[WN] Level indeling Wran

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: Level indeling Wran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:03

Eventuele oplossing voor de groen paard regel, denk maar mee!

De huidig opgestelde regel laat toe om klasse te splitsen in junior en senior en dat de patters daarvoor ook aangepast mogen worden.
Dit vereist natuurlijk wel een goede samenwerking tussen het showsecretariaat, organisatie en de WRAN jury’s om na de gereden Senior klasse het parcours lichter te maken voor de Junior klasse, maar dit uit het oog punt dat niemand wil dat paarden overvraagt gaan worden.
Als WRAN zouden wij de organisatoren kunnen verplichten om de all ages klassen op te splitsen in Jr/Sr indien er van beide leeftijdgroepen minstens 4 zijn.
Als wij hieraan allemaal een beetje mee werken, uiteindelijk doe je dit voor de sport, of je sport, zetten wij om meteen in voor het langer termijn, of te wel doen wij minder mee aan korte termijn politiek.
Goed bedoelde groen paard regel wordt dan overbodig, gaan gewoon terug zoals het altijd was, sluit het weer lekker aan bij de al reeds lang bestaande regels, tot het zesde jaar heeft dan het paard een junior status waar gebruik van gemaakt mag worden.
Zijn er minder dan 4, dus valt het niet te splitsen, dan toch voor dat ene paard of twee, dan wel niet drie, het parcours lichter maken, wordt je dus wel beoordeeld maar dat werd dus ook enkel en alleen als je een klasse lager gestart zou zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:19

Niet helemaal Peter want sommige paarden die groen zijn, zijn geen juniorpaarden. Doordat ze als ras laat ingereden worden omdat ze niet eerder sterk zijn, doordat ze ziek zijn geweest en een tijd op achterstand staan, doordat ze eerst als fokmerrie gebruikt zijn, doordat .. .er zijn vast meer redenen. Kortom: groen aan leeftijd koppelen betekent dat je een aantal paarden tekort doet. En sommige paarden van 5 zijn al niet groen meer.

Ik vind wat Jan Trel beschrijft een heel goede werkbare oplossing van buiten mededinging om rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:23

Ik ook, zelfde reden als Anya.
Ik kom volgend seizoen met een veertienjarige die nog zo groen als gras is op vreemd terrein en in 'de sport'. Daar hoef ik geen lintje mee te verdienen. Die wil ik alleen maar een paar keer fijn uitbrengen zodat daarna z'n eigen baasje met 'm kan gaan starten. Mooie manier om weer een startend lid erbij te krijgen zo Knipoog
Paardje wil wel graag en baasje ook, maar de eerste keren op vreemd terrein waren toch een beetje erg spannend voor ze. JUIST deze GP-regeling maakt dat deze combi straks wél vertrouwd kan starten, zonder dat ik het paardje meteen moeilijke dingen moet laten doen. Dus baasje kan ook meteen zien dat het paardje de L3-verrichtingen al mooi zoals gevraagd uit kan voeren (naja, dat hoop ik dan he Haha! ), dus dat gaat zo'n beginnende combi in de L5 of L4 dan mooi op weg helpen! Supermooi bedacht en geregeld zo!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:36

Jan_Trel schreef:
Peter, je kan wel een boek uitgeven over dit onderwerp. Clown

Ik zie niet zoveel problemen voor de jury's hoor. Waar een jury naar moet kijken of de patterns aan het level voldoen. Meer niet, qua jureren veranderd er verder niets. En als iemand buiten mededinging meerijd is dat de zorg van de betreffende showmanager/secretariaat.
Als een jury weet dat er een ruiter buiten mededinging meedoet, plaatst hij/zij er gewoon een meer, voor het geval dat de betreffende ruiter in de prijzen valt. Bij het uitreiken van de prijzen wordt de betreffende ruiter wel opgenoemd, met z'n plaatsing en daarna de ruiter die uiteindelijk het betreffende lintje heeft gekregen.
Als er meedere ruiters buiten mededinging meedoen geef je de jury een lijstje met de betreffende startnummers, dan kan hij er bij de plaatsing rekening mee houden. belangrijk is denk ik wel dat iemand die buiten mededinging meerijd wel te horen krijgt op welke plaats hij terecht gekomen zou zijn.
Lijkt me niet moeilijk. Slim

Bedankt voor deze noot JanT, ik zag het probleem voor de jury ook niet.

Maar even een persoonlijke noot van mijn zijde dan, hoe ik er tegenaan kijk, ja, ik ben de groen paard regel inmiddels een beetje zat aan het worden, want als ik terug kijk, was de voorziening hiervoor Jr/Sr altijd al aanwezig maar werd er al zelden of nooit gebruik van gemaakt. Groene Jr paard starten, hebben altijd gestart bij de all ages, omdat junior niet uitgeschreven werd.

Kijk, even in mijn beleving dan hé, is een groen paard nou een paard dat op wedstrijden nooit punten heeft behaald, of kan dit paard, nu ook ineens een groen paard worden omdat de ruiter op het paard, de combinatie dus, nog niet echt een ruiter was die in de punten kon rijden?

Hier is in mijn beleving de groen paard regel nooit voor bedacht geweest, laat staan bedoeld, er waren vragen uit de professional hoek of er een mogelijkheid kon bestaan, om een jong groen paard uit te brengen dat bijna wedstrijd klaar zou zijn, in een lagere klasse/level, dit kijkende naar de verrichting die voor het eigen level gelde.

Dus met andere woorden kan het in mijn beleving niet zo zijn dat groene ruiters van de groen paard regel gebruik gaan maken, en mijn zorg is dat de regel daar nu niet echt in voorziet.

Wij hebben met het level systeem niet alleen voor ogen gehad, dat de licentie die hieruit voort vloeit, hoe jij je ding kan en mag doen op het paard in de nabije toekomst.
Maar ook dat het niveau van de ruiter, beginnend, Amateur, of Open, niet meer weer gegeven wordt in wat je bent, of hoe je het doet, of doet omdat je het zo wil, maar dat het level zal bepalen wat uiteindelijk je echten kwaliteit is, ongeacht je nou een beginner, jeugdruiter, amateur of open ruiter was. De drempel weg nemen voor overstap van beginner naar de amateur BV, of van de amateur naar de open klasse, het gaat nu gewoon om de punten die je rijd, en die zullen uiteindelijk gaan bepalen, vertalen welke kwaliteit de ruiter heeft.
Eigelijk net zoals het in andere hippische sport ook gaat.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:47

gaucho schreef:
Ik ben vandaag op m´n eerste wedstrijd twee keer derde geworden. Als ik het goed begrijp heb ik daarmee 4 punten verdiend. (11 en 13 deelnemers). Dit betekent dus dat ik na het NK automatisch in de L3 kom? Krijg ik hier dan nog bericht van?

Hoeveel punten krijg je als je 2de bent van de 11? En bij 7 of 8ste van de 13?

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:56

Sonja schreef:
Ik ook, zelfde reden als Anya.
Ik kom volgend seizoen met een veertienjarige die nog zo groen als gras is op vreemd terrein en in 'de sport'. Daar hoef ik geen lintje mee te verdienen. Die wil ik alleen maar een paar keer fijn uitbrengen zodat daarna z'n eigen baasje met 'm kan gaan starten. Mooie manier om weer een startend lid erbij te krijgen zo Knipoog
Paardje wil wel graag en baasje ook, maar de eerste keren op vreemd terrein waren toch een beetje erg spannend voor ze. JUIST deze GP-regeling maakt dat deze combi straks wél vertrouwd kan starten, zonder dat ik het paardje meteen moeilijke dingen moet laten doen. Dus baasje kan ook meteen zien dat het paardje de L3-verrichtingen al mooi zoals gevraagd uit kan voeren (naja, dat hoop ik dan he Haha! ), dus dat gaat zo'n beginnende combi in de L5 of L4 dan mooi op weg helpen! Supermooi bedacht en geregeld zo!

Dan zou je de term "groen paard klasse" ipv junior kunnen hanteren (GP klasse klinkt ook wel leuk in de dressuur wereld Clown ), vooropgesteld dat er een goede definitie komt van groen paard. bv paarden jonger dan 6 jaar en paarden met minder dan 10 punten.
Betekend dus dat een pro wel een onervaren paard van een klant uit mag brengen maar in zijn/haar eigen level, waardoor je geen verwarring krijgt met buiten mededinging plaatsingen en ruiters die in een level rijden waar ze niet thuis horen.e.d.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:57

Gabon schreef:
gaucho schreef:
Ik ben vandaag op m´n eerste wedstrijd twee keer derde geworden. Als ik het goed begrijp heb ik daarmee 4 punten verdiend. (11 en 13 deelnemers). Dit betekent dus dat ik na het NK automatisch in de L3 kom? Krijg ik hier dan nog bericht van?

Hoeveel punten krijg je als je 2de bent van de 11? En bij 7 of 8ste van de 13?

2e van de 11 is 3 punten
7 of 8 van de 13 is geen punten

voor de rest verwijs ik je naar de brief in het begin van dit topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:04

PS, pest van alle onervaren paarden tegen elkaar laten lopen is dat je nog geen idee hebt waar het paard in een normale klasse "staat" qua niveau.
Ik vond het idee van een groen startnummer nog helemaal zo gek niet. Jury gewoon laten jureren zoals altijd maar iets meer plaatsingen laten maken, en dan op het secretariaat de groenen wel punten, maar geen prijs toebedelen. Klinkt prima en eerlijk!

Peter, mbt jouw verwijzing naar de Engelse sport, daar zijn de regels als volgt:
-combinaties
Een nieuwe combinatie kan door middel van de startgerechtigdheids-/inschalingstabel-
len achterin dit reglement bepalen in welke klasse zij moet uitkomen op wedstrijden.
Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/pony-ruiter) zal deze combinatie
geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse (dit geldt voor alle nivo ’s).
De hoogste klasse van een ruiter is die waarin door hem/haar ooit een winstpunt is
behaald. De hoogste klasse van een paard is die waarin door het paard ooit een winst-punt is behaald. Een ruiter die opgenomen is (geweest) in de klasse ZZ-Licht of hoger,
mag met een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in geen enkel geval uitkomen in de
klasse B.

voorbeeld:
l-ruiter en b-paard: startgerechtigd in de b.
zz-ruiter en een l2 paard: startgerechtigd vanaf de l2 naar eigen keus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:10

Citaat:
Dan zou je de term "groen paard klasse" ipv junior kunnen hanteren (GP klasse klinkt ook wel leuk in de dressuur wereld ), vooropgesteld dat er een goede definitie komt van groen paard. bv paarden jonger dan 6 jaar en paarden met minder dan 10 punten.

Hierin vallen dus de oudere groene paarden buiten de boot en een paard van 10 kan nog stukken 'groener' zijn als eentje van 4. Een leeftijd hangen aan een GPér is dus geen goed idee Lachen
GP-starten klinkt idd wel 'stoer' Haha! , maar dan wel in het 'juiste' gezelschap Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:14

Hahaha ja ik zat ook al te kijken.. GP?? sinds wanneer krijgen we een grand prix bij het western rijden?? Of wordt dat het verheven level boven de gewone levels Tong uitsteken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:18

Ik denk persoonlijk nog even hardop mee.
Wij zouden ook kunnen stellen dat groene paarden uitgebracht mogen gaan worden op D show, gezien hiervoor blijkbaar best veel animo is,zullen dit soort van showen dan ook beter van de grond gaan afkomen.
Het is maar een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:20

Het mooie van de GP-regeling die er nu ligt vind ik dat je JUIST als wat meer ervaren ruiter wat voor de beginners kunt doen, die nog wat huiverig staan tegenover gaan starten omdat ze niet weten wat hun paard doet op wedstrijd. Zelf zijn ze dan nog niet zeker/handig genoeg om die koe bij de horens te pakken, en "wij" kunnen die paarden (toch vaak wel iets oudere paarden voor beginners, maar kunnen ook hartstikke groen zijn op wedstrijdgebied) mooi een keertje voor ze uitbrengen, zodat ze daarna vol vertrouwen zelf eens een wedstrijdje kunnen gaan rijden. En dat zonder dat we alleen voor dat ene startje veel kosten moeten maken, want diezelfde dag kunnen we zelf gewoon met ons wedstrijdpaard in onze eigen klasse rijden.

Ik heb het eerste verzoekje al liggen, en wil dat ook best doen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:22

DubbelDun schreef:
Citaat:
Dan zou je de term "groen paard klasse" ipv junior kunnen hanteren (GP klasse klinkt ook wel leuk in de dressuur wereld ), vooropgesteld dat er een goede definitie komt van groen paard. bv paarden jonger dan 6 jaar en paarden met minder dan 10 punten.

Hierin vallen dus de oudere groene paarden buiten de boot en een paard van 10 kan nog stukken 'groener' zijn als eentje van 4. Een leeftijd hangen aan een GPér is dus geen goed idee Lachen
GP-starten klinkt idd wel 'stoer' Haha! , maar dan wel in het 'juiste' gezelschap Clown

Paarden met minder dan 10 punten, dat kunnen dus ook paarden van 21 jaar zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:23

Peter, d'r zijn zo verrekte weinig D-shows...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:24

Peter wat heb je overigens weer een geweldig hilarisch onderschrift Knipoog

D wedstrijden.. tja misschien is het idd een idee om het zo te doen. Ik vind het groene paard consept ook wel heel prettig, volgend jaar ga ik mijn hengst inrijden en om dan op zijn 4e gelijk in de L2 terecht te komen.. dan is dit een super initiatief natuurlijk.

@sonja.. ook dat is idd een goede oplossing, zo heb ik wel een paar gegadigen om te starten (helemaal nu de eigen paard regel ook nog vervalt)

Ja halloooo ik probeer wat te posten hoor... dit is al de 3e keer dat ik op versturen moet klikken Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:26

Nou wat mij betreft niet.. voor mijn punten heb ik een c-show nodig en moet Lan dus mee. En pakweg Lan en Barbie, of Lan en Wiz kunnen best samen in de trailer. Dus ik ga liever niet twee wedstrijden rijden voor een D-show die er erg weinig zijn en die toch al een pokke-eind rijden zijn vanaf twente.

Ik blijf de buiten mededinging starten prima vinden. Goede oplossing, zonder extra kosten van naar meer wedstrijden moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:27

D-wedstrijden zijn voor mij ook geen optie om voor een ander te starten. Zie ze zowiezo maar eens op acceptabele reisafstand te vinden (die je zelf niet organiseert Haha! )

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:30

Sonja schreef:
Het mooie van de GP-regeling die er nu ligt vind ik dat je JUIST als wat meer ervaren ruiter wat voor de beginners kunt doen, die nog wat huiverig staan tegenover gaan starten omdat ze niet weten wat hun paard doet op wedstrijd. Zelf zijn ze dan nog niet zeker/handig genoeg om die koe bij de horens te pakken, en "wij" kunnen die paarden (toch vaak wel iets oudere paarden voor beginners, maar kunnen ook hartstikke groen zijn op wedstrijdgebied) mooi een keertje voor ze uitbrengen, zodat ze daarna vol vertrouwen zelf eens een wedstrijdje kunnen gaan rijden. En dat zonder dat we alleen voor dat ene startje veel kosten moeten maken, want diezelfde dag kunnen we zelf gewoon met ons wedstrijdpaard in onze eigen klasse rijden.

Ik heb het eerste verzoekje al liggen, en wil dat ook best doen.

Is ook mooi en nobel maar moet je hiervoor ook de C show, straks ook de B gaan gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:33

Sorry Peter, ik begrijp je vraag niet.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:33

PeppySan schreef:
Paarden met minder dan 10 punten, dat kunnen dus ook paarden van 21 jaar zijn

PeppySan, de wijze Clown Haha! Tong uitsteken laten jou quote op hun inwerken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:34

Sonja schreef:
Peter, d'r zijn zo verrekte weinig D-shows...

Weet ik, maar gezien het animo, kunnen die dus ook beter van de grond gaan afkomen, dan, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:37

Peter, ik verwacht eerlijk gezegd al een paar seizoenen dat de D-wedstrijd populairder zal worden. Maar op een of andere manier gebeurt dat toch niet.
Ik had verwacht dat gezellige D's zoals in Lisse, Beverwijk en De Lutte een voorbeeld zouden stellen, maar dat blijkt het niet te zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:45

In de Lutte waren een aantal A en O ruiters wel gekomen. Dat was hartstikke top!. Maar veel blijven weg omdat er geen punten te halen zijn. Die wel kwamen, kwamen voor de support. Maar voor de organisatie kan het dan financieel niet geheel uit.

Terwijl de walk en jog dus wel een aantal ruiters heeft opgeleverd die nu gewoon b of a rijden Ja

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:46

peter laat het alsjeblieft nu even zoals de commisie het bedacht heeft en laten we kijken hoe het gaat werken
graag ook de level 5 er gewoon bij!

dat junior en senior heeft nooit gewerkt en gaat dat nu ook niet spontaan doen
verder is menig paard nog groen op oudere leeftijd
het af laten hangen van C en D shows is ook niks
ik moet nu al 3 uur rijden voor een show, dan zou ik ook nog eens aparte wedstrijden moeten gaan starten voor de jonge en de oudere
dat er meer shows moeten komen ben ik het helemaal mee eens, maar regel dat eerst voordat je de regels gaat aanpassen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:50

Sonja schreef:
Peter, ik verwacht eerlijk gezegd al een paar seizoenen dat de D-wedstrijd populairder zal worden. Maar op een of andere manier gebeurt dat toch niet.
Ik had verwacht dat gezellige D's zoals in Lisse, Beverwijk en De Lutte een voorbeeld zouden stellen, maar dat blijkt het niet te zijn.

Ik dacht zo van wij hebben A, B, C, en D shows van de D show worden dus geen punten bijgehouden, dat is inmiddels wel bekend. Omdat de combinatie van splitsen gericht is op Jr/Sr, zat ik dus hardop te denken over een soort van split show.
WRAN C/D show.
Kan je aangeven op je inschrijf biljet met welk paard je C wil starten, en tevens ook met welk Paard D wil starten, laten wij de groene paarden dan onder D vallen, heb je ook een mooie combi show, en ook voor de D lintjes. Ondernemer ook blij, maakt parcours voor BV de WRAN C L2 klasse/level en als die klaar is, kunnen, na wat inspanning aldaar het parcours iets makkelijker neerleggen, waarna een D show gereden kan worden.
Twee vliegen in een klap, kan je met je C en D paard heerlijk in één trail op pad.

En niet te vergeten, je kan weer twee maal starten op een show.