[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:27

ik dacht dat bij HYPP het ook zo is dat je bij P/N of N/P alleen drager bent en dus zelf geen last ondervindt? en alleen bij PSSM dat het altijd raak is zodra er een van de twee P is.

ik heb zelf ook geen ervaring met een HYPP positief paard, maar mij lijkt toch dat je toch min of meer dezelfde restricties op moet leggen bij je paard als dat wij dat moeten doen bij PSSM. het is ook een spierziekte.
ik heb helaas wel gevallen gelezen van PSSM aanvallen waarbij het zo erg was dat het paard totaal verlamd van de pijn op de grond lag voor dagen en afgemaakt moest worden. het is dan niet direct hartfalen zoals bij HYPP gebeurt bij een grote aanval, maar ik denk dat het net zo dodelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:59

Die erfelijke aandoeningen zijn echt vreselijk! Hopelijk gaan de stamboeken er allemaal eens wat regels voor opstellen.

Ik ga in elk geval op het Horse Event mijn steentje bijdragen door een simpele presentatie te geven over genetica en hoe ziektes doorgegeven worden. Daarna start Rije hier op Bokt een discussie op over het fokken. Hoe ver ga je met erfelijke aandoeningen? Doel is vooral om mensen bewust te maken van de ziektes en vooral ook van het belang van testen. Ik hoop op veel mensen...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:13

goed bezig skippy1!!
ik denk dat het bij veel mensen gewoon echt puur onwetendheid is, en totaal geen kwade opzet.

hoe vaak hoor je niet van iemand dat hun merrie niet meer gereden kan worden vanwege wat voor reden dan ook, artrose, spat, KS, al dan niet door een letsel van buiten af.
en er dan besloten wordt dat het paard maar als fokmerrie gebruikt moet worden, want boer Harm van het volgende dorp heeft zo'n leuke hengst en een veulentje is zoooo leuk!!!

en hoe leuk het ook is, het is heel dom. want je weet gewoon niet wat je aan het door fokken bent.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:18

Los daarvan vind ik het vaak voor de merrie zelf ook geen goed idee om te fokken: veel van die aandoeningen zijn in meer of mindere mate pijnlijk en dan lijkt me een veulen moeten dragen niet echt prettig.
Daar wordt ook vaak helemaal geen rekening mee gehouden!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:27

nee dat sowieso!
als je een paard niet meer kan rijden vanwege pijn, dan kan een dracht al helemaal niet pijnvrij zijn, maar blijkbaar is dat dan ook ondergeschikt ofzo.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:43

Mister01 schreef:
ik dacht dat bij HYPP het ook zo is dat je bij P/N of N/P alleen drager bent en dus zelf geen last ondervindt? en alleen bij PSSM dat het altijd raak is zodra er een van de twee P is.

ik heb zelf ook geen ervaring met een HYPP positief paard, maar mij lijkt toch dat je toch min of meer dezelfde restricties op moet leggen bij je paard als dat wij dat moeten doen bij PSSM. het is ook een spierziekte.
ik heb helaas wel gevallen gelezen van PSSM aanvallen waarbij het zo erg was dat het paard totaal verlamd van de pijn op de grond lag voor dagen en afgemaakt moest worden. het is dan niet direct hartfalen zoals bij HYPP gebeurt bij een grote aanval, maar ik denk dat het net zo dodelijk is.

Nee dat klopt niet HYPP is ook dominant zoals PSSM.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:47

Skippy1 schreef:
Die erfelijke aandoeningen zijn echt vreselijk! Hopelijk gaan de stamboeken er allemaal eens wat regels voor opstellen.

Ik ga in elk geval op het Horse Event mijn steentje bijdragen door een simpele presentatie te geven over genetica en hoe ziektes doorgegeven worden. Daarna start Rije hier op Bokt een discussie op over het fokken. Hoe ver ga je met erfelijke aandoeningen? Doel is vooral om mensen bewust te maken van de ziektes en vooral ook van het belang van testen. Ik hoop op veel mensen...

Ik denk dat de stamboeken via de leden (en via de lokale regional clubs) doordrongen moeten worden van hun belang hierbij. Daarom zou ik zeggen: neem contact op met je regional club (QPA) en informeer naar hun standpunt en actiepunten hieromtrent.

Skippy, fijn dat er op Horse Event ook aandacht aan wordt besteed. Top! Gaat de discussie van Rije overigens over erfelijke ziektes bij westernpaarden, of in het algemeen? Even nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:55

Onze discussie en presentatie gaat over erfelijke aandoeningen in het algemeen en hoe er rekening mee wordt gehouden in de fokkerij.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:38

hier gaat het weer even iets minder met mijn pssmertje ;(

we raken steeds beter op elkaar ingespeeld (en ook mijn beste vriendin die hem vaak binnen of buiten zet begrijpt hem ook) hoe hij aan kan geven wanneer hij even moet stretchen of het genoeg is geweest.

van de week ben ik er weer eens even opgekropen, wat gestapt en een paar rondjes gedraaft allebei de kanten op. allebei weer helemaal happy :D maar met uitstappen merkte ik wel dat het net iets teveel was. dus ben gelijk weer een stap terug gegaan.

ook is hij sinds 2 dagen op een andere wei gezet, deze is wat voller dan waar hij eerst stond, en ook denk ik dat hij ruzie heeft gehad, want hij heeft een mooie hoefafdruk in zijn nek en weer een schaafplek op de buitenkant van zijn kogel.

dus dit samen zorgt er wel weer voor dat hij wat slechter is en ook met het naar en van de wei af lopen dat hij rust momenten nodig heeft om even te stretchen.
ik hoop dat de wei weer snel wat kaal gegeten is en hij weer in balans.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:52

He bah Mister01, wat vervelend!

Ik hoop dat jullie het goed vinden als ik hier meelees en praat.
Ik had ook een pssmertje, heb haar helaas op 4jarige leeftijd moeten laten inslapen begin Juli, maar hoop anderen te kunnen helpen met mijn ervaringen. Want dat deze ziekte uitgeroeid moet worden lijkt me duidelijk!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:56

Knap waardeloos Mister ...
Mijn merrie heeft het ook vaak moeilijker in de "overgangsseizoenen"; wie weet jouw paard ook wel?
Gras is idd onvoorspelbaar qua voedingswaarde, dus lastig ...

Je paard zo jong al moeten laten gaan is wel erg verdrietig Sannanasje ;( ...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:59

Ja klopt, daarom ben ik ook zo fel op dat fokken. Ik had graag een veulentje van haar gewild, maar toen ik hoorde dat ze pssm had is dat plan meteen overboord gegaan, al was ze wel 20 geworden, een veulen was er NOOIT gekomen!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:16

sannanasje wat balen zeg!
helaas kan ik je een hand geven, hrb vorig jaar mijn 4 jarige appie moeten laten gaan vanwege KS en slechte benen.
dus hier ook een tegenstander van lukraak vermeerderen ipv met zorg voor een beter ras fokken.

mac ik weet pas sinds een maand of 3 dat hij pssm heeft, en voordat hij toen die zware aanval heeft gehad heb ik eigenlijk nooit het vermoeden gehad dat hij weleens ziek zou kunnen zijn. :o
dus eigenlijk heb ik het nooit bewust in de gaten gehouden hoe hij is wanneer het seizoen veranderd. hij heeft de laatste jaren ook altijd 's nachts binnen gestaan, en ik heb altijd heel rustig opgebouwd met de wei. maar wie weet nu ik het weet dat ik wel duidelijk aan hem verschil merk. hij is erg duidelijk tegen me gelukkig! :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:23

Mijn merrie had vanochtend duidelijk spiertrillingen/-verkrampingen in haar rug toen ze zich naar mij toe boog :( . Die is dus momenteel ook niet zo symptoomvrij dan ik dacht ;( ...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:32

Ohh mac wat balen!
heb je enig idee wat de trigger is geweest?

ik was gisteren wel heel blij dat mister maar 1 tussen stop moest maken van de wei naar stal. Hij gaat dan helemaal gestrekt staan alsof hij bevangen staat, en gaat dan schrapen met zijn voorbenen. Dit doet hij eventjes en loopt dan weer mee. Ik push hem absoluut niet met dat hij harder moet lopen ofzo en wacht gewoon af hoe het die dag gaat.
ik was vanmorgen wel heel blij te zien dat hij na het rollen in de roundpenn hij zich wel lekker stond uit te schudden. Dus zijn spieren zijn toch niet pijnlijk. En ook voelt hij heel los in zijn grote spierbanen.

ik bekijk het elke dag opnieuw hoe het gaat, en maak een plan om iets te doen aan de hand daarvan.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 17:53

gadver wat een rot berichten mister en mac :(:)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:33

Gestrekt gaan staan ken ik idd ook; deed Pepsi een keer op wedstrijd na het eten van te veel gras tussen de klasses door. Dacht toen aan beetje buikpijn oid (wist toen nog niet van haar PSSM) en ze liep daarna "gewoon" met me mee. Heb zelfs nog een Pleasureklasse gereden := . Die ging niet heel lekker maar ook niet heel erg dramatisch ... raar iets blijft het toch ...

Ik denk dat de appeltjes waar ze stiekem toch bij kon vanuit de round pen de boosdoener zijn geweest. Het kunnen er nooit veel zijn geweest, maar waarschijnlijk was dat toch teveel. Ze is verder gewoon vrolijk en beweegt ook goed - gelukkig!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:02

Er zijn nu best wel wat dingen die gelijk een alarm bel laten rinkelen richting pssm waarvan ik vroeger dacht dat hij raar deed.

ohh appels eten vanuit de roundpenn oeps. Dat zou idd weleens de trigger kunnen zijn.

ik durf mister sinds ik weet van de pssm echt niks van snoep of appel of wortel te geven als beloning.
hij moet het nu doen met een knuffel extra :D

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:15

Zijn appels echt zulke boosdoeners?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:18

judith schreef:
Zijn appels echt zulke boosdoeners?

Suikers, he! ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:16

In alle fruit zit idd (veel) suiker, dus fruit is niet geschikt voor een PSSM-er. Ik dacht dat Pepsi er niet bij kon, maar ik heb haar rekvermogen onderschat :=

Ik gebruik luzernecobs als beloning. Die vindt ze minstens net zo lekker :9

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:22

Hay dames,

Ik heb een vraagje.
Sinds vorig jaar mei is bekend dat mijn paard ( Haflinger merrie) pssm heeft.
Voer drastisch omgegooid en mede hier door gaat het eigenlijk super goed! Ook is ze door het voer en door meer en regelmatiger bewegen flink afgevallen.
Maar nou sta is sinds een week in een hit actief stal met haar. En nu is ze in die week flink ingevallen bij haar flanken. En ook qua vetjes is er een hoop afgegaan. Nu zal dit wellicht komen doordat ze nu de hele dag aan de wandel is en nieuw in een kudde van 25 paarden komt, dus voor haar plekje moet vechten.
Nu vraag ik mij af of wat ik nu voer voldoende is voor haar.
Ik heb niets veranderd aan haar rantsoen van toen ze op stal stond.
Ze krijgt per dag iets minder dan 1/4 aan marstall vito, met daardoor een flinke scheut zonnebloemolie en wat penen. Hooi kan ze door het hit systeem de hele dag door eten. Ze kan 300 min eten maar ze eet ongeveer 180 minuten verdeeld over de dag. Daarnaast staat ze van 11 tot 6 op de wei.
Is het daarom geen goed idee om Hartog lucerne mix bij te gaan voeren of pavo care4life. Of zal ik meer marstall vito gaan geven?

Alvast heel erg bedankt, Elizah

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:11

Elizabep je kan iets meer geven, maar zou in eerste instantie direct stoppen met het voeren van wortels! Daar zit meer suiker in dan in appels.
luzernebrok kan je ook geven, maar niet die van Hartog want die is geperst met melasse. En dat is weer suiker.
care4life is een optie. Mister vind het niet lekker dus heb nooit een zak gekocht. Maar ik ben sowieso geen pavo fan.
je kan op voervergelijk.nl alle voeren met elkaar vergrlijken en degene uitzoeken met de minste suikers erin.

mac nou daar doe ik Mister geen plezier mee hoor. Hij vind die luzernebrok echt vies! Alleen in de winter bij gebrek aan beters eet hij het, maar in de zomer vertikt hij het echt.

vanmorgen was Mister helemaal vrolijk! Hij liep in een flink tempo naar de wei en daar draafde hij direct naar de kudde toe. Dat was fijn om weer te zien!
ik ga hem straks naar binnen halen en ben benieuwd hoe hij dan is.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:38

Mister01, echt waar zit er meer suiker in peen dan appel! Ben ik even in de maling genomen door de boer :+
Maar ik had zitten kijken op voervergelijk.nl en daar stond dat het suiker + zetmeel gehalte samen op 10 uitkwam. Dus dat valt redelijk mee. In marstall vito zit 10,7 % in. Maar als ik dit samen gaat voeren, komt het totaal dan niet uit op 20,7%? En is dat dan weer een overdosis suiker? Of werkt dat niet zo.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:07

Hoe zit dat nou met meer suiker in wortels dan in appels? Waar let je dan precies op?

Afbeelding