nielsd schreef:Anya: Dat ben ik niet geheel met je eens. Ik vind zeker niet dat je 2jarige aan het werk moet zetten.
Maar ik had bijv die quarab Coco die ging kloten in de wei, naar mens en paard.
Die hebben we zadelmak gemaakt en aan de dubbele lijn gedaan en er ook opgezeten en sindsdien werd het een zeer braaf paard. Moet je dan een paard niet te werk zetten?
(voor de goede orde, was 2x per week een half uur).
Nee, dat paard moet je niet aan het werk zetten door erop te gaan zitten. Het skelet kan dat echt niet aan. Lange lijnen zou kunnen, vooropgesteld dat je erachter loopt en het paard rechte lijnen loopt. Als er iets beroerd is voor een jong paard dan is het wel cirkels lopen. Daarmee krijg je de pezen mooi kapot.
Er zijn heel veel dingen die je met een jong paard kunt doen om ze aan het werk te zetten.
Leer ze stilstaan, ook als er iemand even wegloopt. Leer ze op de trailer stappen en er weer af. Ga trail in hand doen. Schriktraining. Halteren. Teveel om op te noemen. Maar cirkels, erop zitten.. Geen goed plan 
Ik weet dat er nog steeds een groep trainers is die vindt dat het wel kan en zich dan altijd beroept op de volwassen ogende buitenkant. Maar die hebben gewoon ongelijk. En de westernsport heeft nogal eens de neiging om de grote broers in de VS na te praten. Futurity is immers ook voor heel jonge paarden daan. Maar paarden zijn daar toch meer een gebruiksartikel. Paard stuk???? Koop je toch een nieuwe.
Kijk nog een keer naar het plaatje van het skelet en wanneer welk deel sterk wordt op welke leeftijd. En dat is bij ieder paard zo. Ongeacht het ras.