Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skippy1 schreef:Zijn er nog mensen van jullie die vandaag of morgen naar het Horse Event komen? Ik geef vanmiddag en morgenmiddag mijn presentatie over erfelijke aandoeningen en de discussie over het fokken ermee.
Mister01 schreef:ik merk aan mister nog bijna elke dag dat hij last heeft van de wei, maar 's morgens loopt hij als een kiviet.
vanmorgen heb ik er dan ook even opgezeten, en daar werden we allebei wel erg blij van
Citaat:ik heb gisteren gereden, stap en een paar rondjes galop (dat vind hij vaak fijner als draven) en toen uitstappen.
en toen ik de stal instapte met hem merkte ik dat hij weer slechter werd, hij geeft tegenwoordig heel goed aan wanneer het genoeg is, en nu kwam het dus super getimed uit!
toen kon hij nog even relaxen op stal en daarna liep hij weer helemaal goed naar de wei
Citaat:DPHC SSA stelt hengsten testen verplicht
In de paardenwereld bestaat al jaren het gezegde: fokken is gokken. Wordt het een merrietje of toch een hengstje, lijkt het veulen op de moeder of heeft het toch de looks van de vader! Inmiddels leven we in 2013 en is de wetenschap enorm vooruit gegaan.
Wil je een veulen met vlekken dan neem je een hengst die homozygoot is getest op bont, en ook op kleuren kun je selecteren.
Nu zijn dit leuke selecties die je kan maken om een veulen naar je eigen smaak te fokken. Maar: we willen bovenal een gezond veulen! Tegenwoordig zijn veel genetische defecten op te sporen. Door het testen van je hengst en/of je merrie kun je voorkomen dat jou toekomstig veulen een genetisch defect heeft. Draagt jouw merrie bijvoorbeeld het OLWS-gen (Overo Lethal White Syndrome) dan betekent dit bijvoorbeeld dat het niet verstandig is om een hengst te kiezen die ook OLWS positief is. De kans bestaat immers dat je dan een veulen krijgt dat je een paar uur na de geboorte moet laten in slapen.
Ook ander ziektes als HERDA, HYPP, PSSM en vele andere genetische defecten zijn op te sporen door een simpele test. Voor veel van deze testen heeft een laboratorium genoeg aan een paar haren met wortel van je paard om te bepalen of je paard drager is.
Als DPHC SSA staan wij voor het fokken van gezonde paarden. Daarom gaan wij vanaf 2015 eigenaren die hun hengst willen laten deelnemen aan de DPHC SSA verplichten hun hengst te laten testen op de volgende genetische defecten:•HERDA
•HYPP
•PSSM1
•MH
•GBED
•OLWS
Het jaar 2014 zal een overgangsjaar zijn. Dit betekent dat hengsten die niet getest zijn zich dit jaar nog mogen inschrijven. Tevens zullen wij actief communiceren op onze website welke hengsten wel getest zijn en met welke resultaten.
Nu leggen wij als DPHC SSA zijnde de hengsteigenaar een extra voorwaarde op, maar daarnaast willen wij de merriehouder ook oproepen om zijn/haar merrie te laten testen. Ook voor ruinen kan het laten testen op deze genetische defecten verstandig zijn. Al kan een ruin niet een genetisch defect overdragen, hij kan wel last ondervinden van een genetisch defect. Het weten dat je paard een genetisch defect heeft kan je helpen je paard een zo gezond mogelijk leven te geven.
Fokken blijft gokken maar verhoog je winkans!! Wil je meer informatie over deze maatregel of wil je weten waar je jouw paard kan laten testen mail dan naar: ssa@dphc.nl