[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:02

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:22

Amerika het land van de extremen. Daar rijden ze op "kinderen"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:41

Was het maar alleen Amerika Verdrietig

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:19

Ik vind 3 jaar een mooie leeftijd om te beginnen. En dan bedoel ik een beetje grondwerk, wennen aan een dekje op de rug, dus spelenderwijs aan alles laten wennen.
Met 3 1/2 jaar beginnen met belasten en dan bedoel ik "hangen" dat ze wennen aan gewicht en dan langzaam aan af en toe erop.

Maar de ene 3 jarige is de andere niet!!! Is het nog een "baby" om te zien, dan een jaar wachten.
Het enige voordeel in de western vind ik dat een paard niet "gedwongen" hoeft te lopen.
In de dressuur zie je te vaak dat ze afgebogen moeten lopen in een gedwongen houding, flink diep in de krul en met 5 jaar lopen ze al een Z proef. De haren gaan me dan overeind staan.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:37

Shirefan; Bekijk anders het tweede filmpje eens goed (over gedwongen houding/lopen gesproken). Knipoog Qua balans (of hoe zeg je dat) is dit behoorlijk zwaar, helemaal voor een tweejarige. Ik denk niet dat er sprake is van voordeel bij het western rijden. In de reining lopen ze met drie al op internationaal niveau. Zie de voorbereiding in filmpje één. En zoals je op het derde filmpje ziet; wedstrijdklasse voor tweejarigen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:55

shirefan het feit blijft bij welke rijwijze dan ook: een persoon van circa 70 kilo en zadel zit op de rug en belast daar door wel extra de benen. Je wil niet weten hoeveel gewicht die benen dan na elke stap moeten opvangen. En dat geldt dan voor paarden die in hun botten nog niet helemaal zijn uitgegroeid. Onbelast lopen scheelt al vele kilo's voor de benen. Vooral die kleine voltes en cirkel zijn zo heerlijk funest voor de benen. Ik heb mijn laatste paard met 7 ingereden. Het wennen aan zadel en gewicht op de rug heeft heus niet langer geduurd.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:46

Ik vind inderdaad in de filmpjes de paarden veel te jong en inderdaad het tweede filmpje is inderdaad gedwongen.
wat ik m.n. bedoel is dat in de dressuur de nek helemaal op een onnatuurlijke wijze wordt gebruikt........
Over het algemeen is de houding in de western "natuurlijker".
2 jaar is gewoon te jong........

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:10

je kunt zeggen wat je wilt, maar in Nederland wordt met de meeste Reining paarden rond hun 2e begonnen. ik zelf heb een byna 3 jarige QH merrie die nou in training staat maar die al een halfjaartje zadelmak is.
ik vind dat het ligt aan wat voor paard je hebt. of hy/zy al een beetje volwassener is dan de rest, al wat sterk is enz. zelf zou ik het liefste tussen 2 en 2.5 jaar beginnen met het grondwerk en er vanaf 2.5 rustig op gaan ryden. gewoon wat circles en rechte lynen ryden enzo.. Maarja, dat is myn mening! Knipoog

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:26

Ik vind 2 jaar echt veel te jong, wacht nog wat langer en geef hem de kans om uit te groeien. Grote kans dat je er dan nog langer plezier van hebt ook.
Ik heb zelf een 2 jarige, waar ik soms wel wat grondwerk mee doe en ik wandel wel met haar, maar verder nog niets. Regelmatig krijg ik de vraag waarom ik haar nog niet longeer. Maar ik vind longeren veel te zwaar voor een jong paard. Ik laat haar soms wel stukjes naast de step draven, dat is onbelast en gewoon rechtuit. Geweldig vind ze dat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:04

YouthReiner schreef:
je kunt zeggen wat je wilt, maar in Nederland wordt met de meeste Reining paarden rond hun 2e begonnen. ik zelf heb een byna 3 jarige QH merrie die nou in training staat maar die al een halfjaartje zadelmak is.
ik vind dat het ligt aan wat voor paard je hebt. of hy/zy al een beetje volwassener is dan de rest, al wat sterk is enz. zelf zou ik het liefste tussen 2 en 2.5 jaar beginnen met het grondwerk en er vanaf 2.5 rustig op gaan ryden. gewoon wat circles en rechte lynen ryden enzo.. Maarja, dat is myn mening! Knipoog

youthreiner heeft ook röntgenogen...

If it look like a duck, quacks like a duck, it must be a duck, gaat hier niet op. Bespiering en volwassen ogen zegt NIETS over het skelet. En dat groeit net zo langzaam of net zo snel als bij alle andere paardenrassen. En dus ga je er met 2 of 2,5 jaar oud te vroeg opzitten.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:40

Ik heb het voor mijn werk allemaal gedaan, 2 jarigen, bagger, 3 jarigen, redelijk, maar onstabiel.
Ik ben nu voor een klant een 4 jarige aan het beleren, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk doet dit dier het veel beter. En ze is geen uitzondering, gewoon een voorbeeld van dit jaar.
Als 2 jarige een maandje geoefend aan een touwtje te lopen en hoeven optillen, want ze moest toch echt naar de smid. Als 3 jarige een maandje lopen langs de weg en in het dorp. Als 4 jarige, opstappen en wegrijden, niemand zou zeggen dat ze nog maar 2 weken onder het zadel is. Het leven kan zo makkelijk zijn Knipoog

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:50

Jeetje Youthreiner wat ben je """ een paard van 2 is en blijft 2 hoe ie er ook uitziet.

Mijn zoontje is bijna een jaar klein kort zit goed stevig in elkaar ga ik toch ook al niet mee fietsen omdat ik denk dat ie sterk is.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:12

HEE, doe eens rustig! jezus, wordt iedereen hier altijd zo aangevallen?! Lips are sealed
en heb je mij iets horen zeggen over het skelet van een paard?
nee, want ik ben geen dierenarts. ik doe gewoon wat van mij gevraagd word, en dat is paarden rijden.
Of ze nou 3, 6, 10 of 15 zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:19

Maar met de leeftijden die jij noemt is niets mis mee.
Het is pas niet goed als je op een tweejarige of een tweeenhalfjarige gaat zitten. Omdat ze dat fysiek nog niet aankunnen, hoe volwassen ze er ook uitzien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:22

Anya: Dat ben ik niet geheel met je eens. Ik vind zeker niet dat je 2jarige aan het werk moet zetten.
Maar ik had bijv die quarab Coco die ging kloten in de wei, naar mens en paard.
Die hebben we zadelmak gemaakt en aan de dubbele lijn gedaan en er ook opgezeten en sindsdien werd het een zeer braaf paard. Moet je dan een paard niet te werk zetten?
(voor de goede orde, was 2x per week een half uur).

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:24

Ik vind dat je dan wat anders moet verzinnen om haar bezig te houden, Nielsd....er zijn heel veel andere dingen die je met een paard kan doen dan er op zitten, zoals wandelen, grondwerk enzovoort....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:28

Dubbele lijnen noem ik grondwek Knipoog
Dat zitten was ook echt de laatste minuten. een rondje stappen door de bak. Nou, ik denk niet dat een paard daar schade aan ovehoudt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:30

nielsd schreef:
Anya: Dat ben ik niet geheel met je eens. Ik vind zeker niet dat je 2jarige aan het werk moet zetten.
Maar ik had bijv die quarab Coco die ging kloten in de wei, naar mens en paard.
Die hebben we zadelmak gemaakt en aan de dubbele lijn gedaan en er ook opgezeten en sindsdien werd het een zeer braaf paard. Moet je dan een paard niet te werk zetten?
(voor de goede orde, was 2x per week een half uur).

Nee, dat paard moet je niet aan het werk zetten door erop te gaan zitten. Het skelet kan dat echt niet aan. Lange lijnen zou kunnen, vooropgesteld dat je erachter loopt en het paard rechte lijnen loopt. Als er iets beroerd is voor een jong paard dan is het wel cirkels lopen. Daarmee krijg je de pezen mooi kapot.

Er zijn heel veel dingen die je met een jong paard kunt doen om ze aan het werk te zetten.
Leer ze stilstaan, ook als er iemand even wegloopt. Leer ze op de trailer stappen en er weer af. Ga trail in hand doen. Schriktraining. Halteren. Teveel om op te noemen. Maar cirkels, erop zitten.. Geen goed plan

Ik weet dat er nog steeds een groep trainers is die vindt dat het wel kan en zich dan altijd beroept op de volwassen ogende buitenkant. Maar die hebben gewoon ongelijk. En de westernsport heeft nogal eens de neiging om de grote broers in de VS na te praten. Futurity is immers ook voor heel jonge paarden daan. Maar paarden zijn daar toch meer een gebruiksartikel. Paard stuk???? Koop je toch een nieuwe.

Kijk nog een keer naar het plaatje van het skelet en wanneer welk deel sterk wordt op welke leeftijd. En dat is bij ieder paard zo. Ongeacht het ras.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:31

Overigens geldt dat óók voor de engelse manier van longeren. Ook al zo goed voor de pezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:33

Tja Anya. In principe geef ik je gelijk.
Maar ik heb liever een braaf paard wat relaxt is dan een vervelend paard. En in hand trail en halter is reuze leuk, maar het paard moet het ook leuk vinden. Als een paard het niet leuk vindt heeft het nog geen zin.

Btw; ik heb het niet over circels gehad, daar ben ik het dan wel weer met je eens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:39

Niels, met alle respect.. Dat vind ik dus een smoes. Dan verzin je iets dat dat paard wel leuk vindt. Je maakt mij niet wijs dat een paard alleen braaf kan worden door er veel te vroeg op te gaan zitten. Dan doe je in mijn optiek toch iets niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:48

Tja Anya. Als dat soort dingen niet helpen als IHT lijkt het mij dat ze het niet leuk vindt omdat als je met de dubbelelijn of wat ander werk doet wel netjes gaat lopen.

En sorry Anya, een paard stort niet in je als je er 2x per week een rondje link en rechtsom door de bak rijdt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:02

nielsd schreef:
En sorry Anya, een paard stort niet in je als je er 2x per week een rondje link en rechtsom door de bak rijdt.

Het is dat ik weet dat je intelligent bent, anders zou ik daar door deze opmerking dus aan gaan twijfelen.
Dit is niet iets dat ik in 'mijn oneindige wijsheid' heb verzonnen of zo. Dit is het resultaat van een flink aantal studies. Al die studies geven aan dat het heel onverstandig is om op een paard te gaan zitten waarvan het skelet nog zo onvolgroeid is. Studies die aangeven dat ook een driejarige niet zwaar belast kan worden nog. Dan komt die twee keer per week aan de orde. Dit op een tweejarige kan direct of op langere termijn problemen opleveren. Kissing spines, vergroeiingen, doorgezakte rug, noem maar op.
Niet erg bij sommige trainingstallen waar een paard dat stuk is altijd vervangen kan worden voor een nieuw gebruikspaard. Wel erg als je vanuit een andere optiek met paarden om wilt gaan.

Er is altijd een andere manier om een paard dat niet zo meewerkend is te laten meewerken. Daarvoor hoef je er niet op te gaan zitten. Dan moet je dus gewoon harder zoeken naar die andere manier. Je gereedschap om het probleem op te lossen creeert namelijk een ander probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:01

[quote=]
[/quote]

Ik moet de eerste ruiter nog tegenkomen die het op kan brengen om ECHT maar een rondje linksom en een rondje rechtsom te rijden Nors opkijken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:15

Ik heb liever een gezond, braaf paard, wat met je meewerkt op basis van 'plezier', dan een paard waar je te vroeg mee begint, omdat je anders strijd krijgt, omdat hij zogenaamd 'te sterk' zou worden. Lijkt mij dat er dan al iets helemaal mis is gegaan in de basisopleiding (grondwerk e.d.). Waarom niet gewoon even nog een paar maandjes wachten???? Verward

Ik vind het afschuwelijk om mensen op 2-jarigen te zien rijden. Boos!
Commercie en haast, precies zoals deze wereld helaas in elkaar zit. Verdrietig