[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:41

maar de kern van die discussie is (of zou moeten zijn althans) dat er zoveel brakke quarters te koop staan, óók in de hogere prijsklasse..

Dat er mensen zijn die de qh belachelijk overpriced vinden, is daar een zijspoor van, toch?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:45

Cer schreef:
maar de kern van die discussie is (of zou moeten zijn althans) dat er zoveel brakke quarters te koop staan, óók in de hogere prijsklasse..

Dat er mensen zijn die de qh belachelijk overpriced vinden, is daar een zijspoor van, toch?

Daar ben ik het mee eens overigens hoor, dat er veel te koop staat wat niet goed is.

Ik heb er al 1 gehad die niet ok was... en met 3,5 laten inslapen. Overigens was hij niet goedkoop. Gefokt bij een hobbyfokker en niet de ideale opfok gehad, en daar sta je dan... stuk, heel erg stuk. Bodegraven had zelden zo'n slechte 3 jarige gezien.

Maargoed, je bent er zelf bij. Hij was mijn eerste paard, het zal mij niet meer overkomen.

Ik betaal nu wel liever iets meer, als ik dan maar zeker weet dat de ouderdieren gezond zijn, en de opfok uitmuntend is geweest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:49

Nou ja, dan moet het wel een heeeel slechte opfok geweest zijn, want je hoort ze niet zomaar stuk te krijgen, me dunkt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:50

ik vind iedere cent teveel uitgegeven aan een paard die iets mankeert waardoor ik er niks mee kan doen
ik ga dus geen paard kopen wat al wat mankeert

het is triest dat er zoveel quarters rond lopen die in basis al niet in orde zijn, of ik daar nu een boscrosspony van wil maken of mee wil reinen, in beide gevallen zou het paard gezond moeten zijn

de extra kwaliteiten die een paard dan heeft, daar betaal je dan natuurlijk voor maar ik begrijp uit de zoekers dat het blijkbaar al moeilijk is om een gezond paard te vinden, los van de ambitie van de zoekers

trouwens , als ik lees wat er bij de appaloosa's en paints voorbij komt aan ziektes, wordt je daar net zo min vrolijk van
ik zie een aantal mensen van ellende terug vallen op de rassen hier omdat ze dan tenminste een gezond paard onder hun zadel hebben en dat zijn lang niet allemaal mensen die de centen niet hebben

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:50

Cer schreef:
Nou ja, dan moet het wel een heeeel slechte opfok geweest zijn, want je hoort ze niet zomaar stuk te krijgen, me dunkt?

De vader was ook onwijs niet ok, en de moeder ook niet... Maar dat zijn dingen die ik achteraf pas wist.

Volgens de DA was het een kwestie van erfelijkheid gecombineerd met een niet ideale opfok periode. En waar hij vandaan kwam in Frankrijk had hij een enorme achterstand opgelopen en hij zat blijkbaar onder de wormen dat hij aankwam in nederland (voor mijn tijd, later pas achtergekomen)/

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:52

essie en jij had je paardje wel laten keuren bij aankoop?
je zou toch zeggen dat zulke dingen bij een keuring gelijk aan het licht komen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:55

Ligt aan de keuring.. er wordt niet altijd bloed afgenomen toch?

Overigens, wel slecht dat vader en moeder niet okee waren en dat daar toch mee gefokt word/werd?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:00

achterstand en wormbesmetting(waarschijnlijk bloedwormen) blijf je bijna altijd terug zien

hier in Belgie schijnen ze al heel bang te zijn om over te doseren bij ontwormen dus ontwormen ze liever met iets te weinig(diepe zucht)
dan moet je dus heel pittig gaan ontwormen om zo'n dier daar bovenop te krijgen en hopen dat de zware middelen nog werken

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:02

Hij was toen nog heel jong, keuring stelde echt geen klap voor... hij heeft er naar gekeken of hij ok was, en luisterde naar zijn hartje en longen en toen was het prima... er is nooit bloed afgenomen.

Hij hoefde hem ook niet te zien lopen, dat was niet nodig bij zo'n jong dier.

Ik kwam toen net uit het ei... nu gaat alles wat ik koop binnenstebuiten... Misschien ben ik te hysterisch geworden, maar ik hoef zoiets echt niet nog een keer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:06

triest hoor, denk je er netjes een DA bij te halen omdat je zelf niet zoveel weet :(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:07

Ja maar normaalgesproken gebeurt dat ook niet... dus zo raar vind ik het niet dat hij er op die manier naar kijkt.. toch? En klinisch bij veulens doen ze ook niet... dat is ook een beetje de gok die je koopt natuurlijk?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:08

Cer schreef:
Ja maar normaalgesproken gebeurt dat ook niet... dus zo raar vind ik het niet dat hij er op die manier naar kijkt.. toch? En klinisch bij veulens doen ze ook niet... dat is ook een beetje de gok die je koopt natuurlijk?

Toen ik 2 jaar terug voor een jaarling ging kijken, werd die wel klinisch gekeurd, en die liet ik op de foto zetten ook.

Gelukkig maar.. cyste in de sprong en een grote ocd. (waar ze al last van had ook)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:13

tegenwoordig zou ik in ieder geval een mestonderzoek laten doen bij dieren uit Belgie of buitenland, zeker als ze uit de opfok komen
en bloedtesten bij dieren als paint, appie of quarter
bij oudere dieren dan veulen , zou ik ook wat foto's laten maken

ik moet zeggen dat ik nog veel geluk gehad heb bij mijn aankopen als ik de verhalen her en der lees

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:59

je hebt ook mensen die bij 1 of hooguit 2 quarters/paints zijn wezen kijken, en het dier niet door de keuring kwam en gelijk roepen dat er zoooo veeeeeel rotte quarters/paint zijn!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:04

Nou ja, ik zal niet zeggen dat ik ze allemaal gezien heb, en in andere rassen zit er ook veel brandhout tussen, maar er zijn er aardig wat stuk (of dat het van nature is, of dat de training er een handje bij helpt durf ik niet te zeggen).. alleen heb ik me er best wel over verbaast dat je met kapotte ouderdieren kan fokken. Aan de andere kant, kwpn keurt aardig strikt, en ook daar zitten rotte tussen.. dus ja, wat is wijsheid..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:16

Ik denk idd dat elk ras/stamboek wel zijn (gezondheids)problemen heeft. En laten we eerlijk wezen: als je de mens als ras zou bekijken zijn wij ook niet allemaal geschikt voor de (top)sport (zelfs de kinderen van twee topsporters niet) dus is het wel reeel om dat van een paard wel standaard te verwachten?

Overigens ben ik het er wel een beetje mee eens hoor, dat het in de Nederlandse cultuur zit om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. In Duitsland en Italie bijvoorbeeld zijn ze daar heel anders in. Als ze het willen en ze hebben het geld, dan wordt het gekocht, zonder dat het een principezaak wordt om voor zo weinig mogelijk geld zo veel mogelijk te krijgen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:28

essiedepessie schreef:
Alle respect voor mensen die fijn iedere dag het bos in gaan, maar ik heb graag een doel.

Dus iedere dag fijn het bos in gaan is geen doel :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:30

Rom: :j

Mac: dat is toch ook aan de verkoper? Als je vind dat er te weinig voor je product geboden wordt, verkoop je niet... denk ik?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:33

Zo deed ik het wel toen ik oooooit een paard heb verkocht :j . Maar het is echt achterlijk met wat voor biedingen mensen durven te komen :roll: .

Ik vind het bos in met een paard ook een doel op zich hoor :D . Niet ieder paard is DAAR overigens geschikt voor!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:38

Nou ja, of als verkoper moet men de conclusie trekken dat er in NL geen markt voor is?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:41

Zo zou je het idd ook kunnen zien :-)
En ik verkocht dus gewoon een leuk (jong) paard en daar was de prijs ook naar. En NOG moeten mensen met onzinbiedingen komen :roll: . Om concreter te zijn: serieus bellen met een bod van 500 Euro terwijl je 2500 vraagt 8)7 .
Overigens bleek dit paard een paar jaar later dus ook wat te mankeren (en haar moeder ook), maar dat wist ik op dat moment niet. Het is dus ook niet altijd kwade opzet denk ik als er een "stuk" paard wordt verkocht.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:54

Romkabouter schreef:
essiedepessie schreef:
Alle respect voor mensen die fijn iedere dag het bos in gaan, maar ik heb graag een doel.

Dus iedere dag fijn het bos in gaan is geen doel :?

Het bos in gaan is een doel op zich.

Maar als ik het bos in ga denk ik niet, ik ga nu het bos in omdat ik de 24ste van deze maand onwijs goed het bos in wil gaan.

Dus ik ga nu extra hard het bos in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:58

Mac schreef:
concreter te zijn: serieus bellen met een bod van 500 Euro terwijl je 2500 vraagt 8)7

Nou ja, het is het proberen waard :')

Citaat:
Het is dus ook niet altijd kwade opzet denk ik als er een "stuk" paard wordt verkocht.

nee dat is toch ook zo? Als je alles van tevoren weet..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 15:58

Wat is er mis mee om als amateur/rookie de sport te willen ingaan met een goed paard ? Is het dan alleen voorbehouden aan pro's om een goed paard te mogen kopen ? Je kunt ook gewoon plezier beleven aan de sport, en ernaar streven om mooie scores te rijden ZONDER dat daar grote geldprijzen aan gekoppeld zijn. Ik geef Essiedepessie groot gelijk in haar streven en ambitie om een gezond paard te zoeken. Wij zijn nu op zoek naar een goede jaarling. Zullen binnenkort even naar Italie over vliegen om er naar twee te gaan kijken, en ja : ze zullen volledig gekeurd worden. Rx'en en al. Het bos ingaan isook een doel, maar mijn doel ligt ergens anders. Ieder zijn meug.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:01

sevke schreef:
Wat is er mis mee om als amateur/rookie de sport te willen ingaan met een goed paard ? Is het dan alleen voorbehouden aan pro's om een goed paard te mogen kopen ? Je kunt ook gewoon plezier beleven aan de sport, en ernaar streven om mooie scores te rijden ZONDER dat daar grote geldprijzen aan gekoppeld zijn. Ik geef Essiedepessie groot gelijk in haar streven en ambitie om een gezond paard te zoeken. Wij zijn nu op zoek naar een goede jaarling. Zullen binnenkort even naar Italie over vliegen om er naar twee te gaan kijken, en ja : ze zullen volledig gekeurd worden. Rx'en en al. Het bos ingaan isook een doel, maar mijn doel ligt ergens anders. Ieder zijn meug.

*\o/*