[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:07

Jan is die man in Renswoude waar ik ook zou moeten bestellen?
Ik vind het zo omslachtig, waarom wordt het niet gewoon in winkels verkocht?
Plaizier, Treurniet oid zouden er genoeg klanten voor hebben denk ik zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:24

Dat is toch hetzelfde als met Dodson en Horrell? Wordt ook bijna nergens verkocht, het is denk ik te weinig bekend. Ik heb ook geprobeerd St. Hippolyt te kopen, ook onmogelijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:25

Dodson en Horeel schijnt tegenwoordig in Zoetermeer te koop te zijn. Da's voor mij nog wel te doen.
Mijten heeft trouwens hetzelfde probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:26

Mijten is hier in Riel, vlakbij Tilburg. Zoetermeer echt weer te ver weg. Misschien moeten we zelf zo een handeltje op gaan zetten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:27

Nee, Jan Wensink zit in Hall. Geen idee waarom 't niet in winkels ligt, zou je Marstall zelf moeten vragen.
Maar zo omslachtig is het helemaal niet. Je vind even uit wie de leverancier in jouw omgeving is (kwestie van een mailtje naar Marstall) en die bel je en die levert het aan de deur.. die van mij legt 't zelfs ín stal, direct naast de voertonnen Knipoog (nee, hij doet het er nog net niet in Tong uitsteken ) Rekening tussen de zakken en die betaal ik dan gewoon netjes en tegen de tijd dat ik aan de laatste zak begonnen ben, bel ik voor de volgende levering en die kan altijd binnen een week plaats vinden.
Zit je op een vaste routen van je leverancier dan zou je zelfs een vaste leverdag kunnen afspreken. Ik zit buiten de vaste route dus ik bel iedere keer en krijg dan geleverd als'ie in de buurt is. Maar da's dus altijd binnen een week.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:30

Ja, maar de ellende is dat ik wisselende diensten heb, en dat er ook nog wel eens wat verandert. Dat is voor mij dus gewoon lastig.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:34

??? Ik ben ook niet op stal als'ie't komt brengen hoor, heb m'n paard niet bij huis en weet nooit op welk moment van de dag hij komt, kan en ga ik dus niet op wachten. Ik werk ook gewoon... Hij knikkert het er gewoon neer, daar hoef je niet voor thuis te zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:35

Op stal brengen is voor mij geen optie, en thuis brengen ook niet. Hij kan het moeilijk voor de voordeur neerleggen, een achterom heb ik niet.
Niet iedereen heeft de paarden bij huis Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:39

Nee, ik dus ook niet.. nahja... Ik vind het dus gewoon heel handig dat het gebracht wordt en kan me niet voorstellen hoe dat 'lastig' kan zijn... maar ieder z'n meug...
Als er genoeg mensen over klagen bij Marstall komt 't misschien wel in winkels te liggen..

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:22

Ook ik heb het gemak van Marstall, altijd netjes gebracht, ons belt de leverancier zelfs op wat hij moet komen brengen Bloos Tong uitsteken . In ons geval elke vier weken. Gisteren de levering gekregen van de 20 kilo zakken en dat is wel lekker hoor, veel handzamer dan zijn 5 kilo zwaardere broers! Haha!

Toevallig mijn leverancier gesproken over het nieuwe soort en hij vertelde mij dat deze zakken van Duitsland komen en alleen in de 25 kilo zakken zijn te verkrijgen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:29

Oh, daar heb ik niks over gehoord, maar mijn leverancier had 't dan ook nog niet thuis, dus dat had'ie zelf misschien ook nog niet gezien.
De laatste keer da'k voer van hem had belde hij mij idd ook op. Moest in de buurt zijn en vroeg of ik al weer wat nodig had. Had me juist de dag er voor bedacht da'k die week weer moest bestellen. Dus idd... gemak dient de mens...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:20

@Francis; Ben sinds vrijdag van stal verhuisd, en nou ook weer de mogelijkheid van Marstal.Heb voor de E zonder haver gekozen.
Hoeveel geef ik een paard wat op 2 en een kwart kg Derbicompact stond.en zou je er vit E bijvoeren als je dat met de brok wel deed?.De E van marstal is sowiso veel hoger met de vit. als havens.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:26

Hoeveelheid zou je gewoon ff moeten uitproberen, voeren op het oog en voer het zelfde volume als wat je deed, dan krijgen ze automatisch minder 'gewicht' binnen. Dus drie maal daags een volle schep blijft drie maal daags een volle schep. Valt ze af dan moet je er wat bij doen... kan ik eerlijk gezegd geen zinnig woord over zeggen omdat ik altijd al muesli voerde en dus geen vergelijk met brok heb. Ik zou geen vit. bij voeren, die zitten er zát in en al dat extra toevoegen brengt de boel alleen maar weer in disbalans. Om Vit. E op te kunnen nemen heeft 't paard nl. ook weer andere voedingstoffen nodig, die er dan weer te weinig zijn. Verder is het voor een normaal gereden/getrained paard helemaal niet nodig...

Gek genoeg zit in de melasse vrije marstall nóg meer vit.+ min. dan in de E... krijg vanmiddag een zak geleverd, ga het uitproberen en als het bevalt ga'k het denk ik wel voeren en stap ik weer van de granen af. Op zich bevallen de granen wel, maar twijfel of ik toch alles in de juiste verhoudingen voer én heb 't idee dat haar vachtconditie achteruit gaat. Kán verbeelding zijn, maar wil toch die melasse vrije Marstall proberen, daar zit drie keer zoveel biotine in dan in de E, om maar wat te noemen. En de melasse was mijn voornaamste rede om van E af te stappen, dus met 't melassevrije alternatief is er voor mij geen rede om't niet te voeren.
Wil ik dezelfde hoeveelheden vit. e.d. voeren als wat in die melassevrije marstall zit, dan moet ik een dusdanig duurder vit. preparaat aanschaffen dat het qua prijs ook niet meer uit maakt. Ga nu 14 euro in de maand meer betalen, maar dan ben ik wel 100% zeker dat alles in de juiste verhoudingen naar binnen gaat. En gemak dient de mens hé.. dit wordt me aan stal gebracht, voor 't graan moet ik nu apart gaan rijden. Eerder deed ik dat op weg naar huis van werk, maar werk tegenwoordig in Amersfoort dus nu moet ik er apart voor rijden. Daarnaast vind Dot de granen maar zozo.. ze eet het op zich goed, maar doet zó lang over d'r voer.. loopt er rustig bij weg... neemt weer een paar happen...
Zal ook mee te maken hebben dat ze gewoon meer moet kauwen nu, maar weglopen bij d'r voer deed ze eerder nooit.

Nou, veel plezier op je nieuwe stal en succes met de Marstall. Weet zeker dat 't gaat bevallen..

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:57

russel schreef:
Dat is toch hetzelfde als met Dodson en Horrell? Wordt ook bijna nergens verkocht, het is denk ik te weinig bekend. Ik heb ook geprobeerd St. Hippolyt te kopen, ook onmogelijk.

Hoi, om ff met de deur in huis te vallen, St. Hippolyt is te koop bij Superhorse in Breda. Nu maar hopen dat je daar een beetje in de buurt woont.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:14

Vandaag is bij ons een grote baal ( 500 kg) lucerne geleverd. Ik heb vlakbij de plek waar onze paarden staan een leverancier gevonden die de lucerne van Hartog verkoopt, maar zonder toevoegingen en het ook nog bij ons komt brengen. Gelukkig hebben we een plek waar deze grote baal kan liggen ( 1x 1 meter). De kwaliteit is werkelijk super. Mooi groen van kleur, ruikt heerlijk en stevig van structuur, de paarden moeten er echt op kauwen. Bloemetjes en blaadjes zitten er nog in.
Omdat de baal heel stevig geperst is, en met ijzerdraad bijelkaar gebonden is, kan je heel makkelijk stukken afbreken. Als je dat gedaan hebt valt het mooi los uitelkaar. Het is wel anders dan wat je in de zakken koopt, meer bloem, blad en grove stengels en het ruikt beter.
De paarden vinden het lekker, moeten even wennen aan de structuur en zijn er heerlijk lang mee bezig.
De 500 kg baal kost iets meer dan 100 euro ( 20 cent per kg), maar voordat ze dit op hebben zijn we wel een maandje of 2 verder. Ik zal er een foto van maken, kunnen jullie het met eigen ogen zien.
Voor evt. belangstellenden die zo'n baal kwijt kunnen kan ik het adres per pm doorgeven. Bij grotere afstanden kan ook bezorgd worden, maar dan betaal je daar wel wat extra voor, werd mij verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:37

Zo mooi. Maar je praat over bezorgen, heb je de baal zelf gehaald? Zo ja, hoe doe je 500 kg verslepen en vervoeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:38

HappyAppy schreef:
russel schreef:

Hoi, om ff met de deur in huis te vallen, St. Hippolyt is te koop bij Superhorse in Breda. Nu maar hopen dat je daar een beetje in de buurt woont.

O jeetje mina, dat is best te doen. Daar ga ik eens kijken. Bedankt.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:12

Kleine update: Indy is nu bijna 2 weken over op de Marstall Optimal ('s ochtends) en de Marstall E ('s middags en 's avonds). ook heeft ze een kuurtjre meet Synziobine achter de rug. Vandaag na 2 dagen niets gedaan te hebben (foei Bloos ) gelongeerd en of het is toeval of ik word een heel blij meisje, want wat een verschil Haha! . Ze is een stuk minder voorwaarts, normaal als ze in de roundpenn komt, moet ze eerst even een kwartiertje uitrazen in volle galop, zo schuin mogelijk Clown . Nu waren het 3 rondjes uitgestrekte draf en we konden aan het werk. Het teruggaan naar de stap was ook veel minder een probleem en ik moest er zelfs af en toe aansporen om wat sneller te lopen...Ik duim heel erg dat dit geen toeval is....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:19

russel schreef:
Zo mooi. Maar je praat over bezorgen, heb je de baal zelf gehaald? Zo ja, hoe doe je 500 kg verslepen en vervoeren?

Het is aan de stal bezorgd, en vervolgens met een vorkheftruck op zijn plek gezet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:54

1x1 m en 500 kg?? hoe moet ik me dat voorstellen?? idd foto graag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:10

1 meter breed/ hoog en lang, dus 1 vierkante meter in omvang. De baal weegt 500 kg.
Hierbij foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste foto kan je goed zien hoe mooi van kleur de Lucerne/ Alfalfa is. De paarden zijn er dol op, we voeren het i.c.m. met gewoon hooi ( en granen) en sinds we het voeren lijkt het of ze al meer zijn gaan glanzen Haha! .

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:37

Dat ziet er idd goed uit, Elcid Ja Vingers aflikken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:41

Het smaakt ze ook uitstekend Vork Kwijl

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:45

@Francis: Ik ben benieuwd hoe die melassevrije marstall bevalt Ja Er zit sinds kort een marstalldealer bij ons in de buurt, dus ik ga dat zeker ook proberen!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:00

Wat grappig lucerne in een baal, dat had ik dus nog nooit gezien