[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:13

Duidelijk mensen met een leesprobleem, er wordt niet gesproken over ALLE westernruiters (en weer een paar nieuwen erbij!!!).
De westernsport heeft al niet zo'n beste naam, daar gaat het hier juist om, hoe dit te verbeteren. Moeilijk he!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:10

Altijd gezellig, nieuwe posters, maar die kennen de voorgeschiedenis niet van onze discussies. En als je niks gezien hebt heb je óf andere grenzen dan wij óf je hebt niet opgelet óf je was op een zeldzame wedstrijd waar alles wel netjes gaat. Want het gebeurt, en het gebeurt teveel. En ook door mensen die les geven en hun rijmethode overbrengen op "verse" ruiters. Dat is jammer.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 08:08

het gebeurd niet alleen in de western sport......kijk naar de dressuur: hoe leren ze de paarden bij anky piafferen; op de spuitplaats door hem aan te tikken met de longeerzweep terwijl het paard vaststaat.
Hoeveel springruiters gebruiken welniet verschillende methodes om hun paard de benen op te laten tillen; bijv de balk omhoog doen als het paard er over heen gaat, men gebruikt stroom sporen, erger nog soms is er prikkeldraad om de balken gebonden......
kijk naar de military hoeveel paarden breken wel niet hun benen....de draf en rensport ook dit soort gebeurtenissen......mennen hoevaak zie wel niet dat heel de combinatie plat ligt.
Vinden we dit niet erg dan moet dat ook maar gewoon kunnen......in elke discipline gebeuren dingen die niet moeten kunnen.
dus laten we stoppen met dit gezeur en kijk eerst een rond bij de andere onderdelen van de paarden sport voordat je de western beschuldigt van dierenmishandeling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:03

hm ik meen me zo'n speekwoord te herinneren velvet...iets met balk en splinter en ogen...hoe dan ook. Sugarmiss heeft al meermalen gezegd. Heb je iets over de andere sporten te vertellen: ga naar de andere forums. Hier gaat het over zaken die binnen de westernsport niet door de beugel kunnen...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:44

Marieke schreef:
Waar komen luchtzuigers vandaan? Waar komen wevers vandaan? Waarom zijn bepaalde stallen helemaal bekleed met rubber omdat het paard zijn hoofd tegen de muur aan stoot? Allemaal uitingen van ongeluk. De paarden zijn niet blij.

Marieke, een kleine noot van mij, ik ben het met je eens alleen zie ik over dit gedeelte een kleine bijschrijving. Betreft de luchtzuigers en weevers. Ooit is een paard zo geworden, waarschijnlijk om de reden die je zelf al aangaf. Maar overgaan doet het nooit. Jij kan als 'lieve' ruiter zo'n dier kopen en alles doen wat hemels is maar overgaan doet het nooit. Het zit er helaas al in.

Even met goed verstand, ik heb geen luchtzuiger en geen weever, maar zou het ERG vervelend vinden als mensen gaan denken bij iedere weever/luchtzuiger dat hij niet tevreden is bij zijn eigenaar.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:08

ja maar als je ergens anders erover begint help het niet de mensen te stoppen met deze onzin over de western sport. de mensen die dit dus ook lezen
Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:22

velvet schreef:
ja maar als je ergens anders erover begint help het niet de mensen te stoppen met deze onzin over de western sport. de mensen die dit dus ook lezen

Heb je nog andere nuttige toevoegingen? Je schijnt zooooveeeellll te weten.....

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:35

hoezo???? het is toch zo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:41

velvet schreef:

Nu is je zin een beetje moeilijk lezen, maar zoals ik het begrijp/lees ben je zelf degene geweest die andere takken van sport erbij haalt. Iets wat hier op het WN-forum niet van toepassing is.
De andere misstanden laat ik graag aan mensen die zich daar voor inzetten.
Dus in die zin helpt het idd niet om 'foute' westernruiters te laten stoppen met hun rijwijze en erover schrijven noem ik geen onzin.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:54

ach ja stop toch met deze onzin het werkt niet hoeveel mensen denk je te stoppen met dit...geen één het blijft bestaan wat je ook doet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:56

Gelukkig zijn er nog mensen met wat meer 'drive' die wel iets willen doen waar ze voor staan.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:59

Sugarmiss schreef:
Gelukkig zijn er nog mensen met wat meer 'drive' die wel iets willen doen waar ze voor staan.

Lips are sealed Cool

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:09

het is niet dat ik het niet erg vind wat er op sommige stallen gebeurd ~~}> maar ja kan het tegen spreken wat je wil het blijft zich voordoen maar dan achter gesloten deuren .....waar niemand het ziet en er dan ook niks van kan zeggen.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:16

Ods"]
[quote="Marieke schreef:
Waar komen luchtzuigers vandaan? Waar komen wevers vandaan? Waarom zijn bepaalde stallen helemaal bekleed met rubber omdat het paard zijn hoofd tegen de muur aan stoot? Allemaal uitingen van ongeluk. De paarden zijn niet blij.

Marieke, een kleine noot van mij, ik ben het met je eens alleen zie ik over dit gedeelte een kleine bijschrijving. Betreft de luchtzuigers en weevers. Ooit is een paard zo geworden, waarschijnlijk om de reden die je zelf al aangaf. Maar overgaan doet het nooit. Jij kan als 'lieve' ruiter zo'n dier kopen en alles doen wat hemels is maar overgaan doet het nooit. Het zit er helaas al in.

Even met goed verstand, ik heb geen luchtzuiger en geen weever, maar zou het ERG vervelend vinden als mensen gaan denken bij iedere weever/luchtzuiger dat hij niet tevreden is bij zijn eigenaar.
[/quote]

Ods, je hebt helemaal gelijk. Ik heb dus zelf ook zo'n paard.
Toen ik hem kocht was hij levens gevaarlijk, hij dreigde je niet alleen met aanvallen, hij deed dat ook echt. Hij is een luchtzuiger en zijn stal wasgeheel bekleed met rubber omdat hij dus zijn hoofd kapot sloeg tegen de muur. Het luchtzuigen is nooit over gegaan nee, maar zijn hoofd houdt hij nu heel (stal heeft geen rubber meer) en je kan rustig zijn stal binnen lopen! (hmmm niet iedereen, hij blijft mensen een beetje wantrouwen, hij moet je wel mogen).

Het luchtzuigen is ooit wel ontstaan uit onmacht.
Laatst bijgewerkt door Marieke op 24-10-03 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:18

velvet schreef:

De onzin die jij schrijft over de ander takken, zorgt er niet voor dat je erg betrouwbaar of geloofwaardig overkomt. We houden het er maar op dat je bronnen niet deugen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:27

Ods"]
[quote="Marieke schreef:

[/quote]

Ik heb een luchtzuiger Marieke. En ik kan je verzekeren dat mijn luchtzuigende B'elanna bij mij een heel happy bestaan heeft. B'elanna is gaan luchtzuigen voor ik haar kocht. Ik heb haar luchtzuigend en al gekocht als krap driejarige. Bij mij hoeft ze geen band om, komt dagelijks hele dagen in de wei en inderdaad is de stal met rubber bekleed om haar tanden te beschermen. Die hebben van het luchtzuigen het meest te leiden. Ik kan je aanraden de foto's in mijn profiel te bekijken van een zowel dressuur- als western- als freestyle gereden ontspannen en gelukkig paard.

Kortom Marieke: zou je deze onzin voor je willen houden. Je doet er veel eigenaren van een luchtzuiger erg veel pijn mee. En er wordt echt al genoeg onzin over luchtzuigers vertelt....

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:33

Citaat:
Kortom Marieke: zou je deze onzin voor je willen houden. Je doet er veel eigenaren van een luchtzuiger erg veel pijn mee. En er wordt echt al genoeg onzin over luchtzuigers vertelt....

Verward Verward Verward Verward
Lees even mijn post hierboven Scheve mond
Ik heb ook een luchtzuiger!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:38

oeps...oke... Ik reageerde op jou opmerking iets verder terug dat luchtzuigers per definitie ongelukkig zijn... Vandaar... Ik begrijp dat ik dat iets genuanceerder moet lezen....

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:40

Knipoog Knipoog Is al goed Haha!

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:41

lovely: deze bronnen zijn niet zomaar mensen waarvan ik het gehoort heb; de ex groom van anky van grunsven heeft het zelf meegemaakt die heeft het paard moeten 'helpen'met een vleeshaak, ze heeft terplekke ontslag genomen dus het is niet uit de lucht gegrepen ofzo.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:42

velvet schreef:
het is niet dat ik het niet erg vind wat er op sommige stallen gebeurd ~~}> maar ja kan het tegen spreken wat je wil het blijft zich voordoen maar dan achter gesloten deuren .....waar niemand het ziet en er dan ook niks van kan zeggen.

Ik kan het niet laten om hier op te reageren.

De discussie over dit onderwerp is al vaker voorbij gekomen. Dat op zich zou al genoeg moeten zeggen: het gaat te ver!

Zoals al eens in een voorgaande discussie is gezegd, er komen steeds nieuwe mensen bij die western willen rijden. Soms groen, soms uit het engels, soms na een hele lange afwezigheid uit de ruitersport.

Ik ben blij dat ik min of meer meteen bij een goede terecht ben gekomen, maar dat heb ik wel te danken aan mensen die door schade en schande wijs zijn geworden en daar niet de mond over hebben gehouden!

Want als je op zoek bent, kom je min of meer automatisch bij de "grote" namen terecht, maar of je daar nou moet wezen...

Als je een mooie stop wil zien, moet je op http://www.troullioud-fotografie.nl kijken bij de BQ Klompen Classic. De eerste foto (achtergrond) die je daar ziet. Ontspannen hoofd, mond, oortjes naar voren, ruiter zit netjes en het paard stopt mooi diep en gebalanceerd. Maar dat wordt helaas te weinig gewaardeerd...

Just my 2 cents

=^.,.^=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:46

velvet schreef:
lovely: deze bronnen zijn niet zomaar mensen waarvan ik het gehoort heb; .

Het blijft een verhaal niet uit eerste hand (van jouzelf dus), dus als zodanig hecht ik er geen waarde aan. En nogmaals dit is een Western forum.
Ik kan het blijkbaar niet genoeg zeggen Schijnheilig

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:47

dat weet ik ook wel dat dat gebeurd maar met deze discussie raak je ook mensen die wel goed zijn voor hun paard...die als het echt zover komt de dupe zijn van mensen die deze sport afzeikt. snap je mij......dat ik er last van heb...ik ben wel goed voor mijn paard ik les bij een grote naam en die behandeld zijn paarden ook goed.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:57

De naam Western wordt aangetast door een klein aantal. Dat daar nu ook de goeden onder lijden is helaas niet anders. Maar hun paarden lijden daar iig niet onder (en zelf denk ik dat ze er ook wel boven staan).

Reden te meer voor hen om te laten zien dat het ook anders kan en niet Western de rug toe te keren, maar juist uit te dragen wat Western hoort te zijn. Zodat meer beoefenaars zien dat het ook anders kan.
Uiteindelijk zou dit moeten kunnen leiden tot een Westernsport die de kans krijgt om te groeien op een gezonde manier.

Je van misstanden afkeren werkt alleen maar averechts.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:57

velvet schreef:
dat weet ik ook wel dat dat gebeurd maar met deze discussie raak je ook mensen die wel goed zijn voor hun paard...die als het echt zover komt de dupe zijn van mensen die deze sport afzeikt. snap je mij......dat ik er last van heb...ik ben wel goed voor mijn paard ik les bij een grote naam en die behandeld zijn paarden ook goed.....

Nou dan heb je toch niks om je druk over te maken Verward

Wij rijden ook allemaal western inclusief wedstrijden en lessen bij instrukteurs. Maar vreemd genoeg hebben wij er geen moeite mee om hierover van gedachten te wisselen.

Als je er dan zo'n moeite mee hebt kun je je beter de ergenis besparen en hier niet meer gaan lezen....lees je alleen de "leuke" topics nog.

Zoals ik ook al veel eerder geschreven heb; het zijn de slechte ruiters die de westernsport een slechte image geven. Niet degene die er over praten.