[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:38

Maar dat is ook een kwestie van eisen natuurlijk. Er staan genoeg jonge dieren op marktplaats met (redelijk maar niet briljant) papiertje vanaf 2000 euro..

Popstra

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:43

Voor honden geld over het algemeen ook dat de vuilnisbakkenrasjes het het beste doen ja.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:16

rapido schreef:
Voor honden geld over het algemeen ook dat de vuilnisbakkenrasjes het het beste doen ja.

Ik begrijp echt af en toe niet zo goed wat je bedoelt?

Of bedoel je datje beter een mixedbreed kan kopen en dan de meeste kans maakt in de futurity :') want dat staat er, maar dat bedoel je vast niet :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:45

nee haha...dat ze het oudst worden en meest gezond zijn bedoelde ik

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:46

sevke schreef:
Voor een correct paard, met potentieel en goed pedigree zou ik rekenen op 6000 minimum.

Voor een twee jarige dan, neem ik aan? Of beginnen veulens daar al mee?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:58

Veulens? Hebben ze gouden tanden die je na t wisselen kan verkopen dan? Wat een geld... :$

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:12

Cer schreef:
Veulens? Hebben ze gouden tanden die je na t wisselen kan verkopen dan? Wat een geld... :$

Daarom hoop ik ook dat ze het over een 2 jarige heeft.. O:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:20

Het zal ook verschil maken of je een beleerde of onbeleerde 2jarige wilt. De betere zullen vaak van grotere fokkerijen afkomen en op 2jaar al aardig wat training achter de rug hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:22

Hebben we in nl zulke grote fokkerijen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 18:56

Ik ben opzoek naar een onbeleerd paard van 0 - 2 jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:48

Jessix, het ligt echt aan je eisen en waar je gaat kijken. Er zijn zat veulens van 6000+ te vinden. Maar ook kan je een veulen kopen van 2000 euro.
Als je echt het rekensommetje gaat maken, wordt een paardje al snel duurder, ook een recreatiepaardje kost geld om te fokken.
Helaas kom je in de lagere prijsklasse wat meer ''dingetjes'' tegen bij paarden. Stel je koopt normaal gesproken een aardig gezond paardje voor 1500 tot 4000 ben je aan die prijs gewend. Nu ga je bij quarters kijken en schrik je als een paard van 3000 niet geheel correct is of iets mankeert.
Voor recreatief kun je ook prima kijken naar een goede pony. Wij hebben een New Forest en die kon prima de basis aan. Is super braaf en cool. Hij is nu 15 en vorig jaar rondom op de foto geweest. Hij had oa spronggewrichten van een jonge pony, dus prima.
Wij hebben pas onze oude quarter merrie van nu 20 terug gekocht en die loopt nog als een trein.Is wel weinig gereden en meer fokmerrie geweest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 03:27

superpony schreef:
Jessix, het ligt echt aan je eisen en waar je gaat kijken. Er zijn zat veulens van 6000+ te vinden. Maar ook kan je een veulen kopen van 2000 euro.
Als je echt het rekensommetje gaat maken, wordt een paardje al snel duurder, ook een recreatiepaardje kost geld om te fokken.
Helaas kom je in de lagere prijsklasse wat meer ''dingetjes'' tegen bij paarden. Stel je koopt normaal gesproken een aardig gezond paardje voor 1500 tot 4000 ben je aan die prijs gewend. Nu ga je bij quarters kijken en schrik je als een paard van 3000 niet geheel correct is of iets mankeert.
Voor recreatief kun je ook prima kijken naar een goede pony. Wij hebben een New Forest en die kon prima de basis aan. Is super braaf en cool. Hij is nu 15 en vorig jaar rondom op de foto geweest. Hij had oa spronggewrichten van een jonge pony, dus prima.
Wij hebben pas onze oude quarter merrie van nu 20 terug gekocht en die loopt nog als een trein.Is wel weinig gereden en meer fokmerrie geweest.

Bedankt voor je info. Je weet echter mijn referentiekader niet. Mijn laatst gekochte paard is een Lusitano die op twee jarige leeftijd het 5 voudige koste van de bedragen die je nu noemt. Dus laten we het maar niet hebben over wat ik gewend bent of van welke prijzen ik schrik. ;) :D

New Forest pony's zijn erg leuk. Ik heb er als kind veel plezier van gehad. Maar ik ben nu echt op zoek naar een Quarter en niet zomaar een paardje waar je ook western mee kan rijden. :)

Wat mij wel afschrikt van wat ik hier lees is de gebreken en gezondheidsproblemen die een paard zou kunnen hebben wanneer het goedkoper is. Dat is iets wat ik van andere rassen inderdaad niet ken. Als ik een Lusitano of een ander warmbloedpaard van € 4000,- koop dan is zijn gezondheid vergelijkbaar met een paard uit de hogere prijsklasse. (dus of goed, slecht of er tussenin) Het prijsverschil zal hem dan meer zitten in afstamming, talent of prestatie en dan vaak in een extra mooie verpakking.

Als een veulen € 3000,- kost verwacht ik toch echt wel een correct, gezond dier. Als dat niet het geval is dan zal ik hem zeker laten staan. Ik zal rekening houden met een bedrag tussen de € 2000, - en € 6000,- voor een paard van 0 - 2 jaar. Ben benieuwd of het gaat lukken! :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:23

O, nee, ken je niet. Bedoelde met ''je'' in het algemeen.

De dekprijzen liggen best wat hoog, dus mensen die goed en bewust dekken maken al verlies als ze voor 2000 euro hun veulen gaan verkopen. Als mensen er vanaf moeten, zijn ze natuurlijk blij dat er nog voor te krijgen. Als je met een eigen hengst fokt of de kosten laag kan houden scheelt het misschien dat je minder talantvolle veulens wat ''goedkoper'' kan verkopen.

In die prijsklasse die je noemt moet het inderdaad wel lukken. Maar het hangt er wel vanaf wat je uiteindelijk wil, of je dat voor die prijs vindt, gezond en wel. Vandaar dit hele topic van ts.

Ik gaf New Forest als voorbeeld, omdat we er zelf eentje hebben. Als je in lagere prijsklasse zoekt, is het soms een optie om naar een ''pony'' te kijken, welk ras dan ook, aangezien je dan vaak een gezond paard kan vinden die alles goed kan tot een bepaald niveau. Een slechte quarter gaat het namelijk ook allemaal niet lekker doen en dan ben je uiteindelijk ook je geld kwijt voor minder dan wat je wil. ''je'' = mens die zoekt dan.

Mensen worden wel steeds bewuster, dus wie weet wordt het wel beter, maar het ligt ook echt aan waar en wat je zoekt. Veel contacten helpt wel.

Maar als vb; onze quarter merrie heeft meerdere leuke en goede nakomelingen. Als we nu nog een keer fokken gaan we toch nog de 5 paneltest doen, gewoon omdat je het nu weet en het belangrijk is.

Als het even kan, kijken of de ouders getest zijn en anders van het paardje wat je tegenkomt afspraken maken dat je zelf de test voor aankoop wil doen. Laat je vooral niet wijsmaken bij een ''goedkoper'' paardje dat het niet nodig is, ouders allemaal gezonde kinderen hebben etc etc. Niet getest, heb je geen garantie dat ze niks bij zich dragen of krijgen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 10:36

Voor 6000 koop je geen goede tweejarige. Ik bedoelde een veulen of jaarling, ja.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:40

Voor 6000 koop je geen goede tweejarige?
Wat is dan een goeie en waarom zou je in NL een duurdere willen? (zomaar een vraag :) )

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:19

Cer schreef:
Voor 6000 koop je geen goede tweejarige?
Wat is dan een goeie en waarom zou je in NL een duurdere willen? (zomaar een vraag :) )

Waarom je een duurdere zou willen?

Heb je de Non Pro klasses bij de DRHA/NRHA wel eens bekeken?

Daar heb je echt wel een goed paard voor nodig, anders ben je daar echt alleen de klasses aan het sponsoren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:20

Volgens mij gaf jessix aan geen echte wedstrijdambitie te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:20

Nee ik kijk daar niet naar, ik vind t niet zo leuk :o

Maar ik vroeg me het dus gewoon af, wat iemand de kick geeft om daar bij de topklasse te willen horen, een gewone vraag :j Ik bedoel, verder win je er weinig mee toch? Of zit er enorm prijzengeld in?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:22

Cer schreef:
Nee ik kijk daar niet naar, ik vind t niet zo leuk :o

Maar ik vroeg me het dus gewoon af, wat iemand de kick geeft om daar bij de topklasse te willen horen, een gewone vraag :j Ik bedoel, verder win je er weinig mee toch? Of zit er enorm prijzengeld in?

Topklasse? Dan zit je niet eens in de topklasse hoor, ik heb het hier nog gewoon over de Rookie levels...

Ik heb als doel leuk mee te komen in de wedstrijden, dan ga ik toch geen paard kopen die dat niet kan?

Waarom zou ik een minder goed paard kopen als ik al weet dat mijn ambitie hem dan overstijgt? Moet ik dat goedkopere paard dan gaan over vragen? en over zijn of haar kunnen heen duwen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:27

essiedepessie schreef:
Topklasse? Dan zit je niet eens in de topklasse hoor, ik heb het hier nog gewoon over de Rookie levels...

De topklasse van de rookie level dan, jij je zin :)

Citaat:
Ik heb als doel leuk mee te komen in de wedstrijden, dan ga ik toch geen paard kopen die dat niet kan?

Dat vroeg ik me af dus... waarom iemand dat zou willen :j
Maar dat is dus het enige doel: 'leuk mee te komen'. Prima toch, ieder zn ding

Citaat:
Waarom zou ik een minder goed paard kopen als ik al weet dat mijn ambitie hem dan overstijgt? Moet ik dat goedkopere paard dan gaan over vragen? en over zijn of haar kunnen heen duwen?

nee dat zeker niet..

maar het is meer een soort van vraag.. hoeveel mensen in dit kleine kikkerlandje dus blijkbaar die hele dure paarden kopen om 'leuk mee te komen' in slechts een rookie klasse..
Kijk, als de winst die je kunt behalen nu een beetje aanzielijk is (qua geld oid) dan snap ik dat het de investering waard is, of kan zijn.. Maar verder dan dat kom ik ook niet eigenlijk... :)

Nogmaals, ik vroeg het me gewoon af.. thats all :)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:31

Draait voor mij niet om geld, draait voor mij gewoon om wat ik zelf graag wil bereiken :)

Alle respect voor mensen die fijn iedere dag het bos in gaan, maar ik heb graag een doel.

Er zijn in ieder geval genoeg mensen met een GOED paard, die in de Non Pro mee rijden in Nederland, of die paarden allemaal heel duur zijn weet ik niet. Hier vindt iedereen alles duur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:32

essiedepessie schreef:
Hier vindt iedereen alles duur.

Wat is dat nou weer voor onaardig statement :?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:35

Citaat:
Veulens? Hebben ze gouden tanden die je na t wisselen kan verkopen dan? Wat een geld...

Ik vindt 6000 euro voor een veulen niet duur....

Maar dan ga ik wel uit van de bloedlijnen die ik graag zie... en de bijbehorende kosten van die dekkingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:37

Dus nav een quote van mij scheer je iedereen over 1 kam :?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:39

Nou meer naar wat ik door het hele topic al lees... de discussie is al 18 pagina's lang.

De ene helft schrijft " alle waar naar zijn geld " .

En de andere helft is het daar niet mee eens.

Ik denk gewoon dat je goed naar je doel moet kijken, en misschien ook eens in een ander land.

Ik zag best een kittig veulen in engeland staan, een kleinzoon van Wimpy, aardig gebouwd, lekker bekkie.

EUR 3250.