[WN] Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:15

Nou, wat wil je nog meer? :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:16

Mijn stalgenootje die dus een echte Westerndame ( Sonja op bokt ) is rijdt ook geregeld gewoon mee met onze dressuurles, omdat ze voor haar western training altijd een landsgrens over moet.
en onze dressuur "juf" kan haar tot op zekere hoogte prima helpen.
Dat heeft me doen inzien dat de verschillend meevallen. Daarnaast was hebben Chris Knol en Bertie Prinsen ( mijn dressuur "juf" toentertijd) lang geleden ( meer dan tien jaar) samen een soort clinic gedaan om eens te kijken naar de overeenkomsten en verschillen, en ook toen bleken er veel overeenkomsten te zijn.

Maar ik heb nog nooit op een pleasure paard gezeten

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:16

bosal??
wat is dat?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:19

MariekeB, er rijden veel westernruiters mee in dressuurlessen :j
Ikzelf rij ook elke week mee bij de landelijke rijvereniging waar ik (als enige westernruiter :D ) lid van ben.
Door wederzijdse interesse en wederzijds begrip gaat dat prima samen :j
Laatst bijgewerkt door Vera op 11-03-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Re: Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:20

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:28

Lara_Silver schreef:
Even een vraag dan aan de 100% dressuurruiters die hier nog zitten. Hoe gaat dat dan tijdens het buitenrijden, is daar de teugel ook constant op contact of zelfs het paard nageeflijk? Ik kan me namelijk levendig inbeelden dat voor sommigen voor de eerste keer op een westernpaard echt doodeng is omdat je altijd vast contact gewend bent.

Hier wil ik graag even op reageren. 100% dressuurmiep, en heb een jaar of 2 terug denk ik inmiddels een paar Reining en cutting lessen gehad van Wendy van osch, ten eerste: Super gaaf! ten tweede: ik had meer moeite met de teugelvoering en het feit dat je je hand omhoog brengt ipv laag als met het loslaten. Dat was een van de dingen waar ik eigenlijk weinig/geen moeite mee had. Oke, je moet even tegen jezelf zeggen dat die teugels in een boog moeten blijven, het is automatisme. Maar ik vond het niet 'doodeng' zoals veel hier zeggen.

Tijdens buitenrijden laat ik die van mij zolang het gaat het liefst aan de lange teugel. Soms pak ik hem wel even op om te zorgen dat de aandacht erbij blijft, maar ik probeer wel los te blijven laten. En mijn merrie is toch een behoooooooorlijke hittepettit!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:31

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:37

DL_ schreef:
Lara_Silver schreef:
Even een vraag dan aan de 100% dressuurruiters die hier nog zitten. Hoe gaat dat dan tijdens het buitenrijden, is daar de teugel ook constant op contact of zelfs het paard nageeflijk? Ik kan me namelijk levendig inbeelden dat voor sommigen voor de eerste keer op een westernpaard echt doodeng is omdat je altijd vast contact gewend bent.

Hier wil ik graag even op reageren. 100% dressuurmiep, en heb een jaar of 2 terug denk ik inmiddels een paar Reining en cutting lessen gehad van Wendy van osch, ten eerste: Super gaaf! ten tweede: ik had meer moeite met de teugelvoering en het feit dat je je hand omhoog brengt ipv laag als met het loslaten. Dat was een van de dingen waar ik eigenlijk weinig/geen moeite mee had. Oke, je moet even tegen jezelf zeggen dat die teugels in een boog moeten blijven, het is automatisme. Maar ik vond het niet 'doodeng' zoals veel hier zeggen.

Tijdens buitenrijden laat ik die van mij zolang het gaat het liefst aan de lange teugel. Soms pak ik hem wel even op om te zorgen dat de aandacht erbij blijft, maar ik probeer wel los te blijven laten. En mijn merrie is toch een behoooooooorlijke hittepettit!

Ok! Toch leuk te lezen dat het ook onder de dressuurruiters verschilt, dat er nog veel zijn die hun paard ook gewoon los laten tijdens het buitenrijden. Mijn pony is ook een hittepit.. Echter veroorzaakt constant contact bij hem echte ontploffingen. Hij is heel heet, wil altijd voorwaarst en te lang vasthouden laat die energie opbouwen waardoor plotse ontploffingen gegarandeerd zijn. Op hem heb ik echt leren loslaten. Dressuurlessen waren heel uitdagend. Contact kon prima voor een 10 minuutjes, liet je 1 seconde te laat de teugels los was hij al aan het einde van de bak. Uiteindelijk kon ik hem steeds langer opgepakt rijden maar wel extreem met kuikens in de handpalmen. Het natuurlijke reflex is natuurlijk vasthouden omdat je bang bent dat het af gaat echter het tegenovergestelde werkt vaak veel beter.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 08:32

Ik heb alles weer even bij gelezen, (was een dagje weg) maar er is heel veel informatie bijgekomen en wat een discussies zeg! op zich zie je wel dat er gewoon goed op elkaar gereageerd word en daar ben ik heel blij mee. Ik was al bang dat het uit de hand zou lopen en dat had ik niet leuk gevonden ;(
Backup geef je toevallig ook les? aangezien je vlakbij Leeuwarden woont? :+

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:39

ik ben als dressuurmiep overgegaan op de western (heb ook nog dressuurpaarden) en ik vind dat mijn paarden in de westernstyle gereden te zijn ze veel sneller iets oppikken bijv. het wijken het draaien om de achterhand enz, mijn paard die ik nou 6 jaar als dressuurpaard rij is daar lang nog niet aan toe, maar nu ik de westernstyle ook bij haar licht aanpas wordt ze veel ontspannender en gaat alles haar veel makkelijker af kan haar helaas niet los laten in de wedstrijdring maar wat is het een verademing om je paard zonder teugel te rijden al moet ik toegeven dat ik het eerst ook doodeng vond

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:20

Ik rijd vooral dressuur maar tijdens het buitenrijden gewoon een losse teugel hoor. Rijd ook endurance en moet er dan niet aan denken om urenlang 'opgeprikt' te rijden :-)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:37

Ik rijdt ook buiten bijna nooit met druk op de teugel, Rose wordt er heel druk van als ik dat doe ;)
Toch zit er enorm veel Engels Volbloed in haar, maar als ik er druk op zet, ploft ze bijna :D

Maar als ik bij ons op het strand ingehaald wordt door meerdere Sulky's ( en die gaan echt niet in stap voor je hoor) pak ik meestal met mn vrije hand ( ik rijdt dus met shanks, een scharenbit, zeg maar net als een stang en trenshoofdstel, maar dan alleen de stang) even de teugels onder mn andere hand en neem zo voor even wat meer druk als ze gezellig mee will "draven :o " Zodra ze voorbij zijn, laat ik mn 2e hand weer los en draaft ze weer rustig door.
Vreemd eigenlijk, als ik aan 't galopperen ben, echt 'n heel rustig galopje dus, kijkt ze naar die Sulky's met zo'n blik van " zozo, jullie gaan hard :9 " maar heeft ze niet de neiging om mee te gaan, als ik aan 't draven ben, wél.

Ik wil even zeggen dat ik het heel leuk en plezierig vindt dat zoveel "echte dressuurmiepen" ;) oprecht belangstelling tonen voor dit topic! +:)+ +:)+

Hier een fotootje van BlackRose en mij op de Megastrandrit van 2 jaar geleden!
Voor de liefhebbers: dit jaar is hij weer op zaterdag 3 april, Paaszaterdag!

Rose is dus de zwarte merrie rechts op de foto, maar het paardje naast me heeft ook geen druk op de teugel zoals jullie kunnen zien :D

Afbeelding

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 10:16

Ziet er uit als een fijn paard! en een mooi dier!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:30

Lara_Silver schreef:

als ik buiten rij is hij nagefelijk maar wel met los contact...boogje in de teugels.
Of hij moet knettergek zijn,dan is er iets meer contact :D

Dat lijkt mij juist het heerlijke van een goed getrained westernpaard,dat je gewoon los kunt laten!
En dat je (waarschijnlijk?)meer met je zit doet en benen...

Als ik in nederland ben(wat haast nooit voorkomt...)denk ik dat ik maar eens contact zoek met 1 van jullie!
Weet je...bij mij gaat paardrijden alleen om ontspanning,voor het paard...dat hij gewoon lekker soepel loopt.
En dat zie ik bij western heel vaak!
Het lijkt mij ook zoveel lekkerder voor het paard,en daar gaat het toch om?(bij mij tenminste wel)

Maaaarrr....dat draaien ga ik niet doen hoor(1 rondje op mijn bureaustoel en ik ben de weg al kwijt)
En die noodstop ook niet...ik heb geen idee hoe dat allemaal heet :o

Ik denk dat als ik 1x op z'on zadel heb gezeten ook niet anders meer wil....zucht... :o

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:25

geerke schreef:
Dat lijkt mij juist het heerlijke van een goed getrained westernpaard,dat je gewoon los kunt laten!
En dat je (waarschijnlijk?)meer met je zit doet en benen...

Klopt, en je stem. Schakelen gaat bij mij ook met stem; 'easy' is een gang langzamer en 'who' is uit alle gangen stilstaan. 'klikken' is van stap naar jog en 'kusje' is van jog naar galop. Dit gaat allemaal zonder teugel of beengebruik.

Citaat:
Maaaarrr....dat draaien ga ik niet doen hoor(1 rondje op mijn bureaustoel en ik ben de weg al kwijt)
En die noodstop ook niet...ik heb geen idee hoe dat allemaal heet :o

Dat is alleen bij reining :) Je zit nu in een pleasuretopic :P

Citaat:
Ik denk dat als ik 1x op z'on zadel heb gezeten ook niet anders meer wil....zucht... :o

Hahaha, dat klopt ook! Al zul je in eerste instantie moeten wennen aan 'losse benen', in een engels zadel worden je benen veel meer in een houding gedwongen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:44

@Vera, zit net Bambi foto's weer eens te kijken...en blijf het toch een prachtpaard vinden :+:

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:51

Dank je :o
Het is ook echt een schatje, nooit een merrie gehad in 36 jaar eigen paarden hebben, maar wat zijn het toch vriendelijke en aanhankelijke troela's :+:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:53

rapido schreef:
Dit is PLEASURE mensen. En ja daar gaan de paarden niet zo hard maar ze mankeren niks en zitten voortreffelijk ;)

Pleasure??? Voor wie eigenlijk?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:55

Jannepauli schreef:
rapido schreef:
Dit is PLEASURE mensen. En ja daar gaan de paarden niet zo hard maar ze mankeren niks en zitten voortreffelijk ;)

Pleasure??? Voor wie eigenlijk?

Als je eerst de 20 pagina's even leest dan heb je meteen antwoord op je vraag ;)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:57

Voor BEIDE Jannepauli, dus wat vera inderdaad al zegt eerst even lezen, dan weet je voldoende, er waren meer mensen die zo reageerde, en die zijn daar naar mijn idee al aardig op terug gekomen :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:00

Mistral_Bink schreef:
Voor BEIDE Jannepauli, dus wat vera inderdaad al zegt eerst even lezen, dan weet je voldoende, er waren meer mensen die zo reageerde, en die zijn daar naar mijn idee al aardig op terug gekomen :Y)

inderdaad...maar wel omdat ik paarden iets anders heb zien lopen als in het beginpost filmpje....als ik zelf niet was gaan zoeken naar andere beelden had ik mijn mening niet gewijzigd :D

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:04

geerke schreef:
Mistral_Bink schreef:

inderdaad...maar wel omdat ik paarden iets anders heb zien lopen als in het beginpost filmpje....als ik zelf niet was gaan zoeken naar andere beelden had ik mijn mening niet gewijzigd :D

Haha Geerke, in het begin had ik ook mijn twijfels over je reacties maar je heb je er inderdaad in verdiept en weet dus wat meer hoe en wat, daardoor is de mening wel iets veranderd begrijp ik. Ik blijf het ook nog steeds niet eens met de leeftijd van het betreffende paard. maar goed Pleasure is gewoon een geweldig onderdeel!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:09

het wel erg leuk om te lezen dat bepaalde meningen herzien zijn :) erg leuk.....nou hup naar NL Geerke en joggen op een van de aangeboden pleasure paarden :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:10

Nee het leeftijdverhaal staat los van de pleasure.
Het is inderdaad triest dat deze jonge paarden al zo moeten presteren, helemaal mee eens.
Maar vergeet niet dat er al jarenlang 2 jarige op de renbaan en voor de sulky rondrennen waar niemand over schijnt te vallen :?
Overigens niet om het goed te praten hoor!

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:39

Vera schreef:
Nee het leeftijdverhaal staat los van de pleasure.
Het is inderdaad triest dat deze jonge paarden al zo moeten presteren, helemaal mee eens.
Maar vergeet niet dat er al jarenlang 2 jarige op de renbaan en voor de sulky rondrennen waar niemand over schijnt te vallen :?
Overigens niet om het goed te praten hoor!

Daar val ik wel degelijk over! denk dat ik dan nog liever zie dat er een twenter bereden word op de manier zoals die zelf het fijnste loopt, wat in de pleasure wel vaak het geval is.. en inderdaad niet om het goed te praten maar het is een hele andere manier van omgaan met paarden..