[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:42

spicegirl schreef:
mss heb jij een andere definitie van knie-actie als ik.ik heb het echt nog nooit gezien.en omdat ze van nature met vlakke gangen gefokt worden, waar een fries zo hoog mogelijk moet komen..
ruime beenzetting kan wel, maar dat is wat anders als knie-actie.

Ja ik denk inderdaad dat ik een andere definitie heb van knie aktie dan jij. Een quarter kan nog zo'n mooie vlakke beweging met zijn voorbeen hebben, je kan die knie er heel makkelijk inrijden, door met constante aanleuning te rijden en te weinig been.

Maar als je zoveel ervaring en kennis hebt, zou je wel moeten begrijpen wat ik bedoel.
meissielief schreef:
In het algemeen bedoel ik dat, omdat ik de indruk krijg dat je alleen serieus word genomen als je een quarter, of paint onder je kont hebt.

Ik denk dat inderdaad veel mensen zo denken, wat ik persoonlijk jammer vindt. Laat iedereen even in zijn waarde alsjeblieft.

Quote: Op datt niveau verschilt een appaloosa maar weinig van een quarter. Daarnaast is de appaloosa groter dan de paint in de USA...

Er is in Amerika een groot verschil tussen quarters, paints en appaloosa's. Veel mensen kiezen voor een paint of appaloosa omdat het niveau lager is en het er gemoedelijker aan toe gaat op wedstrijden.

Sliding: :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:42

Ik denk dat als je met ander ras wedstrijden wilt rijden, moet je dit imo ook serieus aanpakken.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:58

Yviertje schreef:
Volgens mij hebben we hier eentje die herrie wilt schoppen.....

?

Volgens mij snap je mijn punt niet?!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:01

spicegirl schreef:
en je kan een fries, met zn fiere houding wel mooi vinden als westernpaard, maar dat is je persoonlijke smaak. de jury denkt daar heel anders over, die zoekt een heel andere confirmatie.als alle andere paarden(wat voor dan ook)
netjes laag en langzaam lopen, en jij komt daar aan met een fries, briesend met de kop erop, heb je weinig aan dat" mooie" plaatje.

Ik snap je punt, maar des te meer vind ik het knap als een fries voor zijn doen laag loopt , zo laag als een quarter gaat de fries niet halen , daar de fries heel anders is van bouw. En daarom kan en moet je ze niet vergelijken.

quarterH

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:05

de vraag is zijn ze er GESCHIKT voor.
mijn antwoord: nee
betekend dat dat je het neit kunt proberen of er geen western mee 'mag' rijden? natuurlijk niet! iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen.
maar hij is er niet per definitie geschikt voor. (immers, neit voor gemaakt, gefokt ed).

of hebben we dan een andere definitie van geschikt?

(DUS NIET GESCHIKT ALS RAS WIL NIET ZEGGEN DAT IETS NIET MAG OF KAN ALLEEN DAT HET NIET DE BESTE OPTIE IS)

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:07

spicegirl schreef:
@meissielief- voor een deel heb je daar gelijk in. een pleasure quarter heeft weinig talent voor reining. zijn te groot ook.maar er zijn meer quarters geschikt voor reining, als welk ander ras dan ook.een snelle shet heeft ook geen toekomst als draver..
en je kan een fries, met zn fiere houding wel mooi vinden als westernpaard, maar dat is je persoonlijke smaak. de jury denkt daar heel anders over, die zoekt een heel andere confirmatie.als alle andere paarden(wat voor dan ook)
netjes laag en langzaam lopen, en jij komt daar aan met een fries, briesend met de kop erop, heb je weinig aan dat" mooie" plaatje.

Waarom nou gelijk weer briesend en met z'n kop erop? Niet elke Fries loopt er zo bij hoor, haha!

Het grappige is dat we het eigenlijk allemaal weer eens met elkaar eens zijn (in grote lijn), maar lekker langs elkaar heen blijven wauwelen ;)

Samenvatting:
Elk paard kan westernmatig gereden worden, maar "de amerikaanse rassen" hebben meer aanleg van nature doordat ze specifiek voor de verschillende disiplines zijn gefokt. Dat maakt het nog niet onmogelijk om met een niet Quarter/Paint op een "leuk" niveau mee te doen. Voor topsport zal het allicht een stuk lastiger worden, maar onmogelijk is ook weer overdreven. Zo een beetje goed verwoord?

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:08

quarterH schreef:
de vraag is zijn ze er GESCHIKT voor.
mijn antwoord: nee
betekend dat dat je het neit kunt proberen of er geen western mee 'mag' rijden? natuurlijk niet! iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen.
maar hij is er niet per definitie geschikt voor. (immers, neit voor gemaakt, gefokt ed).

of hebben we dan een andere definitie van geschikt?

(DUS NIET GESCHIKT ALS RAS WIL NIET ZEGGEN DAT IETS NIET MAG OF KAN ALLEEN DAT HET NIET DE BESTE OPTIE IS)

Dat bedoel ik!

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:09

[quote="spicegirl"]@meissielief- voor een deel heb je daar gelijk in. een pleasure quarter heeft weinig talent voor reining. zijn te groot ook.maar er zijn meer quarters geschikt voor reining, als welk ander ras dan ook.een snelle shet heeft ook geen toekomst als draver..
netjes laag en langzaam lopen, en jij komt daar aan met een fries, briesend met de kop erop, heb je weinig aan dat" mooie" plaatje.[/qu

In pleasure gaat het niet om langzaam en laag. Het gaat om het natuurlijk vermogen van ieder paard als individu. Voor het ene paard ligt het tempo van nature hoger, dan het andere paard. En ik heb het in dit geval alleen over pleasurepaarden. Niet het langzaamste paard wint, het paard die o.a. het meest constant loopt in alle gangen, en die voldoende voorwaarste beweging heeft vanuit de achterhand. Als het betekent dat dit paard iets sneller loopt dan de andere paarden in de klassen, zal hij wel winnen.

Maar ook dit zou je moeten weten als je al lang mee loopt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:11

Maar wat maakt in jou ogen een haflinger er niet geschikt voor? Niet op gefokt vind een kort door de bocht antwoord.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:15

het gaat hier toch helemaal niet om een haflinger?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:15

Nee dat gaat het ook niet je mag de haflinger van mij ook vervangen voor een fjord, of welsh cob. Ik snap het punt van de fries en waarom je er minder goed mee kunt westernrijden, maar ik ben dan serieus nieuwsgierig waarom ze dan vinden dat een fjord, haflinger, welsh cob dan ook minder geschikt zou zijn in hun ogen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 31-12-10 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:16

Aan wie is je vraag gericht Meissielief?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:18

Aan quarterh en spicegirl en iedereen die er op wil reageren.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:20

haha maar dat is wel mijn antwoord, sorry dat dit niet naar jouw tevredenheid is :+

en ja, er zijn best haffies die redelijk leuk meekunnen. ik ken 1 haflinger die in duitsland nrha is geshowt die echt nette stops maakt. maar ook die heeft enorme problemen met de spin door zijn schouders. en dat is er een die echt wel goed gereden is en goed loopt.
voor de pleasure zijn ze veel te lomp, het blijft een koudbloed.
trail: kunnen ze redelijk mee op laag ( = wran) niveau. maar ook daar wordt het lastig voor ze als de trail ingewikkelder en strakker worden omdat ze gewoon de wendbaarheid en souplesse niet hebben en korte gangen om zo door de mikado van balkjes te kunnen gaan terwijl het beeld nog rustig en vloeiend blijft.
showmanship: het is wat harder rennen wat het beeld verstoord maar het kan nog wel als jij heel goed bent.
horsemanship: manen af, vooral sokken af en hopen op een gunstig pattern en dan kun je best mee.
koeien: no go, geen cowsense

mis ik nog wat?

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:22

Ik denk dat een Haflinger misschien iets verder kan komen dan een fries, omdat ze misschien wat compacter zijn dan een fries. Maar ja dit verschilt ook weer per paard. Gewoon lekker doen zou ik zeggen of door gaan waar je mee bezig bent.

Ik vind je Malle plaatje wel heel erg leuk trouwens :D

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:24

Ik denk dat je in Nederland met een haflinger gewoon kunt meedraaien op L1 niveau :D

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:25

Thanx, Malle blijft leuk.

Quarterh bedankt voor jou visie, ik denk er op sommige punten toch wat anders over. Maar ik ben altijd nieuwsgierig waarom iemand iets vind. En ik wil per defenitie toch niet zeggen dat een koudbloed lomp is. Ligt maar net aan de opvoeding. Je kunt ze zo lomp maken als je wilt.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 31-12-10 15:27, in het totaal 3 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:25

quarterH schreef:
haha maar dat is wel mijn antwoord, sorry dat dit niet naar jouw tevredenheid is :+

en ja, er zijn best haffies die redelijk leuk meekunnen. ik ken 1 haflinger die in duitsland nrha is geshowt die echt nette stops maakt. maar ook die heeft enorme problemen met de spin door zijn schouders. en dat is er een die echt wel goed gereden is en goed loopt.
voor de pleasure zijn ze veel te lomp, het blijft een koudbloed.
trail: kunnen ze redelijk mee op laag ( = wran) niveau. maar ook daar wordt het lastig voor ze als de trail ingewikkelder en strakker worden omdat ze gewoon de wendbaarheid en souplesse niet hebben en korte gangen om zo door de mikado van balkjes te kunnen gaan terwijl het beeld nog rustig en vloeiend blijft.
showmanship: het is wat harder rennen wat het beeld verstoord maar het kan nog wel als jij heel goed bent.
horsemanship: manen af, vooral sokken af en hopen op een gunstig pattern en dan kun je best mee.
koeien: no go, geen cowsense

mis ik nog wat?

Ik snap je punt, maar dat je zegt ze zijn lomp en het is een koudbloed vind ik erg kort door de bocht en ga ik dus niet in mee. Vooral de luxere haflingers kunnen in de sport echt wel meekomen. Moet ook zeggen dat je anderen niet echt motiveerd met je uitspraken om er uberhaupt aan te beginnen om met een paard dat geen quarter/appaloosa of weet ik veel wat dan ook western te gaan rijden.

Kwpners enzo waren toch ook alleen geschikt voor dressuur? Ik ken toch wel menig veel haflingers die in het z en zelfs de subtop meelopen, die zijn alles behalve lomp gebouwd.

edit: dressuur is wel wat anders, maar het is maar om een voorbeeld te geven.
Maar ieder heeft hier een eigen kijk op.

quarterH

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:28

je meot wel even goed lezen he.
er staat dat ze voor de pleasure te lomp zijn, niet in het algemeen. (ook veel reininggefokte quarters zijn voor de pleasure te lomp).

als mensen wran willen rijden (vooralsnog je enige optie met een haflinger) is er toch niks aan de hand? ik zeg alleen dat hoog (hoger dan wran qua level) niet gaat imo.
en daarbij, als iemand zich laat afschrijven door iemand die iets op een forum typt moeten ze beter bij zichzelf te raden gaan of ze iets wel graag genoeg willen/genoeg ruggengraat ervoor hebben :+

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:32

haha bedankt voor je toelichting.
Het ligt er maar net aan wat indd je eigen ambities zijn en hoever je wil gaan.
Maar het is natuurlijk een feit dat als je echt de topsport in wilt gaan je het met een daarvoor gefokt paard beter zal doen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:33

Ik laat me niet van iets afbrengen omdat iemand op een forum iets vind. :+

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:38

Als echt serieus naar de top (en dan bedoel ik WK enz) wil van de western, zul je waarschijnlijk dit idd niet redden met een ander ras, maar wil ik mee doen op Nederlands topniveau (WRAN) denk ik dat je met een goed getraind ander ras mee kan komen. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit makkelijk is, en dat je altijd naar je gevoel even goed gewaardeert word, want je hebt geen QH oid dat daar geschikter voor is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:42

@wgirl- best vervelend die steken onder water over mijn kunde en ervaring.ik zeg nl. nergens, dat ik onmetelijk kundig ben. ik loop wel een tijdje mee(ondanks mijn profiel ;) ) en ik heb veel gezien, en gedaan (al dan niet met succes :D ). wil niet zeggen dat ik alles weet, of alles kan, of alles gezien heb. ik spreek hier uit eigen ervaring, waar ik kan.
ik zeg ook niet, dat langzaam wint, of dat alle quarters laag lopen, of een fries altijd briesend met de kop erop. ik hoopte dat iedereen snapte dat dat voorbeelden waren, zonder dat er steeds bij hoef te zetten. zal ik dan maar weer gaan doen dan..

maar als iemand zegt, dat mijn paard geen talent voor dat of dat heeft, voel ik me niet persoonlijk aangevallen. dat is nu eenmaal zo.ze is gefokt met een specifiek doel, en daar zullen haar talenten wel liggen.en andere onderdelen zal ze op laag niveau best wel leuk mee kunnen doen.als je paard niet geschikt is voor wat je wilt, moet je -of je ambities aanpassen, -of een ander paard kopen.en hoe verder je paard van dat gebruiksdoel afstaat, hoe minder de kans is dat je een a.s. talent hebt.dat is een feit. maakt het paard niet slechter, of minder. de talenten liggen nu eenmaal ergens anders.zelfs voor recreatie is niet ieder paard geschikt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:42

wran is geen topniveau hoor :p
basissport vereniging was het toch?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:44

@y4tje- niet perse.
als ij met je fries de NK wint in de L2 (VOORBEELD), dan krijg je heus wel je respect, en je waardering. zelfs meer als met een quarter, want dan zegt iedereen :kunst met zo 'n dure Quarter onder je kont.wat dat betreft kan je het toch nooit goed doen :roll: