[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:54

Vaak weten mensen ook niet beter hoor. Als ik achteraf terugkijk op de tijd dat ik nog gewoon op de manege reed heb ik die paarden bijzonder oneerlijk behandeld. Ik reed met sporen en zweep, en niemand keer er raar van op. Maar niemand heeft er ooit wat van gezegd dus ik dacht dat ik het goed deed. Verward

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:02

radicalM schreef:
Vaak zie je aan de manier van rijden met wat voor soort mens je te maken hebt. Zo gaan ze ook om met hun andere dieren en waarschijnlijk zelfs ook met hen vrouw en kids! Aard van het beestje!
Zijn ook vaak de mensen die de BAAS willen spelen over het paard, volslagen onderwerpen!

Zo! Dat vind ik pas een gewaagde uitspraak. Veel spannender dan hardop TON DE ROOY zeggen Knipoog . Zo gewaagd dat zelfs ik hem niet durfde te doen OK dan! . Maar ik ben het er helemaal mee eens.

Een deel van het volk op western wedstrijden is wat ik in mijn werk altijd "onderkant markt" noem. De western sport trekt in mijn ogen relatief meer van dit soort mensen aan. Zal toch het cowboytje spelen zijn. Scheve mond

En dat lijkt mij heel lastig uit te bannen. En er heel stoer op een wedstrijd op af stappen. Tja je wordt tegenwoordig om minder doodgeschopt..........Knap van Gera, maar ik geloof toch ook dat ik dat alleen zou durven als ik door woede genoeg adrenaline in mijn lijf heb.

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:08

Blaze schreef:

eigenlijk alleen het noemen van de namen Cool

Hierover hebben we destijds toch een democratisch besluit genomen? Het noemen van man en paard?
Ik zou het op moeten zoeken maar volgens mij vonden we toen dat het door de beugel kan

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:11

kan iemand mij aangeven wanneer het noodzakelijk is om een paard een enorme rotschop te verkopen?
Kan iemand mij aangeven wanneer het noodzakelijk is je paard een enorme ruk in zijn mond te geven?
Kan iemand mij vertellen wat er zo leuk is aan het paardrijden als je paard alles uit angst doet? Kijk eens naar de hoofden van de dieren, kijk eens in hun ogen. Je hart breekt als je dat gaat doen. De angst in hun ogen, of juist het idee dat ze hersendood zijn, hun ogen staan op niets als je begrijpt wat ik bedoel.
Hoe vaak zie je wel niet bij paarden enorme bulten aan de zijkant van het schoppen?
Waar komen luchtzuigers vandaan? Waar komen wevers vandaan? Waarom zijn bepaalde stallen helemaal bekleed met rubber omdat het paard zijn hoofd tegen de muur aan stoot? Allemaal uitingen van ongeluk. De paarden zijn niet blij.

Ik kan de opmerking dat je misschien op het verkeerde moment ergens bent geweest niet plaatsen. Een ieder die zich zo kwaad maakt op een paard op welk moment dan ook is i.m.o geen horseman. Als ik sommige mensen tekeer zie gaan is dat een vorm van blinde woede. Hoe kan je en dier zo vernederen? Hoe lang houdt zo'n paard het vol? Hoe lang doet hij het nog voor je? Hoe kan je blij en trots zijn als je de ring uit komt je hebt goed gepresteerd met een paard dat geen stap verkeerd durft te doen. Ik persoonlijk rij liever een paard dat geen stap verkeerd WIL doen. Samenwerken weet je wel.

Je kan zeggen dat het hoogste niveau alleen maar op de harde manier bereikt kan worden.
Maar uh....... leren beren ook niet dansen op hete platen?
Laten we gaan kijken bij het willen maken van nieuwe regels, waar eindigt het respect hebben voor het dier en gaat het over in dierenmishandeling?

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:32

You go Marieke!! *LOL*

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:34

Marieke schreef:
Je kan zeggen dat het hoogste niveau alleen maar op de harde manier bereikt kan worden.

Marieke, volgens mij ben jij het juiste voorbeeld dat dat absoluut niet nodig is.

Collin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:41

Het komt er nu toch op neer dat alleen Ton de Rooy en Jurgen verkeerd bezig zou zijn
Dat is grote kolder kijk maar eens goed om je heen en niet alleen naar reiningruiters.
Een allround ruiter vond vrijdag dat zijn merrie niet goed ging ooh geen probleem we pakken haar zowel aan tot er geen energie meer inzit.
En wat denk je het hele weekend doet dat paard geen stap verkeerd
Maar helaas ook geen uitstraling of iets
Maar het arme dier moest wel alles starten zowel jeugd amateur en open
En dat allemaal voor een allround titel.
Maar daar hoor je niemand over

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:58

Marianne"]
[quote="Blaze schreef:

eigenlijk alleen het noemen van de namen Cool

Hierover hebben we destijds toch een democratisch besluit genomen? Het noemen van man en paard?
Ik zou het op moeten zoeken maar volgens mij vonden we toen dat het door de beugel kan
[/quote]
Wat was de uitslag van deze poll toendertijd?heb het effe niet meer gevolgd,mag man en paard nu genoemt worden???

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:02

Marianne schreef:
Zo! Dat vind ik pas een gewaagde uitspraak. Veel spannender dan hardop
TON DE ROOY
zeggen Knipoog . Zo gewaagd dat zelfs ik hem niet durfde te doen OK dan! . Maar ik ben het er helemaal mee eens.
.

Hier heet tie pipo de clown....
zal hij er trots op zijn dat we ondertussen al 17 pagina's hieraan hebben besteed?,ik heb toch bijna het idee dat we het allemaal over dezelfde persoon hebben.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:05

Ik weet niet of dit topic rechtstreeks tot hem gericht is, ik denk eerlijk gezegd van niet. Ik weet zelf dat er wel meer ruiters zijn waar ik niet compleet achter sta, maar ik weet van enkelen van hen de naam niet eens. Dat hoeft voor mij ook helemaal niet. Het gaat er gewoon om dat er personen rondlopen op wedstrijden die paarden zo behandelen. Namen hoeven eigenlijk niet eens genoemd te worden. Ik denk dat iedereen wel een persoon in zijn/haar hoofd heeft bij de verhalen in dit topic. Het hoeft natuurlijk nooit perse over dezelfde personen te gaan.. Maar ik heb nu het gevoel dat iedereen wel redelijk eensgezind is

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:32

He Stagraven.....als je nu mee wil praten kom dan met wat zinnigs en ga niet een stal lopen afkraken....Madepolder is erg goed voor zijn paarden en mocht een paard een wondje hebben gelopen is het door beginnende ruiters die hebben lopen hangen....daar ontkom je niet altijd aan...en alle paarden chaggie...liep je met je ogen dicht.....Verder Toekie wordt er bij ons ook gewoon bij het naar binnen buigen en naar buiten gevraagd en losgelaten....en niet constant in de mond gehangen........Ik geloof dat Madepolder een makkelijke naam is voor sommige maar wees dan eens een vent en spreek ons op stal gewoon aan dan hierow onzin te verkopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:42

Even ter verduidelijking: namen mochten genoemd worden zolang dit door iedereen te zien was op een openbare show of direkt uit eerste hand van iemand die zelf deze ervaring gehad heeft. En het is nog geen verplichting natuurlijk.

Wat het NK-Quarter betreft zullen we het wel over dezelfde hebben, vwb het NK-Wran was de ruiter die zo nodig 50 spins moest draaien een ander (IIRC)

Marieke OK dan!

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:58

Collin schreef:
Een allround ruiter vond vrijdag dat zijn merrie niet goed ging ooh geen probleem we pakken haar zowel aan tot er geen energie meer inzit.
En wat denk je het hele weekend doet dat paard geen stap verkeerd
Maar helaas ook geen uitstraling of iets
Maar het arme dier moest wel alles starten zowel jeugd amateur en open
En dat allemaal voor een allround titel.
Maar daar hoor je niemand over

Dit vind ik zeker misschien haast nog wel erger als wat er verder in dit topic gesteld wordt

Misselijk

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:25

Ik heb braaf het hele topic doorgespit... en sta helemaal achter wat hier tot nu toe gezegd is. Wij zitten ook eigenlijk standaard al met kromme tenen op de tribune bij de Quarters. Het open NK vinden wij altijd een stuk leuker, dan zie je de haflingers e.d. die een prima proef neerzetten... OK dan!
Een oplossing heb ik ook niet kant en klaar, maar wat ik me afvraag: de wedstrijden worden onder Amerikaanse regels gereden, onder supervisie van de KNHS? Verward Wat ik niet helemaal heb meegekregen, is wat de KNHS hier van vindt? Ik heb gelezen dat zij meer invloed zouden hebben dan de Amerikaanse regels (kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb).
Zou het niet zo kunnen in de toekomst, dat er wél onder US-reglementen gereden wordt, maar met een Nederlandse mentaliteit onder de ruiters?? In de US gaat het sowieso al anders op de wedstrijden. Moeten wij hier verplicht aan meedoen?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:08

NeverMind schreef:
He Stagraven.....als je nu mee wil praten kom dan met wat zinnigs en ga niet een stal lopen afkraken....Madepolder is erg goed voor zijn paarden en mocht een paard een wondje hebben gelopen is het door beginnende ruiters die hebben lopen hangen....daar ontkom je niet altijd aan...en alle paarden chaggie...liep je met je ogen dicht.....Verder Toekie wordt er bij ons ook gewoon bij het naar binnen buigen en naar buiten gevraagd en losgelaten....en niet constant in de mond gehangen........Ik geloof dat Madepolder een makkelijke naam is voor sommige maar wees dan eens een vent en spreek ons op stal gewoon aan dan hierow onzin te verkopen.

Wow er voelt zich hier iemand wel heel erg aangeproken. Slecht geweten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:29

Marieke schreef:
Maar uh....... leren beren ook niet dansen op hete platen?
Laten we gaan kijken bij het willen maken van nieuwe regels, waar eindigt het respect hebben voor het dier en gaat het over in dierenmishandeling?

Marieke, misschien wordt er in de sport wel gewoon het verkeerde gevraagd van de paarden? Misschien deugt de essentie van de wedstrijdsport wel niet, als je steeds dit soort nieuws te horen krijgt? Het is elke grote wedstrijd weer raak als je het mij vraagt.
Dan kun je je al bijna gaan afvragen wat de belangen zijn van de ruiters om zo met hun paarden om te gaan? Fijn werkbare paarden zijn geloof ik niet het doel, anders gingen ze er niet zo mee om.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:56

Lovely schreef:
Fijn werkbare paarden zijn geloof ik niet het doel, anders gingen ze er niet zo mee om.

Inderdaad de paarden die TE hard aangepakt werden zag je ook een uitstraling hebben maar niet heus. Ton liep met zijn paard kreupel de bak uit. En dat alleen maar omdat hij niet stopte Verward In zijn ogen moet je er dus mee door gaan en scheuren en plukken totdat hij zowat achter over klapte.

IMO het paardje stopte in het begin leuk maar nadat hij hem hebt "los gereden"stopte hij helemaal niet meer En dat alleen maar omdat hij langere stops wilde.
Dus toen hij wat geroezemoes hoorde ging hij naar het kleinere bakje. Tsjah daar was ik ook weer om hem in de gaten te houden. maar wat hij daar flikte durf ik niet eens hier te zeggen.

Maar ik zal een ding zeggen als diverse ruiters zich inschrijven voor een wedstrijd in Middenmeer en ik vind hun los rij stijl en gedrag niet acceptabel. Sorry maar ik ga ze weren.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:16

ik denk dat wij hetzelfde hebben gezien chantal.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:21

inderdaad tanja nou je weet dus wat het was

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:46

Marianne schreef:
Een deel van het volk op western wedstrijden is wat ik in mijn werk altijd "onderkant markt" noem. De western sport trekt in mijn ogen relatief meer van dit soort mensen aan. Zal toch het cowboytje spelen zijn. Scheve mond

Namens westernrijdend Nederland: Bedankt! Scheve mond

Marieke, ik ben het helemaal met je eens. OK dan!
Laatst bijgewerkt door Jolande op 23-10-03 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:47

Het allereerste wat wij zeggen om uit te leggen is we lijken op cowboys maar we rijden heel anders.

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:51

Ja Adrienne voel me zeker aangesproken....dat gelul over onze stal wordt er inmiddels een beetje moe van......sta daar al een aardige tijd.....en als ik dan bepaalde dingen lees die totaal niet waar zijn .... wordt ik erg pissig...en wat betreft kwaadgeweten .....nee hoor die heb ik niet.....mijn paard wordt goed verzorgt en ik rij me paard zoals ik denk dat hij bereden moet worden.....ik doe nl wat ik wil ..... en beoordeel een ander niet....Verder als ik ergens niet mee eens ben dan praat ik zelf met die ruiter, daar heb ik andere niet voor nodig .... zeker mensen niet die van een mug een olifant maken......die banketstaaf namelijk alleen maar en verder gebeurd er totaal niets......

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 19:51

Chantalleke"]
[quote="Lovely schreef:
Fijn werkbare paarden zijn geloof ik niet het doel, anders gingen ze er niet zo mee om.

Inderdaad de paarden die TE hard aangepakt werden zag je ook een uitstraling hebben maar niet heus. Ton liep met zijn paard kreupel de bak uit. En dat alleen maar omdat hij niet stopte Verward In zijn ogen moet je er dus mee door gaan en scheuren en plukken totdat hij zowat achter over klapte.

IMO het paardje stopte in het begin leuk maar nadat hij hem hebt "los gereden"stopte hij helemaal niet meer En dat alleen maar omdat hij langere stops wilde.
Dus toen hij wat geroezemoes hoorde ging hij naar het kleinere bakje. Tsjah daar was ik ook weer om hem in de gaten te houden. maar wat hij daar flikte durf ik niet eens hier te zeggen.

Maar ik zal een ding zeggen als diverse ruiters zich inschrijven voor een wedstrijd in Middenmeer en ik vind hun los rij stijl en gedrag niet acceptabel. Sorry maar ik ga ze weren.
[/quote]

En als we dit dan zien en horen, hebben we dan echt regels nodig om er achter te komen wanneer iemand te ver gaat Verward
Dit is toch o.a wat we bedoelen, of niet??

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 20:07

Als ik die brief lees en al die reacties dan stel ik me toch vele vragen hoor!
denken jullie nu echt dat elke handeling een mishandeling is neee!!!
ik was al van donderdag op het nk en heb alle dagen moeten showen en ik heb daar dan ook geen 1teken gezien van mishandeling
en als je voor de all round rijdt hè dan is het ook teken dat je paard daar toe getraind is en dat hij het aan kan anders zou hij zijn laatste proeven echt niet lopen en zal de jury dat ook zien en zal die jou niet plaatsen hoor en dan heeft all round rijden ook geen zin !!
dus dat wil zeggen een all round paard is daar toe getraint om zo veel proeven te lopen hoor !
Ik doe zelf tal van shows in België, Nederland, Duitsland en Italië maar wat jullie hier allemaal schrijven heb ik op nog geen 1shoiw gezien.
en oké niet alle mensen rijden even vriendelijk hier en daar zit er wel een persoon bij die harder is als de ander maar als het zo hard is zoals jullie beweren is het de taak aan de organisator om in te grijpen
Dit is echter niet jullie taak want zo maak je enkel de western sport maar stuk.
Ik denk gewoon dat sommige mensen is beter naar hen eigen kijken en is meer naar shows moet gaan kijken want dan zul je wel merken dat jullie verkeerd zijn!

En of jullie het nu eens zijn met mij of niet dat maakt mij niet uit maar ik word zot van dit soort discussies.

YOYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:13

Goed gezegd belgje.
Ze zijn hier van een mug een olifant aan het maken. Tuurlijk gebeurt er wel eens iets wat niet helemaal goed is.
Als je hier zo leest mishandeld elke westernruiter standaard zijn paard.
Beetje overtrokken discussie.