[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whizper08

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:04

Snap ook niet dat mensen het geduld niet kunnen opbrengen om het paard uit te laten groeien... Allemaal uit eigen belang...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:56

Ik volg nu al enige tijd deze hele discussie en er zijn een aantal dingen die ik wil aanstippen over het op jonge leeftijd zadelmak maken.
Eerst ter verduidelijking: ik ben het niet eens met mensen die hun 2-jarige willen klaarstomen enkel en alleen om er geld uit te halen of nog erger omdat het "zo hoort in de western". Ook de stelling dat alle paarden van het jaar 2005 nu allemaal 3 jaar zouden zijn, slaat nergens op. Op die jonge leeftijd is een verschil van enkele maanden wel degelijk héél belangrijk.

De enige reden waarom men met een paard van 2.5 begint te werken (lees: longeren, grondwerk, zadel en bitgewenning) en dan op 3 jaar reeds rijden, is omdat het paard op die leeftijd het meeste en makkelijkste leert. Ze zijn heel ontvankelijk voor nieuwe dingen, die je dan spelenderwijs kan aanleren.

Men maakt hier graag de vergelijking met jonge kinderen? Hierbij enkele dingen om over na te denken:
- 6- jarige kinderen die ze op voetbaltraining sturen of op ballet, waarbij deze kinderen zich een uur lang hard moeten "werken" + het uurtje turnen op school + het spelen op de speelplaats en thuis etc... Kortom veel beweging. Dat is toch gezond?? (ps: een 6-jarige kind in vergelijking nog een pak jonger dan een 3-jarig paard!)
- kleine kinderen die makkelijk 2-talen kennen omdat ze het zo gewend zijn. Terwijl als je pakweg Frans moet leren op je 12de, dat dit moeilijk is.
- kinderen die vanaf jongsaf thuis moeten helpen, zullen dit als normaal zien en deze taken ook uitvoeren zonder morren (meestal dan Knipoog ). Terwijl kinderen die nooit iets moesten doen en ineens moeten helpen, nou daar komt een hoop zever van.

Kortom, een 2-3 jarig paard leert makkelijk en snel. Daar mag men best van "profiteren". Zorg er alleen voor dat de sessies niet langer dan een 20 minuten à een half uurtje duren. Hun aandacht is dan nl ook weg en dan doe je meer slecht dan goed. 3 x keer in de week "trainen" is niet overdreven. De rest staan ze dan lekker op de wei. Persoonlijk stap ik ook niet op een paard voor zijn 3 jaar, pas op z'n 5 jaar zal ik het paard "ten volle" gaan gebruiken (zoals bv een rit van ongeveer 5 uren). Het paard heeft dan 2 jaar lang een opbouwende training gehad. Iemand die met 2.5-jarige de barrel race gaat meedoen, daar krijg ik ook de kriebels van...
Dat een paard helemaal volgroeid is op z'n 7 jaar, vind ik nogal "overdreven". Ik heb de indruk dat deze leeftijdsgrens steeds verder verlegd wordt. Er zullen natuurlijk wel rassen of bepaalde paarden waarbij dit het geval is, maar zij zullen er op 3 jaar nog echt als veulen er uitzien. Iemand met gezond verstand zal hiermee dan nog niet gaan werken.

Bij twijfel? Vraag de mening van je DA en neem iemand professioneel onder de arm!

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:33

Hier wil ik toch graag even op reageren:

Bolieke schreef:
De enige reden waarom men met een paard van 2.5 begint te werken (lees: longeren, grondwerk, zadel en bitgewenning) en dan op 3 jaar reeds rijden, is omdat het paard op die leeftijd het meeste en makkelijkste leert. Ze zijn heel ontvankelijk voor nieuwe dingen, die je dan spelenderwijs kan aanleren.

Waar baseer je dit op? Bestaat hier een onderzoek naar? Ik heb mijn verzorgpaard met 4,5 jaar ingereden en ik heb toch niet het idee dat ze moeite had met leren. Jongere paarden laten zich misschien wat eerder overrompelen, maar mijn vraag is dan waarom je dat zou willen. Vertrouwen hoort de basis te zijn.

Men maakt hier graag de vergelijking met jonge kinderen? Hierbij enkele dingen om over na te denken:
- 6- jarige kinderen die ze op voetbaltraining sturen of op ballet, waarbij deze kinderen zich een uur lang hard moeten "werken" + het uurtje turnen op school + het spelen op de speelplaats en thuis etc... Kortom veel beweging. Dat is toch gezond?? (ps: een 6-jarige kind in vergelijking nog een pak jonger dan een 3-jarig paard!)

Ten eerste is beweging iets anders dan belasting. Een paard speelt ook volop in zijn 'jeugd' (en daarna Knipoog ) , dat is geen 'werken' te noemen. Dat is natuurlijke beweging. En heb jij wel eens een 6-jarige zien voetballen met zijn vader op zijn rug?

- kleine kinderen die makkelijk 2-talen kennen omdat ze het zo gewend zijn. Terwijl als je pakweg Frans moet leren op je 12de, dat dit moeilijk is.

Ik ben van mening dat je de leervermogens van mensen niet kunt vergelijken met die van paarden. Nogmaals: waar baseer je dit op?

- kinderen die vanaf jongsaf thuis moeten helpen, zullen dit als normaal zien en deze taken ook uitvoeren zonder morren (meestal dan Knipoog ). Terwijl kinderen die nooit iets moesten doen en ineens moeten helpen, nou daar komt een hoop zever van.

idem Clown

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:48

Ik baseer dit op jarenlange ervaring van verschillende trainers (die ik ook persoonlijk goed ken) die paarden op gezonde, paardvriendelijke manier hebben beleerd. Deze paarden draaien al jaren mee in de wedstrijd-recreatie wereld zonder noemenswaardige problemen.

Ik zeg hier niets over belasting maar vooral over het aanleren. Daarom zeg ik dat je maar max 20 à 30 minuten met een 3-jarige mag rijden om goed te zijn en geen 6 dagen achter elkaar! Het is niet voor niets dat ik persoonlijk wacht tot 5 jaar vooraleer ik m'n paard "zware" dingen ga vragen, maar hij heeft alles dan wel al geleerd. Ik kan je verzekeren dat jonge paarden zich niet zomaar laten overrompelen, integendeel, ze zijn nog erg speels. Ze staan wel open voor nieuwe ervaringen en leren graag. Een ouder paard kan (ik zeg niet zal hé) hier wat "stroever" in zijn omdat het speelse, het enthousiaste dikwijls (weeral dikwijls en niet altijd...) een pak minder is dan bij een jonger paard.

De vergelijking met kinderen doe ik, omdat ze dat hier blijkbaar graag doen. Dat je kinderen en paarden niet kan vergelijken, daar ben ik het 100% mee eens. Ik laat zien, als je dan toch wilt vergelijken, dat er ook een andere kant is. En sorry, maar een volwassene op een kind van 40 kg z'n rug. Of een volwassene op een paard van 300 kg. Dat kan je al helemaal niet vergelijken.

Kijk, iedereen heeft z'n manier van trainen en opleren. Een paard dat je pas opleert op 5 jaar, die kan je ook overvragen zowel psychisch als lichamelijk. Hij heeft nl ook geen spieren en soepel genoeg genoeg om "meteen" zwaar werk te doen. Ik denk dat veel mensen (en ik zeg niet iedereen Knipoog ) zo lang wachten omdat ze dan zonder schuldgevoel gelijk veel van hun paard "mogen" vragen omdat hij "toch al volgroeid is". Terwijl ik (en zovelen anderen) al met 3 jaar beginnen maar ons paarden heel zorgvuldig in het oog houden en de training zo langzaam uitbouwen dat je bijna niet kan overvragen.

Nogmaals, ook ik walg van mensen die op 2,5 lekker gaan barrel racen, tochten in de ardennen gaan doen, ... Maar ook van mensen die met een paard van 5 jaar, 2 maanden onder het zadel, een springparcours gaan doen bij wijze van spreken.

Hmmm, het zijn en blijven zware discussies hé. Maar zolang er pipo's zijn die hun paarden op 2 jaar zadelmak blijven maken, zullen anderen dat voorbeeld blijven volgen omdat het zo "hoort" en omdat die (de pipo dus) het ook zo doet.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:45

Sorry, maar dit noem ik niet echt een goede bron voor dergelijke uitspraken.

Jij hebt het niet over belasting maar wel over de reden waarom men met een paard van 2,5 jaar begint te werken. Daar zijn nog wel meer redenen voor te bedenken dan hun geestelijke toestand. Het belangrijkste bezwaar is de belasting. En het argument dat ze makkelijker leren (wat ik niet aanneem als waar) weegt daar mijns inziens niet tegen op.

Ik begon over belasting omdat je spelende kinderen vergelijkt met paarden die bereden worden. Spelen kun je niet vergelijken met 'werken'. Met spelen beweeg je, met 'werken' is er sprake van belasting.

Tuurlijk ben ik met je eens dat je ook oudere paarden kunt overvragen, maar ik denk dat het risico dat je dit bij jonge paarden doet veel groter is. En sommige ruiters zullen ongetwijfeld opletten, maar dat zegt niet dat je toch iets kapot maakt. Paarden hebben over het algemeen een vrij hoge pijngrens.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:36

ik denk dat je ook naar het paard moet kijken
kan hij het aan om jong bereden te worden
of is het een iel paard en is het misschien beter om te wachten totdat ie wat breder wordt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:40

Blond breder worden??? Ik wordt ook breder Haha! maar heb niet echt het gevoel dat ik sterker wordt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:54

Ter lezing en lering... 't Is lang, 't is Engels, maar zeer de moeite waard om even voor te gaan zitten:
http://www.equinestudies.org/knowledge_base/ranger.html

Voor degenen die niet alles willen lezen zal ik even een paar stukjes uitligten:

All Horses of All Breeds Mature Skeletally at the Same Rate
Let me repeat that: no horse on earth, of any breed, at any time, is or has ever been mature before the age of six (plus or minus six months). So, for example, the Quarter Horse is not an "early maturing" breed -

What Does it Mean to "Start" a Young Horse?
Let us now turn to the second discussion, which is what I mean by "starting" and the whole history of that. Many people today - at least in our privileged country - do not realize how hard you can actually work a mature horse - which is very, very hard. But before you can do that without significantly damaging the animal, you have to wait for him to mature, which means - waiting until he is four to six years old before asking him to carry you on his back.

What bad will happen if you put him to work as a riding horse before that? Two important things - and probably not what you're thinking of. What is very unlikely to happen is that you'll damage the growth plates in his legs. At the worst, there may be some crushing of the cartilages, but the number of cases of deformed limbs due to early use is tiny. The cutting-horse futurity people, who are big into riding horses as young as a year and a half, will tell you this and they are quite correct. Want to damage legs? There's a much better way - just overfeed your livestock (you ought to be able to see a young horse's ribs - not skeletal, but see 'em - until he's two).

Structural damage to the horse's back from early riding is somewhat easier to produce than structural damage to his legs. There are some bloodlines (in Standardbreds, Arabians, and American Saddlebreds) that are known to inherit weak deep intervertebral ligament sheathing; these animals are especially prone to the early, sudden onset of "saddle back'" However, individuals belonging to these bloodlines are by no means the only ones who may have their back "slip" and that's because, as mentioned above, the stress of weightbearing on the back passes parallel to its growth plates as well as parallel to the intervertebral joints. However, despite the fact that I have provided a photo of one such case for this posting, I want to add that the frequency of slipped backs in horses under 6 years old is also very low.

So, what's to worry about? Well...did you ever wish your horse would "round up" a little better? Collect a little better? Respond to your leg by raising his back, coiling his loins, and getting his hindquarter up underneath him a little better? The young horse knows, by feel and by "instinct", that having a weight on his back puts him in physical jeopardy. I'm sure that all of you start your youngstock in the most humane and considerate way that you know how, and just because of that, I assure you that after a little while, your horse knows exactly what that saddle is and what that situation where you go to mount him means. And he loves you, and he is wiser than you are, so he allows this. But he does not allow it foolishly, against his deepest nature, which amounts to a command from the Creator that he must survive; so when your foot goes in that stirrup, he takes measures to protect himself.

The measures he takes are the same ones you would take in anticipation of a load coming onto your back: he stiffens or braces the muscles of his topline, and to help himself do that he may also brace his legs and hold his breath ("brace" his diaphragm). The earlier you choose to ride your horse, the more the animal will do this, and the more often you ride him young, the more you reinforce the necessity of him responding to you in this way. So please - don't come crying to me when your six-year-old (that you started under saddle as a two year old) proves difficult to round up. Any horse that does not know how to move with his back muscles in release cannot round up.

Bottom line: if you are one of those who equates "starting" with "riding", then I guess you better not start your horse until he's four. That would be the old, traditional, worldwide view: introduce the horse to equipment (all kinds of equipment and situations) when he's two, crawl on and off of him at three, saddle him to begin riding him and teaching him to guide at four, start teaching him maneuvers or the basics of whatever job he's going to do - cavalletti or stops or something beyond trailing cattle - at five, and he's on the payroll at six. The old Spanish way of bitting reflected this also, because the horse's teeth aren't mature (the tushes haven't come in, nor all of the permanent cheek teeth either) until he's six.

This is what I'd do if it were my own horse. I'm at liberty to do that because I'm not on anybody else's schedule except my horse's own schedule. I'm not a participant in futurities or planning to be. Are you? If you are, well, that's your business. But most horse owners aren't futurity competitors. Please ask yourself: is there any reason that you have to be riding that particular horse before he's four?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:53

Dat is een mooi stukje.
Maar er is 1 grote vraag waar ik mee zit. Als ik het goed begrijp zal het jonge paard zich echt schrap zetten voor het gewicht dat op z'n rug komt. Hij gaat dus verkeerd lopen en verstijven. Tot daar aan toe. Maar hoe weet een 4-jarige (of een 6-jarige, zoals je wilt) dat hij wel moet ontspannen als er een ruiter opstapt?
Dus tot z'n 4 jaar, verstijft het paard en gaat het verkeerd z'n spieren gebruiken, maar als je het paard pas inrijdt vanaf 4 jaar (of 6 dus) gaat hij wel helemaal ontspannen als er iemand voor het eerst opstapt. Dat mag je me eens uitleggen.

Het is toch normaal dat een paard de eerste keren onder het zadel wat verkrampt loopt, onwennig? Het is aan de ruiter om het paard soepel te leren lopen, in evenwicht, spieren ontspannen en juist gebruiken. Dat ligt toch niet aan de leeftijd, maar aan de manier van inrijden?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:00

Nee, moet je de rest ook lezen.. rug is nog niet sterk genoeg, tussenwervelschijven nog week (rug is het laatst om 'uit te ontwikkelen van het hele skelet, pas tussen de 5 en 6 jaar dus). Dus omdat het skelet nog te zwak is moet hij het met z'n spieren op gaan vangen en dus schrap zetten.
Wanneer een paard 6 is, is z'n scelet volledig uitgegroeid en uitgehard en dan kan de rug dus ook meer hebben en hoeft het paard minder zelf met z'n spieren op te vangen en kan'ie dus z'n rug ontspannen en op de juiste manier z'n rugspieren gebruiken.
Mijn paard was 4 toen ik er voor het eerst op zat maar dat duurde maar een week. Door omstandigheden kon ik pas met 5 jaar inrijden. Ik stapte op en reed op haar weg alsof ze al maanden zo deed. Niks verkrampt, niks onwennig, niks schrap zetten. En ik ben een behoorlijk zware ruiter qua gewicht.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:30

Nou ik ga nog niet eens neer schrijven wat ik eerder al heb gedaan (waar ik dus nog achter sta).

Dat een paard niet volgroeit is op 3 jaar, dat weet iedere paardenliefhebber nu wel. Dan ligt het aan de ruiter/trainer om hier verstandig mee om te springen. Ik zou het ook erg straf vinden dat al die paarden die op 3 zijn ingereden, rugproblemen zouden hebben of krijgen??
Ik ken wel mensen die hun paarden op training wouden zetten (paardje in kwestie was een goede 3 jaar), waar de trainer hen de advies gaf om het paardje nog een jaar op de wei te laten staan. Nochtans traint deze man quarters van 2.5 (wat ik persoonlijk ook iets te jong vind hoor). Je ziet het, er wordt wel degelijk gekeken of dat het paard er wel klaar voor is. Het ene paard is al beter ontwikkeld dan het andere.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:32

Bolieke schreef:
Het ene paard is al beter ontwikkeld dan het andere.
En dát is dus net waar de hele discussie om draait; elk paard heeft een redelijk gelijke botontwikkeling en de ene mag dan ontwikkelder LIJKEN, ze ZIJN het dus niet !!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:07

Diep in ons hart weten we allemaal wat het beste is.....(maar het ook doen is een tweede....).

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:20

Ik zat even over dit stukje te denken in relatie tot hoe ik het met Kira wil gaan aanpakken. Ik wil Kira met 2/2,5 jaar als handpaard naast mijn merrie gaan meenemen op buitenritten. Onbelast dus. Ik wil dan met ongeveer 3 jaar een zadeltje erop gaan leggen en haar zo als handpaard meenemen. Is dan een zadel ook al teveel gewicht voor de nog niet volledig ontwikkelde rug?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:29

Een zadel vanaf 3 jaar kan niet veel kwaad en als handpaard mee is juist wel goed, mits met mate natuurlijk... Schrijft deze professor ook hé. Met drie aan't zadel laten wennen, met 4 er op.
Als je't echt bij alleen een zadeltje houdt is dat prima.. 't Leuke is, als ze 4 zijn zijn ze er ook mentaal vaak veel beter aan toe en stap je 99 van de 100 keer zo op en rij je er mee weg... Het vertrouwen in jou als baas is dan al zo groot dat het gewoon de volgende stap in een leuk spelletje is...

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:37

Ik rij sowieso met mate Knipoog. Nee oke, maar zadeltje wennen en zadeltje op met buitenrit als handpaard leek me toch weer een verschil. Al zal ze niet iedere keer een zadel mee opkrijgen. Ze wordt op zijn vroegst pas met 4 ingereden. En dan alleen basis erop (3 gangen, stoppen en links en rechts). Dan mag ze even lekker mama spelen en daarna pakken we haar weer rustig op voor het verdere werk (als alles natuurlijk zo gaat als je hoopt.... Ach gut )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:47

Lijkt me een prima planning Rietveld.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:52

Wat is dan de waarde van een zadel erop leggen. Is dat voor het plaatje. Wanneer ik mijn paardje als handpaard meeneem leg ik er ook geen zadel op. Waarom dan iets opleggen van bijna 10 kg. Bloos

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:44

Eigenlijk heel simpel, voor het zadelmak maken en de hele poespas eromheem van opzadelen, aansingelen. Vindt jij het een probleem om een paard van 3 jaar met 10kg te belasten (als al 1 van mijn westernzadels past, anders wordt het een engels zadeltje)?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:01

Waarom als het niet nodig is. Zijn rug is nog niet volgroeid, hij loopt nog niet in de juiste houding om zonder schade iemand te kunnen dragen. Wat voegt dat toe. En wennen aan een zadel of iets op de rug is zo gebeurd. Dat hoeft niet lang te duren. Onafhankelijk van leeftijd.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:07

Ik snap je niet dinopino. Ze hoeft niemand te dragen voor haar 4e jaar, alleen een zadel. En wennen aan een zadel is zo gebeurt, inderdaad. En ik vind dit een goede manier om haar eraan te laten wennen. Aan de longeerlijn vind ik bijvoorbeeld weer geen goed idee (cirkels etc.)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:17

Haha! tja we hoeven gelukkig ook niet allemaal het zelfde te denken en te doen. Ik kan het helemaal mis hebben. Ik denk wanneer een paard pas op zijn 6e lekker is uitgegroeid je hem dan ook pas moet gaan belasten, dus tot die tijd geen voltes, longeren, maar prima als buitenrit lekker mee. Vanaf die leeftijd zou ik pas beginnen met longeren en zadeltje er op en rugspieren gaan trainen. Ik zeg niet dat dit perse moet, maar dat is wat ik doe en zou doen. Puur persoonlijk. Ik zou dus inderdaad zo weinig mogelijk voor die tijd op die rug doen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:23

Gelukkig maar, zou een saaie wereld worden Knipoog. Zelf vind ik 6 jaar wel weer wat aan de late kant, zie daar zelf niet het nut van in. Zelf vind ik dat je een paard best vanaf zijn 4e licht mag en kan belasten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:33

Technisch gesproken vertellen de botten van een paard iets anders Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:06