[WN] Boomloos western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:45

vera schreef:
Heeft iemand het telefoonnummer van Alida van der Hoff???
Ik heb haar gemaild over een BM maar hoor er niks op terug???

uit amerika bestellen is STUKKEN goedkoper hoor! Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:40

Uriah schreef:
uit amerika bestellen is STUKKEN goedkoper hoor! Lachen

Idd. Maar goed, Alida kan misschien persoonlijk eea uitleggen en de garantie ed voor haar rekening nemen ...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:29

Mac schreef:
Idd. Maar goed, Alida kan misschien persoonlijk eea uitleggen en de garantie ed voor haar rekening nemen ...

Pcies!!
Alida gesproken en inderdaad een uitgebreide uitleg over de telefoon gekregen OK dan!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:03

Alida heeft al wel heel lang ervaring met de Bob Marshall en kan inderdaad veel vertellen .... is ook wat waard .....

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 22:47

garantie heb je ook bij sportsaddle en je bent zeker zo'n 700 euro goedkoper uit. ik wel ! maar waar je hem koopt moet iedereen uiteindelijk zelf weten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:00

flashyjac

Re: Boomloos western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:57

Sorry dat ik dit topic weer omhoog haal, maar het leek me verstandig als alles bij elkaar zou blijven staan. Ik zat me laatst ineens af te vragen of een memory foam pad niet handig zou zijn voor onder een boomloos zadel. Of geven deze niet voldoende ruggegraatvrijheid? Ik ben er wel benieuwd naar.. ze lijken me best wel ideaal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:24

Er gaan idd nu diverse boomloze items door elkaar lopen.

Memory foam/Bultex/Tempur hoe je het allemaal ook noemen wilt is er zeer geschikt voor, maar Knipoog :
-je hebt een goede dikte nodig wil je iets overhouden als het in gaat zakken door de warmte
-de pads van dat spul die jij en ik kennen zijn voor onder een BM echt te dik (4 a 5 cm).

Dus zul je het in de kwaliteit van het spul moeten zoeken, zoals je ook bij matrassen een 'stevigheids'aanduiding hebt (SG35-SG45) heb je die misschien bij dit foam ook wel, maar ik kan daar niets over vinden.

De pad die ik gemaakt heb van 2 cm Bultex was dus te dun om zo 'puur' te gebruiken. Ik wacht nu nog op een dunne viltlaag (1 cm) voor 'erbij' Haha!

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:46

oke 19 pagina's door geworsteld en ben aardig wijzer geworden Haha!
zal nog niet indetail treden maar heb een boomloze gekocht!!! uiteraard uit amerika , het scheelt echt te veel anders.
heb dus al eerder met een bm gereden en had daar een vilte pad onder van ongeveer 1 cm. Is dat nou juist goed of niet??? Blond
Hoor allemaal verschillende termen over pads en weet het niet meer.
Graag hoor ik met welk zadel je rijdt en wat voor pad je daarvoor gebruikt.
En gera is jouw zadel er al??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:56

@Sil: Welk model etc. heb je gekozen ??
De pad is blijkbaar erg afhankelijk van de ruggegraat van je paard. Met een geultje in de rug heb je minder last als met een bovenliggende ruggegraat Haha!
Ik heb mijn oudere dames altijd met een speciale pad met ruggegraatvrijheid gereden, maar ik hoor ook anderen die een normale pad gebruiken wat ook goed gaat.
Dit heeft deels met de temperatuurontwikkeling te maken. Te veel hitte-opbouw is slecht en natuurlijk is directe druk ook niet goed.

Mijn ervaring met diverse normale pads (CoolBackPad en gewone vierkante dikke viltpad) is dat de paarden dit niet prettig vonden.

Je moet het iig niet in de dikte zoeken, want de opbouw van het zadel is al dik genoeg.
Sugar rij ik altijd met de geldpad en Missy met de Swaybackpad. Beide met ruggegraatvrijheid. Ergens zul je wel foto's tegengekomen zijn. Haha! (de Bokt-upload is nog steeds zoek Verdrietig )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:24

Fijn hè? Dat "Nieuwe" Bokt
Smileys die het niet altijd doen, verdwenen profielen.... hmmmmmmm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:18

sil schreef:
Graag hoor ik met welk zadel je rijdt en wat voor pad je daarvoor gebruikt.

Gelpad die ik bij Sugar gebruik

Swayback pad voor Missy. Het middenstuk is hier iets dikker en loopt naar de zijkanten dunner af. Hierdoor wordt haar holle rug iets opgevuld zodat het zadel minder zal 'knikken'.

Hier een eigen maaksel, waar buiten een laag memory-foam nog 1 cm vilt in komt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-01-05 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:50

oke ik bergijp het dus goed dat je een pad kiest die bij het paard past en die geen f**k met het zadel te maken heeft??!!
Heeft het paard eengoede rug ( lees hoeft nergens gecompenseeerd te worden) dan kan ik volstaan met mijn vilten votje maar in geval van b.v sannie oudere rug, dan een pad die de ouderdomsverschijnselen weg werkt, een soort push up zeg maar Haha!
En welke pad ik dus ook kies afhankelijk van het paard moet de pad wel ventileren???? en z'n ruggedraad vrij laten????
hoe doe ik dat met 2 losse stukken??/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:18

sil schreef:
hoe doe ik dat met 2 losse stukken??/
Die vat ik even niet ??
De pads die ik heb (de swayback en mij eigen maaksel) hebben een gecontourde rug (gevormd naar de rug). De pad bestaat dus eigenlijk uit 2 delen die in het midden met een strook aan elkaar zijn genaaid. Door dat dit middenstuk alleen stof is en geen padvulling ontstaat er dus ruggegraatvrijheid.
Mijn eigen maaksel heeft aan de onderkant 2 'zakjes' die met klitteband sluiten waarin de opvulstukken zitten.
Afbeelding
Die heb ik gesneden in de vorm die je ook in de gelpad ziet, dus smaller waar je bovenbenen zitten. Hierdoor is het paard ook iets minder 'dik' om op te zitten.Iets wat je op de foto niet kunt zien, want de zakjes moeten wel 'strak' staan anders krijg je vouwen op de rug.

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:53

haha nou snap ik het!!! dus zoals mijn neopreen met gaten of een pad die in het midden geen vulling heeft!! maar waarom??? dat doe je onder gewoon zadel toch ook niet/??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 09:36

Sugarmiss schreef:
Door dat dit middenstuk alleen stof is en geen padvulling ontstaat er dus ruggegraatvrijheid.

Dáárom, Sil.......

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 10:41

sil schreef:
dat doe je onder gewoon zadel toch ook niet/??

Nee, maar een gewoon zadel heeft al een soort van 'kamer' boven de ruggegraat. Het zadel drukt ook zonder pad (als het goed is) niet op de ruggegraat. Een BM wel...

Ik heb trouwens gister van Alida een mailtje gehad met antwoord op m'n vragen, en op de vraag of ik m'n Equitex pad kan gebruiken schreef ze dit:

Wat je vraag over je pad aangaat, een dun vilten dekje onder een BM is
genoeg, maar als jouw pad goed bevalt, het kan wel. Alleen maak je het dan
wel heel comfortabel, en wil je er niet meer af. Daar is je "jonkie" dan
vast niet blij mee Lachen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:32

Op Ebay kwam ik deze 'naamloze' Bob Marshall tegen.
Qua prijs natuurlijk zeer interessant, maar eerlijk gezegd vind ik hem er niet zo jofel uitzien.
Al valt het natuurlijk te verwachten dat ook hier namaak gaat plaatsvinden, zijn er toch beduidende verschillen die juist 'pas'technisch belangrijk zijn.

De verkoper heeft tot nu toe niet de moeite genomen om enkele van mijn vragen te beantwoorden Cool en gezien zijn feedback heb ik er iig niet echt vertrouwen in.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:57

Als je naar dat zwarte paradezadel gaat dat ze ook verkopen, en daar naar beneden scrollt, zie je allerlij product en bedrijfsinfo... Ik maak uit het stukje 'Product History' op dat ze'm zelf maken...
Ik vind'em er in ieder geval 'vreemd' uit zien... hij lijkt bol in het midden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:02

Ja dat bolle viel mij ook op, ook zit de pad heel 'strak' tussen de pommel gefrot.
En ook de cantle lijkt heel erg diep en 'gebogen', daar past echt geen normale kont in.

Ik dacht trouwens dat BM een patent had op zijn principe Verward , maar 1 dingetje net even anders en je kunt hierom heen waarschijnlijk.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:23

Ik vind het er niet uitzien Misselijk
Daar zou ik mijn geld niet aan durven uitgeven igg.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:38

Slap todje. Nee, dit was geen succesvolle DIY actie

Mellowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:01

Ik weet niet of deze vraag hier al eerder is gesteld, waarschijnlijk wel, maar ik heb nog niet alles gelezen( 19 blz!!!!)
Ik heb al een tijdje een BM, bevalt super goed!
Alleen nu lees ik hier van alles over ruggengraatvrijheid, wie kan mij even bijpraten over hoe dat precies zit.
Ik heb bij Alida een vilten pad gekocht voor er onder. Zoals zij mij vertelde hoorde die er onder. Zijn er andere pads die beter zijn, of kun je met een vilten pad problemen krijgen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:25

Mellowtje, dan heb je toch écht niet goed je best gedaan, want dat wordt op deze bladzijde nog besproken ....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:42

Intereressante link van een ander boomloos topic:
http://www.ialha.org/new/features/artic ... nology.php
Vooral deze quote:
Citaat:
Dr. Tyteeka Reye, ND, has been collecting data on many different types of saddles and types of horses, for nearly two years. So far, the treeless saddles seem to be the least rubbing and heat producing. She is doing long-term testing on a group of hard-to-fit Andalusians, Friesians, and Warmbloods, to be sure the treeless saddles are not, over time, going to cause heat (indicating possible injury) in the area around the spine.