[WN] Help, waar vind ik toch een bijrijder, Western ervaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:32

Dat dacht ik ook, meneer is nog al eens onberekenbaar, zeker voor onbekende. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat een kind levenslang beschadigd raakt door mijn beest. Hoe goed deze ook kan rijden. Een volwassene kan alles beter inschatten\op in spelen. Maar daar denken dressuur ruiters anders over dus.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:35

Groot gelijk!
(en ik zou nog niet eens zo'n jonger iemand met onze dekhengst laten lopen, en dat is een shetlander ;) )

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:51

Hebben wij westernruiters dan zoveel meer verantwoordelijkheidsgevoel dan engelseruiters?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:58

Ik denk dat dat meer aan de persoon erachter ligt, dan aan het soort ruiter :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:36

Een beetje winter houdt mij ook niet tegen, tegen kou kan je je kleden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:17

Ik heb ook een leeftijdsgrens hoor! Ik wil een volwassen persoon met een beetje verantwoordelijkheid. Net meer dan normaal!
Hoop toch niet dat men nu niet reageert op mijn advertentie vanwege de winter! Wij kunnen de hele winter door rijden! :j

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:47

Leeftijd vind ik een moeilijk onderwerp.
Ik was 17 toen ik terug kwam van de Eifel Gold Ranch en denk dat ik toen redelijk wat ervaring had, met zowel jonge paarden als hengsten..
Dus om dan te zeggen persé 18+ vind ik niet zo'n goed idee. Eerder iemand die zich volwassen gedraagd, verantwoordelijk is en ervaring heeft. Dat kan in mijn ogen ook een 16 of 17 jarige zijn (veel jonger denk ik niet). Maar ik ken ook 20-jarige 'penny' meisjes die die verantwoordelijkheid en ervaring niet hebben.
Ik denk dus dat het een combinatie van leeftijd en ervaring/verantwoordelijkheid moet zijn en daar kom je pas achter als je die persoon hebt gesproken of hebt ontmoet.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:49

Mij maakt het seizoen niets uit alleen de afstand is meestal het probleem, ook diegene hier in dit topic. ;(

Over leeftijd.. Het zou er voor mij aan liggen of ik diegene al ken. Al ken ik diegene en weet hoe ze omgaat met de paarden dan zou ik het misschien wel vanaf 16 jaar doen, maar bij een onbekende niet. Ikzelf was 15 toen ik voor het eerst op een hengst reed, maarja op die leeftijd stap je overal op zonder echt stil te staan bij de gevolgen van een val bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:55

Ik heb een reactie gehad van iemand van 17, ik vraag 20+. Kwam serieus over, heb er serieus over nagedacht. Helaas was mn gevoel er niet goed bij... Mijn ervaring is dus dat serieuze jongere mensen ook wel reageren. Kijk ik ook heus serieus naar, maar ik heb gewoon t liefst een 20+ iemand.

Bentotoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:58

hmm mijn probleem is nou juist dat ik een pony/paard zoek om te verzorgen/rijden omg. Goor (Overrijsel-Twente) ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:38

ik denk dat leeftijd minder zegt dan de ervaring......

ik heb eens een dame van 34 gehad, die kwam voor mijn (inmiddels ex) paardje en dat was een beginner eerste klas :=
terwijl er een grietje op stal was van net 14 jaar die prima met hem overweg kon ...

nee ik zou ervaring belangrijker vinden, en dan de leeftijd
en ja dat telt dan ook weer mee, want bij een meerderjarige mag je een verantwoordelijkheid neerleggen, bij een minderjarige niet

dus in dat geval (zeker met een hengst) zou ik beide heel belangrijk vinden

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:50

Ojajoh schreef:
fanci_mike schreef:
... En waarom dan in de zomer pas een bijrijdpaard zoeken? Mooiweerruiters? Die hoef ik op voorhand al niet, sorry.

nou ik heb daar als reden voor (en heb meerdere paarden voor andere gereden en 14 jaar lang eigen paarden gehad) dat in de winter zijn ze vaak anders als in de zomer
in de zomer krijg je vaak een rustig paard te zien, in de winter kunnen ze nog wel eens onstuimige dieren zijn
maar dan ken je het dier (door de zomer die je doorlopen hebt) toch al beter, draai je samen langzaam de winter in...
en in de winter beginnen met een dier met een frisse dolle bui en niet weten hoe hij/zij steekt, nee niet mijn ding :n

Ik geef je helemaal gelijk! Ben net in de winter begonnen met mijn verzorgpaard en kan nu 6 weken amper iets doen want heb gekneusde ribben en een oogkasbreukje omdat meneer zogenaamd super bom-proof en altijd braaf me wel op de eerste frisse avond vliegles heeft gegeven. Ahum.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:55

MiReRe schreef:
Ik geef je helemaal gelijk! Ben net in de winter begonnen met mijn verzorgpaard en kan nu 6 weken amper iets doen want heb gekneusde ribben en een oogkasbreukje omdat meneer zogenaamd super bom-proof en altijd braaf me wel op de eerste frisse avond vliegles heeft gegeven. Ahum.

Dat is erg banketstaaf maar het blijven paarden :(:) Ik neem aan dat je hem in de winter ook wil blijven doen en niet alleen met mooi warmer weer :?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:51

Mariska85 schreef:
MiReRe schreef:

Dat is erg banketstaaf maar het blijven paarden :(:) Ik neem aan dat je hem in de winter ook wil blijven doen en niet alleen met mooi warmer weer :?

dat is de insteek ook alleen maar niet

en waarom wordt er altijd maar voor de helft gelezen :\

maar als je van zomer naar winter gaat,dan groei je mee in het frisser worden van het dier.....

MiReRE: jeetje balen zeg! maar idd, veel zogezegde bomproof dieren zijn met deze temperaturen ware knallers....
Heb zelf als laatste een fjorden gehad, relaxedheid zelve....behalve bij deze temperaturen :=

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:28

Mariska85 schreef:
MiReRe schreef:

Ja natuurlijker is dat zo. Als je voor een verzorgpaard gaat moet je uiteraard ook in de winter komen verzorgen. Maar wat Ojajoh zegt begrijp ik goed. Ik kende het paard nu nog maar 3 weken 2x per week. Super kort dus. Ik ken hem nog amper dus. Paar keer heel lekker relaxed gereden, zelfs met windkracht 8 in de buitenbak en opeens die racemachine modus bij de eerste frisse avond.
Als je in de zomer begint als de paarden sowieso wat rustiger zijn kun je samen groeien. Lijkt me dus beter.
Daar heb ik van te voren niet over nagedacht. En dan nog, als je in de winter een leuk paard kan krijgen ga je het niet laten zitten omdat ze dan drukker kunnen zijn. Want hoe vaak kan ik nou een verzorgpaard krijgen. Niet zo heel vaak.
En je kan ook denken, straks wordt het weer beter weer, paardje rustiger en dan zal het allemaal meevallen en heel leuk worden in vergelijking met nu.
Maar toch, in de zomer beginnen vind ik achteraf gezien een heel goed idee.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:26

Qua leeftijd: ik ga mee met youthreiner, maar omdat ik niet zoveel mensen ken van die leeftijd die voldoen aan mijn plaatje, plus dat de stal niet te bereiken is met ov en voor fietsen best een flink eind is, heb ik er in mijn advertentie wel een leeftijd aangehangen die mijn voorkeur zou hebben. Voor een goede ruiter wil ik best een klein eindje om rijden om hem/haar op te halen. :j
Vwb de frisse paarden in de winter: kijk, ik snap best dat je rustig aan wilt beginnen. Imo kun je dan ook zeggen: ik doe iets langer grondwerk om het paard te leren kennen. De meeste paarden laten in hun grondwerk al een heel eind zien hoe ze onder het zadel kunnen reageren, zodat je weet wat erin zit. Daarbij ben ik een zeikerd die je niet snel in je eentje met mijn paard bezig zal laten, en dus zal ik ook altijd waarschuwen als ik vermoed dat er een bommetje in paard zit. Als je er dan nog problemen mee hebt, sorry, dan ben jij dus niet de persoon die ik zoek :o . Tinkermans durft ook een flinke bok uit te delen op zijn tijd, ook niet seizoensgebonden zeg maar. Als je dat niet uit kan zitten en aanpakken, tsja, sorry. Daarom vraag ik om een ervaren iemand die durft door te pakken. (wat waarschijnlijk ook weer een reden is dat er niemand reageert := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:32

Helemaal mee eens! :j

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:25

doske schreef:
maar jullie wonen ook allemaal zo ver weg :D

ik heb zelf een paard maar zou het voor de ervaring wel leuk vinden om er evt een bijrijdpaard bij te hebben...

Marianna, je kan op Lau veel leren en je bent altijd welkom om haar te rijden hoor!! Als je weer mobiel bent natuurlijk :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:36

fanci_mike schreef:
Qua leeftijd: ik ga mee met youthreiner, maar omdat ik niet zoveel mensen ken van die leeftijd die voldoen aan mijn plaatje, plus dat de stal niet te bereiken is met ov en voor fietsen best een flink eind is, heb ik er in mijn advertentie wel een leeftijd aangehangen die mijn voorkeur zou hebben. Voor een goede ruiter wil ik best een klein eindje om rijden om hem/haar op te halen. :j
Vwb de frisse paarden in de winter: kijk, ik snap best dat je rustig aan wilt beginnen. Imo kun je dan ook zeggen: ik doe iets langer grondwerk om het paard te leren kennen. De meeste paarden laten in hun grondwerk al een heel eind zien hoe ze onder het zadel kunnen reageren, zodat je weet wat erin zit. Daarbij ben ik een zeikerd die je niet snel in je eentje met mijn paard bezig zal laten, en dus zal ik ook altijd waarschuwen als ik vermoed dat er een bommetje in paard zit. Als je er dan nog problemen mee hebt, sorry, dan ben jij dus niet de persoon die ik zoek :o . Tinkermans durft ook een flinke bok uit te delen op zijn tijd, ook niet seizoensgebonden zeg maar. Als je dat niet uit kan zitten en aanpakken, tsja, sorry. Daarom vraag ik om een ervaren iemand die durft door te pakken. (wat waarschijnlijk ook weer een reden is dat er niemand reageert := )

Helemaal mee eens!
Mijn pownie is nu gewoon net zo rustig als in de zomer, die wordt niet fris van een beetje kou. Ook storm en wind boeit dr niet.
Zomer of winter is echt geen verschil. Ik stap er ook gewoon op als ze een keer een paar weken niet gereden is en dan is er niks aan de hand. Maar ik weet niet of dat bij een bijrijder ook zo gaat zijn }> .
Paard is helemaal op mij ingespeeld en ik ken haar 300% (heb dr ook al 16 jaar) maar zodra er iemand anders op stapt kan het zomaar anders uitpakken O:) . Als je op haar stapt moet je wel kunnen en durven rijden, anders doet ze niks voor je. Dat maakt het wat lastig een bijrijder te vinden, maar het is wel een talentvolle topknol en het is zo jammer dat ik niemand kan vinden die daar zijn/haar voordeel mee wil gaan doen.

ik had een bijrijder die er perfect mee overweg kon maar die redde het helaas toch niet vanwege de afstand en tijdgebrek. Had ook een vriendin die er echt goed mee kon rijden maar die is er ook om voor mij onduidelijke reden mee gestopt en rijdt nu buitenritjes op een tinker 8)7

Ook ik wil best paard verplaatsen voor de juiste ruiter maar ik krijg die ruiter niet gevonden. ;(

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:06

Het probleem hier is helemaal niet seizoensgebonden, er worden hier in de buurt jammergenoeg geen western bijrijdpaarden aangeboden op het moment. Ik wil best een eindje rijden, maar ik vind 50 km heen en weer 50 km terug echt te veel.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:25

Hier ook helemaal niet. Ik woon in Limburg en het meest dichtbij is al bijna een uur rijden :(
De enige mogelijkheid die ik nu heb is rijden met manegepaarden maar na 12 jaar privépaarden gereden te hebben en altijd privélessen valt dat toch wel even tegen haha!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:15

Blanket schreef:
Het probleem hier is helemaal niet seizoensgebonden, er worden hier in de buurt jammergenoeg geen western bijrijdpaarden aangeboden op het moment. Ik wil best een eindje rijden, maar ik vind 50 km heen en weer 50 km terug echt te veel.

ik zag laatst hier 1 die in de beemster stond, en jij woont amsterdam, is te doen toch?

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:18

breakthelaw schreef:
doske schreef:
maar jullie wonen ook allemaal zo ver weg :D

ik heb zelf een paard maar zou het voor de ervaring wel leuk vinden om er evt een bijrijdpaard bij te hebben...

Marianna, je kan op Lau veel leren en je bent altijd welkom om haar te rijden hoor!! Als je weer mobiel bent natuurlijk :+

Rana zoek jij een bijrijder dan? Vind het zeker leuk om een keer op Lau te rijden hoor!!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:27

Tsja, mijn paarden worden niet verplaatst, ik wil er zelf ook mee bezig blijven, ik mag alles behalve wandelen en rijden (eigenlijk geen drol dus, maar soms verbuig ik de regels een beetje, mag ook zolang ik zelf voel dat het kan). Ben nu met de tink begonnen met lange teugelwerk, hij vind het erg leuk! (hij is er beter in dan ik, haha!)
50 km is inderdaad een eind, ik heb ze eens zover van huis gehad, was een superstal maar vond de afstand helemaal niks. Mede daardoor ook verhuisd van daar.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:08

Ik zit met een dilemma. Er is een man die mijn trukendoos wel een paar dagen per week wil rijden. Hij heeft ervaring met beleren en door rijden\hengsten en wedstrijden, maar geen western ervaring. Is wel bereid dit te leren op eigen kosten. MAARRRR vanwege zijn werk is hij van tijd tot tijd een week tot een maand op zee (hij is duiker) En die maand is nou net mijn probleem eigenlijk. Die moet ik dan zelf proberen op te vangen. Wat mij door een handicap moeilijk af gaat. Daarom zoek ik juist iemand om paardje lief ( O:) ) meer beweging te geven die ik niet kan geven.
Wat is wijsheid???