[WN] appaloosa's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wout_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:49

Hier in Arendonk staan er ook nog 2

A Diamond Girl (ons Roos) wordt een beetje reining meegereden en heel af en toe wat koeikes werk

Afbeelding

Little Lenas Diamond (onze Luka) is een 2007 veulen van Roos die zijn we een beetje aan 't trainen om er volgend jaar een beetje reining mee te starten

Afbeelding

Allebei geweldige paarden fijn om mee buiten te rijden, fijn om te trainen en fijn om te showen.

Kortom they color my life

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:28

Wat een prachtige paardjes!En wat een mooie staarten!!!!!
Die van mij heeft echt een rattenstaartje!!!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:05

dit is mijn appie!! en trots dat ik op haar ben, ze is nu 4 en we hebben net onze 1ste winstpunt binnen op onze 1ste dressuurwedstrijd!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:34

Jeetje, ik keek vluchtig en dacht serieus dat ik daar mijn paard voorbij zag komen criollolover. :wow: Die ziet er alleen nooit zo netjes uit. ;)

Wat er hier over het karakter wordt geschreven herken ik heel erg. Ik vind het heerlijk, ik heb van geen enkel paard zoveel geleerd als van mijn Spikkel. Ze is vreselijk slim en sensibel.

LiVetime

Re: appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:01

Van mijn appaloosa wordt op onze stal gezegd dat ze zo'n uitgesproken karakter heeft. En dat is ook zo! Heb nog nooit een paard mee gemaakt waarbij alles bijna letterlijk van dr voorhoofd af valt te lezen.
Ze is ook altijd blij om mij te zien. Hinnekt altijd zodra ze me ziet. Of dat nou buiten is of op stal.
Echt mijn buddy :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:15

Een uitgesproken karakter inderdaad. :) Nu zijn alle paarden goudeerlijk en echte spiegels, maar niet eentje kan zo tot mij doordringen als Spikkel. Soms heel confronterend (want ze kan echt naar doen als ik dat verdien), maar meestal heel leerzaam en prettig.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:45

RedPassion schreef:
Jeetje, ik keek vluchtig en dacht serieus dat ik daar mijn paard voorbij zag komen criollolover. :wow: Die ziet er alleen nooit zo netjes uit. ;)

Wat er hier over het karakter wordt geschreven herken ik heel erg. Ik vind het heerlijk, ik heb van geen enkel paard zoveel geleerd als van mijn Spikkel. Ze is vreselijk slim en sensibel.

ik heb ff in je profiel gespiekt en idd, ze lijken wel op elkaar! heb je ook een rijfoto? en idd, die van mij is ook ontzettend slim en sensibel, ze geeft ook direct aan als er wat is en dat vind ik erg fijn!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:44

Hebben jullie het nu nog steeds over de Amerikaanse Appaloosa en het westernrijden.

Ik heb al jarenlang Appies en ben er nog steeds heel tevreden over. Afgelopen seizoen heeft Future heel goed gepresteerd met hele mooie resultaten op het EK en NK.
Een appaloosa is geen "dooie diender", maar willen ze voor je werken dan gaan ze voor je door het vuur.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:29

Het gaat over de Appaloosa in het algemeen Silvester. En dan vooral zijn karakter en geschiedenis. Het filmpje wat Hollow in de hyves van de Nez Perce heeft gezet, heb ik even gekopieeerd. Erg mooi om te zien en dan vooral de gedachte er achter.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:02

Heel mooi filmpje MF; dat lijkt me een geweldige ervaring om zoiets mee te maken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:49

Filmpje zal ik later bekijken, maar mijn app is ook zo sensibel. Dus ook weer een herkenbare karaktereigenschap.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:06

een omschrijving van sensibel

sensibel
sen` si - bel («Frans«Latijn) bijvoeglijk naamwoord gevoelig, prikkelbaar, zeer vatbaar voor indrukken '

dit vind ik echt een hele leuke omschrijving! vooral voor mijn appie, ze is echt heel erg vatbaar voor bepaalde indrukken!

Afbeelding

hier is ze 2 jaar, toen heb ik haar gekocht, vond het toen al heel bijzonder hoe ze naar iets kon kijken!

nu is ze 4 en nog steeds erg bijzonder!

Afbeelding

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:11

@mayflower, blijft indrukwekkend om te zien en om bij stil te staan.
Geweldig om zo'n trip te maken, maar weer even meedoen met de oudejaarsloterij denk ik.. :$

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:09

Meld mij ook even, het is een prachtig ras! Was er al jaren bekend mee (via de woldhoeve), maar pas sinds kort mijn eigen appaloosa. Heb vele andere paarden gezien, maar toch uitgekomen bij "mijn oude liefde" :+: (Zie profiel, bij sommige op bokt is hij zeker wel bekend) Wel herkenbaar in dit topic is het sensibele wat wordt genoemd. Ook vind ik m'n appie altijd wel dapper. Hij kijkt wel maar zal nooit zomaar vluchten.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:50

Wat een mooi paard zeg Lise81! Zo'n type is ook helemaal mijn favoriet! In mijn app zit ook Zip's Jewel (of iets van die bloedlijn). Mams van m'n appie komt ook van Woldhoeve.

Alleen van dat dapper herken ik dan weer niet zoveel. := Die van mij is best onzeker en heeft wel vaak bevestiging van mij nodig dat het wel goed zit. Echt vluchten zal hij niet zo heel snel doen, maar draaikonten en kijkerig kan hij wel erg zijn.

Dit is 'm trouwens ;) :
Afbeelding

Je ziet op die andere foto niet zo goed dat hij ook wel degelijk stippen heeft. :P
Afbeelding

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:26

Ik heb een kruising quarter x appaloosa, maar herken ook veel in haar karakter. Tis dan ook echt een karakter en niet veel mensen kunnen iets met haar beginnen. Ik heb haar sinds een half jaar ongeveer onder het zadel en we zijn al tegen 1001 dingen aangelopen. Als mevrouw namelijk nee zegt, is het ook nee. Dan kun je er, bij wijze van, zwepen op kapot slaan, maar ze zal het écht niet doen. Dus is het weer aan mij om een andere tactiek te verzinnen.. Ik moet zeggen dat ik haar af en toe het liefst naar Mora wil brengen, maar 5 minuten laten moet ik eigenlijk ook wel weer lachen en moet ik toegeven dat ik haar toch wel heel integer vind. Ze laat zich absoluut niet overbluffen en schikt zich ook niet zonder meer in een ondergeschikte rol. Die moet je echt verdienen en anders kan ze je het leven behoorlijk zuur maken.

Een hoefsmid die bij haar meteen begint met dreigen of schreeuwen, neemt ze gerust mee naar buiten. Ze vertrekt gewoon. Of hij nou een of twee benen vast heeft, maakt voor haar niks uit :+ . Ook kan ze de ene dag alles helemaal super en keurig en heeft ze de volgende dag geen zin en doet ze niks. Ook niet voor een brokje, ook niet bij dreiging, gewoon niet.

Nou moet ik wel ook zeggen dat moeder (quarter) een Listo is en dat het in deze lijn ook wel vrij veel voorkomt. Tis echt een beestje waar je mee samen kan werken of juist hélemaal niks mee kan. Al moet je bij haar ook áltijd consequent zijn. Als jij niet geschikt bent om leiding te geven, neemt ze dat graag en liefst meteen van je over. Maar ben je een eerlijke, rechtvaardige, strenge leider die goed gedrag duidelijk erkent en beloont (dus niet alleen maar straft), dan accepteert ze dat meteen. Maar zwak je hierin een momentje af, wacht ze niet af, maar wandelt ze meteen over je heen.

Ach, tis echt een karaktertje, maar ik zou dr voor geen goud kunnen missen! Idd wat iemand anders ook omschrijft: ze hinnikt eigenlijk altijd als ze me ziet. Komt vaak ook in een rengalop naar het hek... Dat zie ik weinig andere paarden doen.

Al denk ik dat als ik er nog een paardje bij zou kopen, ik waarschijnlijk niet voor een appie zou gaan, omdat het me ook wel eens lekker lijkt om een beestje te hebben dat gewoon doet wat je vraagt, zonder eerst een discussie te openen, alle voors en tegens te overwegen en alleen voor gegronde argumenten (liefst schriftelijk in tweevoud, met cijfers en bronnenlijst) het in overweging te nemen :+

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:12

Jeetje Ronne, wat herken ik jouw verhaal goed!
Mijn vorige paardje was dus ook een appaloosa. Aan de hand een (h)eerlijk paard maar helaas hadden we over rijden onder zadel andere ideeën _-:(
Ik heb veel geprobeerd met haar en in die jaren een hoop grijze haren erbij gekregen!
Na 4 jaar uiteindelijk de beslissing genomen om haar een andere baas te gunnen.
Ik heb nu (o.a.) een quartertje dat kwa karakter helemaal bij mij past. Dat is echt een verademing na al die jaren moet ik toegeven :o

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:14

Een Quarter x Appaloosa is toch gewoon een Appaloosa??? Tenzij de moeder een NAS merrie was....

Er is een wezenlijk verschil tussen de NAS Appaloosa en de Amerikaanse Appaloosa welke de echte is. De NAS is een paard met Appaloosa tekening. De karakters verschillen enorm van de NAS omdat er veel verschillende rassen in verweven zitten. De Amerikaanse Appaloosa heeft een foundationlijn die bij de Nez-Perce Indianen begint en later gekruisd is met de volbloed en Quarterhorse. Deze paarden zijn veel vaker stabieler van karakter door de gedegen foklijn.
De Am. Appaloosa vind ik zeker niet sensibel eerder leergierig en werkwillig. Ze hebben wel een duidelijke leider nodig zonder druk maar dan heb je er ook wereldpaarden aan die eigenlijk alles kunnen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:54

Een Quarter x Appaloosa kun je, als je dat wil, laten registreren bij het ApHC. Pas dan is het een Appaloosa. ;)
Ik weet niet wat de eisen bij het AQHA zijn maar als het dier bijvoorbeeld geen kleur heeft, kun je het misschien zelfs daar registreren en is het dus ineens een Quarterhorse! ;)
Oftewel; wat zegt een papier nou helemaal?

Overigens ben ik het wel met je eens dat 'Amerikaans gefokte' paarden heel anders zijn dan die WPNners met kleur. :P
Alleen qua bouw al. Een wereld van verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:04

Mooi filmpje Mayflower!

criollolover schreef:
ik heb ff in je profiel gespiekt en idd, ze lijken wel op elkaar! heb je ook een rijfoto? en idd, die van mij is ook ontzettend slim en sensibel, ze geeft ook direct aan als er wat is en dat vind ik erg fijn!

In dit topic staan een paar 'rij'foto's: [ITP] Appaloosa Spikkel leeft zich uit
Niet serieus rijtechnisch trainen hoor, ik had toen al een tijd niet gereden en heb daarna ook een paar maanden niet meer gereden, begin het net weer een beetje op te pakken. :)

In het verhaal van Ronne herken ik ook veel. :j

FindingJack schreef:
De Am. Appaloosa vind ik zeker niet sensibel eerder leergierig en werkwillig.

Ik zie dat anders, ik denk juist dat het sensibele er voor zorgt dat ze zo leergierig zijn en er zo fijn mee valt te werken wanneer je eenmaal de juiste manier van omgaan hebt ontdekt. :)

Die van mij is trouwens zeker 75% Amerikaans.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:28

RedPassion schreef:
FindingJack schreef:
De Am. Appaloosa vind ik zeker niet sensibel eerder leergierig en werkwillig.

Ik zie dat anders, ik denk juist dat het sensibele er voor zorgt dat ze zo leergierig zijn en er zo fijn mee valt te werken wanneer je eenmaal de juiste manier van omgaan hebt ontdekt. :)

Ben ik het helemaal mee eens! :j

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:59

Hallo allemaal ik val ook even binnen ghehe. Allereerst helemaal eens met deze onderstaande quote. Ik ervaar op dit moment zelf hetgeen wat jij omschrijft. sensibel en leergierig is echt perfect omschreven.
Citaat:

En dan kom ik met een fotootje van mijn ponybeest genaamd MD Dynamite.
Afbeelding

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:09

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:50

Dat sensibele ben ik het gedeeltelijk mee eens... Het is niet sensibel zoals bijv. Arabieren (over het algemeen natuurlijk) sensibel zijn. Appaloosa's missen imo het schrikkerige erbij... Wanneer ik bij een sensibel Arabiertje met mijn handen wapper, staat ie bij wijze van spreken, aan de andere kant van de wei. Mijn appie gaat eerst eens op onderzoek uit en concludeert dan dat het ab-so-luut niet indrukwekkend is dat ik met mijn handen wapper. Wanneer ze vervolgens concludeert dat ik haar achteruit stuur, denkt ze even na over de nut hiervan en haar zin om gehoor te geven aan deze opdracht. Afhankelijk van de uitslag stapt ze vervolgens op haar dooie gemak naar achter of blijft geamuseerd staan.
Het leergierige herken ik wel, in zoverre dat ze dingen heel graag wil kúnnen. In het begin zit ze dan ook bijna op mijn lip om erachter te komen wat ik haar wil leren. Ze trekt dan ook haar hele trukkendoos open en vergeet soms dat ik er ook nog ben om haar dingen uit te leggen. Als het haar vervolgens niet binnen 10 minuten lukt, wordt ze boos en kapt ze er mee.
Zo heb ik met haar ooit eens 'chase the tiger' gedaan (spelletje waarin ik bijv een plastic zakje aan een longeerzweep bind en haar uitdaag erachter aan te gaan om het te vangen). Toen ze (overigens binnen 2 minuten) snapte wat de bedoeling was, is ze er als een gek achteraan gaan rennen. Toen ik het ding steeds net buiten haar bereik hield, werd ze boos, nam ze een aanloop en sprong ze met 4 benen op het zakje. Zo, gevangen. Toen was de interesse weg, want ze had tenslotte gewonnen. :P

Ze denkt echt zelf na en moet ook echt de nut ergens van inzien. Daarnaast moet ze iets zelf willen (waardoor ik haar dus echt ergens enthousiast voor moet maken), anders doet ze het niet.

Overigens heeft de papa van mijn paardje geen papieren en is dus ook geen echte Am. Appie of NAS. Wel neigt alles naar het amerikaanse, maar papieren kunnen dus nergens aangevraagd worden. Wat ik overigens echt niet erg vind, omdat ik toch verder geen wedstrijd ambitie heb.. ;)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:18

Daar ben ik het ook mee eens, met sensibel denk ik aan nerveus en schrikkerig. Dat vind ik bij de Am.Appie niet aan de orde. Bij een NAS Appie wel door het vaak voeren van KWPN bloed, wat ze toch een ander karakter geeft. De Amerikaan denkt idd zelf mee, tot vervelens toe!! :D Maar als je daar mee om weet te gaan is het alleen maar leuk.
Ik merk dat nu ook aan m'n blinde Appie hengst......reteslim dus!!!!!! Maar gebruikt het niet tegen me maar met me en daar moet ik toch weer om lachen dan. Bij ons op stal zijn de paarden alweer fris en moeten op minder voer anders zijn ze vervelend met rijden..... maar m'n Appie blijft onverstoorbaar! ;)