Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
superpony schreef:@Lissie-zigor, Weet je dat je bij veel paarden terug ziet wat je traint? Als je een gewone pony leert stoppen, roll backs maken etc, zie je hem dat gebruiken in de losgooibak, wei etc.
Onze shet maakt beste roll backs en die gebruikt hij ook zelf veel als we met hem ''spelen''. Mijn NF stopt al tijden niet meer, heeft geen plates, maar doet het los nog wel op de bakrand bijv. Onze quarter merrie is lang niks mee gedaan. Zij stopt wel iets, maar ondanks dat het weinig is gebruikt ze wel de goede techniek.
Callisto04 schreef:lissie_zigor schreef:helemaal mee eens! ik vind het zowieso onzin dat hele gedoe over rassen.. ik ken iemand die rijd met een kruising engels volbloed versatility bij europese kampioenschappen.. ik probeerde dat dus ook te zeggen! dat is hetzelfde als bij kwpn'ers bijvoorbeeld: 'ohjee het is een jazz bloed' dat is echt onzin.. er zijn ook genoeg 'rustige' jazz bloedjes. daarom ik rijd dus ook met een fjord werstern en dat gaat prima en dan word mij wel eens verteld 'je staat zacht gezegd voor schut' maar hij kan het mooi wel! het kost alleen meer training en tijd. maar ik neem die tijd en training/ geduld voor het paard, het maakt niet uit wat voor ras het is, elk paard kan het! alleen wat ik duidelijk wilde maken is, bijvoorbeeld:
een paard rent in het land en stopt voor het stroomdraad, hij doet dat uit zichzelf op zijn voorbenen en zijn kont zakt niet.. dan kan ik het wel forceren om hem een slide stop te laten maken en het met hem oefenen, maar dan belemmer je de natuurlijke beweging van het paard. deze krijgen dan vaak op latere leeftijd blessures.
als je kijkt naar een ander paard die crost en stil staat voor het stroomdraad in het land en zakt zijn kont wel, dan kun je met dit paard door gaan trainen om die kont meer te laten zakken. dan is het nog de vraag op welke manier, hoe vaak, welke leeftijd heeft het paard.
verder heeft het niks te maken met ras.[/quote]
Toch wel, er wordt namelijk gefokt op eigenschappen die het niet nodig maken om er veel tijd in te steken. Natural stopper, natural x, natural y.

Cer schreef:Ik heb het idee dat als je ambitie niet is om mee te rijden op de EK, dat je er dan sowieso niet bijhoort..?

sevke schreef:@QH : is in Belgie niet veel beter, hoor. De betere paarden, boven de 20K, verkopen ook moeilijker. Ik denk gewoon dat de meeste mensen dat geld niet kunnen cq willen geven voor hun hobby. In deze prijsklasse heb ik gezocht, en er wordt je heel wat brol voorgesteld voor heel veel geld. Je ziet de paarden in die categorie ook dikwijls lang te koop staan.
rapido schreef:sevke schreef:@QH : is in Belgie niet veel beter, hoor. De betere paarden, boven de 20K, verkopen ook moeilijker. Ik denk gewoon dat de meeste mensen dat geld niet kunnen cq willen geven voor hun hobby. In deze prijsklasse heb ik gezocht, en er wordt je heel wat brol voorgesteld voor heel veel geld. Je ziet de paarden in die categorie ook dikwijls lang te koop staan.
Niet helemaal mee eens. Goede 70++.. paarden worden zelfs tijdens het showen verkocht!
troi schreef:Ik heb heb dit topic met plezier gevolgd, heel informatief!
Ik ben zelf ook rustig aan net rondkijken rondkijken naar een qpa en hoop je ervaringen niet te gaan delen.. Ben er wel van overtuigd geraakt dat RX keuring heel belangrijk is, ook al zoek ik geen hoog niveau wedstrijdpaard maar een 'van alle markten thuis en soms een wrannetje' paard
. De teleurstellingen stapelden zich maar op (afgekeurde paarden, paarden voor mijn neus verkocht, paarden die dan uiteindelijk toch niet meer werden verkocht, etc.). Ik heb het er dan ook echt even mee gehad. Denk dat ik eerst maar eens mijn buitenlandse droom (= ranch ervaring) ga waarmaken. Kan goed zijn dat die dik tegenvalt
Maar kom dan heb ik het toch geprobeerd hè. Kan ik het me later nooit kwalijk nemen.
Hopelijk is de zoektocht dan wel iets positiever ^^ Al ga ik mijn budget waarschijnlijk wel wat moeten opkrikken dan... 
rapido schreef:Misschien moeten de mensen die daar wel last van hebben zich eens bedenken dat de paarden sport niet zo een goede keuze is als je elk dubbeltje er voor moet om gaan draaien!

)