[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:04

Wat een boel nieuwelingen ineens! Welkom! Gezellig :)

Ik ben net bij Fritzy geweest, lekker geknuffeld, geborsteld en even over het erf gewandeld. Was fijn <3

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:20

quibje: klopt! Maar die hebben geen lespaarden helaas. Ik heb mazzel dat ik mag lessen op het paard van mijn instructrice :)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:27

Mayflower_ schreef:
Welkom hier allemaal! :D

Jannekje7 schreef:
Hier ook een nieuweling! Ik ga vanmiddag een proefles western rijden.
Ook ik heb jaren en jaren "engels" gereden. Als meisje begonnen op de manege, maar vooral heel veel op verzorgponies gereden. Dressuur is mijn ding niet, springen vind ik geweldig, maar ben er erg slecht in (ondanks een paar privélessen die ik heb genomen). Dan heeft t verder weinig zin om in de bak te rijden, dus met de verzorgponies vooral lekker buiten gereden.

Nu ben ik door geld- en tijdgebrek sinds 2 jaar helemaal paard-loos. Maar dit weekend bij t NK western gaan kijken en pff, dat begon verschrikkelijk te kriebelen! En western is wel iets waar ik graag les in zou krijgen! En aangezien ik weer werk heb.... vanmiddag mn eerste westernles!!
Heb allemaal filmpjes op youtube zitten opzoeken, helemaal onder de indruk van een bepaalde gast die paarden natural beleert enzo! Maar nu een beetje nerveus voor vanmiddag, ik heb een hoop "slechte" gewoontes om af te leren!

Leuk detail: mijn vriend wil ook leren paardrijden! Dus als deze instructrice ons bevalt, gaat hij ook western rijden! :D

Kan mij voorstellen dat het begint te kriebelen!! Heel veel plezier vanmiddag en wat leuk dat je vriend ook wil rijden!

Heeft iemand nog een idee voor een fijne hackamore?Liefst geen natural hackamore. Ik heb nu 1 van sprenger maar mijn pony loopt er niet zo fijn op.

Ik heb er eentje (wel zonder neusriem, alleen de scharen en kinriempje) in de aanbieding! (Zie mijn bokt advertentie) :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:29

Oh Janneke wat grappig! Ik heb me ook georiënteerd in Veldhoven dus ik ben extra benieuwd hoe die les bevalt!!

Iemand vroeg net iets over een hackore? Ik heb er een maar ik weet niet wat het verschil is tussen natural of niet ;-) hij is van sprenger geloof ik..

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:09

Net bijgelezen. Wow warboel, heftig zeg. 'Gelukkig' alleen maar blikschade...
Verder veel nieuwe mensen zag ik: welkom!!

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:49

Nou, vandaag mn eerste les gereden!
De instructrice was erg vriendelijk en heeft me eerst van alles uitgelegd over tuigage en wat achtergrondinfo over western.
Toen op t paard (paard van dr zoontje). Dat voelde gék! Ik ben zo gewend om op de meeste paarden zo weg te kunnen rijden, maar bij een westernpaard had ik natuurlijk geen idee waar gas, stuur en rem zitten. Dat heeft ze me rustig uitgelegd. Vervolgens stappen, sturen en stoppen uitgeprobeerd. Ik moest héél erg wennen. Ineens ben ik weer een beginner!

De rust die Sylvia en het paard hadden vond ik erg fijn. Rustig aan leren wennen aan de manier van hulpen geven. Het is zó anders dan engels rijden. Loslaten loslaten loslaten. Pas als ik die basis een beetje onder de knie heb gaan we draven en galopperen. Van de ene kant een beetje jammer natuurlijk, maar ze heeft meer dan gelijk. In de draf ben je al met zo veel meer dingen bezig, ik moet nog leren hoe ik de hulpen moet geven in stap! Haha!
Dus, ik ga zeker een paar lessen bij haar volgen. Het was in elk geval heel leuk (en gek!!) om zo'n andere manier van rijden te proberen.

Ben trouwens naderhand nog blijven kijken bij de volgende les en ondertussen wilde haar zoontje mij alle paarden laten zien en moest ik een beginnermeisje redden wiens pony in de brokkenbak dook toen ze m op stal wilden gaan zetten. Het was in elk geval een levendige stal, vind ik ook wel leuk.

Dus, leuke ervaring, ben benieuwd naar les 2! :D

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:03

Fijn dat je het zo leuk vond Jannekje!
Mijn eerste les voelde juist als thuiskomen. Het was eigenlijk best natuurlijk voor me :-p
Al last van je zitbeen knobbels? Had ik wel hihi

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:23

Nog helemaal nergens last van. Maar mijn zitbeenknobbels zitten verstopt onder een flinke laag bilve... eh... bilspier? :D
Maar met mn zit heb ik sowieso niet veel last. Kreeg er in elk geval geen opmerkingen over. Ik voelde me heel relaxed ook in het zadel.

Hopelijk voel ik me net als jij straks ook relaxed met al het sturen enzo. God dat sturen, daar moest ik heel hard aan wennen. Maar de lichtheid van het paard, dat bevalt me wel ontzettend! Voor mn gevoel wilde ik met de teugels in één hand wegrijden. Tot ik moest sturen dus :P God dat sturen. Merk ik dat dat engels rijden er bij mij goed in is geramd :P Maar dat zal een paar lesjes nodig hebben en dan komt alles vast goed :)

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:07

Haha komt zeker goed!

Gister zat het heerlijke paardje me even te testen :+ hij was onwijs aan het clownen. Prachtig!

Heeft iemand tips voor de stops? Op de een of andere manier heb ik moeite met de stops. Net of ik mn hoeven niet goed uit kan drukken of mn zit ofzo. Waarschijnlijk combi van beide!

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:13

_Dressage schreef:
Net of ik mn hoeven niet goed uit kan drukken of mn zit ofzo. Waarschijnlijk combi van beide!

Heb jij hoeven? Cool!!
(sorry, tot dusverre de bijdrage van deze super-beginnend westernruiter :P)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:18

Ik had ook wat problemen ze bleef irritant in de galop niet rustig willen blijven enzo terwijl draf en stap beter gaat hihi ook beetje clownpony:) gelukkig snel les hier foto van vanavond :) wil ook Les foto's :)

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:22

Leuke foto!! :))

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:29

Wat een hoop nieuwe hier , welkom allemaal !!!

Janneke de les was super dus ? Ik ga waarschijnlijk een proeflesje bij haar doen met joker en wil ook een proefles van simon. Even kijken wie van de twee het beste bij ons past :)

Sheeltje wat een leuke foto !

Hier trouwens super trots op mn knappe vent. Tijdens het cowgirlweekend heeft joker, die doodsbenauwd voor koeien is, lol gehad met de cowclinic.... te bizar voor woorden gewoon :D

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:31

Sheeltje, wat een gaaf paardje heb je! Ben dol op zwartjes :D Het tuig staat hem ook super mooi!

Mondy, leuk! Wellicht komen we elkaar dan eens tegen!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:41

Janneke zou best eens kunnen.. al zal dat niet met lessen zijn. Ze staat sinds kort met een paardje bij ons op stal.

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:44

Ah, dr zoontje was al helemaal enthousiast alle paarden aan t laten zien en vroeg of ik niet mee wilde vanavond naar die stal :P
Ik vind het nog maar gek hoor, terug in "het paardenwereldje" ;)
Laatst bijgewerkt door Jannekje7 op 09-09-14 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:44

Mondy schreef:
Hier trouwens super trots op mn knappe vent. Tijdens het cowgirlweekend heeft joker, die doodsbenauwd voor koeien is, lol gehad met de cowclinic.... te bizar voor woorden gewoon :D

Ik heb nog een paar foto's, zal ze morgen even online zetten je de linkjes sturen ;)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 22:51

Oh leuk !!!

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 07:28

Ben ook nieuwsgierig :):)

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:59

Leuk! Weer extra veel nieuwe western-liefhebbers. :-)

Warboel, wat goed dat jullie jullie centjes terugkrijgen! Goed nieuws mag altijd!

Hier gisteren na mijn werk nog een wandelingetje gemaakt met Dixie (samen met mijn wandelmaatje die elke keer een ander paardje meebrengt - ze hebben 10 springpaarden staan - en Dix vindt dat allemaaaaal niet erg. Zij is altijd vriendjes met zo goed als iedereen).

Daarna nog snel-snel 3 kwartiertjes grondwerk met haar 2(,5)-jaars. En ja hoor, alwéér vooruitgang: deze keer ging ie zonder twijfelen de betontegels op (hij is enkel weide en intussen een beetje de bak gewend). Ook kon ze voor het eerst netjes stappen en een klein drafje aan de longe. Dat deed ze geweldig. En oh ja, voor het eerst gaat ze nu zonder extra 'druk' achter zich in en uit haar weide! :-)
Wat fijn dat ze zo ontzettend snel leert, meer zelfvertrouwen krijgt en ons ook meer lijkt te vertrouwen.
Kleine stapjes, maar grote verwezenlijkingen! :-)

En deze namiddag weer lessen met Dixie :-))! Paardje hopelijk gemakkelijk de trailer op en richting Ll*yda Stables. Ik heb er alvast zin in!

En nog meer fijn nieuws: Vrijdag komen ze eindelijk de bak hier thuis heraanleggen (basic - geen fancy dure dingen, maar wél beter berijdbaar als het geregend heeft dan hoe het er nu ligt). :-D

Jannekje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:41

Ik heb nu wel n beetje spierpijn na m'n eerste les, in m'n buikspieren! Da's toch ook gek....

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:57

Jannekje: heel herkenbaar hoor! Spierpijn in mijn buik en rug haha!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:02

Haha ook zo herkenbaar ja! Dat heb ik ook vaak nog hoor. Dan hoor ik m'n instructrice in m'n hoofd "Dees! Op je kont zitten en je buikspieren aanspannen!" En dan weet ik alweer waar ik de volgende dag op kan wachten :')

Maar je zit toch ook wat anders in zo'n westernzadel hoor. Niks geks dat je spierpijn hebt. Dat is heel normaal :)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:45

Had ook echt vet last van na de eerste keer nu ook omdat ik gister erg veel moest werken haha:)

Blaze_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:44

Hallo allemaal, hier nog een nieuweling!

Ik ben Chantal, 26 jaar en ben sinds kort weer begonnen met western rijden.

Ik heb tot mijn 17e western gereden en ben er toen mee gestopt ivm mijn studie. In de jaren daarna is het er helaas door omstandigheden niet meer van gekomen.
De afgelopen 2 jaar heb ik weer een aantal wedstrijden bezocht en uiteraard begon het weer te kriebelen :o ... Een maand geleden dan ook maar de stap genomen om weer te gaan lessen. En wat is het weer genieten 8-) !!