quote]

Ik vraag me af of het voor een paard wel verschil maakt of hij 10 minuten zo staat of uren .... ook in 10 minuten kan er angst of paniek ontstaan, kan hij schrikken en zich bezeren. Na uren zal hij zich van ellende wel overgegeven hebben en een levenslang trauma hebben, maar ook 10 minuten (ik noem maar een dwarsstraat) is te lang. Het vastbinden zelf deugt niet, het gaat er niet om hoelang je dat doet. Maar dat is mijn mening ...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:25

Poe poe we zijn al weer 3 pagina's verder misschien zit niemand meer op mijn uitleg te wachten maar goed Sarah1984 vroeg er om dus bij deze.

Even eerst vast wat recht zetten. Ik schreef dat ik dit de domste opmerking vindt die IK ooit gehoord (gelezen) heb. Dat wil niet zeggen dat jij dom bent want als je goed leest zie je ook staan dat ik denk dat iemand je dit wijs heeft gemaakt. Het wil ook niet zeggen dat het de domste opmerking ooit is. Er zullen vast mensen zijn die deze opmerking weer weten te overtreffen Knipoog

Om te begrijpen waarom de uitleg die iemand jou heeft gegeven echt totaal de plank mis slaat moet je weten hoe een paard reageerd.
Even een paar dingen vooraf. Een paard is een vlucht dier, een paard is een kudde dier en volgt dus de leiding gevende en een paard leert door herhaling. Verder heb je in de basis twee vormen van omgaan met angst bij een paard. 1 hij vlucht blind voor zijn omgeving weg , 2 hij geeft zich over en sluit zich af.

Wat normaal (wat het gros hier als normaal ziet) gebeurd met trainen van een jong paard is: 1 het paard confronteren met een angstige situatie,
2 het gerust stellen zodat het niet blind gaat weg vluchten en 3 het dier aanmoedigen de angstige situatie toch tegemoed te treden, het dier te leren dat het op jou kan vertrouwen (jou of de persoon die hem begeleid als leider te zien) laten zien dat er niks is om bang van te zijn en hem leren dat er niks was om bang voor te zijn.
Zo leert het dier met stresvolle situaties om te gaan. Dit is niet “gefixed” in een dag maar kost tijd.

Dit geeft ook meteen aan wat Rom bedoelt, een paard wat in zijn waarde is gelaten blijft zijn natuurlijke reactie houden. Maar Rom's paarden zullen kalmeren omdat ze hebben geleerd dat als de leider (Rom) niet vlucht er geen rede tot vluchten is.

Maar weer waar het hier om ging.

Wat de opbind methode doet is, voorbij gaan aan al het boven genoemde en een “ideale” omgeving crieeren om reactie 2 afdwingen. Of te wel het dier breken.

Je :
1: plaatst het dier in een voor hem onbekende omgeving, dat levert op zich al stress op.
2: bind het paard met zijn neus tegen zijn rechter flank waardoor het het dier in een onmogelijke houding komt te staan en zijn eerste instinktieve reactie “vluchten” wordt belemmerd.
3:je maakt het paard door het zo vastbinden ook nog eens 1 zijdig (in dit geval linker kant) blind! Het dier kan dus niet meer zien wat hem van links benaderd maar kan wel horen dat er wat op hem af komt.
(materiaal voor een goede thriller Knipoog )

Als je “mazzel” hebt zal het dier snel door hebben dat het niet kan vluchten en stil blijven staan. Heb je pech raakt het door de situatie totaal in de stress en gaat in dit geval letterlijk blind aan het rennen. Verbouwd daarbij je tuigwerk en met een beetje pech zichzelf! (hoe zo veilig !???!)

Maar laten we er even van uit gaan dat dat niet gebeurd, dat je de responce krijgt die je zoekt met deze methode. Dat het dier door deze omgeving te crieeren zo angstig en gestressed is geworden dat hij kiest om zich over te geven (af te sluiten) en dus blijft staan. Doel bereikt! Hij is niet meer bang zeggen nu de opbind aanhangers, huhum Slapen
Het paard heeft zich over gegeven dat is wat anders dan niet meer bang zijn. Dat is ook niet het zelfde als leren omgaan met angst. Het dier heeft dus niks geleerd behalve dat het zich in een stres volle situatie gaat afsluiten van de buitenwereld!

Ik hoop dat je nu snapt waarom ik die opmerking een erg domme opmerking vond die alleen maar gemaakt kan zijn door iemand die geen respect heeft voor de dieren waar hij of zij mee werkt.

Maar gezien jij blijkbaar in deze methode gelooft, mag jij mij nu het volgende uitleggen
Waar is, in deze “beknopte” uitleg over hoe deze vorm van breken die jij hier verdedigt in zijn werk gaat, de veiligheid waar je het over hebt, waar vindt ik respect voor het dier en waneer leert een paard in dit geheel zelfvertrouwen op te bouwen?

Hopelijk is het voor iedereen nog te volgen ik ben nooit zo heel goed in het duidelijk opschrijven.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 01-11-07 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:29

Zeer duidelijk OK dan! Maar -zoals met alles- je moet het wel willen zien Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:31

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:38

simodi schreef:
Ik vraag me af of het voor een paard wel verschil maakt of hij 10 minuten zo staat of uren .... ook in 10 minuten kan er angst of paniek ontstaan, kan hij schrikken en zich bezeren. Na uren zal hij zich van ellende wel overgegeven hebben en een levenslang trauma hebben, maar ook 10 minuten (ik noem maar een dwarsstraat) is te lang. Het vastbinden zelf deugt niet, het gaat er niet om hoelang je dat doet. Maar dat is mijn mening ...

Ben het helemaal met je eens, simodi.

Ik geloof trouwens dat elke methode waar gebruik wordt gemaakt van dwang en waar met quick-fixes wordt gewerkt, min of meer traumatiserend is.
Ik geloof er helemaal niets van dat door middel van opbinden een paard meer zelfvertrouwen of respect zou krijgen. Angst, ja dat geloof ik wel. Maar angst is niet wat je moet willen bereiken. Een paard dat uit angst gehoorzaamt, is geen betrouwbare, meewerkendende partner.
Paarden krijgen imo nog altijd het meeste zelfvertrouwen doordat ze eerlijk worden opgevoed en gereden door een geduldige, competente, vriendelijke ruiter. Ik heb in het verleden wel met "probleem" paarden gewerkt, en de meeste paarden waren niet zozeer dominant en vervelend, als wel angstig en onzeker.
Wanneer de paarden dan een regelmatige dagstructuur werd aangeboden, verbeterde hun gedrag vaak al. Kregen ze dan ook nog een zeer duidelijke set regels, waar consequent de hand aan werd gehouden, en dominant gedrag werd afgestraft, en gewenst gedrag werd gestimuleerd en enthousiast beloond, dan heb je in de meeste gevallen binnen een maand een meewerkend, vrolijk, vriendelijk gehoorzaam paard...

Maar dat bereik je niet met dwang, wel met een hoop geduld en liefde. En ja, een steigerend, of drammend paard kreeg bij ons oom wel een tik. Maar dwangmiddelen... nee.... daar leert een paard niets van, ze begrijpen het niet, worden onzeker, en juist daardoor lok je het probleem gedrag uit wat je niet wilt hebben.

En dit gaat niet om probleempaarden, dit gaat om jonkies, van 2? 3? jaar oud. Waarom dan dit soort middelen gebruikt bij die baby's?
Ik zou zeggen, maak het werk leuk, maak er een spel van, wees consequent en geduldig. Dan krijg je de jonkies straks klaar als enthousiaste paarden, die het werk gewoon leuk vinden... Ja

Of denk ik nu te simpel? Dat idee krijg ik soms, maar echt, het is niet zo moeilijk...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-07 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:39

Heb geen mooie woorden voor mensen die zo met hun jonge paard omgaan. Gestoord
Kan me er niets bij voorstellen dat ik op zo'n walgelijke, dwingende manier met mijn jonge paard werk. Stoom uit je oren
Gelukkig gaat bij ons de samenwerking met wederzijds vertrouwen en respect. Lovers
Dan duurt het soms maar wat langer, maakt mij niet uit. We hebben alle tijd.

PS; Adrienne; goed omschreven!!! Ja
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 01-11-07 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:40

@Adrienne, je beschrijft heel duidelijk wat ik bedoelde! SUPER! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:47

Ik ben het ook echt eens met Adrienne!!! Super uitleg!! Ja OK dan!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:48

jessiejanes schreef:
Moniek schreef:
Ik ga begin volgend jaar een maand naar brian bell deze man heeft ook veel bereikt en is zeker geen voorstander van deze methode.

ROFL ROFL ROFL ,...Yeah right!! daar ga je echt diervriendelijkheid ten top meemaken!!! ROFL ROFL ROFL
* kruipt weer op haar stoel*
Echt...., DIT is DE klapper van dit Bokt-jaar!

Prima als jij een mening hebt maar kanje het vriendelijk houden?
Ik vraag me af wie hem nu werkelijk kent en ooit bij hem is geweest?
Inplaats van alleen maar horen zeggen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:05

Moniek schreef:
Ik vraag me af wie hem nu werkelijk kent en ooit bij hem is geweest?

Ik denk dat je dan bij jessiejanes en Marieke aan het goede adres bent Knipoog

Verder ben ik het eens met Adrienne Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:27

Adriene; heel mooi en duidelijk omschreven Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:27

Nou ik denk dat het probleem is, dat vele angst als respectvol bij een paard zien. En als je daar al van uit gaat zit je natuurlijk met een heel andere weg die je moet volgen, en is dit ergens een logisch gevolg. Maar zoals ik al zij meeste mensen hebben zo een geloof in hun trainer dat er een tunnelvisie ontstaat

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:36

Weet je wat ik nou eigenlijk ook zo jammer vind: dat door het artikel in Bit met beschrijving van deze methode bij het gros van de lezers/mensen weer het beeld wordt opgeroepen of zelfs bevestigd dat westernruiters ruw met hun paarden omgaan en allemaal met dit soort methoden werken ... Huilen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:40

simodi schreef:
Weet je wat ik nou eigenlijk ook zo jammer vind: dat door het artikel in Bit met beschrijving van deze methode bij het gros van de lezers/mensen weer het beeld wordt opgeroepen of zelfs bevestigd dat westernruiters ruw met hun paarden omgaan en allemaal met dit soort methoden werken ... Huilen

Ben ik met je eens. Maar ja, ik vind Bit ook niet zo'n geweldig blad, heel eerlijk gezegd. Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:04

simodi schreef:

Dat is nou precies wat ik ook gelijk dacht. Met zijn allen proberen we een positief beeld over westernriding te geven en het paardonvriendelijk image kwijt te raken en dat wordt met dank aan Bit weer de nek om gedraaid.
Ik dacht een maand geleden toen ik de aankondiging van dit artikel zag met dat plaatje van dat vastgeknoopte paard dat dit weer typisch Bit was en ging er eigenlijk vanuit dat in het daadwerkelijke artikel een maand later dit als de 'oude wild west methode die gelukkig niet meer gebruikt wordt' methode zou worden beschreven. Helaas had ik er niet meer naast kunnen zitten... Ik vond en vind het nog steeds ongelooflijk in elk geval dat deze methode in Nederland toegepast wordt en er ook nog mensen zijn die hier achter staan. Hamer
Ook weer een bevestiging overigens dat ik de Bit op ga zeggen, heb er nu echt genoeg van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:08

Waarom dit de Bit kwalijk nemen?? Karin heeft toch uit vrije wil meegedaan aan dit interview. Ze heeft zelf deze voorbeelden besproken zoals zij het zag.
Het klinkt nu net als de Bit stiekum met een verstopte kamera deze foto's gemaakt heeft.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:17

Ik snap niet dat het slechte reputatie is, dit soort praktijken zijn er en om te verdoezelen voor de reputatie van de spor zou nog erger zijn Lachen Net zoals er in alle sporten wel wanpraktijken zijn

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:24

In het Bit wordt niet duidelijk gemaakt dat dit niet een gangbare methode is!

Hopelijk in de volgende wel d.m.v. ingezonden brieven oid!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:39

DubbelDun schreef:
Waarom dit de Bit kwalijk nemen?? Karin heeft toch uit vrije wil meegedaan aan dit interview. Ze heeft zelf deze voorbeelden besproken zoals zij het zag.
Het klinkt nu net als de Bit stiekum met een verstopte kamera deze foto's gemaakt heeft.

Ik denk niet dat Jolande dat zo bedoelt, ik denk dat ze het de Bit kwalijk neemt geen goede research te doen.
Dat ze gewoon klakkeloos wat iemand zegt voor waar of normaal nemen zonder ook maar 1 vraagteken te plaatsen bij wat ze te horen of te zien krijgen. Dat is roddelblad journalistiek niet serieuze journalistiek.
Ze hebben een verantwoordelijkheid naar hun lezers toe en moeten er voor zorgen dat ze niet dit soort uitwassen als gangbare praktijken gaan neerzetten.

Dat ze het vermelden is voor mij oke. Maar dan moeten ze er bij zetten dat deze methode uit de tijd is, niet meer gangbaar en al zeker geen "typische" manier van zadelmak maken is binnen de westernsport!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:07

Citaat:
Maar dan moeten ze er bij zetten dat deze methode uit de tijd is, niet meer gangbaar en al zeker geen "typische" manier van zadelmak maken is binnen de westernsport!

Als dat idd zo zou zijn, hadden ze idd meer research moeten doen. Maar ik denk dat er meer trainers zijn die het zo doen, dus dan hadden ze evengoed hetzelfde verhaal te horen gekregen (als die trainers eerlijk zouden zijn geweest).

Ik meen dat Karin ook lesgeeft op Deurne (toch?) dus dan mag je verwachten dat zij actueel is... ?