Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bolieke schreef:De enige reden waarom men met een paard van 2.5 begint te werken (lees: longeren, grondwerk, zadel en bitgewenning) en dan op 3 jaar reeds rijden, is omdat het paard op die leeftijd het meeste en makkelijkste leert. Ze zijn heel ontvankelijk voor nieuwe dingen, die je dan spelenderwijs kan aanleren.
Waar baseer je dit op? Bestaat hier een onderzoek naar? Ik heb mijn verzorgpaard met 4,5 jaar ingereden en ik heb toch niet het idee dat ze moeite had met leren. Jongere paarden laten zich misschien wat eerder overrompelen, maar mijn vraag is dan waarom je dat zou willen. Vertrouwen hoort de basis te zijn.
Men maakt hier graag de vergelijking met jonge kinderen? Hierbij enkele dingen om over na te denken:
- 6- jarige kinderen die ze op voetbaltraining sturen of op ballet, waarbij deze kinderen zich een uur lang hard moeten "werken" + het uurtje turnen op school + het spelen op de speelplaats en thuis etc... Kortom veel beweging. Dat is toch gezond?? (ps: een 6-jarige kind in vergelijking nog een pak jonger dan een 3-jarig paard!)
Ten eerste is beweging iets anders dan belasting. Een paard speelt ook volop in zijn 'jeugd' (en daarna) , dat is geen 'werken' te noemen. Dat is natuurlijke beweging. En heb jij wel eens een 6-jarige zien voetballen met zijn vader op zijn rug?
- kleine kinderen die makkelijk 2-talen kennen omdat ze het zo gewend zijn. Terwijl als je pakweg Frans moet leren op je 12de, dat dit moeilijk is.
Ik ben van mening dat je de leervermogens van mensen niet kunt vergelijken met die van paarden. Nogmaals: waar baseer je dit op?
- kinderen die vanaf jongsaf thuis moeten helpen, zullen dit als normaal zien en deze taken ook uitvoeren zonder morren (meestal dan). Terwijl kinderen die nooit iets moesten doen en ineens moeten helpen, nou daar komt een hoop zever van.
idem![]()
Bolieke schreef:En dát is dus net waar de hele discussie om draait; elk paard heeft een redelijk gelijke botontwikkeling en de ene mag dan ontwikkelder LIJKEN, ze ZIJN het dus niet !!Het ene paard is al beter ontwikkeld dan het andere.