[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:54

sallandval schreef:
Een shet is met twee a 2,5 jaar wel uitgegroeid en een Shire pas met 4 tot 5. Westernpaarden zijn vaak kleiner dus dat die gemiddeld vroeger worden ingereden is niet zo gek. Als 2,5 voor een quarter of arab van 1.50 einstokmaat ABSOLUUT NOOIT KAN.. dan vind ik 3 voor een gelders paard met eindstokmaat 1.80 ook niet kunnen eerlijk gezegd..
Onzin dus. De groeiplaten van ELK paard hebben dezelfde groei- en sluitfase.
Dat een paard nog oogt als een puppie (die slungel van 1.80) zou idd alleen maar moeten betekenen dat je beter nog langer kunt wachten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:08

Maar waar komt die theorie vandaan dan? Heeft iemand van dit forum daar persoonlijk onderzoek naar gedaan? Niet alles geloven wat je leest hoor!
Het is namelijk behoorlijk onlogisch dat dat sluiten van de groeiplaten bij elk paard op hetzelfde moment voltooid zijn. Bij elk zoogdier is het namelijk zo dat grotere platen langer duren om zich volledig te ontwikkelen; bij mensen (vrouwen zijn gemiddeld eerder volgroeid bv) en bij honden (grotere rassen zoals duitse doggen hebben zelfs speciaal voer nodig om zo explosief te kunnen groeien en dan nog zijn ze veel later 'af' dan bv pekineesjes). Waarom zou dit bij paarden anders zijn? Ik zou de achterliggende theorie wel willen weten.

Maar buiten kijf staat natuurlijk dat een paard niet te vroeg te veel belast moet worden... ben gewoon benieuwd!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:51

@Sallandval: Als de kleinere rassen eerder uitgegroeid zijn, waarom rijdt men dan juist een klein ras als de IJslander zo laat in? Tong uitsteken Ik zou graag een wetenschappelijke onderbouwing van jouw theorie zien!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:05

sallandval schreef:
Maar waar komt die theorie vandaan dan? Heeft iemand van dit forum daar persoonlijk onderzoek naar gedaan? Niet alles geloven wat je leest hoor!
Het is namelijk behoorlijk onlogisch dat dat sluiten van de groeiplaten bij elk paard op hetzelfde moment voltooid zijn. Bij elk zoogdier is het namelijk zo dat grotere platen langer duren om zich volledig te ontwikkelen; bij mensen (vrouwen zijn gemiddeld eerder volgroeid bv) en bij honden (grotere rassen zoals duitse doggen hebben zelfs speciaal voer nodig om zo explosief te kunnen groeien en dan nog zijn ze veel later 'af' dan bv pekineesjes). Waarom zou dit bij paarden anders zijn? Ik zou de achterliggende theorie wel willen weten.

Maar buiten kijf staat natuurlijk dat een paard niet te vroeg te veel belast moet worden... ben gewoon benieuwd!

Geen persoonlijk onderzoek... Tong uitsteken , maar er staan in dit topic enkele onderzoeken in, waar dit heel duidelijk naar voren komt...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:10

Er schijnt wel ergens een wetenschappelijk onderzoek geweest te zijn bij renpaarden. Wat de invloed was van het te vroeg inrijden. Helaas zou uit dit onderzoek gebleken zijn dat dit niets uitmaakte. Hoewel die paarden wel met andere problemen te maken hadden. Dit vertelde onlangs een osteopathe of en waar dit staat weet ik niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:33

Wranglerbutt schreef:
@Sallandval: Als de kleinere rassen eerder uitgegroeid zijn, waarom rijdt men dan juist een klein ras als de IJslander zo laat in? Tong uitsteken Ik zou graag een wetenschappelijke onderbouwing van jouw theorie zien!

Ik vroeg het eerst Tong uitsteken

Er zijn natuurlijk altijd wel onderzoeken te vinden van beide stellingen maar wat me opvalt is dat het hier zo stellig wordt gebracht, alsof het een hard wetenschappelijk feit is. En dat terwijl je hoe dan ook iemands mening napraat, tenzij je zelf onderzoek hebt gedaan... ook ik Bloos Maar je kunt wel aan de verschillende groeicurves van mensen zien dat het per individu verschilt en dat je geen standaard leeftijd kunt vaststellen die bepaald dat ieder mens of paard op die leeftijd volwassen of uitgegroeid is.

Bovendien begrijp ik de logica niet van die groeischijven. Een groot paard (of welk dier dan ook) heeft grotere botten en dus ook grotere groeischijven... elk paard heeft even grote onderdelen (cellen, atomen etc.) dus om meer te maken van hetzelfde spul (in dit geval harde botten maken van kraakbeen) is logischerwijs meer tijd en energie nodig, zelfs al is het groeiproces bij grote dieren naar verhouding sneller. Hoe groter het dier of de diersoort, hoe langer het groeiproces en hoe meer energie het kost. Muizen ontwikkelen zich sneller dan olifanten. Volgens mij is dat een natuurlijk feit... niet omdat ik er onderzoek naar heb gedaan maar omdat het in de biologieboeken staat. Het kan best zijn dat ik het mis heb of dat het bij paarden anders werkt hoor; ga je gang en overtuig me!

Over die IJlanders; is dat geen oorspronkelijk oer-ras dat is gefokt op rasbehoud ipv op praktische dingen zoals 'draagvermogen'? Ik weet niet of ik dat zo snel zou vergelijken met een op uithoudingsvermogen en kracht gefokte quarter...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:36

Probleem is dat je het van de buitenkant niet kunt zien en er veel mensen dan maar io het uiterlijk af gaan.
En dat is juist heel er fout Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:16

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:25

Sallandval ijslanders worden laat ingereden maar dat heeft volgens mij een andere reden Duivel
Argeloze mensen kopen een shetlander en wachten tot ie groeit, zodat ze er ook op passen. Na 5 jaar zijn ze het wachten zat en gaan ze er maar op zitten, want veel groeien doet die ijslander schetlander niet. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:35

sallandval schreef:
Bovendien begrijp ik de logica niet van die groeischijven. Een groot paard (of welk dier dan ook) heeft grotere botten en dus ook grotere groeischijven... elk paard heeft even grote onderdelen (cellen, atomen etc.) dus om meer te maken van hetzelfde spul (in dit geval harde botten maken van kraakbeen) is logischerwijs meer tijd en energie nodig, zelfs al is het groeiproces bij grote dieren naar verhouding sneller. ...
Op zich een leuke gedachte, maar hij gaat mank bij het feit dat een shetlander en een WPN'er van dezelfde leeftijd wel degelijk verschillende groottes van bijv. knieën hebben.
Een WPN'er hoeft dus niet de grootte 'in te halen'.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:51

DubbelDun schreef:
sallandval schreef:
Bovendien begrijp ik de logica niet van die groeischijven. Een groot paard (of welk dier dan ook) heeft grotere botten en dus ook grotere groeischijven... elk paard heeft even grote onderdelen (cellen, atomen etc.) dus om meer te maken van hetzelfde spul (in dit geval harde botten maken van kraakbeen) is logischerwijs meer tijd en energie nodig, zelfs al is het groeiproces bij grote dieren naar verhouding sneller. ...
Op zich een leuke gedachte, maar hij gaat mank bij het feit dat een shetlander en een WPN'er van dezelfde leeftijd wel degelijk verschillende groottes van bijv. knieën hebben.
Een WPN'er hoeft dus niet de grootte 'in te halen'.

Ho ebedoel je dat nou, ik begrijp je niet helemaal... sorry voor de late reactie trouwens! De cellen van een shet en een wpnner zijn toch even groot (volgens mij zijn ze zelfs van elk zoogdier even groot)? De (bv) kniegewrichten zijn idd van verschillende groottes. Dan zou het toch logisch zijn (volgens mij dan) dan een shettenknie eerder 'af' is dan een kwpn-knie. net zo als dat de muizenknie eerder af is dan de olifantenknie zeg maar.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:54

Shet of Shire, het gaat nog steeds over de zelfde soort (Equus).
Muizen met olifanten vergelijken is als, euh... appels met peren vergelijken! Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:56

Ze groeien allemaal tegelijk waarschijnlijk en niet achter elkaar aan Knipoog
Meer betekend dus niet automatisch dat het ook langer duurt Knipoog

Jodiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:35

DubbelDun schreef:
sunnygirl schreef:
iedereen kan zelf goed bepalen wat goed is voor zijn of haar paard. .
En dat is dus juist NIET het geval, zolang er nog geen mensen met röntgenogen rondlopen iig Clown

inderdaad, ben ik het helemaal mee eens!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:16

Duran is nu 4 jaar, ik heb vorige week de osteopaat gehad en die liet mij voelen dat de botten in de benen nog steeds NIET volgroeid zijn. Dus m.a.w. ik moet nog steeds voorzichtig zijn, zijnboten zijn niet volgroeid en volledig hard....

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:59

Ben trainer,maar vooral paardenliefhebber en begin daarom pas op 3 jarige leeftijd met inrijden.
Zadelmak maken,grondwerk en een beetje longeren, en soms er al even opzitten iets voor het derde levensjaar.
Mijn redenatie, het moet nu ongeveer kunnen want als je in het wild geleeft had was je op deze leeftijd als merrie waarschijnlijk
al gedekt geweest door een 600 kg zware hengst.
Dan een jaar rondgezeuld met een veulen in de buik, geschat gewicht vruchtwater en foetus meer dan 100 kg.
Dus dan moet mijn gewicht van 65 kg plus 10 voor het zadel geen over belasting zijn.
Gaan wachten tot 6 dat is me wat te gortig.
Maar tegen die leeftijd gaan ze bij ons echt werken voor de kost en is de kleuterschool voorbij.
Tot nu toe varen ze er allemaal wel bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:06

Lars_Alida schreef:
Dan een jaar rondgezeuld met een veulen in de buik, geschat gewicht vruchtwater en foetus meer dan 100 kg.
Die vergelijking met je eigen gewicht en zadel gaan dus niet op, want alleen de laatste 2 maanden is een merrie maar zoveel zwaarder.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:42

heb merrie,s hier die drie maanden na de dekking al uitzwaren.
Dat dit meer vruchtwater dan veulen is maakt in principe niet zoveel uit.
Het gaat om de redenatie, dat de natuur ze sterk genoeg gemaakt heeft om een dekking van
600 kg aan te kunnen en dat dat voor mij reden is om aan te nemen dat 3 jaar oud genoeg is
om te beginnen met inrijden.
Let wel !! dit is wat anders dan zwaar aan het werk zetten.
Ze gaan dan naar de kleuterschool.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:54

chery schreef:
Duran is nu 4 jaar, ik heb vorige week de osteopaat gehad en die liet mij voelen dat de botten in de benen nog steeds NIET volgroeid zijn. Dus m.a.w. ik moet nog steeds voorzichtig zijn, zijnboten zijn niet volgroeid en volledig hard....

Ik wist niet dat je dat kunt voelen. Kun je me vertellen hoe je dat doet? Lachen Weet je ook wat deze osteopaat een goede leeftijd vindt om te beginnen met rijden?

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:05

Heb niet de tijd gehad om het hele topic door te lezen, maar hier en daar wel eens een pagina.

Vandaag op stal hoorde ik van de uitbater dat zijn merrie over 2,5 maand gaat bevallen. Bewust een vroeg veulen, zodat het voordeel zal hebben op de komende Futurity's.
Ik vroeg daarop dan wanneer een westernpaard wordt ingereden (ik ben een western-leek en dacht ongeveer 2,5 jaar, wat ik persoonlijk nog veel te vroeg vind). Hij antwoordde me op 18 maanden... Dat is dus maar 1,5 jaar...
Wel worden er eerst "platen" (röntgenfoto's) genomen om te zien of het dier al sterk genoeg is, want ze te zwaar belasten als ze er nog niet aan toe zijn is volgens hem ook voor niets goed, daar verknoei je toch alleen je paard maar mee.

Ik schrok dus wel van de vroege leeftijd (vind dat echt nog bijna een veulen...).

Welke foto's worden er dan genomen, van de groeischijven? Iemand een idee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:17

@Satine: 18 maanden komt idd ook helaas vaker voor.
Kijk in mijn profiel voor een schematisch skelet-overzicht van de groeiplaten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:51

Santine; wat een intens triest en fout voorbeeld van de westernsport.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:28

Satine, Er worden platen genomen van de voorknie, sprong en hoef.
Futuritypaarden worden idd op 1,5 jarige leeftijd ingereden, maar het is natuurlijk nog altijd die eigenaar die beslist wanneer hij zijn paard op training zet...

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:40

Hoewel ik altijd Engels heb gereden, ben ik natuurlijk niet blind geweest voor de rest van de paardenwereld, en weet ik natuurlijk dat dit ook anders kan, ook voor Westernpaarden. Jammer, er staan op stal nogal veel "western-recreatieruiters", waarvan ik al veel vreemde paardenuitspraken van heb gehoord, en ben er zeker van dat zij onmiddellijk denken dat dit de goede manier is.

Toch zonde van het aankomende veulen, ik denk dat ik af en toe best een andere kant opkijk, want ik ga er niet vrolijk van worden...

Edit : @ DubbelDun : Die afbeelding was me al heel goed bekend, heeft me een hele tijd geleden ook de ogen nogmaals geopend. Vroeg me gewoon af waarvan ze foto's gingen maken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:53

18 maanden is inderdaad een heel triest voorbeeld van hoe mensen denken dat het moet. Ik ken een meisje dat uren achter elkaar op haar 2.5 jarige zit. Het beestje ziet er dus echt nog als een kleuter uit. Maar ook zij vindt dit normaal omdat het haar zo verteld is.
Ik vind 3 jaar echt het minimum. Maar bv 6 jaar zoals sommige zeggen, vind ik dan weer sterk overdreven.
Ik heb ook al artikels gelezen van paarden die op 2 jaar een 10-tal dagen "opgeleid" worden, zadel erop, ruiter erop, bitje erin. Beetje leren sturen en reageren op benen, stoppen. En daarna terug een jaar de wei op gaan. Als ze dan 3 zijn worden ze terug gereden, maar hebben ze al een minimum basis gehad. Dat vind ik nog een wel cru, maar wel al veel logischer.
Ik denk dat mensen dit soort artikelen lezen of deze info ergens opvangen. Maar het deel dat het paard terug een jaar de wei opgaan, dat vergeten ze dan "per ongeluk".