[WN] WN: Mariënheem - NK-WRAN (A) + DPHC

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gabacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:53

Off Topic:
@ Bubbels: Er staat nu een halfbroer van Big Steps bij Wendy te koop... Da's mijn paardje....... Mogelijk heb je interesse???

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:02

Vonden jullie het voorroden systeem goed werken?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:04

Gabacho schreef:
Off Topic:
@ Bubbels: Er staat nu een halfbroer van Big Steps bij Wendy te koop... Da's mijn paardje....... Mogelijk heb je interesse???

We verwachten een veulen van Big Step. Die gaat de lege stal vullen. Knipoog

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:11

Citaat:

Ja, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er alleen zaterdagavond ben geweest, het ging lekker snel en ik vind Wendy terecht kampioen. OK dan!

Ach en voorkeur voor stijl van rijden of paarden zal voor iedereen persoonlijk zijn.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:16

Roos1 schreef:
Ja, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er alleen zaterdagavond ben geweest, het ging lekker snel en ik vind Wendy terecht kampioen. OK dan!

Ach en voorkeur voor stijl van rijden of paarden zal voor iedereen persoonlijk zijn.
Sommige handelingen vielen niet bepaald onder "rijden". Schijnheilig

tazman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:21

Was voor mij de eerste keer dat ik naar een NK ging.
Ben nu een jaartje bezig met westernrijden en dus nog zwaar amateur.
Als ik zag hoe sommige mensen daar reden ( uitzonderingen daargelaten) en dat voor toch wel "de" top hoop ik niet dat dit typerend is voor de western sport want dan blijf ik lekker amateur rijden zo hoef ik niet te rijden.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:24

Romkabouter schreef:

Ja, als tribuneridder in elk geval wel. Het houdt de finales een stuk overzichtelijker.
Wat ik wel een minpuntje vind is het feit dat het wel of niet starten in de finale in principe afhangt van (de momentopname in) 1 voorronde. Een foutje of slechte dag en je ligt er gelijk uit.
Wat dat betreft zou het misschien beter zijn om die voorrondes in wat voor vorm dan ook gedurende het jaar te houden.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:27

Wranglerbutt schreef:
Ik vrees dat ik 'boe' geroepen heb tijdens het ere-rondje van de 'winnaar'.
Dan zat jij zeker aan de lange kant? Lachen Aan de korte zijde was ik de enige die zich niet kon beheersen.... Haha!
Ik zat me tijdens zijn proef al behoorlijk op te winden, en de mensen om mij heen ook. Plat door de bocht en vlak na de stop keken wij recht in een angstig paardengezicht... hij stond letterlijk te trillen op z'n benen.

Hij zal wel gewonnen hebben, omdat hij als enige (?) de koe de verplichte figuren heeft laten jakkeren. Het paard was bloedsnel, dat was IMO de enige reden dat hij de koe steeds wél te pakken had. Bij het afstoppen gleed het dier eerst vier meter door, om dan als een tekkel op glad parket te proberen om te draaien. Hij kon pas weer gaan rennen als hij weer grip had. De meeste andere ruiters waren de koe dan allang kwijt geweest.

Maar zolang ze geen stijl-punten uitdelen, kan iemand dit zo rijdt dus rustig winnen... Scheve mond Ik begreep trouwens dat hij vorig jaar is aangesproken hierover en hij dit jaar "zich beter gedroeg"? Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:28

Ja, maar dat geldt ook voor een finale Sandra_H.
Dus dan zou je er helemaal een competitie van moeten maken. Wat ik op zich best een goed idee vind Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 12:39

Elles schreef:
Ik zat me tijdens zijn proef al behoorlijk op te winden, en de mensen om mij heen ook. Plat door de bocht en vlak na de stop keken wij recht in een angstig paardengezicht... hij stond letterlijk te trillen op z'n benen.

Uit mij bekende bron die liever anoniem, blijft:
Citaat:
er ging een gemompel van afschuw door het publiek...
iedereen verwachtte een diskwalificatie wegens verzet, maar in plaats daarvan won hij dus...
ik heb de hele avond verder gegruwd van de westernsport.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:44

Sugarmiss schreef:

Uit mij bekende bron die liever anoniem, blijft:
Citaat:
er ging een gemompel van afschuw door het publiek...
iedereen verwachtte een diskwalificatie wegens verzet, maar in plaats daarvan won hij dus...
ik heb de hele avond verder gegruwd van de westernsport.

Ik zou graag hetzelfde willen zeggen, en ik als bron blijf dus niet anoniem. De eerlijkheid dient mij te zeggen dat ik op de terugweg heb zitten janken in de auto. Boos!

stormpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:52

Er kwamen er meer zo thuis witheet en op dat moment Misselijk van de westernsport!!!!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:58

Er gebeurt op iedere wedstrijd wel wat en iedereen heeft zo zijn eigen grenzen op het gebied van paardenwelzijn. Maar aangezien er blijkbaar behoorlijk wat aan de hand was ben ik benieuwd wat de organisatoren van de wedstrijd hier nou van vinden.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:59

stormpje schreef:
Er kwamen er meer zo thuis witheet en op dat moment Misselijk van de westernsport!!!!

waarom van de western sport Verward
die man doet dat toch niet de sport
we weten allemaal hoe het hoort en dan somige mensen daar anders over denken Boos!
helaas de jury ook en dat is wel wat minder Boos! Boos!
dat betenkt dus dat je zo moet rijden om te winnen en dat is geen goeie reclame voor de sport

maar dat doet mij nog niet gruwle van de western sport zelf
maar meer van de mensen die de sport zo maken

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:00

Ik ben vrijdag niet eens geweest hoor, ik zat me zaterdag al genoeg op te vreten.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:07

Gruwelen van de sport doe ik nog lang niet hoor Lachen
Er is er alleen elk jaar altijd eentje waar ik kromme tenen van krijg en die ik het liefst van zijn paard zou trekken. En een handvol waarvan ik vind dat ze nog wat langer moeten oefenen, maar da's wat anders Haha!

Maar goed, zolang deze manier van rijden/trainen beloond wordt, zal het vast niet beter worden met hem. Heeft ie ook lesklanten en trainingspaarden?

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:12

vera schreef:
Was dat Wiz me Luck?? Verward
Nee, hij reed de hengst SR Ginin Starlite.
In de voorronde was hij eerste, helaas ging het in de finale mis en heeft hij besloten om te stoppen. OK dan!

Vera, wil je Ginin zien stoppen: zaterdag 2 oktober rijdt Peter hem op de wedstrijd in Liessel. (TR Ranch)
(van die veel besproken NK deelnemer)
Laatst bijgewerkt door janedoe op 27-09-04 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:12

Romkabouter schreef:
Ik ben niet geweest maar had wel gehoord dat ze Zaterdag pauzes in moesten lassen omdat het te snel ging. Wil het publiek dat? Tijden naar een lege bak zitten kijken?

Voordeel van voorrondes is dat je voor die tijd al kunt schiften wie er door mag en wie niet. Nadeel is dat je de mooie proeven van ruiters die een fout maken in de voorrondes niet te zien krijgt. En dat het niveau misschien toch nog twijfelachtig is wat er dan evengoed nog doormag...
Voorrondes zijn misschien wel een optie, maar Nederland is daar te klein voor.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:16

Citaat:
Voordeel van voorrondes is dat je voor die tijd al kunt schiften wie er door mag en wie niet.
En het voorkomt dus dat tenenkrommende gevoel als je alleen naar finales gaat kijken. Tenminste ik vond het beter dan vorig jaar maar ik heb het dan alleen over Reining.

chex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:20

Vandaag voel ik me of er een vrachtwagen over me is gereden. Maar, het waren weer geweldige dagen. Iedereen bedankt voor de complimenten(Chex vindt stoppen het einde!!). Ik had niet gedacht dit jaar te kunnen starten. Chex was behoorlijk geblesseerd het land uitgekomen, dit voorjaar. 4 weken van tevoren ben ik er pas op gaan zitten. Na zaterdagavond kon Chex echt niet meer. Hij had zich weer vol gegeven. Zondag heb ik ons dan ook maar afgemeld voor de open paint reining. Chex heeft enorme spierpijn. Ik ga hem zo maar lekker een beetje in het park rondrijden. Beetje relaxen knapt hij weer gauw van op. Al de andere winnaars, nog van harte gefeliciteerd. Ik heb het reuze naar mijn zin gehad. OK dan!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:22

vrolijk schreef:
dat betenkt dus dat je zo moet rijden om te winnen en dat is geen goeie reclame voor de sport
Even los van het feit over wie en wat het hier gaat, met bovenstaande uitspraak wordt (overigens door de meeste mensen) een enorme denkfout gemaakt, die zelfs oorzaak is van bepaalde 'misstanden' in de sport zoals bijvoorbeeld het 'draloperen' in de Pleasure.

Het is n.l. lang niet altijd 'de beste' die wint, maar vaak 'de minst slechte'...
Een jury moet het doen met wat hij op dat moment in de ring ziet. Inrijden wordt niet beoordeeld en ook de manier van rijden (in dat soort onderdelen in ieder geval) niet.
Dat deze persoon wint (omdat hij dus blijkbaar als enige de gevraagde proef heeft laten zien) wil niet zeggen dat dat is wat de jury wil zien.
Zolang hij geen dingen laat zien waardoor hij gediskwalificeerd kan worden, moet hij normaal beoordeeld worden en puur op punten die op de score sheet staan.

Een bekende Amerikaanse pleasure ruiter heeft eens gezegd "Als ik mijn paard een blauwe strik in de staart hang en ik win, heeft de volgende show iedereen een blauwe strik in de staart"
Als een extreem langzaam paard wint in de Pleasure (een die dat dus van nature goed kan) dan zal de volgende keer iedereen zo langzaam proberen te gaan "want dat wil de jury zien". Dat niet elk paard dit kan zonder takt en voorwaartse beweging te verliezen is duidelijk en zo krijg je dus paarden die geforceerd langzaam gereden worden.
Helaas was net dat ene van nature langzame paard er niet bij, of die maakte net een grote fout o.id. en een onnatuurlijk langzaam paard, wat verder wel heel constant liep, wordt als 1e geplaatst... En de trent is geboren... "zie je wel... schop'em kreupel en je wint" wordt er dan gezegd.
Dat die jury liever dat andere paard op 1 had gezet maar dat gewoon niet kon maken door de grove fout, wordt dan vergeten.

Jury's zijn ook gewone mensen die je, op een moment dat dat uit komt, ook gewoon kunt aanspreken. Heb je twijfels over wat een jury wil zien, of vraag je je af waarom een bepaalde beslissing genomen is, vraag dat dan gewoon. Daar kun je ook nog es enorm veel van leren ook.
Als deelnemer mag je dat alleen niet doen zolang je nog moet rijden, dan moet je het via de ringsteward doen.

Nog even voor de duidelijheid... dit schrijf ik dus niet om het gedrag van deze ruiter goed te praten, maar om duidelijk te maken dat iemand die wint lang niet altijd dat heeft laten zien wat een jury ook werkelijk zou wíllen zien.
Ik heb me in Duitsland meer dan eens geschaamd dat ik Nederlander ben omdat bepaalde ruiters er bepaalde rijmethodes en omgangsvormen met mederuiters op nahouden.
Laatst bijgewerkt door Francis op 27-09-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:23

bubbels schreef:
De grofheid bij de barrelraces (maar dat "hoort" Cool toch?)

Ik wet niet echt hoe iedereen gereden is, omdat ik veel te opgewonden was voor Koos zijn race, maar eens wet ik zeker:
Koos was niet grof tegen Jane. Zij hebben samen gewerkt en zijn heel erg nettjes om elke ton.
Een zeker meer dan verdiende tweede plaats.
Aangezien dat het de eerste wedstrijd ever voor Koos was en Jane nog nooit een officieel barrelrace wedstrijd mee gedaan heeft.
Ik ben supertrots op hun !!!!!!!
OK dan! *LOL* *LOL*

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:26

Ik snap dit niet mensen hebben problemen met ruiters gaan vervolgens hier zitten klagen blablabla.
Stap op de wedstrijd op het moment dat je het ziet en irriteert op de ruiter of ruiters af en zeg er wat van en als je daar het lef niet voor hebt ga dan niet hier zitten klagen.
Ik heb scores voorbij zien komen in klasses waar ze zelfs in Amerika helemaal lijp van worde nals ze die score halen en waar ze met die score op de world show in de top 10 rijden en er moet nog heel wat gebeuren aan het niveau en aan de organisatie maar dat kan niet in 1 seconde ook niet in 1 dag ok niet in 1 show het is een proces van vallen en opstaan en als je het beter kan. Ik geloof dat de voorzitters stoel van de WRAN vrijkomt volgend jaar dus ik zou zeggen ga er zitten en doe het beter.
Of bied je aan als organisator.
Want het is moeilijk om een goede show te organiseren want je hebt altijd maar dan ook altijd ruiters die het er niet mee eens zijn.
Dus ik eg maar "There's no place like home!"

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:36

Trinity schreef:
Ik snap dit niet mensen hebben problemen met ruiters gaan vervolgens hier zitten klagen blablabla.
Stap op de wedstrijd op het moment dat je het ziet en irriteert op de ruiter of ruiters af en zeg er wat van en als je daar het lef niet voor hebt ga dan niet hier zitten klagen.
Hoe nuttig is het om naar een ruiter toe te stappen, verrot gescholden te worden en met een beetje pech een slag voor je harses te krijgen? Het grote probleem is dat het niemand een r**t interesseert wat wij denken. Mag Bokt dan a.u.b een plaats zijn waar we onze mening met elkaar kunnen delen en merken dat je niet de enige bent die zich wanhopig voelt? Het heeft niks met "lef" te maken maar met het feit dat het totaal zinloos is om naar een ruiter te stappen en er iets van te zeggen.

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:45

Trinity schreef:

JUIST OK dan!