[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:03

De betere fokkers fokken naar een goed paard. Basis 2 goede ouders en proberen zo goed mogelijk te combineren etc.
Als dan van diverse dekkingen je 1 ''echte'' topper fokt heb je geluk. Maar dan heb je hoogst waarschijnlijk nog diverse leuke paarden die het gewoon goed zullen doen voor de amateur of recreatie ruiter.

En wie zegt dat die laatste groep niet groeit? Bij gebrek aan een goed paard kom je niet verder, maar als je gewoon een goed en leuk paard hebt wordt die 65 misschien wel 68 en evt 70. Dat lukt niet met een paard die vaak van alles mankeert en totaal niet correct is voor enig niveau.
Je kan nog zo graag willen spinnen en stoppen, maar een paard dagelijks forceren kan voor beide partijen heel frustrerend zijn.

Dan moet je niet zeuren dat een paard het niet kan als je slechts zoekt in de klasse tot een kleine 7000 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:43

Een 70 paard bedoel ik simpelweg mee dat het een paard is die met een normale pro een 70 kan lopen op een redelijk comfortabel niveau. Dwz, zonder al te veel druk op een redelijk comfortniveau. Ik ga dus puur uit van wat het paard kan.

Gewoon een duiding van niveau van het paard.
Het proberen te verbeteren is een nobel streven, maar imo ook een van de grootste fouten.
Ga van een 70 paard geen 73 paard proberen te maken, want dat gaat geheid fout. Te veel druk heeft alleen maar een tegengesteld effect.

En he, een paard wat constant rond de 68-70 loopt met een non pro is helemaal niet slecht he! Je hebt dan toch al een redelijk niveau waarbij je kan meedraaien in de meeste non pro classes. Mensen doen veel te makkelijk over die scores, maar het is al verrekte ingewikkeld om eens die 70 te rijden!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 19:46

+ 1

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:29

spatter schreef:
niet iedereen wil een reining Quarter al denken hier een hoop van wel

De topic starter was toch echt op zoek naar reiner als je terug leest dus zo raar is het niet het hier de hoofd moot heeft! ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 05:26

Klopt maar ik had niet het idee dat het topic perse alleen ging om reining gefokte Quarters, geeft de titel ook niet aan en we zijn in de discussie ook al wel een paar paginaatjes verder.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:36

nou ik heb een groot deel gemist zie ik :p
sevke, gefeliciteerd met je nieuwe paardje!

ik denk ook dat het gros van reiners in nederland toch bij de nrha zitten en niet bij de wran. dus als je wilt meedraaien in de reining je toch meer een 70 paard dan een 65 paard nodig hebt.
en zoals hollywood al zegt, die 70 rijden lijkt makkelijk, maar ga het maar eens doen bij de nrha. het ziet er altijd makkelijker uit dan het is.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:18

superpony schreef:
@Lissie-zigor, Weet je dat je bij veel paarden terug ziet wat je traint? Als je een gewone pony leert stoppen, roll backs maken etc, zie je hem dat gebruiken in de losgooibak, wei etc.

Onze shet maakt beste roll backs en die gebruikt hij ook zelf veel als we met hem ''spelen''. Mijn NF stopt al tijden niet meer, heeft geen plates, maar doet het los nog wel op de bakrand bijv. Onze quarter merrie is lang niks mee gedaan. Zij stopt wel iets, maar ondanks dat het weinig is gebruikt ze wel de goede techniek.

oooh wat grappig! nee dat wist ik niet! maar nu je het zegt zal ik er eens op letten! bestaan er dan ook dressuurpaarden die in het land een piroette of passage doen?! lachen! :D

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:22

Callisto04 schreef:
lissie_zigor schreef:
helemaal mee eens! ik vind het zowieso onzin dat hele gedoe over rassen.. ik ken iemand die rijd met een kruising engels volbloed versatility bij europese kampioenschappen.. ik probeerde dat dus ook te zeggen! dat is hetzelfde als bij kwpn'ers bijvoorbeeld: 'ohjee het is een jazz bloed' dat is echt onzin.. er zijn ook genoeg 'rustige' jazz bloedjes. daarom ik rijd dus ook met een fjord werstern en dat gaat prima en dan word mij wel eens verteld 'je staat zacht gezegd voor schut' maar hij kan het mooi wel! het kost alleen meer training en tijd. maar ik neem die tijd en training/ geduld voor het paard, het maakt niet uit wat voor ras het is, elk paard kan het! alleen wat ik duidelijk wilde maken is, bijvoorbeeld:
een paard rent in het land en stopt voor het stroomdraad, hij doet dat uit zichzelf op zijn voorbenen en zijn kont zakt niet.. dan kan ik het wel forceren om hem een slide stop te laten maken en het met hem oefenen, maar dan belemmer je de natuurlijke beweging van het paard. deze krijgen dan vaak op latere leeftijd blessures.
als je kijkt naar een ander paard die crost en stil staat voor het stroomdraad in het land en zakt zijn kont wel, dan kun je met dit paard door gaan trainen om die kont meer te laten zakken. dan is het nog de vraag op welke manier, hoe vaak, welke leeftijd heeft het paard.

verder heeft het niks te maken met ras.[/
quote]

Toch wel, er wordt namelijk gefokt op eigenschappen die het niet nodig maken om er veel tijd in te steken. Natural stopper, natural x, natural y.

hmmm... ik snap je punt. Inderdaad ben ik het er mee eens, dat sommige rassen er ECHT niet voor gebouwd zijn. maar ik vind ook niet dat ALLEEN quarters geschikt zijn voor de western (reining) sport.

en inderdaad word er ook op gefokt, maar in die zin, denk ik dat je zelf gewoon de makkelijkste weg kiest dan. met de juiste training zal een ander ras ook heel ver kunnen komen ben ik van overtuigd, maar welk persoon wil er zo veel moeite voor doen, als je 'kant en klaar gefokte' paarden ervoor hebt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:42

Weet niet of elk paard het doet. Maar heel lang geleden met mensen erover gehad dat je het terug ziet. Pirouette bij dressuurpaarden etc waarschijnlijk niet, net als spinnen niet.
Maar stoppen en roll backs kunnen ze goed gebruiken natuurlijk. Je ziet het quarters vaak al heel jong van nature doen, maar een pony die het goed leert, zie je het vaak gebruiken. Iig wij zien het en met mensen waarmee ik het er destijds over had.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 06:27

Nou ja dat is ook relatief want ook paarden die t niet geleerd hebben of ervoor gefokt zijn kunnen de bewegingen uit vrije wil laten zien.

Wanneer het lastig wordt is als ze ervoor gefokt zijn en ze kunnen t niet, want ook dat kan. En dan wordt de frustratie van de ruiter soms erg groot...

Maar de oorspronkelijke vraagstelling was iets over de rotte kwaliteit toch?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 07:44

Ik heb heb dit topic met plezier gevolgd, heel informatief!

Ik ben zelf ook rustig aan net rondkijken rondkijken naar een qpa en hoop je ervaringen niet te gaan delen.. Ben er wel van overtuigd geraakt dat RX keuring heel belangrijk is, ook al zoek ik geen hoog niveau wedstrijdpaard maar een 'van alle markten thuis en soms een wrannetje' paard :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:03

Loopt de markt voor die kwalitatief hoge wedstrijdpaarden eigenlijk nog wel in NL?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:32

die heeft nooit gelopen in NL :-)
dat is zo klein in nederland. maar gelukkig hebben we een europa en loopt de markt bv in duitsland en ook wel Belgie een stuk beter. je ziet dat de meeste kwalitatief hogere paarden niet naar nederland gaan maar naar het buitenalnd.
nederlanders willen toch graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en denken dat het met een goedkoper/minder paard 'ook wel kan'.

uiteraard uitzonderingen daar gelaten! maar er zijn een handjevol nederland die investeren in de betere wedstrijdpaarden (en dan heb ik het over bedragen minimaal boven de 20k ofzo of nog veel hoger).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:05

Ja of willen de mensen met minder budget gewoon een leuk paardje om in de middenmoot te kunnen hobbelen?

Ik heb het idee dat als je ambitie niet is om mee te rijden op de EK, dat je er dan sowieso niet bijhoort..?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 11:44

@QH : is in Belgie niet veel beter, hoor. De betere paarden, boven de 20K, verkopen ook moeilijker. Ik denk gewoon dat de meeste mensen dat geld niet kunnen cq willen geven voor hun hobby. In deze prijsklasse heb ik gezocht, en er wordt je heel wat brol voorgesteld voor heel veel geld. Je ziet de paarden in die categorie ook dikwijls lang te koop staan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:31

Cer schreef:
Ik heb het idee dat als je ambitie niet is om mee te rijden op de EK, dat je er dan sowieso niet bijhoort..?

Scherp opgemerkt, dat idee heb ik namelijk ook.

Overings doet mijn QH volledig uit vrije wil, zonder er voor getraind te zijn, wel eens een passage in het land.
Vooral als de anderen al binnen zijn en zij moet wachten voor het hek :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:50

uhhhh volgens mij was jouw (CER) vraag zelf naar kwalitatief hoge wedstrijdpaarden. dus daarop reageer ik dan.
jij vroeg niet naar de middenmoot paardjes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:14

Ik snap je reactie niet, QuarterH?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:13

sevke schreef:
@QH : is in Belgie niet veel beter, hoor. De betere paarden, boven de 20K, verkopen ook moeilijker. Ik denk gewoon dat de meeste mensen dat geld niet kunnen cq willen geven voor hun hobby. In deze prijsklasse heb ik gezocht, en er wordt je heel wat brol voorgesteld voor heel veel geld. Je ziet de paarden in die categorie ook dikwijls lang te koop staan.

Niet helemaal mee eens. Goede 70++.. paarden worden zelfs tijdens het showen verkocht!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:25

rapido schreef:
sevke schreef:

Niet helemaal mee eens. Goede 70++.. paarden worden zelfs tijdens het showen verkocht!

Dat is wel zo, maar wel voor een hele specifieke markt... en dat zijn dan ook wel ECHT goede paarden.

Ik denk dat dat het verschil is... veel mensen zetten een paard voor 20+ te koop terwijl het paard dat echt niet waard is.

Jessies Major Affair, die bij Cira stond, die heeft volgens mij 2 dagen te koop gestaan. En dat paard is echt wel duur geweest.
Echt kwaliteit wordt altijd verkocht en gewaardeerd.

(edit: duur is niet het goede woord, want dat zou betekenen dat hij het niet waard zou zijn. Bedoel meer dat hij niet voor peanuts is weggegaan.)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:27

die stond wel wat langer te koop dan 2 dagen alleen minder openbaar (een FB filmpje is niet altijd het eerste moment van in verkoop komen :p hihi).

maar allemaal weer niet naar Nederland maar naar het buitenland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:28

Dan zijn er blijkbaar toch nog een aantal mensen die geen last hebben van de crisis gelukkig :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:32

Misschien moeten de mensen die daar wel last van hebben zich eens bedenken dat de paarden sport niet zo een goede keuze is als je elk dubbeltje er voor moet om gaan draaien!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:24

troi schreef:
Ik heb heb dit topic met plezier gevolgd, heel informatief!

Ik ben zelf ook rustig aan net rondkijken rondkijken naar een qpa en hoop je ervaringen niet te gaan delen.. Ben er wel van overtuigd geraakt dat RX keuring heel belangrijk is, ook al zoek ik geen hoog niveau wedstrijdpaard maar een 'van alle markten thuis en soms een wrannetje' paard :D

Succes! Daar was ik de afgelopen maanden ook naar op zoek... Ik zocht geen 20k paard, zelfs geen 10k, maar ik hoopte tussen de 5 en 7k toch iets te vinden... Viel dat ff tegen! Ik heb de zoektocht dan ook (tijdelijk) op gegeven :o. De teleurstellingen stapelden zich maar op (afgekeurde paarden, paarden voor mijn neus verkocht, paarden die dan uiteindelijk toch niet meer werden verkocht, etc.). Ik heb het er dan ook echt even mee gehad. Denk dat ik eerst maar eens mijn buitenlandse droom (= ranch ervaring) ga waarmaken. Kan goed zijn dat die dik tegenvalt :+ Maar kom dan heb ik het toch geprobeerd hè. Kan ik het me later nooit kwalijk nemen.

Beide dromen (mijn eigen QPA en mijn buitenlandse droom) zijn helaas niet combineerbaar door mijn financiële situatie, dus moet ik keuze maken. Maar die QPA die komt er gegarandeerd ooit wel :D Hopelijk is de zoektocht dan wel iets positiever ^^ Al ga ik mijn budget waarschijnlijk wel wat moeten opkrikken dan...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:48

rapido schreef:
Misschien moeten de mensen die daar wel last van hebben zich eens bedenken dat de paarden sport niet zo een goede keuze is als je elk dubbeltje er voor moet om gaan draaien!

wat heeft dat er nou weer mee te maken?

Ik vind 2000 en 20.000 euro in aanschafkosten nogal een verschil :?
Heeft niks met dubbeltjes te maken (was het maar zo'n feest :D)