[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:11

storrum schreef:
Waarom wachten tot 3 jaar...... Stoom uit je oren

http://fuglyhorseoftheday.blogspot.com/ ... -copy.html

Geweldig commentaar weer zoals gewoonlijk!

Bloos! Jeez..Dat paarden vroeg ingereden werden dat wist ik, maar ZO vroeg ! Ik heb er eigenlijk niet eens woorden voor, schandalig!!! Ze zijn er nog trots op ook.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:48

Ik krijg gewoon tranen in mijn oge ervan !!!!!! Afschuwelijk is dat!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:43

dit ga je toch niet menen................... Boos!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:48

Die lui zijn niet goed!!
Das gewoon mishandeling!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:08

De oorzaak ligt volgens mij ook bij de AQHA, NRHA, e.d. ? Zij organiseren futurities voor jonge paarden. Als een professionele trainer een beetje zijn hoofd boven water wil houden, moet hij daar wel paarden voor trainen, en moet hij dus wel zo vroeg beginnen. Of hij dat nu wil of niet...

En zo is het vicieuze cirkel. Andere mensen nemen daar een voorbeeld aan en beginnen ook steeds vroeger met hun paard, "want die trainers doen het, dus tzal wel geen kwaad kunnen".

Ik ben er geen voorstander van om paarden op hun 2 jaar te berijden, maar ik vind dat ze dan wel al mogen 'werken'. En daarmee bedoel ik dus grondwerk zodat de vertrouwensband opgebouwd wordt. Ik heb het hier niet over een uur longeren ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:14

@TurnAndBurn : ik kan me grotendeels vinden in je post, maar ook trainers hebben een keus. Kwestie van principes hebben en er naar leven. Ze móeten dus niets-niemand dwingt ze, ze doen het nog steeds vrijwillig.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:24

DubbelDun schreef:
@TurnAndBurn : ik kan me grotendeels vinden in je post, maar ook trainers hebben een keus. Kwestie van principes hebben en er naar leven. Ze móeten dus niets-niemand dwingt ze, ze doen het nog steeds vrijwillig.

Ja daar heb je natuurlijk ook gelijk in. Maar als men van de AQHA,.. uit zou zeggen dat paarden van 3 of 4 jaar niet toegelaten zijn, en dat men pas mag starten bv. vanaf 5 jaar... Zou dat al geen groot verschil maken?
Natuurlijk hebben ook trainers een keuze daarin, maar ik denk dat als ze een beetje hun geld ermee willen verdienen, dat ze dan niet anders kunnen dan deelnemen. Ik denk dat ook klanten die hun paard in training hebben, verwachten dat hun paard futurities meeloopt. Uiteindelijk willen ze waar voor hun geld, en als dat iets opbrengt met die shows... Maar zoals ik al zei: een vicieuze cirkel waar men moeilijk weer zal uitraken. Tenzij de stamboeken e.d. er iets aan veranderen (wat waarschijnlijk niet zal gebeuren...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:41

De AQHA kan zéker veel doen om eea te veranderen, zonder meer waar.
Maar ook in Amerika zijn er mensen die er anders over denken en de trainers die nu met té jonge paarden werken links laten liggen. Dus ook voor de trainers mét principes is er een markt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:47

Eigenlijk zouden bekende namen zoals ricky young gewoon clinics moeten geven en vertellen dat ze pas op latere leeftijden beginnen. Of net zolang iemand sponsoren die wel op de juiste leeftijd is begonnen en ons land vertegenwoordigd. Men wil toch graag een voorbeeld.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:10

Dinopino schreef:
Eigenlijk zouden bekende namen zoals ricky young gewoon clinics moeten geven en vertellen dat ze pas op latere leeftijden beginnen. Of net zolang iemand sponsoren die wel op de juiste leeftijd is begonnen en ons land vertegenwoordigd. Men wil toch graag een voorbeeld.

Maar rieky moet er ook haar geld mee verdienen. Zij kan dus wel andere mensen adviseren later te beginnen, maar zelf moet ze eigenlijk ook vroeg beginnen. Anders kan ze er dadelijk de kost niet meer mee verdienen. Dus zo iemand kan er niet veel aan doen helaas..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:14

YouthReiner schreef:
Maar rieky moet er ook haar geld mee verdienen. Zij kan dus wel andere mensen adviseren later te beginnen, maar zelf moet ze eigenlijk ook vroeg beginnen. Anders kan ze er dadelijk de kost niet meer mee verdienen. Dus zo iemand kan er niet veel aan doen helaas..

Geloof het of niet, maar niet alle trainers doen het...
Er zijn ook mensen die er wel hun geld mee verdienen, maar tevens ook principes hebben.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:20

Ach joh het wordt gewoon de nieuwe trent. Wat heb jij je paard al met 2 laten inrijden.... had je niet genoeg geld voor een echt paard en een echte trainer Haha! armoedzaaier

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:06

Hahah.... goeie! Lachen

Ik zou mijn paard zoiezo niet 'in training' zetten..
Mocht er ooit iemand anders op mijn paard rijden...dan ben ik daar zelf bij Knipoog (achterdochtig typje Knipoog )....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:31

Niet achterdochtig, gewoon common sense Haha!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:39

Die foto van dat veulen, da's echt te gek voor woorden! Daar wordt ik ook misselijk van hoor.

Die opmerking dat het AQHA een leeftijdsgrens zou kunnen vooruitstellen, is geen gek gedacht. Of misschien die grote prijzenpot houden voor de "oudere" generatie...
Het zou alvast verhinderen dat men paarden van 2.5 op een belachelijk korte tijd alles willen aanleren, zodat ze na enkele maanden, uiteindelijk niets meer willen doen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:44

Zeg ik nu iets heel verkeerds, maar een reiningwedstrijdrijden met 4 betekent toch ook al zwaar trainen voor die wedstrijd. En zo niet dan heb je toch te hevig de laatste maanden getraint. Tja dus welke leeftijd wil je dan eigenlijk wel goed keuren. Lijkt me halter met 2 jaar geen probleem maar reining al volop met 4???

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:56

Dinopino schreef:
Zeg ik nu iets heel verkeerds, maar een reiningwedstrijdrijden met 4 betekent toch ook al zwaar trainen voor die wedstrijd. En zo niet dan heb je toch te hevig de laatste maanden getraint. Tja dus welke leeftijd wil je dan eigenlijk wel goed keuren. Lijkt me halter met 2 jaar geen probleem maar reining al volop met 4???

Dan mag je al blij zijn dat het paard "al" 4 jaar is. Er zijn al 3-jarige die hun eerste wedstrijden doen hé. Ik vind het ook verkeerd dat men paarden van een bepaald jaar dezelfde leeftijd geven. Bv: paard geboren in maart 2005 is nu 3 jaar, maar volgens de reglementen is een paard dat oktober 2005 is geboren ook 3 jaar! Dat is toch een groot verschil nietwaar? Zeker op zo'n jonge leeftijd.

Tja, dan begint natuurlijk de hele discussie opnieuw. Vanaf welke leeftijd zou een paard klaar mogen zijn om op zo'n niveau te presteren? Volgens mijn trainster duurt het 2 jaar vooraleer een paard alles "perfect" kan, zonder dat je daarvoor het paard lazarus hebt voor moeten trainen. Pas ook, ik spreek dan nog van 3 x per week rijden hé. Als je dan zadelmak maakt op 3 jaar, dan zou het paard pas op 5 helemaal klaar zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:31

Dus zou je al met een anderhalf jarige moeten beginnen, wil je goed kunnen presteren met 4. Twee jaar heeft een paard na het zadelmak sowiezo nodig wil je daarna een verzameling kunnen gaan vragen.

Misschien tijd voor nog een westernvereniging, waar paarden pas op hun 6 leeftijd worden toegelaten en voor de reining vanaf 7 en niet op andere wedstrijden hebben mogen gestart. Moeten dan ook nog effe proberen zo groot te worden dat trainers nog hun geld kunnen verdienen Clown

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:47

bovenstaande reactie verwijderd dus slaat mijn reactie ook nergens meer op Clown

Emmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:38

Wij waren dit weekend in Deurne op het Horse Event en daar werd in de tent van de opleidingen van Deurne een uitleg over Western rijden en hun opleiding daarvoor gegeven.
Een western paard wordt met 2,5 jaar ingereden, want die zijn sneller uitgegroeid werd er vertelt!!!
Discussie dat een QPA OOK een paard was, werd niet gewaardeerd!!

En dat moet nou het voorbeeld van Nederland zijn!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:49

En wie gaf die uitleg ??

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:22

Jeetje Emmy...ben ook wel benieuwd wie dat vertelde?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:35

jeetje , en daar zouden ik dan mijn diploma moeten gaan halen en moeten leren hoe ik met een paard om ga Gestoord

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:37

Jos schreef:
jeetje , en daar zouden ik dan mijn diploma moeten gaan halen en moeten leren hoe ik met een paard om ga Gestoord

Diploma krijg je alleen als je zegt dat een westernpaard sneller volwassen is en met 2.5 jaar al best wel gereden kan worden.
Maar ja.. het moet van de verzekering. Clown

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:40

welke verzekering?...................... Slim oja, de paarden verzekering EFO, Interpolis enz....
de uitgebreide dan wel ,met dieranarts kosten erbij