[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxannne

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:44

En wat is fructaan precies Francis???

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:37

Ik voer sinds mei j.l ook Marstall, Farichta hier van bokt deed het al veel eerder en idd de paarden zien er goed uit. Sinds kort (gisteravond Duivel ) ben ik weer met mn Appie aan t rijden die aardig wat blessures achter de rug heeft en ben benieuwd hoe ze er straks uit gaat zien als er weer wat spiertjes opkomen.
Voor een dealer hoefde ik niet ver te zoeken, bestel t gewoon bij Farichta en zij en haar vriend zorgen ervoor dan hoef ik het alleen maar bij hen thuis af te halen OK dan! . Zo kom je ook nog eens ff bijelkaar, verplicht Haha! , op de Koffie (of thee)! .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:11

Zo weinig mensen die dat weten en het willen weten. Dat eiwittenverhaal zit er in en blijft erin. Er zijn zelfs mensen die denken dat alleen ponies bevangen raken en paarden niet.

Als ik goed heb onthouden worden eiwitten afgebroken in aminozuren en aminozuren zijn weer nodig voor de spieropbouw. Veel musclebuilders bevatten aminozuren. Te veel eiwitten kunnen wel zorgen voor dikke benen.

Een heel interessant topic hoor, maar ik weet zo langzamerhand niet meer wat verstandig voeren is. Ik ben al een jaar of 2 bezig om de juiste balans en het beste, gezondste en voedzaamste voer in de juiste proportie te voeren. Als ik de webpagina van Marstall lees en van St. Hippolyt, dan lijkt het allemaal logisch maar is wel anders dan de grote merken ons aanbieden. Eigenlijk ben ik brok af geworden, als ik hoor hoeveel paarden er problemen mee hebben.

Nog even een ander probleem. Ik heb een KWPN-er, sinds 4,5 maanden op een andere plek. Wennen ging moeilijk. Sinds die tijd zit hij niet lekker in zijn vel. Ik heb hem toen hij ook zo afviel van de stress extra gevoerd, heel veel extra 1e klas hooi, extra vitamine/mineralen korrels, olie, knoflook. Maar ik vind hem niet opknappen. Hij is niet vrolijk. Hij gaat elke dag op de wei samen met het paardje dat naast hem staat op stal, waar tralies tussen zitten. Ze kunnen het goed samen vinden. Ik ga regelmatig een bosritje maken, laat hem even lekker uitrennen en verder in de bak hoeft hij niet hard te werken. Maar hij is gewoon niet zo vrolijk en relaxed als hij eerst was. Daar stond hij met nog een ander paardje, alleen op een stukje wei met paarden om hem heen. Nu dacht ik gezelliger meer paards.

Ik dacht magnesium bij te gaan voeren. Maar krijgt hij niet onderhand genoeg van alles? 6 weken geleden is onze wei met drijfmest bemest. Zijn verplaatsing heeft een ander paard teweeg gebracht en ik zoek de oorzaak in voeding, dieren zijn zo basaal, dus gedachten kunnen hem niet beinvloeden. Wat zal ik doen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:24

Ik zou even verder zoeken dan alleen voeding omdat ze van zulke veranderingen wel degelijk stress kunnen krijgen ook omdat ze gewoonte dieren zijn en toch hechten aan sommige andere paarden.

Ons oude paard herkende na 7 jaar nog zijn stal en weide genoot waar hij altijd mee samen liep wat als gevolgd hard gehinnik en begroeting van oude bekenden was met daarna veel geplak aan elkaar.

Maar ik pm je wel even Knipoog

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:30

Citaat:
'Men' was altijd in de veronderstelling dat te veel eiwit de oorzaak was van hoefbevangenheid. Maar dat is dus niet zo.

Toch blijf ik er bij van wel. Te veel eiwit is echt niet goed voor een paard, hij heeft het wel nodig maar zeker niet te veel, het zijn schaarse dieren.

Citaat:
Vergelijk het maar met sporters.. die moeten ook regelmatig eiwitten in de vorm van vlees, eieren, melkproducten tot zich nemen om hun spiermassa op peil te kunnen houden

Ja dat klopt, maar wel heel gebalanceerd en zeker niet veel, de meeste sporters eten pasta's.

Citaat:
body builders léven zowat op eiwitten).

Dit vind ik een moeilijke vergelijking, body building is geen natuurlijke sport, het is TE veel van het goede.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:47

Roxannne schreef:
Citaat:
Vergelijk het maar met sporters.. die moeten ook regelmatig eiwitten in de vorm van vlees, eieren, melkproducten tot zich nemen om hun spiermassa op peil te kunnen houden

Ja dat klopt, maar wel heel gebalanceerd en zeker niet veel, de meeste sporters eten pasta's.

Pasta's zijn voor de energie, eiwitten zijn voor het op peil houden van de spiermassa.
Citaat:
Citaat:
body builders léven zowat op eiwitten).

Dit vind ik een moeilijke vergelijking, body building is geen natuurlijke sport, het is TE veel van het goede.

Ik denk dat je wel het verschil in de gaten moet houden tussen krachtsport en duursport.
Bodybuilding is een krachtsport, waarvoor een grote spiermassa vereist is. Zelfde voor gewichtheffen e.d.
Duursporters moeten het juist niet hebben van een grote spiermassa, maar spieren die een langdurige inspanning kunnen leveren. Dát zijn de pastaeters. De krachtsporters zijn de eiwit eters

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:33

aha Pling bedankt wendy

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:52

En wat denk je dat een Halterpaard is....
Ik gaf alleen die sporters aan om een verhaal duidelijk te maken... een bodybuilder of marathon loper zijn beiden extremen, maar daardoor wordt het verhaal wel duidelijk en kun je voor je zelf bepalen waar je paard meer of minder behoefte aan heeft, zonder het te overdrijven uiteraard.

@Russel... eventueel zou je je paard een tijdje op de Bach remedie kunnen zetten. Walnut kun je geven om hem te helpen wennen aan z'n nieuwe stal en alle andere veranderingen en mocht 'ie echt heimwee naar iets of iemand hebben, dan zou je eventueel ook Honeysuckle toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:45

Kan ik die beide druppels bij een reformzaak halen? Ik vind het wel de moeite waard te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:13

Even off-topic, maar ik weet niet meer met wie ik had gemaild over de prijs van zaagsel, ik heb een prijs van 3, 85 per pallet en 3,75 per 2 pallets gekregen van sebeco. Wel ex btw.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:22

Bach bloesems kun je bij goeie natuurwinkels zoals 'de Tuinen' of een goed gesorteerde 'natuur'drogist krijgen. Maar dat zijn stockflesjes en jij hebt een gebruiksflesje nodig.
Zeker als het voor kortere duur is, wat in jouw geval waarschijnlijk wel zo is, is het handiger om een gebruiksflesje te bestellen. Dat kan op internet bij diverse Bach-sites (ff googelen) of bijv. bij De Silverlinde. Bij de laatste kun je't beste even mailen wat je wilt hebben, via de shop is dat lastig aan te geven. Of eerst even bellen voor advies, dat kan ook...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:24

Oke, bedankt, ga ik doen. Vork

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:07

russel schreef:
. Zijn verplaatsing heeft een ander paard teweeg gebracht en ik zoek de oorzaak in voeding, dieren zijn zo basaal, dus gedachten kunnen hem niet beinvloeden. Wat zal ik doen.

Denk daar niet te licht over. Een paard, elk dier overigens, is door gedachten veel steker te beinvloeden dan je denkt. Ze lezen jou beter dan je denkt Bloos .
Daarbij komt dat veranderingen in omgeving voor veel paarden wel degelijk van heel groot belang zijn, al kunnen ze er soms ook vrij laconiek op reageren. De herinnering van een paard aan onprettige maar ook prettige dingen blijft in het geheugen gerift staan en kan zijn gedrag en welbevinden dus heel zwaar beinvloeden.
Denk ook maar aan regelmaat, een paard wat op regelmatige tijden gevoerd, gereden, geweid, etc. wordt zal veel prettiger in zijn vel zitten als hetzelfde paard wat geen regelmaat hierin vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:24

Ja die regelmaat is wel wat minder dan dat ik hem zelf deed. Nu doen we met 4en de verzorging en hij wordt m.i. te vroeg binnen gehaald waardoor hij te vroeg te eten krijgt en de nachten te lang duren en soms staat hij weer tot 20.00 u buiten en dan weet ik dat hij al een paar keer naar het hek is gelopen.

Dan deed ik alles met hem en nu zijn het ook nog 3 anderen en daar moet hij natuurlijk ook nog aan wennen, maar wel steeds de zelfde 3. Ik geloof dat ik idd ook iets duidelijker en positiever bij hem aanwezig moet zijn, ik kom nog maar 1 x per dag en soms 2 anders was het 3 tot 4 Bloos per dag, en dan was er voor hem een soort van regelmaat in de dag als hij mij zag wist hij wat er ging gebeuren. Ik heb nu iets te veel het idee dat de paarden belangrijker zijn dat de mensen en dat hij genoeg te eten heeft als hij op stal gaat en naast zijn weidemaatje staat, dus mij niet nodig heeft. Maar misschien is dat wel niet zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:33

Ik las op de site van Marstall dat ze nu een melassevrije muesli gaan produceren. (of stond dit hier al vermeld? Bloos )
Dat heeft dan toch ook invloed op het suikergehalte?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:57

zéker! Dat zou ik een hele goeie ontwikkeling vinden! Zo goed dat ik dan ook zeker even zou uitzoeken of't interessant is om dat weer te gaan voeren, want de melasse was voor mij rede om er van af te stappen.
Moeten ze er alleen niet een 'high-energy' voor ofzo van gaan maken... tenzij ze dát weer met vetten gaan doen i.p.v. koolhydraten... dat zou een interessant voor worden... lezen die mensen dit topic ofzo? (slim productontwikkelaar zou dat doen)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:03

Francis schreef:
zéker! Dat zou ik een hele goeie ontwikkeling vinden! Zo goed dat ik dan ook zeker even zou uitzoeken of't interessant is om dat weer te gaan voeren, want de melasse was voor mij rede om er van af te stappen.
Moeten ze er alleen niet een 'high-energy' voor ofzo van gaan maken... tenzij ze dát weer met vetten gaan doen i.p.v. koolhydraten... dat zou een interessant voor worden...

Het staat op de beginpagina van Marstall vermeld.. Als jij daar nou es naar kijkt en er een oordeel over geeft Knipoog

Citaat:
lezen die mensen dit topic ofzo? (slim productontwikkelaar zou dat doen)

Precies wat ik me ook al afvroeg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:10

As vrijdag bezoek van Aukje van Ingen van Marstall Knipoog Es effe kijken wat ze voor mij kan doen. Goh wat is die bok van mij vervelend geworden zeg. Ervaren jullie dat jullie paarden energierijk worden van dit najaarsgras? Heb hem maar helemaal van de krachtvoer af gehaald.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:44

Hmm, eerste wat me opviel was dat het voor paarden is met 'melasse-allergie'... beetje jammer dat ze het zo presenteren, zoveel meer paarden zouden het goed doen op dat voer maar mensen weten gewoon lang niet altijd genoeg van voeren om dat te weten... gemiste kans daar dus denk ik.

Vetgehalte is nog steeds laag, maar wel iets hoger dan in de Marstall E bijvoorbeeld. (3,7% t.o.v. 2,5%)
VEP (950) is ook net iets hoger dan in de E (900), dus iets 'energie-rijker' zeg maar.
Ca en Na is wat lager dan bij E, maar da's logisch, E is een voer met extra vitaminen en mineralen e.d.
Frapante daarbij is dan weer wel dat juist de Melassevrije versie een hoger Vit. E gehalte heeft. en zowat drie keer zoveel Biotine.. Nou ja. lijstjes vergelijken kunnen jullie zelf ook... d'r zijn nog meer gehaltes die juist hoger zijn dan bij de E.
Lijkt mij dus een prima voer... zal m'n Marstall mannetje zeker ff bellen denk ik wat'ie gaat kosten...

Ik zag trouwens dat de zakken nu maar 20 kilo bevatten, i.p.v. de oude 25 kilo... is't nu per zak wel goedkoper geworden dan? Of dat weer niet....

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:35

De zakken van Marstall zijn inderdaad 20 kilo geworden ipv 25 kilo. De 100 kilo prijs is het zelfde gebleven. Dus inderdaad Francis, de zak prijs is lager geworden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:12

Ja, dat had ik inmiddels gehoord... heb Jan Wensink net ff gebeld. Prijs voor die nieuwe had'ie niet in de auto, 't voer heeft'ie ook nog niet nu, maar 'k bel hem straks even terug, dan hoor ik wat 't kost.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:37

Ok.. dan nieuwe spul is, zoals te verwachten was, weer duurder dan de rest... €11,85 voor een zak van 20 kg. (ter vergelijk, de E kost €10,40). Ik denk da'k het maar ff bij graantjes houd...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:42

11,85 vind ik nog het overwegen waard.
ik denk allee dat ik na deze 2 zakken overstap op iets wat makkelijker te krijgen is

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:04

Even wat zitten rekenen en vergeleken met graan voeren scheelt het zo'n 14 euro per maand. Met deze Marstall zou ik, als ik dezelfde hoeveelheid (=2,5 kg) per dag kan voeren als met de E, €44,40 per maand kwijt zijn, terwijl ik met het graan (inclusief het vit. suppl) €30,30 kwijt zijn. Dan vind ik op zulke bedragen €14.10 een groot verschil... op zich geen onoverkomelijk bedrag, maar 't is wel een halve maand voer.
Voordeel van Marstall is dan het gemak... 't wordt ín stal gebracht en ik hoef 't niet te mengen...
Graan moet ik zelf halen (ok, voor de volledigheid zou ik zo'n 25km benzine moeten bijtellen bij dat graan bedrag) en zelf mengen...
Nahja.. ik zie 't wel.. voorlopig heb ik nog voor meer dan een maand graan in m'n ton, dus ik blijf dit wel ff voeren. Mogen jullie ondertussen die melasse vrije Marstall voor me uitproberen.
Wel even ruim op tijd bestellen, Jan heeft 't nog niet op voorraad maar kan het wel op bestelling leveren.