[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:13

Wat mij verteld is is dat juist de verhouding suikers fructose dat je daar naar moet kijken. Fructose is volgens mij de foute suiker soort voor de pssmers.
daarom zit je in de zomer ook met de wei dat je zo moet oppassen. Want voor zover ik weet zitten er herl weinig of geen pure suikers in gras maar wel fructaan.

wat je wel kan geven aan een pssmer is komkommer of ijsbergsla. Komkommer is water met magnesium.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:10

Hoe gaat het met de pssmers?

ik heb maar weer eens een ander voer moeten halen, want mister heeft besloten dat hij de koeken opeens niet lekker meer vind :? Stom paajd!

maar inmiddels ben ik dat wel gewend van hem, hij is altijd al moeilijk geweest met eten.

waarschijnlijk ga ik dat glucobalance bestellen om vd winter eens te proberen. In de zomer krijg ik toch bijna niks in dat paard.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:41

Ik zie af en toe wel spiertrillinkjes bij Pepsi, maar ik zie haar ook heel vrolijk galopjes doen door de paddock, dus het lijkt me wel dat ze zich goed voelt :-) . Heb haar dosering GlucoBalance wel opgevoerd om te kijken of de trillinkjes dan ook weer weg zijn.

Witlof vinden ze hier trouwens ook lekker :9

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:01

Wat fijn mac!

zag ik jou toevallig voorbij komen op fb op het pssm forum? Met een mooi filmpje van een hoop lol in de paddock?

ik merk aan mister nog bijna elke dag dat hij last heeft van de wei, maar 's morgens loopt hij als een kiviet.
vanmorgen heb ik er dan ook even opgezeten, en daar werden we allebei wel erg blij van :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:14

Mac, dat is met Buzzy precies hetzelfde: ook daar nog 'spiergolfjes' op de flanken, maar ook een hele vrolijke merrie die uit zichzelf naast me aan de hand naar de wei draaft en ook zo de wei indraaft! :D

Ik heb nu een nieuw puur vitamine E supplement dat hoog gedoseerd is van Vitella (dus zonder toevoegingen/suiker/dextrose en zonder selenium). Geef dat nu sinds een week, eens kijken of en zo ja, wat dat gaat doen ...

Mister als jullie daar beiden heel blij van worden: gewoon af en toe doen, en het heel rustig houden.
Doe hier hetzelfde. :j
Gaat Mister dan nog wel op de wei of niet (meer)? Buzzy gaat een uur per dag op een redelijk korte wei.
Ik doe dus wel weidegang omdat ze dan lekker samen met haar beste vriendje buiten loopt en daar ook vooral mentaal enorm van opknapt, maar ze gaan dan beiden maar een uurtje.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:25

simodi: Mister staat de hele dag op de wei. het is een vrij schrale wei, maar elke dag krijgen ze een strook nieuw gras erbij, en daar heeft hij dan wel wat last van. vaak komt hij stroef de wei uit en moet af en toe stoppen om te stretchen.
er staan nu sinds een dag of 2 wat paarden op de paddock, omdat de wei zo nat is, maar verder staat alles nog op de wei, zelfs ook dag en nacht. maar aangezien Mister een neuroot is die weeft wanneer hij stress heeft kan ik hem niet alleen op de paddock zetten.
maar gezien het weer wat we nu hebben zal het niet heel lang meer duren voor ze allemaal weer op de paddock staan.
dat vind ik wel erg jammer, want hij voelt zich erg op zijn gemak in de kudde en kan zelf goed bepalen of hij mee wil spelen of niet. op de paddock staat hij alleen en op een stenen paddock, dus weer heel anders dan op de wei.
dus sociaal gezien heb ik hem het liefste zo lang mogelijk op de wei, maar pssm technisch gezien liever op de paddock zodat ik zijn dieet compleet in de hand kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:06

Zijn er nog mensen van jullie die vandaag of morgen naar het Horse Event komen? Ik geef vanmiddag en morgenmiddag mijn presentatie over erfelijke aandoeningen en de discussie over het fokken ermee.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:34

Skippy1 schreef:
Zijn er nog mensen van jullie die vandaag of morgen naar het Horse Event komen? Ik geef vanmiddag en morgenmiddag mijn presentatie over erfelijke aandoeningen en de discussie over het fokken ermee.

ik had je presentatie graag bij gewoond. ik vind het een interresant onderwerp, en vind ook dat er mer moet worden nagedacht over mogelijke defecten die je mee fokt voordat je een merrie laat dekken.

helaas rekent mijn baas erop dat ik vandaag en morgen de hele dag op het werk aanwezig ben, dus voor mij zit dat er niet in om te komen.

ik hoop wel dat je veel aandacht krijgt en een goede discussie op gang krijgt!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:01

Mister: als het een filmpje is van in de sneeuw van afgelopen winter dan is dat van mij ja :D .

Succes met je presentaties skip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:31

Gaat goed komen, heb er veel zin in!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:38

mac nee het was niet in de sneeuw, maar van een paard wat lekker uit zijn panty ging, en dat er was besloten het paard maar weer te gaan rijden omdat de andere paarden in de paddock er ook helemaal zot van werden :D
ik dacht dat dat jouw paardje was :o

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:02

Jaaaa dat is zo, dat is Pepsi :D . Dat waren foto's, geen filmpje, vandaar de verwarring :-) .
Maar dat klopt: Pepsi heeft momenteel zoveel energie dat de andere twee daar nog wel eens de dupe van worden. Pepsi is hier de "baas" en in al haar mutserigheid worden haar correcties iets te fanatiek nu ze lichamelijk tot meer in staat is dan in het verleden >;) .
Ik ben dus begonnen om met haar te wandelen en dan ga ik voor de input bij een vriendin en haar paarden op bezoek. Ff lekker bakkie thee en Peps een plukje hooi en dan gaan we weer naar huis. Als dat goed blijft gaan, dan overweeg ik om de rondjes uit te gaan bouwen en dan te kijken hoe het gaat als ik er weer op ga zitten :-) .

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:19

oh sorry het waren foto's :o mijn fout.

hahaha de foto's waren in ieder geval erg leuk om te zien! ze zag er super goed uit!
fijn dat ze zich zo goed voelt!

leuk hoor als je op die manier haar weer een beetje bezig kunt gaan houden.

ik heb gisteren gereden, stap en een paar rondjes galop (dat vind hij vaak fijner als draven) en toen uitstappen.
en toen ik de stal instapte met hem merkte ik dat hij weer slechter werd, hij geeft tegenwoordig heel goed aan wanneer het genoeg is :j , en nu kwam het dus super getimed uit!
toen kon hij nog even relaxen op stal en daarna liep hij weer helemaal goed naar de wei :D

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:43

Mister01 schreef:
ik merk aan mister nog bijna elke dag dat hij last heeft van de wei, maar 's morgens loopt hij als een kiviet.
vanmorgen heb ik er dan ook even opgezeten, en daar werden we allebei wel erg blij van :D

Citaat:
ik heb gisteren gereden, stap en een paar rondjes galop (dat vind hij vaak fijner als draven) en toen uitstappen.
en toen ik de stal instapte met hem merkte ik dat hij weer slechter werd, hij geeft tegenwoordig heel goed aan wanneer het genoeg is :j , en nu kwam het dus super getimed uit!
toen kon hij nog even relaxen op stal en daarna liep hij weer helemaal goed naar de wei :D

wow mister als ik dit lees schrik ik echt heel erg!
1 je paard heeft last van het gras, 2 je paard galoppeerd liever dan dat hij draaft. beide tekenen van ( beginnende) spierbevangenheid
als ik dit lees denk ik echt serieus dat je een ander management moet gaan voeren...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:04

Oh, bij Pepsi is dat andersom: die draaft (jogt) liever als dat ze galoppeert als ze last begint te krijgen.

Het gras is momenteel idd wel verraderlijk met die koude nachten ...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:36

Mister, ik begrijp dat het moeilijk is om een goede balans te vinden. :j

Maar als je rijdt terwijl hij nog niet volledig hersteld is, is enkel een heel kort poosje stappen al meer dan genoeg. Als hij daarna direct al aangeeft dat het teveel was dan weet je dat ook echt zeker. :j
Als hij slechter gaat lopen tijdens het rijden ben je in feite al (ruim?) over de grens heen. Dat hij met in de wei zetten weer beter loopt wil niet zeggen dat hij voldoende hersteld is, vergis je daar niet in!

Als je toch kiest voor weidegang zul je ook daarbij enorm goed naar je beleid moeten kijken. Telkens een strook nieuw gras is meestal geen goed keuze.
Ook het moment van de dag waarop je hem buiten zet is van groot belang, en zeker niet te lang weidegang.
Hoe lang staat hij nu dagelijks in de wei?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:13

Hobbelheks mijn paard wil heel zijn leven al liever galopperen dan draven. Dus dit is niet speciaal iets verontrustend voor mister.
mijn managment is het beste wat ik hem nu kan geven. Hij staat overdag op de wei en snachts op stal.
en alleen op de paddock gaat niet dan loopt hij maar te stressen. Straks als het weide seizoen voorbij is dan heb ik zijn voer weer volledig in de hand.

simodi hij staat de hele dag op de wei. Van ongeveer 9 uur tot 7 uur savonds. De manier van weidegang wordt bepaald door de staleigenaar, daar heb ik geen zeggenschap over.

kijk ik weet echt wel dat sommige dingen niet zo handig zijn die ik doe, maar ik heb te maken met een paard wat altijd met me wil werken. En wandelen of fietsen of longe vind hij geen werken.
ik ben 20 weken zwanger dus het is niet zo dat ik alle tijd heb om rijden nog straks. En ik moet hem wel zo fris mogelijk in zijn kop houden voordat ik straks niet meer kan rijden.

Dus ik ben een beetje aan het roeien met de riemen die ik heb. En ik hou hem wel echt heel scherp in de gaten. Ik check elke dag uitgebreid zijn rug en buik voor harde spieren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:31

Ik herken dat je als je op een pensionstal staat je niet alles zo kunt regelen dat het helemaal perfect wordt voor je pssm-er. Vaak moet je ergens een consessie doen of zelf extra dingen, dat blijft schipperen. :j

Wat betreft weidegang, hier gaan ze ook elke dag lang naar buiten, maar wij hebben gelukkig de afspraak kunnen maken dat ik haar zelf buiten zet en dus ook kan bepalen hoe lang en wanneer. Dat kost mij wel (extra) tijd, maar zo kan ik wel zorgen dat de weidegang in elk geval geen schade veroorzaakt.
Zou je zoiets niet kunnen regelen? Dan heb je in elk geval op dat vlak zelf zeggenschap.

Uit eigen ervaring, en dus puur bedoeld als waarschuwing en niet als vervelende kritiek, weet ik dat je juist erg oppassen moet met paarden die heel graag werken. Die overschrijden makkelijk hun eigen grens. Mijn Buzzy maakt ook erg graag flinke buitenritten, zelfs als ze niet in orde is laat ze zich in alle rust zadelen en loopt ze lekker door, zo geniet ze ervan. Maar aan mij dan de taak om dat in te schatten en haar tegen zichzelf te beschermen. ;)

Waarom vind hij werken aan de longe geen werken? Heeft dat niet te maken met een stukje uitdaging en afwisseling daarin (bijv balkjes), wat grondwerkoefeningen doen etc.?

Voor pssmers is het belangrijk om ze een heel vast ritme in voeding en beweging te geven. Hoe ga je dat straks doen aan het eind van je zwangerschap en daarna? Dat lijkt me anders best nog wel lastig ....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:31

simodi ik zet hem (samen met mijn beste vriendin en haar paarden) zelf binnen en buiten, dus we kunnen het wel zelf regelen, maar het is met warm weer enorm snel benauwd in de schuur, dus wil ik hem toch graag snel buiten hebben. en net als nu met dat slechte weer staan ze minder lang buiten, maar heb ik ook te maken met werk.
en ik wil hem gewoon niet te lang op stal hebben. hij staat al genoeg binnen en ik heb hem liever buiten.

het zal denk ik nog heel even zijn voor ze weer op de paddock staan allemaal.
en tot 2 weken geleden was er niks aan de hand, hij liep op een hele schrale wei en was gewoon goed, maar de overgang naar de nieuwe wei maakt toch behoorlijk wat indruk.

ik heb te maken met een paard wat ook kogelartrose heeft, dus daardoor moet ik hem wel een tijdje achter elkaar laten lopen voordat hij lekker los en soepel is. en dat gaat recht tegen de richtlijnen in voor de pssm, maar ik probeer een tussen weg te vinden.
maar daarom kan ik ook niet zo makkelijk balkjes doen met hem ofzo. en longe wordt pas werken voor hem wanneer ik hem echt kan trainen, met bijzet en zwaar werk laat verrichten. dat hebben we jaren samen gedaan, hard trainen.

normaal gesproken nam ik hem regelmatig mee op een klein staprondje (rondje van max 20 minuutjes ofzo) of dat rondje aan de fiets. maar ik heb zijn ijzers eraf gehaald, en hij is best even gevoelig geweest. gelukkig heb ik nu het idee dat ik wel weer een stukje hem op de weg mee kan nemen aan de hand en dat zijn voeten daar niet op zullen protesteren.
dus dat ga ik ook weer doen.

het rijden doe ik max 1x per week een minuut of 15. zodat we allebei weer even blij zijn, en dan is het weer genoeg voor een tijdje.
ik weet ook dat ik hem in het gareel moet houden omdat hij anders zichzelf te buiten gaat met alle schade van dien, maar dat betekend ook wel dat ik af en toe hem wat sleck moet geven om een klein beetje zijn ding te doen, anders wordt hij ook depri.

ik probeer hem nu zo lang mogelijk nog beweging te geven, met wandelen of longe en heel soms erop, en dat hoop ik te kunnen doen tot vlak voor de bevalling. en wanneer het echt niet meer gaat dan zal hij stil moeten staan. overdag paddock en 's nachts stal. maar ik hoop dat ik dat kan vermijden of dat het maar een paar dagen zal zijn.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:44

ik hoor net dat de paarden vanaf morgen allemaal van de wei af gaan en op de paddock gaan.
dus het weide seizoen is vanaf vandaag weer afgelopen ;(

erg jammer voor hem, hij is altijd erg blij met zijn kudde op de wei, maar voor zijn dieet is het beter zo.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:35

Hi allen, ik lees hier al een tijdje mee omdat ik het een heel interessant topic vind. Ik denk dat onderstaand nieuwsbericht jullie daarom wel interesseert, het is afkomstig van de site van de DPHC.
Citaat:
DPHC SSA stelt hengsten testen verplicht

In de paardenwereld bestaat al jaren het gezegde: fokken is gokken. Wordt het een merrietje of toch een hengstje, lijkt het veulen op de moeder of heeft het toch de looks van de vader! Inmiddels leven we in 2013 en is de wetenschap enorm vooruit gegaan.

Wil je een veulen met vlekken dan neem je een hengst die homozygoot is getest op bont, en ook op kleuren kun je selecteren.

Nu zijn dit leuke selecties die je kan maken om een veulen naar je eigen smaak te fokken. Maar: we willen bovenal een gezond veulen! Tegenwoordig zijn veel genetische defecten op te sporen. Door het testen van je hengst en/of je merrie kun je voorkomen dat jou toekomstig veulen een genetisch defect heeft. Draagt jouw merrie bijvoorbeeld het OLWS-gen (Overo Lethal White Syndrome) dan betekent dit bijvoorbeeld dat het niet verstandig is om een hengst te kiezen die ook OLWS positief is. De kans bestaat immers dat je dan een veulen krijgt dat je een paar uur na de geboorte moet laten in slapen.

Ook ander ziektes als HERDA, HYPP, PSSM en vele andere genetische defecten zijn op te sporen door een simpele test. Voor veel van deze testen heeft een laboratorium genoeg aan een paar haren met wortel van je paard om te bepalen of je paard drager is.

Als DPHC SSA staan wij voor het fokken van gezonde paarden. Daarom gaan wij vanaf 2015 eigenaren die hun hengst willen laten deelnemen aan de DPHC SSA verplichten hun hengst te laten testen op de volgende genetische defecten:•HERDA
•HYPP
•PSSM1
•MH
•GBED
•OLWS

Het jaar 2014 zal een overgangsjaar zijn. Dit betekent dat hengsten die niet getest zijn zich dit jaar nog mogen inschrijven. Tevens zullen wij actief communiceren op onze website welke hengsten wel getest zijn en met welke resultaten.

Nu leggen wij als DPHC SSA zijnde de hengsteigenaar een extra voorwaarde op, maar daarnaast willen wij de merriehouder ook oproepen om zijn/haar merrie te laten testen. Ook voor ruinen kan het laten testen op deze genetische defecten verstandig zijn. Al kan een ruin niet een genetisch defect overdragen, hij kan wel last ondervinden van een genetisch defect. Het weten dat je paard een genetisch defect heeft kan je helpen je paard een zo gezond mogelijk leven te geven.

Fokken blijft gokken maar verhoog je winkans!! Wil je meer informatie over deze maatregel of wil je weten waar je jouw paard kan laten testen mail dan naar: ssa@dphc.nl

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 21:31

Echt super vind ik het! goed bezig DPHC!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:07

Dat is het zeker! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 00:24

Helemaal top!!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 07:28

HULDE aan de DPHC om het zo aan te pakken _/-\o_
Jammer dat het moederstamboek d'r geen ene fluit mee doet :n