[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:43

Sannanasje, wat een akelig verhaal..
E weer een voorbeeld dat je naar jezelf moet luisteren.

Nog steeds lees ik verhalen over symptomen waarvan im dacht dat ze normaal waren, of voor een jong paard, of gewoon voor Ivy en pas nu leg ik de link met pssm.
Ze zweet bijvoorbeeld nooit, ook niet toen ik haar pas had en intensief met haar werkte. Maar soms zomaar, gewoon in dewei kon ze helemaal nat zijn.
Waarom kreeg ik de linkergalop niet aangeleerd, waarom had ze zo'n moeite met een rechte lijn. Enzovoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:25

Ik val ook weer even binnen... Ik lees hier over het moeilijke aflezen aan de paarden of ze daadwerkelijk pijn hebben. Wellicht is hier met bloedwaarden iets mee te doen? Gewoon even in het wilde weg denkend: Pijn geeft stress, bij stress komen allerhande stofjes vrij. De hypothalamus-hypofyse-bijnier-as is hierbij betrokken. Bij chronische stress kan deze ontregelt raken. Qua stofjes denk ik dan aan adrenaline, noradrenaline en cortisol.

Een verhoogd cortisol niveau kan leiden tot gewichtstoename door de invloed op de stofwisseling. Een langdurige verhoging (denk dan aan meer dan 4 uur) van het cortisolniveau kan leiden tot een verminderde werking van het immuunsysteem. Bovendien verhoogt het de bloeddruk en het bloedsuikergehalte. Ook maakt het gevoeliger voor pijn. Noradrenaline kan spierspanningen en gevoelige spieren geven. Ook is het oxytocine gehalte vaak lager en dit leidt tot meer afgifte van bovenstaande stofjes...een vicieuze cirkel van pijn > stress > pijn stress...

Wellicht dat bij paarden met pijn agv de pssm, deze stofjes duidelijk verhoogd zijn?

Miss_Arie

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:23

Wow wat een heftige verhalen hebben jullie meegemaakt!
maar ik lees er dus ook heel goed uit dat elke pssmer anders is en reageert.

ik weet nog maar een 3.5 maand dat mister pssm heeft. We hebben de 2 jaar hiervoor wel heel erg lopen modderen met dat hij niet lekker was, maar we er maar niet achter konden komen wat het was. Ook in de kliniek niet.

ik zal nog een hele hoop dingen verkeerd doen, maar ik doe mijn best. En ik ben heel druk met aftasten wat hij wel aan kan en wat niet.

We hebben altijd fanatiek getraind en shows gereden. En zijn allebei gewend om hard te werken.
dus de definitieve overstap naar recreatie paard is heel erg wennen.

maar we komen er wel. Ik probeer dingen uit en kan dan pas zien hoe hij reageerd. En van daaruit kan ik verder plannen.

skippy ik ken wel mensen die jaarlijks bloed trekken om te testen hie alle waardes ervoor staan. Misschien dat ik het volgend jaar ook wel weer laat doen, gewoon om eens te kijken hoe hij er voor staat.

Hoe is de horse event spreekbeurt en discussie geweest?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:48

Mister, dat hebben de meesten hier: dat we pas sinds kort of enige jaren weten dat ons paard pssm heeft en dan vallen bepaalde problemen of kwalen uit het verleden opeens op zijn plek!
:j
Je doet inderdaad wat je het beste lijkt, en veel is uitproberen om te kijken wat precies voor jouw paard werkt.
Wel leer je veel van topics als deze, juist door de ervaringen en het geeft je wel handvaten om dingen te veranderen. ;)

Je moet vaak je eigen doelen en verwachtingen bijstellen en dat is voor de een makkelijker dan voor de ander. Zo is mijn Buzzy al 19, dus ik heb sowieso geen last van wedstrijdambities en dat scheelt ook.
Maar aan de andere kant is zij weer erg gevoelig op van alles en nog wat (allergische reacties), dus ik kan maar heel weinig en mondjesmaat dingen veranderen in bijv voer en supplementen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:23

Hoe deed Mister het op shows Mister? En wat heeft je eigenlijk doen besluiten hem op PSSM te testen?

Skippy: maar dat is denk ik wel echt een momentopname. Dan moet je precies kunnen prikken op het moment dat je paard die trillingen heeft of blijven de stoffen waar jij het over hebt langer in het bloed zitten?

Ja, het is echt schakelen met een PSSM paard. Pepsi was ook mijn "allespaard": ik reed er mee in de bak, heb met haar mijn eerste wedstrijdjes onder het zadel gedaan en reed veel buiten met haar. De laatste jaren mankeerde ze alleen steeds vaker iets totdat ze dus helemaal niks meer wilde. Laten testen -> erachter gekomen dat ze PSSM had -> stil gezet. Dat was voor mij een hele omschakeling, maar voor haar waarschijnlijk ook.

Overigens had ze vanochtend spiertrillinkjes in haar achterhand dus er rommelt nog steeds wat. Voorlopig doe ik dus maar even helemaal niks met haar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:39

Mac, houd jij Pepsi nu ook gied warm door haar met die kou en regen een deken op te doen?

Ik merk wel verschil bij Buz dat warme spieren veel losser blijven. :j Zij heeft daarom nu al 100 gram op en is niks te warm. Verder had ze gisteren, afgezien van die spiersamentrekkingen op haar flank, wel superlosse bespiering op haar billen, rug en hals. :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:51

Nee, ze heeft geen deken op. De trillingen zijn al begonnen toen het nog warm was, dus daarom denk ik ook niet direct gerelateerd. Ik heb haar vorig jaar voor het eerst dekenloos gehad en had het idee dat ze daarmee juist haar eigen temperatuur makkelijker kon regelen. Tot een paar weken geleden ging het juist super met haar! Nat wordt ze overigens nooit; als het gaat regenen, staat het spul hier in no-time binnen :D .

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:48

Reddy had het juist heel snel warm, midden in de winter, vrieskou met een 0 grams regendeken op. Onder de gevoerde deken stond ze zich rot te zweten, zo raar

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:37

Niet leuk dat Pepsi alweer trillingen heeft.

Heeft iemand van jullie al eens een poosje pijnstilling gegeven en gekeken wat daar het effect van was?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:56

Mijn verhaal ken je natuurlijk al lang maar misschien heeft ooit iemand er iets aan om het te lezen, maar ik heb dus alleen Metacam gegeven toen Pepsi echt spierbevangen was (van de da gehad). Daarmee leek ze zich wel beter te voelen, maar stopte ze wel accuut met eten (terwijl ze bevangen en al wel gewoon at). Ik denk dat ze er misselijk van werd? Zodra ik stopte met de Metacam at ze weer. Da's het nadeel met pijnstilling: het kan het systeem op andere manier op hol brengen. Maar als ze pijn hebben, moet je wat he :(:)

Da's apart Sannanasje!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:38

Ik heb ook metacam tijdens spierbevangenheid gegeven. Daar knapte Buzzy heel snel van op. Nadeel is echter dat metacam ook weer (hoef) bevangenheid als bijwerking kent.
Verder krijgt ze Devil s Relief als supplement, natuurlijke pijnstiller.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:58

@ Jottum, wat vervelend dat ook jouw merrie PSSM heeft... Wat een klap is dat toch he als je dat hoort?
Officieel weet ik het nu 3 maanden, officieus al een jaar of 2... maar dan niet met PSSM als naam, maar 'gewoon' spierbevangen zoals de dierenarts het noemde.
Jij rijdt je merrie op dit moment helemaal niet? (Of heb ik daarover heen gelezen?)

Ik merk ook dat ik rijtechnisch tegen dingen aanloop al vanaf het begin dat ze zadelmak is (bijvoorbeeld aanspringen naar galop, balans rechtsom, moeilijk rechte lijnen kunnen lopen) waarvan ik nu besef dat ze vanuit de PSSM te verklaren kunnen zijn.
Wat betreft het begrip 'trainen'... regelmaat is belangrijk, daarmee ook regelmaat in intensiteit lijkt mij toch? Trainen hier is niet haar volledig in het zweet werken en het uiterste vragen, maar wel gewoon stap, draf, galop, zijwaartse gangen, achterwaarts, buigoefeningen, balkjes etc. Ik merk dat ze met het een meer moeite heeft dan met het ander, maar ik heb dan niet het idee dat ze pijn heeft. Dan stap ik uiteraard direct af. Ook boekt ze nog steeds progressie in alles, dus heb het idee dat ik daarin niet verkeerd bezig ben. Rijden of longeren gaat altijd gepaard met 10 minuten in- en uitstappen.
Toch blijft de vraag; wat kan en mag je wel niet verwachten?

Ik las gisteravond een artikel over een jeugdruiter in Amerika die, ondanks de PSSM, haar paard op niveau van de Youth World show traint en showt. Met het juiste management kan het dus wel, maar dat management is zo lastig te bepalen en dus echt maatwerk per paard en ook dan steeds weer nagaan of je op de goede lijn zit en blijft.

Hoe zijn jullie paarden verder in hun gedrag? Zijn ze aanhankelijk of juist niet? Hoe stellen ze zich op naar andere paarden? Mengen ze zich makkelijk in een groep of zonderen ze zicht juist af? Is daar iets over bekend gerelateerd aan PSSM?

Herkennen jullie gevoelig lopen op steen/harde ondergrond? Met name na bekappen? En moeite hebben met optillen achterbenen met bijvoorbeeld hoeven krabben?

Hier gisteravond toch een doorbraak, ze at zowaar van de Care4life! Niet met veel enthousiasme, maar ze at het wel. Op advies van de dierenarts probeer ik het een poosje. Door de ontbrekende melasse kan de smaak onaantrekkelijk zijn en daar moeten ze aan wennen zij ze, dat is ook wat ik veel lees over C4L. Ik ben benieuwd!

Wat betreft het 24/7 op gras staan, daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld. Ik lees daar veer verschillende verhalen over. Daarbij zou ik dan de keuze moeten maken haar uit de groep te halen en alleen op het zand te zetten, ik weet zeker dat ze daar ook niet gelukkiger van wordt om alleen te staan...

@Shannasje, heftig he zo'n aanval. Hier heeft ze 3x echt een heftige aanval gehad, dat trad echt in no-time op en dan kan ze echt geen stap meer zetten.

De aanvallen hier zijn wel elke keer als het buiten gevroren heeft en de grond hard is en ze daardoor overdag haar beweging mist, doordat paddock en wei gewoon niet begaanbaar zijn. (Ze staat dan wel buiten overigens, maar beweegt dan gewoon veel minder). Na de aanval in januari heb ik haar stil gezet en pas eind april weer opgepakt, met de zekerheid dat de vorst niet meer terug zou komen. Sinds die tijd geen aanval meer. Die aanval was ook het besluit haar te laten testen, door vertraging bij de AQHA kwam de uitslag pas in juni. Helaas was dat dus een bevestiging van het vermoeden dat we al hadden...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:07

Judith,

Mijn merrie is erg aanhankelijk en loopt alleen samen met onze ruin en dat gaat erg goed. Wel is ze van leider zo'n drie jaar geleden de lagere in rang geworden en is onze ruin nu de leider, maar het gaat prima samen. Wisseling van leiderschap was op een moment dat Buzzy slechter was.

Op het harde loopt ze niet slechter dan op zachte bodem, wat op zich vreemd is omdat ze ook artrose en HKO heeft. Ik denk doordat harde bodem ook vlak is, ze toch gemakkelijker beweegt. :j

Omdat regelmatige beweging per dag belangrijk is zorg ik dat ze altijd zo'n 20 minuten 'verplicht' beweegt, dus aan de hand of onder de man, liefst verdeeld over twee keer. Dit kost me dus wel extra tijd, maar dat is het me wel waard. Dit doe ik, weer of geen weer, en eventueel in de binnenbak. Stil laten staan is geen optie omdat Buzzy dan ook letterlijk stil blijft staan. In de paddock staat ze zomaar een uur op dezelfde plek. :D

Hetzelfde met weidegang, ik zet haar elke dag samen met de ruin een uurtje buiten, dat kost me ook mijn eigen tijd. Maar ik durf niet te gokken om haar met het gewone stalbeleid een ruime ochtend op gras te laten lopen en ik wil wel dat ze weidegang krijgt, dus zo werkt dat prima. :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:12

Judith: Het wordt vaak gezegd dat PSSM paarden vaak een heel zacht en rustig karakter hebben, maar Dr Valberg heeft daar geen patroon in gevonden (zie artikel hieronder). In mijn geval zou het overigens wel kloppen: Pepsi is een ongelooflijk lief, sociaal en meewerkend paard. Eigenljik is ze een heel onderdanig paard en laag in rang, maar door de samenstelling van onze minikudde na het wegvallen van mijn oude merrie is zij toch de "aanvoerster" geworden. Ze is heel sociaal met andere paarden, behalve als er eten in aantocht is := . Het verhaal van simodi klinkt ook wel logisch. Hoe is jouw merrie daarin dan?

Gevoelig lopen herken ik wel ja. Ik had wel eens het idee dat ze last van haar voeten had, maar dan kon ze een paar dagen later weer overal overheen stekkeren dus achteraf gezien denk ik dat ze op eieren heeft gelopen vanwege haar spieren en niet vanwege haar voeten, die ongelooflijk goed en sterk zijn verder (zou willen dat mijn andere paarden zulke voeten hadden!). Toch hoor je de combinatie PSSM/Hoefbevangenheid wel vaker.

Achterbenen optillen en omhoog houden vindt ze idd heel moeilijk.

Het 24/7 op de wei verhaal moet je denk ik individueel bekijken. Toen Pepsi jonger was heb ik dat wel gedaan en ging dat goed, maar dat zou nu absoluut niet meer kunnen.

Gelukkig zijn er zeer zeker succesverhalen en dat geeft de burger moed :j !

judith schreef:
De aanvallen hier zijn wel elke keer als het buiten gevroren heeft en de grond hard is en ze daardoor overdag haar beweging mist, doordat paddock en wei gewoon niet begaanbaar zijn. (Ze staat dan wel buiten overigens, maar beweegt dan gewoon veel minder).

Precies onder die omstandigheden is Pepsi ook een paar keer spierbevangen geraakt! Onder andere omstandigheden eigenlijk nooit.

Omdat het nu weer even wat minder gaat met Pepsi :( ben ik maar weer eens op onderzoek uit gegaan en kwam oa dit tegen:
Citaat:
The average age of onset of clinical signs of PSSM is
5 yr in Quarter Horses, and it ranges from 1 to 14 yr
of age.8
There is no significant temperament, body
type, or gender predilection for PSSM
;8
40% of
owners feel that there is a seasonal pattern to the
development of clinical signs
.

Toch (ook) de verandering van de seizoenen dus ... Dat gevoel heb ik eigenlijk altijd wel gehad, maar ik ben dus niet de enige. Balen, maar aan de andere kant "fijn" dat dat er kennelijk dus ook bij hoort of bij kan horen. Overigens is dit het hele artikel (van Dr Valberg):
http://www.ivis.org/proceedings/aaep/20 ... 000373.pdf

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:53

Mac hoewel ik het al eens gelezen had, toch bedankt voor het artikel. Ik bewaar het nu. :j

Hierin wordt overigens ook niks uitgelegd over die spiertrillingen en -goven als ik het zo snel even doorkijk, he?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:11

Jawel hoor :j :
Citaat:
Signs of exertional rhabdomyolysis include firm
painful muscles, stiffness, fasciculations, sweating,
weakness, and reluctance to move. The hindquarters are frequently most affected, but back muscles,
abdomen, and forelimb muscles may also be involved.

Fasciculation = spiertrilling

Kende het artikel ook al :j maar op 1 of andere manier ontdek ik er steeds weer wat anders in :D .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:15

Heb eens gegoogled met fasciculation en dan krijg je behoorlijk wat menselijke varianten te zien van precies wat ik ook bij Pepsi zie. Bijvoorbeeld:

dalawestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:39

Fred heeft PSSM symtomen sinds hij onder het zadel is.

De symtomen zijn: Vaak al 10 minuten in stap:

- Niet meer willen lopen.
- Heeeeel veel zweten.
- Gaat dan minimaal een half uur liggen.

De spiertrillingen waar jullie over spreken heb ik bij hem nog nooit gezien.

Daarna knapt hij vaak op en krabbelt overeind.

Deze aanvallen duren vaak 2 uur en daarna heeft hij ongeveer 2 weken nodig om te herstellen.

Hij had in het begin 1 aanval in de 2 maanden en nu de laatste 2 jaar nog maar 1 aanval per jaar.

Ik geef Care4Life en E-seleen, olie en safe&sound(hij is snel mager)
Hij lijkt het hier dus supper op te doen!!!!!!!!

Hij is op PSSM-1 getest, maar daar was hij n/n,
maar zijn volle broers hadden de zelfde symtomen en teste ook negatief op PSSM-1.
Hij heeft dus waarschijnlijk de PSSM-2 varriant.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:45

Best handig om dit artikel te hebben, ik heb het uitgeprint voor de DA

Het eerste wat mij opviel aan het filmpje was de gespierde kuit. Hoe meer spieren, hoe groter kans op trillingen? Klinkt mijzelf wel iets kort door de bocht, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.

@judith, ik weet het inmiddels al sinds april en heb in de afgelopen maanden ontdekt dat veel gedragingen van Ivy pssm gerelateerd zijn. Nog dagelijks eigenlijk. Als je niet weet dat het pssm is, dan denk je dat het gewoon bij je paard hoort.
Andersom krijgt pssm nu ook overal 'de schuld' van

Afgezien van de lichamelijke stress, vraag ik mij ernstig af wat de emotionele stress is bij het paard. Om Ivy als voorbeeld te nemen, ze zondert zich steeds meer en langer af de laatste maanden, vanuit oerperspectief een zorgelijke zaak, maar als gedomesticeerd paard even goed zorgelijk, omdat ze kennelijk de 'drukte' van de groep niet meer aan kan.
Meningen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:46

Mac schreef:
Heb eens gegoogled met fasciculation en dan krijg je behoorlijk wat menselijke varianten te zien van precies wat ik ook bij Pepsi zie. Bijvoorbeeld:
[ Video ]

Is dat nou idd -voor menselijke begrippen- erg pijnlijk of zijn daar nog gradaties in?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:53

Jottum, moeilijk om dat afzonderen te beoordelen. Goed lijkt het me niet, tenzij je toch de indruk hebt dat ze zich ook op afstand van de kudde nog prettig voelt?

Of het te maken heeft met veel bespiering weet ik niet. Wel is Buzzy idd erg zwaar bespierd, eigenlijk te zwaar (niet aangetraind, maar zo geboren), zodat de DA 'vroeger' al aangaf dat je met enorme bespiering meer risico hebt op spierbevangenheid.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:31

Pepsi staat nu een jaar stil en heeft nog altijd heel erg "gedefinieerde" spieren zeg maar. Dat vind ik raar. Een ander paard zou er nu al heel slap uit hebben gezien.

Voor een kuddedier is afzonderen sowieso raar vind ik, maar gezien het om een gedomesticeerd paard gaat kun je daar misschien niet direct een conclusie aan verbinden. Als ze eerder wel middenin deze zelfde kudde heeft geleeft zou ik dat ook zorgelijk vinden. Het kan wellicht ook de samenstelling van de kudde zijn. Ik vermoed dat het Pepsi bijvoorbeeld wel rust zou kunnen brengen als er weer een leidende merrie boven haar zou komen.

Dat is het volgende wat ik eens op wil zoeken simodi, hoeveel pijn deze trillingen over het algemeen geven bij mensen.

Dalawestern: dat zijn behoorlijk pittige symptomen! Lijkt me ook dat daar een behoorlijke spierschade bij komt kijken. Zie jij verschil in spieromvang door de tijd heen?
Gezien er meerdere nakomelingen zijn uit dezelfde ouders met dezelfde zware symptomen zou het misschien best interessant kunnen zijn voor de onderzoekers in Amerika, helemaal als het idd PSSM2 blijkt te zijn (wat ik idd ook wel denk). Ze vragen zich nl. nog altijd af of het erfelijk is. Dat lijkt me dan aan de hand van jouw verhaal van wel ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:41

Mac ik zou denken dat bij pssmers die dit soort trillingen heel veel hebben, de waarden van bijv. Cortisol duidelijk verhoogd zijn.

Zijn de trillingen bij Peps erger nu het kouder is? Ik moest nl ook denken aan kou: bij kou gaan we rillen, dit is een reactie van de spieren om weer warm te worden en kost dus ook energie en wat kracht. Zou het kunnen dat als het kouder is en de paarden meer rillen om warm te blijven, hun spieren ook gevoeliger worden voor een pssm aanval en ze dan deze trillingen krijgen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:50

Buzzy had de trillingen ook toen het heel warm was Skippy.

Maar kou en nattigheid zijn voor paarden met spierproblemen nooit goed. Ik merk dat ze het beter doet als ze nu met deken op staat.

Merk jij verschil Mac?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:58

Simodi: ook in dezelfde mate als nu het kouder is? Of zie je dat minder omdat ze bij jou sowieso bij meer kou een deken op heeft?