Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mister01 schreef:ik dacht dat bij HYPP het ook zo is dat je bij P/N of N/P alleen drager bent en dus zelf geen last ondervindt? en alleen bij PSSM dat het altijd raak is zodra er een van de twee P is.
ik heb zelf ook geen ervaring met een HYPP positief paard, maar mij lijkt toch dat je toch min of meer dezelfde restricties op moet leggen bij je paard als dat wij dat moeten doen bij PSSM. het is ook een spierziekte.
ik heb helaas wel gevallen gelezen van PSSM aanvallen waarbij het zo erg was dat het paard totaal verlamd van de pijn op de grond lag voor dagen en afgemaakt moest worden. het is dan niet direct hartfalen zoals bij HYPP gebeurt bij een grote aanval, maar ik denk dat het net zo dodelijk is.
Skippy1 schreef:Die erfelijke aandoeningen zijn echt vreselijk! Hopelijk gaan de stamboeken er allemaal eens wat regels voor opstellen.
Ik ga in elk geval op het Horse Event mijn steentje bijdragen door een simpele presentatie te geven over genetica en hoe ziektes doorgegeven worden. Daarna start Rije hier op Bokt een discussie op over het fokken. Hoe ver ga je met erfelijke aandoeningen? Doel is vooral om mensen bewust te maken van de ziektes en vooral ook van het belang van testen. Ik hoop op veel mensen...