[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:40

Clown

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:02

Emmy schreef:
Wij waren dit weekend in Deurne op het Horse Event en daar werd in de tent van de opleidingen van Deurne een uitleg over Western rijden en hun opleiding daarvoor gegeven.
Een western paard wordt met 2,5 jaar ingereden, want die zijn sneller uitgegroeid werd er vertelt!!!
Discussie dat een QPA OOK een paard was, werd niet gewaardeerd!!

En dat moet nou het voorbeeld van Nederland zijn!!

Misselijk Nors opkijken Nagelbijten / Gniffelen Frusty Verdrietig

Dat meen je niet !?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:30

Maar nu weten we nog niet wie het was ??

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:46

Ben ook wel benieuwd moet toch iemand zijn met gedegen kennis van het paardenskelet. Anders nodige we hem graag hier uit. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:48

Mag het ook een haar zijn Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:58

Bloos Haha! Ben toch bevooroordeeld geloof ik. Dacht dan zo'n uitspraak alleen van een man kan komen Cool

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:27

Nee het is een ZIJ!!!
Maar ja in ieder geval een instructrice van Deurne!!! Weet haar naam niet.
Was het met meer dingen niet eens, maar ja, je wilt niet alles afkraken Clown Haha!
Er wordt eindelijk eens iets aan western gedaan.
Maar ja dus ook weer wat negatieve dingen, helaas

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:00

men kan wel zeggen een schande voor vrouwelijke geslacht. Bloos Haha!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:30

ik was ook by die lezing, ik weet niet wie de lezing gaf..

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:46

Een kennis van mij heeft enkele maanden geleden een 2 jarige quartermerrie gekocht. Ze heeft haar meteen in training gezet bij een trainer (in België) die meteen met haar aan het werk is gegaan Frusty Dat paard heeft nu +/- 3 maand in training gestaan en staat al mank... Er zou iets mis zijn met het kraakbeen in haar hoeven (wat er precies mankeert weet ik niet, wss de groeischijven..). Ze moet nu minstens 5 maand stilstaan.
Volgens mij is dit paard al overbelast geweest. Dit is toch het bewijs dat zo vroeg inrijden echt niet gezond kan zijn!
In die trainingsperiode werd ze iedere dag gereden door een persoon van 100 kg of meer. Je zou toch denken dat een professionele trainer slimmer is met zo'n jong paard. Ik snap echt niet waarom mensen niet gewoon een jaartje langer kunnen wachten... Dit paard zou niet voor de sport dienen, alleen voor recreatie en op termijn misschien eens een wedstrijdje. Wat maakt een jaartje langer op de weide dan uit?
Dit is het toch echt allemaal niet waard hé.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:22

Emmy schreef:
Wij waren dit weekend in Deurne op het Horse Event en daar werd in de tent van de opleidingen van Deurne een uitleg over Western rijden en hun opleiding daarvoor gegeven.
Een western paard wordt met 2,5 jaar ingereden, want die zijn sneller uitgegroeid werd er vertelt!!!
Discussie dat een QPA OOK een paard was, werd niet gewaardeerd!!

En dat moet nou het voorbeeld van Nederland zijn!!

Gokje, volgens mij zou dit mev. K. v. B uit een plaatsje dicht in de buurt van Apeldoorn kunnen zijn. Deze "dame" is een poosje geleden ook in de schijnwerpers komen te staan toen er een artikel in de Bit over haar stond Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:31

Het is toch diep triest dat dit soort 'profs' dergelijke stomzinnige wetenschappen blijven verkondigen
Ik heb me ook aardig zitten ergeren bij het losrijden van het team, ook geen reclame voor de westernsport Lips are sealed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:39

Was dat het Hi-5 team ??

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:45

DubbelDun schreef:
Was dat het Hi-5 team ??

Ja
Niet alle ruiters overigens hoor maar sommige Nors opkijken

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:18

nee het was niet mevr. K.v.B.!!!!!!!!!!!!!!!!

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:27

Emmy schreef:
nee het was niet mevr. K.v.B.!!!!!!!!!!!!!!!!

Was het een belgische met een amerikaans accent misschien?????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:50

Misschien is het handiger om gewoon de naam te zeggen Haha!
Het is tijdens een openbaar iets gebeurd, dus geen geval van 'laster' en je stelt geen mensen onbedoeld in een kwaad daglicht.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:04

Ik bedoel Eron Dampier. Zij geeft namelijk ook les aan leerlingen van de opleiding western Knipoog

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:44

waarom worden merries met 2 jaar al gedekt? puur geldkwestie, kinderverkrachting noem ik dat. net zoals met 2 zadelmak maken met een onvolgroeid lichaam.

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:46

volbloeds die laat gedekt zijn en dus late veulens krijgen, die eigenaren gaan dat veulen pas aanmelden als"" ?? geboren in januari, scheelt weer een jaar ha ha

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:20

Ik ken zelfs iemand die met haar VEULEN en nu JAARLING al bijgezet aan het trainen is en erachter loopt alsof ze ment.... Huilen
Tjonge het zijn baby's laat ze lekker genieten van het leven!!!! Gestoord
Ze heeft er nog net geen bit in, maar dat zal begin volgend jaar wel gebeuren.
Dit is geen QPA dan maar een kwpn jaarling....

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:29

Een oud stal (eigenlijk weiland) genootje is met haar kwpn er op 2 jarige leeftijd begonnen met rijden. Dit was op aanraden van haar hoefsmid, want het paard was nogal sterk (lees niet opgevoed) dus daar moest ze op tijd mee beginnen Gestoord
Ze reed haar 3 keer in de week.
Laatst sprak ik haar en toen vroeg ze me of ik met Zowdy al bezig ben met inrijden. Ik vertelde haar dus dat ik 2 en half nog veel te jong vind en dat ik nog even wacht. Toen begon ze met me mee te praten dat ik idd het beste nog even lekker kon wachten, want met 2 en half zijn ze nog lang niet uitgegroeid.
Ik ben er maar niet op in gegaan, maar dan praat je ook maar met iedereen mee. Clown

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:01

Ik vind dat er verschil zit tussen zademak maken en volledig inrijden.

Ik heb een 2,5 jarige paint. Maar ze is nog niet volgroeid, is nog overbouwd. Toch heb ik er wel een aantal keer een zadel opgelegd en ga daarmee wandelen en draven zodat ze eraan went. Spelender wijs toch laten wennen aan dingen op haar rug. Ook mijn kleine nichtje van 2 jaar heeft er vorige week 2 minuutjes opgezeten. Verder wil ik nog wachten tot ze meer volgroeid is. Als dit met 3 jaar is, dan begin ik, misschien is het pas met 4. We zien wel! Ik denk dat het per paardje verschilt. Ondertussen gaan we lekker wandelen, aan de fiets en af en toe aan de longeerlijn om toch conditie en steveriger spiertjes te krijgen.

Ik denk dat er in elke tak van paardensport misstanden zijn, vind dit dus ook niet zozeer een 'western' issue.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:25

Moderatoropmerking:
Ik heb de offtopic reacties over het al dan niet verstandig vinden een jong kind op een groen paard te zetten gesplit. Dat is een heel andere discussie en ging hier dus offtopic.
Vanaf nu graag weer ontopic reageren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:36

Ik heb me een beetje zitten verbazen op dit topic...

Waarom doet iedereen alsof je helemáál niet aan jonge paarden mag zitten? Als je een paard mag aanleren dat hij aan het halster mee moet lopen en voetjes op moet tillen, waarom zou het dan schadelijk zijn om een veulen in een bit te laten happen of een dekje op zijn rug te leggen? Zelfs al zou het een zadel zijn.. het lijkt me echt sterk dat een jong paard geen enkele druk op zijn rug kan verdragen! Kinderen laten we toch ook gerust rondlopen met een rugtas; ook als ze nog volop in de groei zijn... en mensen zijn ok geen lastdieren hoor Knipoog

Zolang je niet systematisch en/of teveel belast is er toch niets aan de hand?

Oké; een veulen dat met de fles groot wordt gebracht kan heel goed gedragsproblemen krijgen maar wat is er mis met een beetje grondspeelwerk met een jonkie? Dat snap ik niet hoor. Het is toch juist veel bruusker om een paard lekker te laten flierefluiten en met drie jaar ineens uit de wei te halen en te gaan trainen? Een handtam paard leert spelenderwijs met mensen omgaan, dat lijkt me niet per se slecht voor een paard.

Overigens is dat verhaal van die westerninstructrice ook niet helemaal uit de lucht gegrepen he? Bij grotere paarden duurt de ontwikkeling nu eenmaal langer. Een shet is met twee a 2,5 jaar wel uitgegroeid en een Shire pas met 4 tot 5. Westernpaarden zijn vaak kleiner dus dat die gemiddeld vroeger worden ingereden is niet zo gek. Als 2,5 voor een quarter of arab van 1.50 einstokmaat ABSOLUUT NOOIT KAN.. dan vind ik 3 voor een gelders paard met eindstokmaat 1.80 ook niet kunnen eerlijk gezegd..

Volgens mij moet je het gewoon per paard bekijken. Sommigen zijn er misschien wel aan toe om 'aan het werk te gaan' als ze drie zijn. sommigen niet... zijn ze dat niet (en dus fysiek of mentaal nog te kinds) dan laat je ze nog even 'kind zijn'. Het is toch absurd om maar gewoon te zeggen dat elk paard klaar is om te werken als hij 3 is?