[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikie

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:52

Het enige waar over gestemd gaat worden is de cap regel zoals deze bij bestuursbesluit genomen is, en deze regel zal ook juridisch onderbouwd worden op de ALV.
De rest zullen mededelingen zijn die je zou kunnen zien als, dat jij je oude schoenen niet moet weggooien voor je nieuwe hebt. In een proces waarin er vele vragen open liggen, of het wel kan, en of mag, is het bestuur de mening toe gedaan dat je moet pappen en nat houden, in de zin van baad het niet, schaad het ook niet.
Niemand kan namelijk aangegeven hoe het werkelijk allemaal gaat lopen, welke kant het werkelijk op gaat in Nederland met de hippische sport. Dus rest ons alleen maar naar vormen te zoeken waarmee je tijd kan winnen, en die is gevonden.

Het Wran bestuur durft haar handen niet in het vuur te steken voor het feit of wij wel zonder de sportbond kunnen, of anders gezegd omheen kunnen. Zolang je dit nog niet zeker weet, kan en mag je het ene niet afbranden, omdat er gewoonweg nog niks anders voor handen is.

Ik lees vaak, is dit wel goed onder zocht, moet dat niet beter onder zocht worden, het antwoord hierop is ja, en daar hebben wij tijd voor nodig, en die tijd hebben wij gekregen door SAMEN te zoeken naar oplossingen, en zolang die weg loopt, kan je niks opgelegd krijgen.

Eigelijk staat het western verhaal veneus sportbond op het punt waar wij drie jaar geleden ook stonden, alleen met dit verschil dat wij nu op een gelijkwaardige basis met elkaar gaan praten.

En van met elkaar praten, is nog nooit iemand slechter geworden, toch.

Peter[/quote]

Dus de capdiscussie is het enige beslispunt van deze ALV?
En verder is er sprake van een rijdende trein waar de WRAN al of niet op moet springen?
Dit heb ik nog niet zo duidelijk uit andere berichten vernomen, dank voor je helderheid, Peter!
Nu nog de juiste strategische keuze. Is het zo dat je dat ook zo helder kan uitleggen met argumenten voor en tegen? Ik luister of beter gezegd lees!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:59

MSQuincyTE schreef:
De WRAN heeft het toch al jaren zonder sportbond gekunt, dan kan dat nou ook nog steeds

Dit klopt helemaal MSQuincy, maar tijden veranderen, en het Wran bestuur kan niet de handen ervoor in het vuur steken of dit ook zo blijven kan.
Anticiperen op veranderingen blijft belangrijk, en wij moeten ervoor waken niet in de valkuilen stappen waarvan je niet weet of deze kunnen plussen of minnen voor jou, dat risico is namelijk te groot. De wetgeving is een wirwar van linken aan elkaar, en iedereen heeft ook gelijk als je stelt dat de cap bij wet niet verplicht is.
Ik denk altijd maar wees maar blij dat de cap niet bij wet geregeld is, want dan zal iedereen die namelijk op moeten en houden. Of heb jij ooit een bromfietser met ontheffing tegen gekomen die zijn helm af mocht omdat hij of zij zo goed rijden kon? Nee, dus moet je dit ook niet zover laten komen. Je moet laten zien dat je dit zelf zou kunnen reguleren, dat het je aandacht heeft en zorg, en dat is wat 94,5% van de hippische sport al doet, en dat zal de maatstaaf zijn binnen de redelijkheid en billijkheidsfactor wanneer jij dit niet zal doen.

Je moet van hele goede huize komen als je uitleg wil geven aan wat western rijden zo anders maakt dat je bepaalde groepen binnen het western niet zal beschermen. Ik ga die deal niet aan, ik weet dat ik die zal gaan verliezen, kortom je hebt geen poot om op te staan.

Dit zal uiteindelijk niet alleen de zorg zijn voor een Wran bestuur, nee, dit is een zorg voor iedere bestuurder, organisator, lesgevers, clinic verzorgers, e.d. die zich inlaat met de paardensport.

Peter
Laatst bijgewerkt door PeterV op 22-02-08 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:02

dubbel post sorry

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:22

Een brommer gaat ook vele malen harder als een paard, en er zijn mensen die zo'n ding ook nog gaan opvoeren, gelukkig kun je een paard niet echt opvoeren zodat hij 80 km per uur gaat Haha!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:26

O, nee????Speedindex?????
Ik begrijp nu niet meer waar dit over gaat, brommers.....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:28

piggeljay schreef:
Peter mogen wij AUB achterdochtig zijn en argwanend.
ik zit ook met mijn hoofd te schudden als ik jou opmerkingen lees omdat ik ze binnen mij branche organisatie's allemaal al een keer gehoord heb.
en nee ik houd mijn mond niet en nee het zal me geen schade toe brengen en nee ik ben niet voor een karretje gespannen door wie dan ook.
het is verdorie een hobby waar we over disuseren het lijkt wel of ons leven er vanaf hangt.
laat ons onze hobby houden en ons plezier en door ruiters die in het verleden zz en international gesprongen hebben nu verplichten om als een beginneling een helm op te zetten gaat me toch echt te ver.

Natuurlijk mag jij achterdochtig zijn, en zelf argwanend.
Risico’s die je kan lopen hebben het ernaar gemaakt dat ik toch echt anders tegen de hobby ben gaan aankijken, risico’s hebben het ernaar gemaakt dat ik niet blij meer was binnen de omstandigheden in de functie die ik vrijwillig vervul bij deze vereniging.
De discussie gaat inderdaad over het gegeven feit of iemands leven ervan zal afhangen, of erger nog, blijvend invalide zal blijven, door aantoonbaar nalatigheid.
Lekker hoor zo’n hobby als jou dat als leiding gevende, of organisator, of les gever, clinic verzorger e.d. boven het hoofd kan hangen.
Kortom aan het Wran bestuur zal het niet te verwijten zijn dat door het nalaten van, dat jij als ruiter je mond zou kunnen houden, dat voorkomen had kunnen worden.
Ik kan er niet meer en minder van maken Piggeljay, helaas sorry.

Peter

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:37

Brommers rijden op de openbare weg, vandaar.
Vlieg niet zo vaak met m'n paard met een gangetje of 70 over de openbare weg.
Das dus appels en peren vergelijken.
Piggeljay heeft volkomen gelijk, zodra er ergens een bestuur of comissie komt kijken, krijg je te maken met politiek, en machtsspelletjes.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:49

sonita schreef:
Piggeljay heeft volkomen gelijk, zodra er ergens een bestuur of comissie komt kijken, krijg je te maken met politiek, en machtsspelletjes.

Sonita, het voorbeeld van de brommer ging niet om snelheid of iets dergelijks maar om iets wat bij wet verplicht is of wordt.
Nergens kan je lezen dat ik het niet eens ben met Piggeljay, maar de vraag blijft wel over, wat eraan te doen, hoe om te gaan met dit vraag stuk. Je hoeft mijn er niet op te wijzen hoe zaken lopen of tot stand komen, dat lost namelijk niks op aan het probleem hoe wij ermee moeten omgaan.

Peter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:55

Peter kun jij dan nog één keer uitleggen waarom jij als bestuurder of organisator risico loopt? Dus Los van de KNHS zoals je zelf schrijft?

dat wil zeggen in de situatie:

- wedstrijd met ruiter op EIGEN PAARD of ruiter op PRIVE PAARD van een ander
- in een hal zonder capverplichtend veiligheidscertificaat
- en met een evenementsverzekering waarbij je gemeld hebt dat het om een westernwedstrijd zonder cap (behalve voor de jeugd) gaat?
- en je vrijwillers al verzekerd zijn
- er geen sprake is van een slechte bodem, een instortend pand of ongelofelijk niet aanwezige veiligheidsmaatregelen waardoor je een onrechtmatige daad in de schoenen geschoven zou kunnen worden wegen nalatigheid bijvoorbeeld?

En dan lees ik die toelichting heel goed door, mét open vizier.
Ervan uitgaande dat er geen manegejurisprudentie wordt aangehaald, omdat die nu eenmaal geldt voor maneges in een instructiesituatie op het PAARD VAN EEN BEDRIJF.
Laatst bijgewerkt door Anya op 22-02-08 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:03

Die wettelijke verplichting is er omdat dit op de openbare weg is.
Met een paard rij je meestal of op priveterrein of binnen iemands bedrijf.
Hoe er mee om te gaan??
Dat is aan het bestuur die naar de leden moet luisteren.
En dat bestuur moet goed nadenken waarom deze vereniging ook al weer was op gericht.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:30

Anya schreef:
Peter kun jij dan nog één keer uitleggen waarom jij als bestuurder of organisator risico loopt? Dus Los van de KNHS zoals je zelf schrijft?

Heb aangegeven dat dit op de ALV zal plaats vinden, Wran bestuur heeft dit uit besteed.
Bij juridische ondersteuning is het van belang dat de vereniging zo’n ondersteuning ook noodzakelijk acht, er de waarde van in ziet, en voor juristen is het van belang dat de vereniging in dit geval daar ook achter staat, want waarom zouden deze je anders juridisch willen bij staan, als je hen adviezen zou laken.

Dit Wran bestuur ziet wel de nootzaak in om te handelen zoals het handelt, heeft voor de rest te maken met afwachtende houdingen van gelijke binnen een samenwerking orgaan, mag als het ware het impopulaire werk verrichten, dus geeft niet op voorhand het voor de door de leden betaalde advies vrij. Helaas werken zo bepaalde zaken nou eenmaal, ik heb het ook allemaal niet verzonnen.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:39

sonita schreef:
Die wettelijke verplichting is er omdat dit op de openbare weg is.
Met een paard rij je meestal of op priveterrein of binnen iemands bedrijf.
Hoe er mee om te gaan??
Dat is aan het bestuur die naar de leden moet luisteren.
En dat bestuur moet goed nadenken waarom deze vereniging ook al weer was op gericht.

Dit bestuur luistert op alle fronten naar de leden, maar kan niet anders handelen mbt de cap regel dan gehandeld is. Dit bestuur heeft heel goed nagedacht over het feit waar deze vereniging voor is opgericht, dus anticipeert dit bestuur ook op zaken die deze vereniging zou kunnen schade, en heeft de vraag voor gelegd of een dergelijke verplichting uit juridisch oogpunt noodzakelijk is, dan wel niet wenselijk, of verstandig is dat ook te doen.

Peter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:20

@PeterV: ik begrijp dat er 'hulptroepen' meekomen als daar zijn een juridisch adviseur danwel een man van jullie verzekering.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 11:43

Dan zou ik graag zien dat betreffende adviseur mijn vraag beantwoord tvoor de onstandigheden zoals ik die bovenstaand heb geschetst!!!!

Want voor mij zit het verschil nog altijd in EIGEN PAARD of niet.
De Burgerlijk Wetboek argumenten, zijn in deze situatie ook niet aan de orde, omdat vooraf is gemeld dat het een westernwedstrijd zonder cap (behalve voor kinderen) betrof.. En een dergelijke evenementverzekering kán worden afgesloten. Ik heb een recente offerte gezien.

Deze jurist zou dat dus zeer helder moeten kunnen uitleggen wat dan het overblijvende risico is. Daar ben ik oprecht zeer in geinteresseerd!!!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:05

PeterV schreef:
sonita schreef:

Sonita, het voorbeeld van de brommer ging niet om snelheid of iets dergelijks maar om iets wat bij wet verplicht is of wordt.
Nergens kan je lezen dat ik het niet eens ben met Piggeljay, maar de vraag blijft wel over, wat eraan te doen, hoe om te gaan met dit vraag stuk. Je hoeft mijn er niet op te wijzen hoe zaken lopen of tot stand komen, dat lost namelijk niks op aan het probleem hoe wij ermee moeten omgaan.

Peter

Maar voor een snorscooter hoef je geen helm op en zelfs niet eens een rijbewijs te hebben.
Dit is bij wet vastgelegd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:07

zullen we het hier houden bij dingen waar het over gaat, nl de WRAN-ALV en geen zijsprongen maken naar andere wetten c.q. vervoersmiddelen Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:08

Al deze vragen zullen beantwoord worden, binnen de waarneembare tendens van de hedendaagse rechtspraak, allen worden wij over dit gaande onderwerp op de wenken bediend.
Peter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:14

@peter: Ik begrijp dat je je nu terugtrekt uit de discussie onder het mom van 'op de ALV zal het allemaal duidelijk worden c.q. uitgelegd worden'.
Dat is jammer want eigenlijk moeten de mensen die nu naar de ALV gaan hun eigen juridisch adviseur meenemen om eea te kunnen weerleggen c.q. zou er een pauze ingelast moeten worden om de kans te krijgen feedback te zoeken.

Het zou toch handig zijn om op voorhand te weten of jouw opmerkingen c.q. de eerder geponeerde stellingen over rechtspraak/verzekeringen puur met de WRAN als wedstrijdvereniging te maken hebben en niet met Peter Vet toevallige eigenaar en verzekeringnemer van een westernmanege.
Want dáár heeft de ALV natuurlijk geen boodschap aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:16

Misschien komt het goed uit voor enkele mensen bij de wran dat leden geen onderzoek kunnen doen?
Misschien heeft de wran liever dat de leden niet goed kunnen stemmen over dergelijke zaken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:24

Maar hoe kán het dan toch dat in de voltige ze dit risico op een of andere manier niet lopen??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:26

@Jeddah: die zijn vast allemaal L1 en L2 Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:29

Ook die kleintjes?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:37

DubbelDun schreef:
@peter: Ik begrijp dat je je nu terugtrekt uit de discussie onder het mom van 'op de ALV zal het allemaal duidelijk worden c.q. uitgelegd worden'.
Dat is jammer want eigenlijk moeten de mensen die nu naar de ALV gaan hun eigen juridisch adviseur meenemen om eea te kunnen weerleggen c.q. zou er een pauze ingelast moeten worden om de kans te krijgen feedback te zoeken.

Het zou toch handig zijn om op voorhand te weten of jouw opmerkingen c.q. de eerder geponeerde stellingen over rechtspraak/verzekeringen puur met de WRAN als wedstrijdvereniging te maken hebben en niet met Peter Vet toevallige eigenaar en verzekeringnemer van een westernmanege.
Want dáár heeft de ALV natuurlijk geen boodschap aan.

Denk ervan wat jij denkt beste DD, blijf de hetze maar op gang houden in gegeven uit wat voor oorzaak dan ook. Dit bestuur heeft haar werk verricht en dat heeft niks te maken met de persoon Peter Vet, of eigenaar van een manege of weet ik veel wat, ik wens jou succes in je strijd tegen weet ik veel wat.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:43

Jeddah schreef:
Maar hoe kán het dan toch dat in de voltige ze dit risico op een of andere manier niet lopen??

Jeddah, bij navraag bleek dat het beschermende middel een contra werking heeft op de veiligheid dat het middel feitelijk zal moeten bieden. Dit kregen wij bij navraag over de cap bij de voltige. Dat er een onderzoek loopt hoe daar verder mee omgegaan moet worden bij die discipline is een zaak dat bij de voltige beoefenaars ligt en kunnen wij voor de rest niks mee.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:43

Jeddah schreef:
Ook die kleintjes?

Ja precies, daar was en ben ik ook nog steeds verbaast over.
Peter