[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:33

Cer schreef:
@Francis: Ik ben benieuwd hoe die melassevrije marstall bevalt Ja Er zit sinds kort een marstalldealer bij ons in de buurt, dus ik ga dat zeker ook proberen!

Zodra ik het week zal ik het hier melden.. heb het nog niet binnen, want m'n leverancier had het nog niet binnen gekregen. Als het goed is krijg ik het vandaag of morgen. Verwacht er eigenlijk wel veel van... Ik voer nu een maand of 3 granen en ik weet eigenlijk niet wat ik daar van moet vinden. Dot eet het, maar dat ik kan zeggen 'graag'.. mwa.. Daarnaast is haar vacht voor mijn gevoel achteruit gegaan. Ondanks dat ik paprika voer is ze doffer van kleur en minder glanzend heb ik 't idee. Vooral de donkere kant van haar hals en haar billen glommen je altijd tegemoet en dat is niet meer zo... Ik hoop dus heel erg dat ze't goed gaat doen op de nieuwe Marstall, dan ga ik daar zeker op overstappen.

Die grote baal lucerne ziet er super uit zeg! Ik heb hier die zakken, maar Dot gaat 't niet eten.. nog steeds met de eerste zak bezig en ik denk dat een derde er van niet gegeten is maar in't zaagsel beland is.. ze gooit het gewoon uit d'r bak... Het is ook vrij hard en stug en dat 'blieft' mevrouw niet... het fijnere eet ze er nog wel uit, maar die harde stukken hoeft ze niet.
Hoe is dat balen-spul? Ook zo stug, of meer als gewoon hooi (dat zakken spul lijkt meer op stro dan op hooi vind ik).
Als die Marstall aan slaat maakt het me niet zo heel veel meer uit dat ze geen lucerne krijgt, ik wilde het meer bij de granen voeren vanwege de Ca/Ph verhouding en als extra eiwitbron naast het graan, maar met compleet voer van Marstall is dat niet echt nodig. Als dat hooi in kleinere balen te krijgen was had ik't ook wel willen proberen, maar ga me niet aan zo'n 500 kilo baal wagen... als ze dat niet wil vreten ben ik die maar zo niet kwijt... die zakjes worden wel opgehaald door dezen en/of genen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:40

ElCid schreef:
Voor evt. belangstellenden die zo'n baal kwijt kunnen kan ik het adres per pm doorgeven. Bij grotere afstanden kan ook bezorgd worden, maar dan betaal je daar wel wat extra voor, werd mij verteld.

Ben wel nieuwsgierig maar zou 't eigenlijk eerst es willen zien/voelen... Dot eet dat zakkenspul denk ik niet omdat het té hard en grof is.. 't is geen hooi maar 'stro'achtig. Hoe is dit?
En 'wat' extra? enig idee hoeveel?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:07

Je mag best een komen kijken en voelen, hoor Knipoog.
De lucerne uit de baal is vrij hard, harder dan stro. Maar onze paarden laten hun hooi er voor liggen en zijn er dol op. Ook mijn kieskeurige Arabier. DE zakken van Subli hebben we ook gehad en daar waren ze minder gek op.
De balen ruiken ook veel lekkerder.
Wij zijn zondagmiddag in Houten ( Utrecht) op de Lusitano dag. Als je daar naar toe zou kunnen/ willen komen wil ik wel een zakje voor je meenemen. Dan kan je het uitproberen. Je mag het ook bij ons op stal komen halen, in Doetinchem. Kost het je alleen een autoritje en kan je ook onze granen zien/ uitproberen.
Laat maar even weten of en waar/ wanneer Haha! .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:58

Wow ElCid, dat ziet er super uit Vingers aflikken ! Toch jammer dat ze dat niet in kleinere formaten kunnen leveren ...

Moet mijn Marstallman ook eens vragen naar die melassevrije muesli. Effe kijken hoe dat is in vergelijking met de Optimal, die ook melassevrij is. Denk niet dat ik overstap hoor (ze doen het super op de Optimal), maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Idd zouden alle voeren melasse-vrij moeten zijn! Er staat op de Hartag lucerne zak heel parmantig "verrijkt met melasse". Jaja, nou, melasse is gewoon een conserveringsmiddel. Ik noem het liever "verarmd met melasse" Knipoog .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:00

ik heb volgens mij mail gehad van marstall waarin staat dat optimal niet melasse vrij is (moet ik op mn werk even opzoeken)... Verward

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:00

Cer schreef:
ik heb volgens mij mail gehad van marstall waarin staat dat optimal niet melasse vrij is (moet ik op mn werk even opzoeken)... Verward

Echt?? Zo meteen eens op de zak kijken! Meestal ruik je het meteen als er melasse in zit. Bij de Optimal dus niet ... Nou voer ik er dusdanig weinig van dat de paarden er niet veel van binnen zullen krijgen, maar ok, liever niet dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:01

Nou t kan best dat ik in de war ben hoor, maandag zoek ik even in mn mailbox Ja

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:26

Voor zover ik weet bevatten alle muesli's en brokken melasse, dus ook de Optimal. In muesli's wordt het gebruikt om het minder stoffig te maken (is een afvalproduct van de suikerindustrie, dus géén conserveringsmiddel, die functie heeft het ook niet). In brokken wordt het toegevoegd om een beter brok te kunnen persen (de 'lijm' in de brok zeg maar).
Voor zover ik na heb kunnen gaan (maar ik laat me graag corrigeren wat dat betreft) is die nieuwe muesli van Marstall het enige complete voer waar geen melasse aan toegevoegd is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:04

Mij hebben ze dus verteld dat Hartog melasse in de lucerne doet als conserveringsmiddel. Omdat het ook naar warme landen ge-exporteerd wordt, was dat niet zo'n succes. Het best wat ze konden doen is de melasse verminderen en olie toevoegen. Nu is het dus 5% melasse en 5% olie als conservering.

Suiker, melasse of andere soorten van fructaan/fructose fungeren als fermentatie-versneller en de gisting die daardoor ontstaat is de conservering in bijvoorbeeld kuil. Een boer die zich heeft verdiept in optimalisatie van kuilgras voor koeien heeft dus ontdekt dat je het gras na het maaien het beste kunt hakselen, omdat daardoor de celwanden beschadigd worden en er fructaan vrijkomt. Dan wordt het gekuild en het fructaan zorgt voor het fermentatie- dus houdbaarheidsproces. Bovendien is fructaan natuurlijk goed voor de melkproductie; daarom krijgen koeien kuil. Je zou dus kunnen zeggen dat de lucerne van Hartag licht gekuild hooi is. Afijn, zo is het mij dus uitgelegd.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:38

Klinkt wel weer plausibel en wat betreft 'vers' eten gaat dat ook zeker op (daarom bederft fruit op suiker, jam e.d. niet snel).
Maar Lucerne is gedroogd... en gedroogd gras/plantmateriaal hoef je naar mijn idee niet ook nog es te conserveren...we voegen aan hooi tenslotte ook niets toe toch? (ontsloten granen is een ander verhaal, maar we hadden 't nu even over de lucerne)
Maar goed, hoe mooi ze't verhaal ook maken, het kán zonder (waarom kan het bij Subli bijv. wel?) en ik wíl het zonder...

Overigens geeft jouw verhaal gelijk mooi aan waarom dat koeiengras/hooi/kuil zo slecht voor onze paarden is. Want dat zelfde fructaan wat de boer nodig heeft voor z'n melkproductie, zorgt bij onze paarden voor bevangenheid.
Voor goed paardengras/hooi, zou je dus echt aparte weilanden moeten hebben met voor paarden geschikt gras... en d'r is geen boer die dát heeft (en 't meest hooi komt nou eenmaal van 'koeienland').

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:31

Yep! Precies! Koeienkuil staat stijf van de fructaan is daarom uitermate ONgeschikt als paardenvoer.

Dat van de houdbaarheid van de lucerne (eigenlijk gewoon hooi), dat vroeg ik me dus ook af. Of zou het komen doordat het in plastic zakken verpakt wordt? Maar ja, "konijnenhooi" zit natuurlijk ook gewoon in plastic ... ik weet het dus ook niet!

Het feit dat er olie in de lucerne van Cebeco zit is natuurlijk ook al vreemd. Waarom olie toevoegen als je het pure product kunt aanbieden? Er zal dus wel iets zijn met verpakte luceren ... maar wat Haha! ???

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:43

Wat ik begrepen heb is dat de toevoeging van melasse/ olie gedaan wordt om het "stof" tegen te gaan.
De lucerne die wij nu uit de grote baal voeren lijkt heel veel stof te bevatten. Dat "stof" is het verkruimelde product en is eigenlijk lucernemeel. Toen ik terugvloog met de paarden uit Amerika, ze kregen netten vol lucerne tijdens de vlucht, lag dat meel ook overal, ook op ons als grooms we waren bijna groen Knipoog .
Het product is nl. vrij broos. Dat meel is prima te eten, mijn paarden likken het uit de bakken waar we het lucerne in voeren.

Als je Amerikaanse info over Alfalfa leest hebben ze het ook vaak over dit meel, wat dus heel veel voedingswaarde heeft. In de zakken vindt je het vrijwel niet meer terug.
In de grote baal wel, die lucerne is ook minder "taai", maar harder en brozer. Het verkruimeld tijdens het eten, maar bij het in de bakken doen lijkt het alsof er enorm veel stof vrijkomt, wat dus niet zo is.

Ik vind het verschil tussen de lucerne uit zakken met het pure product zoals wij het voeren heel groot. Zowel qua kleur als qua substantie en geur ( smaak). Als ik naar het NK kom zal ik een zak meenemen, kan iedereen die dat wil even komen kijken Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 23:31

Goed plan! Op de foto kun je't kleurverschil idd al goed zien, 't spul in de zakken is meer geelig... Nahja... Wakkie vind het weer wel heel lekker, maar goed, voor hem had ik 't dus niet gekocht. Ben dus wel benieuwd naar dat 'grote balen spul'...
Wie weet.. als er genoeg vraag blijkt te zijn, gaan ze't misschien ook wel in kleine baaltjes aanbieden...

Nu wel de nieuwe Marstall binnen en Dot's oordeel was al snel duidelijk... MJAMMIE!! Vingers aflikken Het ging in ieder geval vlot naar binnen en toen ik 't even voor haar weg pakte om 't in een andere bak te doen die beter zou blijven hangen, vond ze dat géén goed plan... 't graan kon ik zo voor d'r neus weg halen, daar liep ze zelf al wel es bij weg.
Nu is 1 keer voeren natuurlijk niet echt een goede graadmeter, maar aangezien ze gelijk lekker begon te eten en iets nieuws normaal als 'poison untill proven otherwise' wordt beschouwd, denk ik dat 't wel goed zit.
Het ziet er ook wel 'lekker' uit. 't Zijn voornamelijk 'vlokken' (van dat geplette spul) met een héél ieniemieni vitaminekorreltje d'r door... echt hele kleine korreltjes.. Je ruikt en voelt ook duidelijk dat er geen suiker in zit... 't ruikt niet zoet maar naar graan en 't is heel droog, niet 'plakkerig' zeg maar... Eerste indruk is dus goed.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:13

OK Francis, eerste test heeft het dus doorstaan!

Heb gisteren op de zak van de Optimal gekeken en verdomd: melasseschnitzels zitten d'r in. Toch maar weer even met de Marstallman om tafel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:25

Wanneer zijn jullie op her NK? Ik ben er waarschijnlijk zondag en zaterdagmiddag/ avond.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:28

Ik ben er op donderdag om zelf te showen en dan in het weekend vast ook nog om mensen aan te moedigen, maar weet niet precies wanneer ...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:51

Ik gooi gewoon een zak in de auto, belangstellenden mogen komen kijken, voelen en evt proeven Knipoog .
Mac, ik zal mijn tel nr. PM'en. Dan kan je me bellen als je er bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:06

Ik ben niet thuis in de westernsport, vandaar deze blonde vraag. Waar is het nk? Wellicht ook leuk dit eens te zien.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:18

Nederlandse Kampioenschappen en het is in Mariëheem

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:23

Ik zou hier nog even op terugkomen

Mac schreef:
Echt?? Zo meteen eens op de zak kijken! Meestal ruik je het meteen als er melasse in zit. Bij de Optimal dus niet ... Nou voer ik er dusdanig weinig van dat de paarden er niet veel van binnen zullen krijgen, maar ok, liever niet dus.

Dit kreeg ik in een email van de Marstall-meneer:
Citaat:
Melassevrij is een nieuw voer, dat ontwikkeld is naar aanleiding van steeds vaker voorkomende melasse allergieën. Melasse is een zoetstof die geen conserverende werking heeft. Optimal bevat wel melasse.

Dat melassevrije klinkt goed Francis Ja
Overigens, er is ook een marstallmeneer geweest bij een paardje wat gevoelig is voor bevangenheid. Die heeft geen woord gezegd over melassevrij, maar heeft Optimal winter/zomer aangeraden.
Ik dacht dat bevangen paarden juist gevoelig waren voor suikers, maar misschien vergis ik me?

Ik heb me ook laten wijsmaken dat tegenwoordig er wel verschil is tussen paarden en koeienkuil, maar dat is er dus eigenlijk niet? Ik moet ook toegeven dat ik tijdens dat verhaal niet heb zitten opletten.. Bloos

@Mac: Sorrie, je was er zelf ook al achter... Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:31

Foutje Bloos

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:47

Kuil is kuil maar er kan zoveel verschil in zitten door de soort gras (grofstengelig gras of juist niet) wijze van onderhoud (veel bemesten, minder bemesten, soort mest (drijfmest, kunstmest) ) wanneer je het gras maait (dus vroeg en kort of wanneer het wat langer en soms vaak in zaad geschoten) en hoe lang je het laat drogen.

Kuil voor koeien is vaak van eerste snede wanneer er nog veel eiwit in het gras zit. Dit is het kortere/vettigere gras. Kuil voor paarden is meestal van de tweede snede en bij voorkeur wat grofstengeliger. Echter bij bepaalde weersomstandigheden en wijze van telen kan kuil van tweede snede nog te eiwitrijk zijn voor paarden!
Koeien kuil gaat ook eerder in pak zodat het ‘natter’ blijft. Paarden kuil moet nog iets langer drogen, eigenlijk bijna tegen het hooiachtige aan.

En vast nog andere factoren die ik over het hoofd zie. Geheel afhankelijk dus van je definitie wat nu koeien of paarden kuil is. Je kan niet stellen dat standaard kuil van tweede snede paardenkuil is of van eerste snede alleen koeienkuil.

We kuilen zelf dus is het veel makkelijker om de variabelen in de hand te houden.
Maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd goed is. Kan altijd variabel zijn waar je geen rekening mee hebt gehouden of die anders uitpakt. Toch net wat te droog in pak gegaan etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:06

Is te droog niet goed? Ik dacht juist hoe droger hoe beter. Iig vertelde mijn da dat geseald hooi, dus eigenlijk kuil of voordroog, zijn voedingswaarde niet verliest. Ik heb geseald hooi van vorig jaar voor de struktuur en natuurlijk zit daar meer eiwitten in dan in normaal hooi, maar kennelijk ook nog alle andere voedingsmiddelen. Ik moet zeggen het is lekker droog en vrij vast van struktuur. Hij vind zijn gewone hooi lekkerder dat gaat eerst op.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:10

Hoefbevangenheid heeft NIKS met eiwitten te maken maar alles met suikers/fructose.
Hier nogmaals nederlandse info van de paard natuurlijk site:http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructaan.htm
en nog een hele andere goede site over hoefbevangenheid, voeren, gras, hooi enz... : http://www.safergrass.org/

Koeiengras is hoe dan ook (ongeacht bemesting, zon, regen, tijdstip van maaien en welke andere factoren je kunt bedenken) hoe dan ook geen optimaal paardenvoer. We doen het er mee en door de factoren zo optimaal mogelijk te houden kunnen ze het er goed mee doen, maar voor paarden zou een mengsel van andere (hardere) grassoorten en kruiden veel beter zijn. Helaas levert dat voor de boeren weer te weinig op (zijn meestal veel langzaamgroeiender soorten én minder geschikt voor melkproductie).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:10

Bij koeienkuil denk ik ook eerder aan de bergen gras die afgedekt worden met plastic en aarde, na heel korte droogtijd ( 1 of 2 dagen). Dit is ook vaak donkerder van kleur, natter en "ruikt" meer , beetje zurig.
Voor paarden wordt meestal voordroogkuil/ hooi gebruikt. Dit ligt langer dan koeienkuil, wordt daardoor droger en wordt dan in plastic verpakt ( de bekende rollen/ balen).
Ik voer het per definitie niet aan mijn paarden, om diverse redenen, waarvan 1 is dat als het plastic eenmaal geopend is er snel schimmel vorming ontstaat en de hoge eiwitwaarde die moelijk contoleerbaar is. Bij gewoon droog land hooi is de kans op schimmel kleiner en is er minder eiwit.
Koeien moeten veel meer eiwit eten dan paarden omdat ze melk moeten produceren, ze hebben meerdere magen dus kunnen ze kleine "oneffenheden" in het voer beter verwerken.
Ondanks dat teveel eiwit waarschijnlijk geen bevangenheid veroorzaakt kan het wel andere problemen geven als dikke benen en overbelasting van nieren en lever bij een paard. Dit kan zich uiten in zeer diverse, vaak, vage klachten als kreupelheden, spietverzuring, etc. Dit omdat het lichaam als het ware langzaam "vergiftigd" raakt omdat de nieren en lever overuren moeten draaien om alle overschotten aan eiwit, maar bijv. ook vitaminen, uit het lichaam te verwijderen.
Een paard kan vaak beter sober, maar wel voldoende en kwalitatief goed, dan teveel, in de vorm van vitaminen, eiwit en andere supplementen gevoerd worden. Dan blijven nieren en lever in goede conditie en het paard dus ook Vork
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-09-06 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt