[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonita

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:07

wat is ""the calfornian way""?
ik dacht california,vaquero, bosal, two rein en pas net een jaartje of acht up in the bridlle betekende.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:22

Tegen mijn principes in wil ik toch een keer mijn mening laten horen om te proberen om mensen op een andere manier ergens naar te laten kijken in plaats van meteen hun oordeel klaar te hebben. Er komen steeds een aantal onderwerpen terug. Hier wil ik graag op reageren.

Het opbinden van paarden zou gevaarlijk zijn. De bedoeling van deze oefening is om een paard te leren hoe hij zijn benen moet plaatsen in onbekende situaties. Bedenk eens wat er zal gebeuren als een paard aan andere paarden moet wennen (die in dezelfde rijbaan om hem heen stappen/draven/galopperen) als er een ruiter opzit of als hij niet opzij gebonden is. Het paard is bang en zal rechtuit vluchten. Hij zal zijn neus achterna gaan, met alle gevolgen van dien. Wanneer het paard is opgebonden kan hij maar een kant op en dat is de cirkel op. Dit is voor hem het veiligst.
In mijn opzicht is het veel gevaarlijker dat iemand na dagen lang fluisteren dat hij zadelmak gemaakt gaat worden op zijn paard stapt en tussen anderen in de rijbaan gaat rijden. Wanneer dit geoefend gaat worden met een ruiter op zijn rug en het paard raakt dan in paniek, zal hij dit voorval associëren met de ruiter op zijn rug.
Daarnaast vindt ik dat een paard respect moet leren. En een paard zonder respect is het gevaarlijkste dat er bestaat.
Verder denk ik dat er alleen een zin ontbreekt: do not try this at home. Wanneer iemand zonder ervaring deze methode toe zal passen zijn de gevolgen inderdaad niet te overzien.

Het tweede onderwerp dat ik vaak terug zie komen, is het feit dat dit slecht zou zijn voor het paard. Ik zou wel willen weten hoeveel van jullie hun paard trainen/rijden zonder begeleiding en niet in de gaten hebben hoe schadelijk ze zelf bezig zijn. Bijvoorbeeld door op de verkeerde manier na te laten geven. Of ontzettend scheef zitten waardoor het paard ongelijk belast wordt, waardoor zijn lichaam ook zal slijten. Weten jullie wat de gevolgen zijn van jarenlange training zonder ruggebruik???

Dan wordt er ook nog gesproken over het feit geld verdienen. Een trainer zou deze methode toepassen om snel geld te kunnen verdienen. Ik zal jullie uit de droom helpen. Het is niet de trainer die geld wil verdienen, het zijn de paardeigenaren die van een trainer verwachten dat deze binnen korte tijd iets bereiken wat zij zelf niet kunnen. Een trainer kan beter een paard voor langere tijd hebben, zodat hij/zij kan laten zien wat hij een paard kan leren. Maar helaas wordt een paard meestal bij een trainer gebracht om zadelmak gemaakt te worden, geld te verdienen in de futurity’s (even voor de duidelijkheid: een tweejarige kan ook uitgebracht worden in de HALTER – futurity, en in het AQHA reglement staat ook duidelijk dat een tweejarig paard niet onder het zadel uitgebracht mag worden. Op een show zullen ze een inschrijving voor een tweejarige voor een klasse onder het zadel ook echt niet aannemen) en dit allemaal zo snel mogelijk, want tijd is geld. Een trainer kan nu eenmaal maar een bepaald aantal paarden in training hebben (in verband met tijd) en of dit nu elke keer jonge/nieuwe paarden zijn of telkens dezelfde paarden voor langere tijd, de inkomsten blijven hetzelfde. En inderdaad, het blijkt wel dat een alternatieve trainingsmethode echt niet beter werkt, want ik geloof dat er maar weinig van jullie internationaal presteren.

Dan wil ik iemand quoteren:
Moniek schreef:
Anya schreef:
als Marieke het the Californian Way noemt, dan ben ik zeer geneigd Marieke op haar woord te geloven. Ik zou een trainer verder gaan kijken Ja

nee dat doe ik niet,eerst zelf zien en dan pas oordelen.
ik volg mijn eigen gevoel nu en dat moet ik eerst zien en dan geloven.
Maar bedankt voor het advies.

Dit vindt ik nu zo’n typische opmerking. Je oordeelt niet over jouw grote voorbeeld, maar aan de hand van 1 foto kun je wel over iemand anders oordelen.

En als laatste wil ik jullie een citaat uit de AQHA journal geven om over na te denken:
“A suggestion to find a hidden key to your riding: be willing to let go of rigid ways of thinking. Strive to be open to new approaches. Trust you will find what you need one step at a time. Believe you can accomplish it. Many people cling to the concept of ‘right’ and ‘wrong’. There is no one, clear way to do anything. Open up to what is right for you and allow others do what they do. It’s not your business. Your job is to do your own work. Let go and open up.” Barbara Schulte

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:24

DubbelDun schreef:
Als BB zijn vrouwen opbindt ga ik er vanuit dat hij dat doet met hun toestemming Haha!, zoniet dan is hij ook schuldig aan vrijheidsberoving.
Dus zoveel verschil tussen die paarden en die vrouwen (2e voorbeeld) is er dus eigenlijk niet Lachen

Heb je wel eens paarden halter mak gemaakt? De allereerste keer dat ze druk voelde waar ze vanaf moesten, hadden ze daar zelf toestemming voor gegeven of heb je het ze gewoon maar geleerd?

Geld dat eigenlijk niet voor alles wat we met de paarden doen? Leggen we ze het niet gewoon allemaal maar op? Dat het er naar uit ziet dat paarden het leuk vinden hoeft natuurlijk helemaal niet te beteken dat dat echt zo is. Misschien doen ze liever hele andere dingen, maar doen ze dit om ons een plezier te doen. Net zoals een vrouw zich mischien wel vast laat binden om de ander een plezier te doen... je weet het niet....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:37

@Rom: zou een prinicipekwestie moeten zijn Haha!

@sarah1984 : je laatste quote is de bekende dooddoener, maar dan in het engels.
Overigens kun je er alle kanten mee op, zelfs de goeie Haha!

Citaat:
Het opbinden van paarden zou gevaarlijk zijn. De bedoeling van deze oefening is om een paard te leren hoe hij zijn benen moet plaatsen in onbekende situaties. Bedenk eens wat er zal gebeuren als een paard aan andere paarden moet wennen (die in dezelfde rijbaan om hem heen stappen/draven/galopperen) als er een ruiter opzit of als hij niet opzij gebonden is. Het paard is bang en zal rechtuit vluchten. Hij zal zijn neus achterna gaan, met alle gevolgen van dien. Wanneer het paard is opgebonden kan hij maar een kant op en dat is de cirkel op. Dit is voor hem het veiligst.
IMO onzin. Een paard is in principe niet bang voor soortgenoten zolang die hem niet te na komen. Door hem 'alleen' in te rijden (dus zonder andere paarden) zal hem vertrouwen in de ruiter geven. En als het er aan toe is om met andere paarden in één bak samen te zijn mag je verwachten dat men rekening met elkaar houdt.

Citaat:
Dan wordt er ook nog gesproken over het feit geld verdienen. Een trainer zou deze methode toepassen om snel geld te kunnen verdienen. Ik zal jullie uit de droom helpen. Het is niet de trainer die geld wil verdienen, het zijn de paardeigenaren die van een trainer verwachten dat deze binnen korte tijd iets bereiken wat zij zelf niet kunnen.

Als trainer ben je dus niet verplicht om hiraan mee te doen, dat heet 'principe'. Dat je hiermee een kleinere cliëntele zult hebben zal zondermeer waar zijn. Maar je hebt ook jezelf nog om onder ogen te komen en die 2 dingen zijn IMO niet verenigbaar.

Citaat:
En inderdaad, het blijkt wel dat een alternatieve trainingsmethode echt niet beter werkt, want ik geloof dat er maar weinig van jullie internationaal presteren.
Dat dit appels met peren vergelijken is en behoorlijk kortzichtig mag duidelijk zijn.

@Marieke: ik denk dat de 'druk' van de eerste keer een halstertje om niet te vergelijken i met paarden opbinden om te laten wijken voor druk.
natuurlijk leggen we dieren dingen op die ze zelf niet zouiden kiezen, maar er is een grens aan wat 'nodig' is en wat ook anders zou kunnen.
Dat die grens niet voor iedereen gelijk is is ook de reden dat er blijkbaar regels voor moeten komen.

boonbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:42

Marieke schreef:
DubbelDun schreef:
Als BB zijn vrouwen opbindt ga ik er vanuit dat hij dat doet met hun toestemming Haha!, zoniet dan is hij ook schuldig aan vrijheidsberoving.
Dus zoveel verschil tussen die paarden en die vrouwen (2e voorbeeld) is er dus eigenlijk niet Lachen

Heb je wel eens paarden halter mak gemaakt? De allereerste keer dat ze druk voelde waar ze vanaf moesten, hadden ze daar zelf toestemming voor gegeven of heb je het ze gewoon maar geleerd?

Geld dat eigenlijk niet voor alles wat we met de paarden doen? Leggen we ze het niet gewoon allemaal maar op? Dat het er naar uit ziet dat paarden het leuk vinden hoeft natuurlijk helemaal niet te beteken dat dat echt zo is. Misschien doen ze liever hele andere dingen, maar doen ze dit om ons een plezier te doen. Net zoals een vrouw zich mischien wel vast laat binden om de ander een plezier te doen... je weet het niet....
net zoals een man zich soms voor zijn centen laat misbruiken om een ander een plezier te doen. dus opbinden vastbinden en uitknijpen, fencen ( je kat of je vrouw de gordijnen in jagen) allemaal hardstikke fout Knipoog

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:46

DubbelDun schreef:
Dat die grens niet voor iedereen gelijk is is ook de reden dat er blijkbaar regels voor moeten komen.

Ja en wie gaat dat bepalen dan? Dat wordt nog een lastige!
Als het aan die ene van de Partij voor de dieren ligt hebben we allemaal een probleem. En als het aan Schmersal ligt mogen we alles. You tell me.... waar ligt de lijn?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:48

sarah1984 schreef:
Bedenk eens wat er zal gebeuren als een paard aan andere paarden moet wennen (die in dezelfde rijbaan om hem heen stappen/draven/galopperen) als er een ruiter opzit of als hij niet opzij gebonden is. Het paard is bang en zal rechtuit vluchten. Hij zal zijn neus achterna gaan, met alle gevolgen van dien. Wanneer het paard is opgebonden kan hij maar een kant op en dat is de cirkel op. Dit is voor hem het veiligst.

Waarom zou het paard bang zijn en vluchten Verward
En ik neem toch aan dat je in alle rust er een stuur op zet voordat je tussen andere paarden rond gaat rijden?
Een paard wat opgebonden is kan ook nog prima alle kanten op trouwens, dus ook dat gaat niet op.

sarah1984 schreef:
In mijn opzicht is het veel gevaarlijker dat iemand na dagen lang fluisteren dat hij zadelmak gemaakt gaat worden op zijn paard stapt en tussen anderen in de rijbaan gaat rijden.

Wat is dat nou voor manier, dan ben je ook niet echt handig bezig Haha!

sarah1984 schreef:
Daarnaast vindt ik dat een paard respect moet leren. En een paard zonder respect is het gevaarlijkste dat er bestaat.

En respect krijg je van paard door hem op te binden en los in de baan te laten lopen Verward
Dacht ik niet Knipoog

sarah1984 schreef:
Weten jullie wat de gevolgen zijn van jarenlange training zonder ruggebruik???

Ja, maar het is niet het buigen wat ik erg vind. Het is het vastzetten en los rond laten lopen en het paard het zelf maar uit te laten zoeken wat ik erg vind.

sarah1984 schreef:
Het is niet de trainer die geld wil verdienen, het zijn de paardeigenaren die van een trainer verwachten dat deze binnen korte tijd iets bereiken wat zij zelf niet kunnen.

Nog altijd is het de trainer die de keuze maakt om met deze eigenaren in zee te gaan.
Wat jij zegt is een beetje als bij het stoplicht achteruit rijden en dan de ander de schuld geven dan hij bij jou achterop is gereden Haha!
Oorzaak en gevolg verkeerdom dus Knipoog

sarah1984 schreef:
Maar helaas wordt een paard meestal bij een trainer gebracht om zadelmak gemaakt te worden, geld te verdienen in de futurity’s

De trainer zal van velen het respect verdienen door "Nee" te zeggen.

sarah1984 schreef:
want ik geloof dat er maar weinig van jullie internationaal presteren.

Idd maar weinig, maar dat geldt voor 98% van de mensen he Knipoog

sarah1984 schreef:
Dit vindt ik nu zo’n typische opmerking. Je oordeelt niet over jouw grote voorbeeld, maar aan de hand van 1 foto kun je wel over iemand anders oordelen.

Ja, op de foto op de eerste pagina kun je zien dat het paard los opgebonden staat. Dat is heel iets anders dan van horen zeggen Knipoog

sarah1984 schreef:
“A suggestion to find a hidden key to your riding: be willing to let go of rigid ways of thinking. Strive to be open to new approaches. Trust you will find what you need one step at a time. Believe you can accomplish it. Many people cling to the concept of ‘right’ and ‘wrong’. There is no one, clear way to do anything. Open up to what is right for you and allow others do what they do. It’s not your business. Your job is to do your own work. Let go and open up.” Barbara Schulte

Het vetgedrukte geldt ook voor al die trainers die in zee gaan met eigenaren die alleen maar resultaat willen zien vind ik.
Het inderstreepte suggereerd dat je je er niet mee moet bemoeien. Dat slaat natuurlijk nergens op, want als iemand over de schreef gaat mag dat ook gezegd worden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:49

o, het was al weer gezegd Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:52

DubbelDun schreef:

Marieke schreef:
Ja en wie gaat dat bepalen dan? Dat wordt nog een lastige!
Als het aan die ene van de Partij voor de dieren ligt hebben we allemaal een probleem. En als het aan Schmersal ligt mogen we alles. You tell me.... waar ligt de lijn?
Dat is ook lastig en de Nota zal inhoudelijk opgesteld worden door mensen uit het werkveld. Ik hoop dus op wijze mensen die niet met een rose bril maar ook niet met een bord voor hun kop weten wat 'in this day and age' als realistisch beschouwd mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:58

Ben t helemaal met de hierboven uitgebreid beschreven reacties eens. Rom en DD, bedankt...hoef ik t niet op te schrijven, kost nl. teveel tijd hier op mn werk! Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:06

Ik sluit me bij Rom, DD en Skippy aan Ja

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:15

Romkabouter schreef:
Waarom zou het paard bang zijn en vluchten Verward
En ik neem toch aan dat je in alle rust er een stuur op zet voordat je tussen andere paarden rond gaat rijden?
Een paard wat opgebonden is kan ook nog prima alle kanten op trouwens, dus ook dat gaat niet op.

Dit gebeurt nou eenmaal weleens.

Romkabouter schreef:
Ja, maar het is niet het buigen wat ik erg vind. Het is het vastzetten en los rond laten lopen en het paard het zelf maar uit te laten zoeken wat ik erg vind.

Kijk, nu komen we ergens. Het gaat dus om het los laten lopen in de rijbaan. Waarom is dit precies erg? Naar mijn mening krijgt een paard zelfvertrouwen door dingen zelf te ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:19

Al t weleens gebeurt, is t in elk geval niet áltijd nodig om t zo te doen. Dat scheelt weer tig %-en ongelukkige paarden.

En om een paard meer zelfvertrouwen te geven is het ook echt niet nodig ze zo opgebonden/vastgebonden zonder goed toezicht in een bak te laten lopen! Trouwens...was t niet eerst voor t respect? Nu is t voor zelfvertrouwen...Anyway...ik vind t kul. Voor beiden is deze manier van werken echt niet nodig! Zijn tig andere manieren voor. Respect kun je ook in de roundpen of met grondwerk krijgen, dan is t opbinden echt niet nodig.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:22

DubbelDun schreef:
@sarah1984 : je laatste quote is de bekende dooddoener, maar dan in het engels.
Overigens kun je er alle kanten mee op, zelfs de goeie Haha!

Maar het wordt niet toegepast!

Sarah1984 schreef:
En inderdaad, het blijkt wel dat een alternatieve trainingsmethode echt niet beter werkt, want ik geloof dat er maar weinig van jullie internationaal presteren.
DubbelDun schreef:
Dat dit appels met peren vergelijken is en behoorlijk kortzichtig mag duidelijk zijn.

Dit is zeker geen appels met peren vergelijken. Iedere jeugd-, amateur- en novice-amateur ruiter kan in het buitenland starten.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:22

sarah1984 schreef:
Bedenk eens wat er zal gebeuren als een paard aan andere paarden moet wennen (die in dezelfde rijbaan om hem heen stappen/draven/galopperen) als er een ruiter opzit of als hij niet opzij gebonden is. Het paard is bang en zal rechtuit vluchten. Hij zal zijn neus achterna gaan, met alle gevolgen van dien. Wanneer het paard is opgebonden kan hij maar een kant op en dat is de cirkel op. Dit is voor hem het veiligst.

Tot nu toe heb ik alleen maar mee zitten lezen en me geergerd aan de sommige reacties. Maar dit hier boven slaat werkelijk waar alles.
En ik maar denken dat de domste opmerking die ik ooit gehoord heb
Citaat:
“nee hij is niet kreupel hij is bang van de bodem”
was.
Maar deze opmerking gaat er echt met stip overheen!
Ik weet niet wie jou deze “wijsheid” heeft bijgebracht maar veel verstand van paarden trainen heeft die figuur niet.

sarah1984 schreef:

Ik denk dat een "trainer" of "ruiter" die geen respect heeft voor zijn dieren veel en veel gevaarlijker is dan welk paard dan ook!
Respect Sarah1984 is wederzijds,het is iets wat je verdiend niet iets wat je afdwingt!

Het komt niet vaak voor maar Rom ik ben het dit keer ook helemaal met je eens! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:27

Adrienne: ben t helemaal met je eens!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:34

Ik ben het zowaar totaal met Adrienne eens Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:40

En zo zie je maar...
Want ik ben het ook al met Adrienne eens Ja

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:48

Wil je het me uitleggen dan?
Respectvol discussiëren
Discussiëren is lastig, zeker online als je een hoop informatie in de vorm van gezichtsuitdrukking, gebaren en toon van de stem mist. Houd hier rekening mee op het moment dat je een discussie aangaat. Gebruik waar nodig smileys om aan te geven dat je een grapje maakt, of iets niet zo sterk bedoelt als de lezer het eventueel kan opvatten. De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: val de argumenten van de 'tegenpartij' aan, en niet de 'tegenpartij' zelf. Als iemand wat roept waar je het totaal niet mee eens bent, laat dan met argumenten (eventueel met bewijs) zien waarom die argumenten niet kloppen en nergens op slaan. Val niet de persoon zelf aan.
Laatst bijgewerkt door Vera op 31-10-07 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tekst vergroot en quaote verwijderd, laten we het helder houden :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:58

Spijtig dat je internationaal moet presteren om een mening te hebben die geld Lachen zegt meer over die mensen dat de mensen die hun mening laten uitspreken. Want imo weet elke echte pro dat prestaties niet everedig is aan kennis

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:59

Geef even aan wat je graag uitgelegd wil hebben Sarah1984. Dan wil ik dat met liefde en plezier voor je doen.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:01

@ Adrienne: Waarom zou dit de domste opmerking ooit zijn?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:39

Een ingebogen paard kan alle kanten op, als je stelling vraagt van je paard kan je toch ook nog figuren rijden etc.? Het is niet zo dat een paard enkel z'n neus achterna kan lopen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:05

@Adrienne: OK dan!

@Sarah, ik begrijp dit écht niet:
Citaat:
Bedenk eens wat er zal gebeuren als een paard aan andere paarden moet wennen (die in dezelfde rijbaan om hem heen stappen/draven/galopperen) als er een ruiter opzit of als hij niet opzij gebonden is.

Er zijn, durf ik wel te stellen míljoenen paarden die met andere in de bak lopen en die níet bang zijn en waarmee géén ongelukken gebueren die níet, nooit, opgebonden geweest zijn. Met je veulens en jonge paarden loop je toch gewoon door de inrij bak zonder ze op te binden en ze reageren toch ook gewoon "normaal"?

Paard gewoon normaal bejegenen en dan reageren ze ook niet overtrokken. Mijn paarden zijn nooit opgebonden geweest, zullen dat ook nooit zijn, ook niet een "beetje" en toch ga ik ze gewoon uitbrengen, in welke (internationale) bak dan ook. En daar zullen ze gewoon normaal lopen. Ik hoop dat de "profs" die de opbind methodes gebruiken nog wel met me in de bak durven rijden. Clown

Pffff ik denk gelijk aan al die endurance ruiters die nog nooit van opbinden gehoord hebben en bitloos hun paarden in volle galop laten passeren en totaal geen problemen hebben... zou het aan het ras liggen?? Zijn "die westernpaarden" echt zó raar?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:11

Jeddah schreef:
@Adrienne: OK dan!

@Sarah, ik begrijp dit écht niet:
Citaat:
Bedenk eens wat er zal gebeuren als een paard aan andere paarden moet wennen (die in dezelfde rijbaan om hem heen stappen/draven/galopperen) als er een ruiter opzit of als hij niet opzij gebonden is.

Er zijn, durf ik wel te stellen míljoenen paarden die met andere in de bak lopen en die níet bang zijn en waarmee géén ongelukken gebueren die níet, nooit, opgebonden geweest zijn. Met je veulens en jonge paarden loop je toch gewoon door de inrij bak zonder ze op te binden en ze reageren toch ook gewoon "normaal"?

Paard gewoon normaal bejegenen en dan reageren ze ook niet overtrokken. Mijn paarden zijn nooit opgebonden geweest, zullen dat ook nooit zijn, ook niet een "beetje" en toch ga ik ze gewoon uitbrengen, in welke (internationale) bak dan ook. En daar zullen ze gewoon normaal lopen. Ik hoop dat de "profs" die de opbind methodes gebruiken nog wel met me in de bak durven rijden. Clown

Pffff ik denk gelijk aan al die endurance ruiters die nog nooit van opbinden gehoord hebben en bitloos hun paarden in volle galop laten passeren en totaal geen problemen hebben... zou het aan het ras liggen?? Zijn "die westernpaarden" echt zó raar?

Volgens mij zijn ze idd een beetje raar.....Veruit de meeste zouden het pikken......
Moet je met de gemiddelde Arab eens proberen,ik denk dat ie zo ongeveer zelfmoord pleegt.....En dat een ras waar zoveel willingness to please in zich heeft,en waar men van beweert dat het tot de coolste der paarde
rassen behoort zo'n training nodig heeft wil er bij mij niet in.
Dan is er in de aanloop tot de uiteindelijke training tot sportpaard al het nodige misgegaan. Of....... men wil/kan er de tijd niet insteken in training
die weliswaar langer duurt maar hetzelfde brengt.
By the way; Ik heb van een oude rot in het vak geleerd dat alles wat je met haast bereikt,je op een gegeven moment weer terug zet waar je begonnen bent.

Futurity..... Hoeveel van die futuritywinners zie je later terug als goede seniorpaarden zonder blessures..Procentueel gezien?

Terug naar het oorspronkelijke topic,er zijn maar weinig trainers waaraan ik
een paard uit handen zou durven geven,die werkelijk in kunnen schatten welke training een paard nodig heeft en in welke mate.
Er zijn er nog veel minder IMO die het belang van het paard in de gaten houden. Het is maar goed dat er een markt is voor al die Amateur paarden.
Waar nogal laatdunkend over word gedaan door sommigen in dit topic.
Amateurs die wel van een paard kunnen genieten dat niet over zijn fysieke of geestelijke grenzen kan of wil gaan. Uit natuurlijk zelfbehoud,wat sommigen eruit proberen te trainen......