[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:20

wat hoop jij te vinden voor 2000 dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:23

We hebben het hier over de bedroevende kwaliteit van de quarterhorses, maar wat te bedenken van de kopers?
Probeer nu maar eens een paard fatsoenlijk te verkopen, ook een hele klus met al die veel eisende potentiele kopers van tegenwoordig en ja dat zijn vaak de mensen die eigenlijk voor dat dubbeltje op de eerste rang willen zitten...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:49

Dat is wel echt zo ja... verwachten voor 4000 euro een supertof paard op de kop te tikken...

Ik heb die paarden nog niet gevonden....

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:50

quarterH schreef:
die stond wel wat langer te koop dan 2 dagen alleen minder openbaar (een FB filmpje is niet altijd het eerste moment van in verkoop komen :p hihi).

maar allemaal weer niet naar Nederland maar naar het buitenland.

Je snapt heusch wel wat ik bedoel /3 8-)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:52

essiedepessie schreef:
Dat is wel echt zo ja... verwachten voor 4000 euro een supertof paard op de kop te tikken...

Ik heb die paarden nog niet gevonden....

Ik wel *\o/* Tenminste... ik vind hem supertof :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 16:57

Rapido, dit onderwerp is al ter sprake gekomen. Wie wil er voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ? Ik niet in elk geval. Ok, je hebt mensen die denken dat ze voor 2500 € een 70+ paard kunnen kopen, en dat moeten ze dan zelf maar weten, maar ik vind wel dat je, in elke prijsklasse, gewoon een correct paard moet kunnen kopen. Correct is niet perfect. Correct wil voor mij zeggen : goed op de benen, geen cornage, geen dampigheid, geen luchtzuiger. Dat waren mijn eisen, en ik denk niet dat die zo onredelijk zijn, jij wel ? Een paard wat op 2-jarige leeftijd al aan gevorderde spat lijdt, dat koop ik niet. Ik zou wel gek zijn, zo'n dier houdt het geen 6 maanden uit in serieuze training. Zelfde verhaal met arthrose. Een cyste in de straalbeenderen bv, zou voor mij geen struikelblok zijn, als RX'en aantonen dat de cyste stabiel is. (vb door eerdere RX'en of door na 6 maanden te laten herdoen). Een perfect paard bestaat niet, en als je de foto's voldoende uitvergroot vind je op elke foto wel een bemerking. Maar het moet een aanvaardbare bemerking zijn. Sneaky was ook niet perfect, maar werd wel goedgekeurd als sportpaard omdat de bemerkingen binnen de perken zijn, in tegenstelling tot andere paarden die we geprobeerd hebben.
Je kunt dit ook omkeren : verkopers denken ook af en toe dat ze dan éne unieke zeer goede paard in handen hebben, en willen dan ook het onderste uit de kan. Tevens is mijn ondervinding dat de prijs in de gerenommeerde handelsstallen hoger is dan dat het paard in se waard is. Dat is ergens ook logisch, omdat de naam en infrastructuur ook moeten betaald worden.
Mijn paard heeft trouwens nooit officieel in de verkoop gestaan. Ik heb dus geluk gehad met haar. (ook al was ze verre van goedkoop :P ) Maar voor hetzelfde geld wordt zo'n dier voor je neus verkocht.
Maar feit is : als je kwaliteit wilt, zul je de beurs moeten opentrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:30

Sevke; maar er is ook voor ieder budget een paard te koop! Alleen is er niet voor ieder budget een quarter.
Als jij 100 euro te besteden hebt, dan kan je een prima shetlander kopen.

Alleen, je kan niet verwachten dat de duurdere rassen voor een dergelijke prijs te koop zijn.

Laat ik het anders zeggen. Ik wil graag nog de porsche cayenne bij mij op de stoep hebben. Als ik er 1 op marktplaats zie voor 5.000 euro, dan weet ik toch ook wel dat die niet helemaal goed kan zijn? Voor ieder budget is een auto, maar dan moet je wel eisen laten vallen :)

Idem met paarden. Alle waar naar zijn geld.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:25

tweety_be schreef:
troi schreef:
Ik heb heb dit topic met plezier gevolgd, heel informatief!

Ik ben zelf ook rustig aan net rondkijken rondkijken naar een qpa en hoop je ervaringen niet te gaan delen.. Ben er wel van overtuigd geraakt dat RX keuring heel belangrijk is, ook al zoek ik geen hoog niveau wedstrijdpaard maar een 'van alle markten thuis en soms een wrannetje' paard :D

Succes! Daar was ik de afgelopen maanden ook naar op zoek... Ik zocht geen 20k paard, zelfs geen 10k, maar ik hoopte tussen de 5 en 7k toch iets te vinden... Viel dat ff tegen! Ik heb de zoektocht dan ook (tijdelijk) op gegeven :o. De teleurstellingen stapelden zich maar op (afgekeurde paarden, paarden voor mijn neus verkocht, paarden die dan uiteindelijk toch niet meer werden verkocht, etc.). Ik heb het er dan ook echt even mee gehad. Denk dat ik eerst maar eens mijn buitenlandse droom (= ranch ervaring) ga waarmaken. Kan goed zijn dat die dik tegenvalt :+ Maar kom dan heb ik het toch geprobeerd hè. Kan ik het me later nooit kwalijk nemen.

Beide dromen (mijn eigen QPA en mijn buitenlandse droom) zijn helaas niet combineerbaar door mijn financiële situatie, dus moet ik keuze maken. Maar die QPA die komt er gegarandeerd ooit wel :D Hopelijk is de zoektocht dan wel iets positiever ^^ Al ga ik mijn budget waarschijnlijk wel wat moeten opkrikken dan...

Wat wil je juist doen qua ranch ervaring?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:30

Ik geloof niet dat de qh die hier gefokt zijn allemaal die 71+ kwaliteit hebben, maar wel duur te koop staan omdat t een qh is.. Dat snap ik dan niet. Tot de 4000/5000 euro mag je toch een leuke qh kunnen kopen voor de leuk, maar die wel sound is? Niet iedereen wil 74 scoren..
De vergelijking met auto's gaat hier niet op ;-)

En als je dan wel voor t topsegment gaat lijkt t mij niet meer dan normaal dat je begint met een gezond dier zonder bemerkingen (althans, die voor de sport van belang zijn)

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:01

Ik sluit me graag aan bij TS. Mij lijkt het een goed en eerlijk idee om met een gezond paard aan de slag te gaan, wanneer je als non pro ruiter toch best het een en ander van je paard gaat vragen en verwachten.
Misschien moeten we de vraag om gaan draaien, wanneer zijn we het normaal gaan vinden om met sporters te sporten die niet gezond zijn. Dan heb ik het niet over goede sportbegeleiding, maar over echt niet gezond: artrose, OCD, spat, HKO, PSSM niet te vergeten, etc. Helaas gaat het zo in de paardenwereld (en in de rest van de wereld) dat wanneer geld en een showrecord een rol spelen, dat deze grenzen soms lijken te vervagen. Of het pech is of toeval, mijn idee is het eerste. Ik zou weleens 100 quarters rondom willen laten keuren (afhankelijk van prijsklasse en niveau), ben benieuwd..
Is dat een verwijt, nee. Binnen het stamboek is er nu eenmaal de keuze om op prestatie en uiterlijk te fokken. Resultaat is dan vanzelfsprekend op termijn hele mooie paarden, die mogelijk goed presteren, maar medisch gezien niet ok zijn. Heb de laatste jaren veel ellende en verdriet gezien bij eigenaren van quarters (en paints) die ogenschijnlijke gezonde paarden hadden die om medische redenen vroegtijdig afscheid hebben moeten nemen. Voor TS hoop ik dat je een heel leuk en fijn paard gaat vinden, wat wel gezond is en complimenten dat je bij je standpunt blijft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:09

En toch zijn die gezonde quarters (ook in het top segment) te vinden.
Is het niet in NL dan wel zeker in onze buurlanden.

En Cer, ras honden zijn ook duur. Koop je die bij een goede fokker dan betaal je de hoofdprijs. Je kan ze ook elders kopen, gewoon gefokt voor de leuk. Of die dan 100% gezond zijn is ook maar de vraag.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:11

Probleem is dat het schijnbaar weinig uitmaakt, gefokt voor de leuk of door goede fokkers. De problemen zijn overal. Als je bij niet professionelen (niet strict economisch genomen) een paard koopt voor 1250 euro kan je verwachten dat het geen topkwaliteit is. Maar dat segment was niet waar Sevke zocht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 07:08

Nee rapido, die vergelijking gaat ook mank... Ik had het over paarden die 70++ scoren (want daar beginnen sommige steeds over nl). Dat is het dure segment (en zelfs die zijn blijkbaar voor veel geld niet altijd goed).

Ik zeg dus dat ik niet geloof dat alle qh die in nl rondlopen perse topscorers zijn, maar de prijzen zijn er wel naar. Er lopen hele bloedlijnen rond die afstammen van manegepaardjes, of waarvan ouders niet gepresteerd hebben. Die zouden goedkoper moeten zijn in theorie, en niet per definitie stuk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:57

Ook bullsh*t want er zijn zat quarters te koop die géén 70++ lopen en gewoon netjes geprijsd zijn maar voor 2000 euro ga je ook die niet vinden!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:00

Dat is precies wat ik zeg :j
*edit* en de vraag of ze stuk zijn of niet...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 13:24

De vergelijking met rashonden gaat ook goed op. We hebben vijf rashonden. Die van goede fokkers wegkomen en een flinke duit kostten. Daarvan zijn er drie met ernstige afwijkingen. We hebben een cavaliertje die doof is en cataract heeft. Onze chow chow heeft zware elleboogdysplasie aan beide zijden, ondnks dat de ouders getest waren, dus je kunt de fokker niks verwijten. De Engelse bulldog slaat alles. Deze was de duurste. Haar vader was in die tijd BIS op Crufts. Deze heeft heupdysplasie, arthrose, steeds terugkomende oorontstekingen, en is allergisch aan vanalles en nog wat, waardoor ze om de 14 dagen twee spuiten moet krijgen. De rashonden zijn dus in hetzelfde bedje ziek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:57

Met veel interesse lees ik dit topic al een tijdje mee. Ik overweeg zelf om een Quarter aan te schaffen voor recreatief gebruik. Ik wil een reining gefokt paard, ruin/hengst, van 0 - 2 jaar. (nog groen dus) En ik wil dus wel een gezond dier met genoeg talent om gewoon een leuk paard aan te hebben.

Aan welke prijsklasse moet ik dan denken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:05

@Jessix: waarom reining gefokt voor recreatief gebruik ??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:06

Omdat ik die paarden beter en mooier vind en die tak van het western rijden leuk vind.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:18

@rapido: excuus, de vergelijking met rashonden gaat grotendeels wel op, lees ik net :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:19

@Jessix: Maar die tak van western heeft weinig met recreatief rijden te maken en tussen reiners onderling zit net zoveel verschil in uiterlijk als tussen het ras Quarter als zodanig (de TB's en pure HUS-paarden daar gelaten :D )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:21

DubbelDun schreef:
@Jessix: Maar die tak van western heeft weinig met recreatief rijden te maken en tussen reiners onderling zit net zoveel verschil in uiterlijk als tussen het ras Quarter als zodanig (de TB's en pure HUS-paarden daar gelaten :D )

Oh pardon, ik ging er vanuit dat als je geen wedstrijden rijdt je een recreatieruiter bent. :D Maar goed, ik wil een reining gefokt paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:29

Je kunt heel serieus met reining bezig zijn zonder ooit een wedstrijd te starten hoor :D
Een recreatieruiter is iemand die lekker naar buiten gaat (imo iig :D )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:33

DubbelDun schreef:
Je kunt heel serieus met reining bezig zijn zonder ooit een wedstrijd te starten hoor :D
Een recreatieruiter is iemand die lekker naar buiten gaat (imo iig :D )

Ik doe graag beide. :D Maar ik wil niet op wedstrijd.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 16:35

Voor een correct paard, met potentieel en goed pedigree zou ik rekenen op 6000 minimum.