[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:26

Wat een leuke filmpjes! (En wat is je paardje leuk met die vlechtjes!)
Doet me ook echt zin krijgen om eens Trail uit te proberen! :-)
Wordt Trail eigenlijk altijd met snaffle bit gedaan?
(Ik ben nog steeds op zoek naar een goed snaffle bitje, waar ze niet doorheen loopt...)

En mooie Fritz-foto's zeg!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:50

Trail is in de lagere klasses snaffle maar in de hogere ook gewoon op shanks.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:51

er doorheen lopen voorkom je met goede training en niet met een ander soort snaffle/bit.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:58

Er staat trouwens wel een mooie fout in het WRAN regelboek: ".... overmatig kouwen" toen ik voor het laatst checkte was kauwen nog met au en niet met ou :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:07

Mmmm.... Dan heb ik een probleem. Want als Gráni gaat nadenken dat gaan hij overmatig kauwen >;). Nou ja, hij kouwt iig niet :D

Dank je Warboel! :)
Wat een knapperd zeg! <3 <3 <3

@Anneke: Thnx :). Vlechten is tegen het klitten. Als hij een keer zijn manen los heeft vind ik hem er zo raar uitzien _O-
Maar ik zie hierboven dat de vlechten heel normaal zijn :D (ik ben de enige op stal in de vlecht)
Ik rij met een gewoon dubbelgebroken bitje, daar liep hij met zijn engelse hoofdstel het beste op en volgens lesgeefster mag je daar ook mee rijden/starten :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:25

Oké ik heb een noobish westernvraag :D
Wat is de reden dat westernruiters doorzitten in draf? Lichtrijden is toch juist om de belasting voor het paard te verminderen?
Erg comfortabel lijkt doorzitten me ook niet, dus, waarom? :')

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:33

Haha! Goede vraag :).
Ik rij altijd licht met losrijden omdat Gráni ook flink opgooit en ik nog steeds vind dat een paard voorwaarts/actief moet zijn en over de rug moet lopen.
Jog hoort een zeer verzamelde draf te zijn en best zwaar voor een paard dus dat doe ik niet heel veel.
Maar als hij jogt, goed over de rug en ontspannen loopt vind ik doorzitten fijner omdat ik dan makkelijker de paardenrug voel en mijn zitbeenknobbels kan gebruiken....

Geen idee wat de western verklaring is... Misschien hebben ze niet de memo gekregen van de cavalerie om te gaan lichtrijden? ;)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:39

Ik heb geleerd met mijn les, met het los rijden, altijd het paard voorwaarts laten draven (en dus lichtrijden). Zo dra je naar de jog gaat, dan ga je door zitten. Als je klaar bent met trainen weer even los draven (lichtrijden) en uitstappen.

De jog was voor de cowboys, omdat ze zo lang op het paard zitten en dit erg comfortabel zit en makkelijker is om te werk te gaan..
Laatst bijgewerkt door xLianneZorro op 15-08-14 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:55

Ik rij vaak gewoon licht hoor. Vind ik zelf ook wel zo prettig.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:56

Rij je ook licht in de jog?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:06

Jog/trot is draf, dus ja :)
Ok ik rij niet 100% altijd licht, maar toch vaak wel.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:07

Interessant :D
Ik kon me zo voorstellen dat westernruiters in 2014 inmiddels wel de memo van de cavalerie hebben ontvangen en misschien alsnog kunnen denken "Ohja, dat is inderdaad beter, wat slim!". Dat het dus niet een kwestie van traditie/trots is. Maar het heeft dus een andere reden: de jog :)

Maar als Succubi zegt dat de jog best zwaar is voor het paard, snap ik niet zo dat xLianneZorro zegt dat de jog voor cowboys was omdat ze zo lang op het paard zitten. Dan is het toch voor paarden vreselijk als ze zo lang een zware manier van lopen moeten aanhouden?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:10

Tegen mij is dat wel gezegd ja :+ ! Ik vind het niet eens fijn om in een jog licht te rijden...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:13

Jog is een verzamelde langzame draf, extended jog is een verruimde draf (niet sneller) en trot is een snellere draf.

Maar het ligt er ook aan hoe je traint denk ik. Fritz is natuurlijk een reiner en heeft van zichzelf echt geen top draf := wel een hele fijne galop. We trainen uiteraard ook wel in draf. Maar ik doe het mezelf en hem niet aan om constant door te zitten :+

Als je meer een hms/trail/pleasure paard heb is die draf natuurlijk een heel ander aspect.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:16

Kopt lees namelijk dat je met pleasure moet doorzitten... (op wedstrijd)

Western pleasure
De deelnemers stappen samen de arena binnen en moeten aan de rail (wand) blijven. Passeren is toegestaan, maar de ruiter mag geen cirkels rijden of de arena oversteken. De drie verschillende gangen - draf, stap en galop - worden zowel op de linker- als op de rechterhand getoond. De gang die doorzittend wordt gereden (jog) is erg belangrijk. Het is een langzaam gereden draf die beslist niet sloffend op de voorhand mag worden gereden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:18

Ik zit bijna altijd door. Alleen op het einde ga ik lichtrijden en rij even goed voorwaarts.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:18

Ik heb laatst een pleasure wedstrijd op Youtube gezien... Sorry als ik mensen nu beledig, maar ik vind het bijna dierenmishandeling := ziet er verschrikkelijk onnatuurlijk en niet comfortabel uit. Buiten dat snap ik écht het nut van die hele discipline niet. Knap dat je je paard op zo'n rare onnatuurlijke manier kan laten lopen, maar, waaróm?!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:19

Je moet in principe op wedstrijd altijd doorzitten :)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:20

Sperziemone schreef:
Ik heb laatst een pleasure wedstrijd op Youtube gezien... Sorry als ik mensen nu beledig, maar ik vind het bijna dierenmishandeling := ziet er verschrikkelijk onnatuurlijk en niet comfortabel uit. Buiten dat snap ik écht het nut van die hele discipline niet. Knap dat je je paard op zo'n rare onnatuurlijke manier kan laten lopen, maar, waaróm?!

Mag ik weten welk filmpje je hebt gezien? :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:20

Dierenmishandeling? :+ Omdat ze langzaam draven? :=

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:22

Nee, niet alleen omdat ze langzaam draven. Maar omdat het lijkt alsof ze enorm kreupel of weet ik veel lopen.
Ik zal het filmpje ff opzoeken.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:22

Ik vind namelijk met western dat ze een super natuurlijke houding hebben en gereden worden. (vergeleken met dressuur).

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:24

Laatst bijgewerkt door Sperziemone op 15-08-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:25

xLianneZorro schreef:
Ik vind namelijk met western dat ze een super natuurlijke houding hebben en gereden worden. (vergeleken met dressuur).

Dat is precies de reden dat ik de overstap wil maken naar western :) Omdat ik eigenlijk gewoon zo relaxed mogelijk recreatief wil rijden. Maar pleasure en kalfjes mishandelen vind ik wat minder leuk aan de westernsport...

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:26

Sowieso op een paard zitten... Dat is toch ook niet natuurlijk... :') Dat filmpje ziet er 'gewoon' uit vind ik. Natuurlijk rijd iedereen anders en elk paard is anders.

Kalfjes mishandelen... Waar? Cutting bedoel je?
Laatst bijgewerkt door xLianneZorro op 15-08-14 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt