[WN] Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Re: Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:45

Hmm ja, en helemaal boomloos wil je ook niet?
In de tussentijd kun je wel mooi sparen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:46

Helemaal boomloos zit je met die lompe inlages. Ik heb liever iets met panelen. Die van Deuber vind ik bij voorbeeld heel mooi maar dat wordt inderdaad flink sparen! En die is geloof ik ook nog te lang.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:47

Weet je wie je anders ook wel kan pb'en? Spice_Girl, zij heeft veel verstand van tack, misschien weet zij iets?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:51

Friso-lover, mooi dat het allemaal gelukt is met de verkoop van je zadel en de nieuwe. Snel een foto hoor! :D
Koper ook al op zoek naar iets ingewikkelds ;) 43cm is wel heel weinig. Van Deuber hebben ze een Islands Spezial maar die is ook nog 56cm lang of iets dergelijks. Weet je zeker dat het maar 43cm is? Ik dacht dat westernzadels wel anders liggen bij de schouder? Maar ik weet er nog te weinig van. Ik vind de Startrekks mooi!!! Voor mij alleen geen optie omdat ook semi boomloos vermoedelijk problemen gaat geven bij endurance wedstrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:05

Ook van een westernzadel hoort de boom pas achter de schouder te beginnen. Paard heeft schouderbladen maat schotelantenne en de Goertz die ik bij de koop van paard erbij kreeg was 53 cm. Te lang aan de achterkant (stegen) en vooral aan de voorkant, spieren in z'n schouders zaten volledig vast.

Denk dat het handigst is om maar wat op maat te laten maken :$ Maar niet nu, hij wil gewoon niks doen, en stomme ik heb doorgedouwd en ben toch gaan rijden en hij was gewoon helemaal bekaf (van een ritje van een kwartier) En stond daarna ook weer te hoesten. Hij wilde ook niks meer met me te maken hebben.
Dus m'n hoofdstellen, die ik allemaal thuis bewaar, gaan achter slot en grendel. Ik klim pas weer op dat paard als hij beter is :(:)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:17

Ai, dat is niet zo mooi. Beterschap voor je paardje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:36

Komt wel weer goed, gaat alleen tijdje duren. Maar als hij weer helemaal okido is hoef ik tenminste niet steeds te stoppen met trainen omdat er weer wat is. Misschien dat hij iets dampig blijft maar als dat het ergste is kan ik daar wel mee leven.

Jij succes met zadel vinden :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 08:50

Zadels zoeken is gewoon lastig, zeker als je geen paard hebt met een bouw die lijkt op een QPA. Ik heb ook al meerdere zadels gehad. Begonnen met een barefoot, maar toen bleek dat dit te breed voor mij was (doordat het te breed was, ging ik knikken in mijn heup, ook niet fijn) overgestapt op een equiflex, die bleek niet lekker te liggen uiteindelijk. Toen Evelien maar langs laten komen, ze had precies één zadel wat mijn paard bleek te passen, een tweedehands Billy Cook. Maar die zitting was voor mij dan weer te lang.
Dus heeft ze bij Billy Cook geinformeerd naar zadels met dezelfde boom en een kleinere zitting. Dat zadel is vervolgens voor mij uit Italie gehaald :') en is het fijnste zadel wat ik ken. Past goed op mijn paard en ik zit er ook heel goed in. Kleur was geen criterium, maar uiteindelijk werd het dus wel een dak oil, de kleur die ook het beste bij mijn paard staat. Kost wel wat (2200 euro inclusief pad), maar nu heb ik dan eindelijk een zadel wat zowel mij als mijn paard past.
@koper: sterkte met je paard! Klinkt heel vervelend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:20

Klinkt super Wendy! Ben even kwijt wat voor paard je ook weer hebt? :o

Lags (paard) z'n lever is overbelast en dat uit zich in zwaar ademen/hoesten en verschrikkelijke jeuk. Ik wacht nog op de middelen, en dan is het afwachten hoe goed en hoe gauw hij erop reageert.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:26

Arm peerd :(:)
Is dat wel te verhelpen? En hoe?

Gister weel lekker een buitenritje gemaakt. Weer met shanks in (Billy Allen). Lekker lang teugeltje, zodat hij er aan kan wennen.
Hij was behoorlijk aan het spoken en halverwege schoot hij ineens weg. Dat doet hij wel vaker en trensje pakt hij gewoon vast. Maar dat ging nu niet :=
Ik zette hem even op de rem en dat kwam behoorlijk door geloof ik. Gelijk weer losgelaten en ik had de rest van de weg een braaf paard... Soms is het dus gewoon echt klieren om het klieren en dan ook kunnen klieren. En dat weet hij. Nu kon het even niet en het was ook gelijk klaar. Heerlijke rit verder gemaakt aan een lang teugeltje en echt genoten van het lekkere weer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:33

Amanda lekker op stap geweest :)

Lags krijgt homeopatische ondersteuning, onder andere een spagyrisch middel (als je dat zo schrijft). Tenminste dat verwacht ik. Ik heb de middelen nog niet gekregen, eerst krijgt hij geloof ik wat anders om 'm te helpen bij de verhuisstress. Want waar hij nu is kan hij niet blijven, daar wordt 't alleen maar erger. Maar aangezien emotionele stress één van de oorzaken van de problemen is zal hij dus eerst een terugslagje krijgen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:30

bella24 schreef:
Hai! Ik lees een hoop over zadels. Ik ben ook op zoek. Afgelopen vrijdag ben ik naar Country Mill gereden om me te lagen informeren maar ik vond het assortiment erg tegen vallen. :( Ik moet echt een kort roundskirt zadeltje hebben voor mijn arabiertje. Daar had hij al weinig opties in en dan wil ik bijvoorkeur ook nog dark olied en zonder bling bling. De tweedehands modellen leken wel van beton aan de onderkant. Dat was nogal een tegenvaller. Nieuw hadden ze alleen voor mij de Buccaroo en die vond ik lelijk.
Ben nu aan het kijken naar modellen van Deuber bij Equimaro. Dat zou dan een nieuwe worden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik een passende tweedehands ga vinden.

Ik zag dat Koper mij al noemde :D Maar ik heb dus een Startrekk Shorty, dat is een boomloze roundskirt van 52 cm lang. Echt zo'n heerlijk zadel, zit echt fantastisch en ik wil nooit meer iets anders :D

Afbeelding

Afbeelding

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:48

Hallo allemaal, ergens in het topic las ik dat ook quarter en paint eigenaren mee mogen doen in dit topic :):):)

Ik heb een quarter merrie, waar ik heel hard mee aan de slag ben ik de reining. Daarnaast heb ik een paint die ik nu pleasure probeer te rijden, hij staat momenteel ook in de verkoop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:04

Dat was toch een vraag van iemand die zowel een wel- als een niet-QPA had?

Hoooi slettel :wave:

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:07

Ow, in dat geval meld ik mij hierbij weer af

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:28

Hierbij een vraagje over boomloos, ik heb verhalen gehoord en artikelen gelezen dat men beter niet met boomloze zadels kan rijden omdat het gewicht dan op 1 of 2 ruggewervels zou komen de drukken in plaats van dat het gewicht en dus de belasting verdeeld wordt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:28

PowerReiner schreef:
Hierbij een vraagje over boomloos, ik heb verhalen gehoord en artikelen gelezen dat men beter niet met boomloze zadels kan rijden omdat het gewicht dan op 1 of 2 ruggewervels zou komen te drukken in plaats van dat het gewicht en dus de belasting verdeeld wordt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:34

Er zijn al heel veel aparte topics over boomloos dus misschien die eerst lezen?
Ik heb persoonlijk geen ervaring met boomloos.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:39

Mijn ervaring is dat dat te kort door de bocht is. Als je een goed boomloos zadel hebt, inclusief bijbehorende pad, dan wordt het gewicht redelijk goed verdeeld. Je krijgt er dan meestal pas last van bij langdurige belasting en/of als je veel gewicht op de beugels zet.

@koper: mijn paard is een kruising arabier x kwpn van bijna 10 jaar oud nu.
fototje:
Afbeelding
@amanda: fijn dat hij zo goed reageerde. En een keer goed ingrijpen is uiteindelijk vriendelijker dan iedere keer half...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:39

Ja alleen heb er geen gevonden met specifiek voor western. Hier staan ze wel dus ik dacht ik gooi het in de groep.
Ik kan me namelijk voorstellen dat er verschil zit tussen dressuur boomloos en western boomloos.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:40

Daar zit, behalve de vorm, weinig verschil in hoor :')

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:40

Wendy schreef:
Daar zit, behalve de vorm, weinig verschil in hoor :')

Ok thnx!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:43

Ik vind boomloos niet prettig, maar dat is echt persoonlijk. Ik heb er zelf gewoon het figuur niet voor :+

Wendy: dat is ook zo. Alleen met de trens kan ik af en toe een ophouding maken wat ik wil, dat komt niet zo goed door lijkt wel. In de bak wel hoor, dan kan ik hem op 2 pinken rijden. Maar buiten dramt hij gewoon wat harder uit spanning, geen zin om van huis te gaan en spoken zoeken om weer naar huis te kunnen. Dan kan hij gewoon op het bit hangen als hij wil en kom ik niet lekker door.
Met deze ophouding was het gedram gelijk over en was hij braaf.

Het is een beetje een miep en is ook niet altijd zo hoor. Maar als hij zo'n bui heeft zit er achter elke boom en onder elke grasspriet een kabouter. Heel vermoeiend buitenrijden :j
En dan is een keer goed ingrijpen inderdaad beter dan elke keer opnieuw :j

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:55

Vanmiddag mijn boomloos westernzadel opgehaald! Zo blij ermee :D Vanavond laat ik iemand foto's maken!

Even het info dat ik heb over boomloos: de barefoots hebben tegenwoordig VPS systeem, waardoor de druk net iets beter verdeeld word. Een boomloos zadel is in principe het beste voor paarden die bijvoorbeeld een wat ingezakte rug hebben (Bij een boomzadel zal dus de druk op de schoft en cantle zijn). of paarden die, zoals mijn paard, een hoge schoft en brede schouders hebben. Voor dat soort paarden zou je ook een zadel op maat kunnen laten maken maar dat zou dan voor arme studenten (zoals ik) te duur zijn.
Maar als je een boomlooszadel lekker vind zitten zou je dit voor elk soort paard kunnen gebruiken. Ik heb met opzet een boomlooszadel voor mijn fries gekocht omdat ik ondertussen al 8 boomzadels heb gepast die niet pasten en dit het eerste zadel was dat wel pastte.
Misschien is dit filmpje ook wel handig: http://www.youtube.com/watch?v=piT4PmCxj-k

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:27

Koper schreef:
Dat was toch een vraag van iemand die zowel een wel- als een niet-QPA had?

Hoooi slettel :wave:

Ik heb ook een Quarter en een Arabier, en ik mag hier ook gewoon praten :)