[WN] [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:21

Ik vind ook dat je heel goed bezig bent hoor. En knap dat je het even uit handen geeft. Had op die moment niemand baat bij en nu ging alles ok en smooth.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:26

Vandaag ben ik even wat minder blij met d'r.. Zo blij als dat ik dinsdag was over het buiten wandelen, zo niet blij ben ik nu even wat betreft showmanship -O-

Even informatie vooraf: Ik oefen gemiddeld één keer per week showmanship (en nu soms wat in hand trail) met haar, en één keer per week heb ik een grondwerkles van Elena. Die grondwerklessen gaan echt super goed, al laat ze af en toe duidelijk karakter zien. Elena is super geduldig en kan mij super goed helpen met alles en hoe met haar om te gaan. EDIT: de rest van de week doet ze dus niks en staat ze alleen maar in de wei, behalve dan deze week dat we een keer samen buiten zijn gaan wandelen.

Showmanship oefen ik echter alleen, want Elena heeft verder geen kaas gegeten van de westernsport :D Toen Nova nog in Italië stond heb ik dit ook met haar geoefend, en de fokker ook. Toen kon ze soms al wel stout zijn. Steigeren, en hoog. Sinds ze bij mij is in Nederland heeft ze dit gedrag niet meer laten zien. Tot gisteren.

Gisteren had ik wat pionnetjes uitgezet om een beetje mee te oefenen. Het ging eigenlijk best wel goed allemaal, zo lang de afstand dat ze moest draven niet te lang was. Mijn in hand trail proef van vorig jaar was bijna volledig in draf, dus ik wilde kijken of wij dit samen konden volhouden (iets met mijn conditie := ). Echter halverwege maakte ze ineens een enorme sprong. Ze kwam ook iets omhoog. Toen dacht ik: ik heb te veel van haar gevraagd, even stappen. Ik wilde het oefenen graag goed afsluiten, dus daarna nog een kort stukje draf gedaan waar ze braaf was, en daarna weer terug naar stap en uitgebreid belonen.

Omdat ze gisteren die enorme sprong had gemaakt, wilde ik het vandaag nog een keer proberen, rustig aan. Helaas ging ze direct bij het aandraven al omhoog. Sommige stukken draaft ze wel netjes naast, maar daarna gaat ze toch weer protesteren. Daarna heeft een stalgenoot het nog even geprobeerd, maar toen deed ze het ook en bij het 'landen' (van haar gesteiger) is ze per ongeluk met haar hoef op het hoofd van mijn stalgenoot geklapt. -O- Dus nu zit ik even heel erg met mijn handen in het haar. Ze komt ook echt heel erg hoog.

Morgen komt Belletjheee hier op bokt even langs om mij te helpen, kijken of we er samen wat aan kunnen doen. Ik baal echt gigantisch.. Even een tegenslag. Het is ook wel echt een merrie met karakter :')

Even als voorbeeld twee foto's van toen ze nog in Italië stond, zo hoog komt ze dus:

Afbeelding

Afbeelding

Soms hoop je een volgtopic te hebben met alleen maar positieve dingen, maar dat is natuurlijk niet realistisch met zo'n jong paard :D Maar ik hoop dat we het in ieder geval kunnen oplossen voordat we volgende maand op wedstrijd gaan, dat is eigenlijk waar ik me nu het meest druk over maak. Maar goed, nog 4 weken om te oefenen en uitschrijven kan altijd nog als het echt niet te doen is!

Gimme_Joy

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:39

Goed van je Em dat je gewoon alles laat zien!

Het trainen van (jonge) paarden gaat met ups en downs, dat weet iedereen natuurlijk. Het zou best kunnen dat je haar iets hebt overvraagt. Is helemaal niet erg, maar het moet geen structureel "ding" worden.

Misschien is het daarom toch goed om te kijken naar de belasting. Een onderdeel minder starten? De lat even wat lager, pas op de pkaats en van daaruit weer verder?

Je doet het goed hoor! Je denkt erover na, dat is al meer dan anderen!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:05

Daar zit ik ook over na te denken. Voorlopig laat ik het nog even staan zoals ik nu ingeschreven sta. En de week van tevoren even kijken hoe alles gaat. Sowieso wil ik even afwachten hoe de proeven eruit zien. Als het grootste gedeelte gewoon in walk is, dan durf ik het wel aan want daar zit niet haar stoute gedrag :D Maar als het net zoals vorig jaar een proef is waarvan het grootste gedeelte in jog afgelegd moet worden, dan ga ik daar nog even heel goed over nadenken. :) Uitschrijven kan sowieso nog, dus dat is gelukkig geen probleem.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:27

Doe je goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij Joy nog niet heb meegemaakt, maar die heeft ook best een luizenleventje :+

En ze is natuurlijk ziek geweest. Dat heeft me wel een andere focus gegeven

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:31

Snap ik hoor.. Nova gedraagt zich ook alleen zo als ik echt iets van haar vraag (het draven dus). Maar op andere punten kan ze zich ook als een bitchy merrie gedragen, zoals het 360 graden draaien of achterwaarts, als ze d'r oren zo plat in d'r nek legt :+

Terwijl als we gewoon wandelen en poetsen en andere "makkelijke" dingen doen, ze super lief is.
Ben je eigenlijk wel van plan om met Joy nog een in hand wedstrijd mee te pakken? Of denk je: laat maar? :D

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:33

Jammer dat het even minder gaat, maar dat is inderdaad eigen aan met paarden bezig zijn. Veel ups en downs, maar overal leer je wel uit! :) Hoe probeer je het op te lossen als ze dit gedrag vertoont? Heb je dit al met je instructrice besproken?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:40

Das helemaal normaal toch en ergens stiekem opgelucht dit eens te lezen hoor. Ik dacht dat het alleen bij mij eens tegen zat met dat jong grut hier.

En de meeste moeten dan nog niet werken maar ze hebben zo van die dagen -:(-

Komt wel goed hoor, gewoon blijven volhouden das ook belangrijk want sommige proberen dingen uit om je te doen stoppen of je angstig te maken. Zoals bokken tijdens rijden want dan mag ik toch op stal. En dat weten ze heel snel helaas.

Beetje aftasten waar het nu aan ligt, teveel druk, te moeilijk voor haar of grensbepalend gedrag van haar.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:00

Emita schreef:
Snap ik hoor.. Nova gedraagt zich ook alleen zo als ik echt iets van haar vraag (het draven dus). Maar op andere punten kan ze zich ook als een bitchy merrie gedragen, zoals het 360 graden draaien of achterwaarts, als ze d'r oren zo plat in d'r nek legt :+

Terwijl als we gewoon wandelen en poetsen en andere "makkelijke" dingen doen, ze super lief is.
Ben je eigenlijk wel van plan om met Joy nog een in hand wedstrijd mee te pakken? Of denk je: laat maar? :D

Nee wil uiteindelijk wel aan de hand starten. Het is alleen een beetje lastig bij de quarters. Er zijn niet zo gek veel shows. En de wran schrijft bijna geen in hand uit. Showmanship liever niet. Ik heb daar echt geen kaas van gegeten :+

Het zou mooi zijn als we worden uitgekozen voor de clinic van Annemarie van der Toorn. Een moiie eerste gelegenheid op vreemd terrein.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:19

Oooh jeeee wat akelig! Fijn dat je iemand hebt die je wilt komen helpen, hulp is nooit weggegooid.
Ben heel blij dat die van mij hun dikke buik niet omhoog krijgen maar Duke heeft ook zo een periode gehad dat hij me gewoon ondersteboven liep als ik hem wou vangen.. heeft zich 2 maanden niet laten vangen de ezel.

Ups en downs zoals je zegt, leergeld heet het hier.
Ook hier komen jullie samen sterker uit

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:41

Herkenbaar hoor ik merkte het ook ging bij mij over en moet zeggen soms heeft Yuri het nog hij doet Het puur dat hij op dat moment geen zin meer heeft of omdat het teveel word mischien helpt het om haar anders paar dagen bedenk tijd te geven werkte bij Yuri wel maar geen idee of het bij jou knappe dame werkt :D

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:51

Komt vast goed emma! Niet de moed opgeven. Met baby's is het vallen en opstaan. Tot vanmiddag!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 19:43

Sarah_Fons ik had mijn instructrice geappt erover, en die zei: "It is probably a pattern that she's gotten into. It will be fine for sure, she is just opinionated about when she doesn't want to/or wants something. Now it's just about convincing her to to want something we want too. In our next lesson we can try a little with a longer rope or in liberty to see if we can loosen up and break her a little". Aankomende maandag heb ik weer les van haar dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat :) Als het lukt laat ik iemand filmen.

Sheeltje, komt Yuri ook zo hoog als Nova? :=

Vanmiddag even met belletjhee op stal geweest. Ik moet zeggen, het heeft wel geholpen! De eerste 20 minuten was het een 'gevecht' (direct bij de eerste seconde de bak in liet ze zich al van haar slechtste kant zien :Y)
) maar uiteindelijk gaf ze zichzelf wel over. Bel heeft een stukje met haar aan de hand gedraafd, en daarna ik zelf ook (ik moest wel even overtuigd worden want heb nog een trauma van gisteren :') ). Gelukkig ging het goed! Ik heb er wel vertrouwen in dat het weer goed gaat komen. We hebben nog niet opgegeven! Afgelopen week corrigeerde ik haar door een ruk aan het touw te geven (had geen ander middel voor correctie), maar ik ga een zweepje aanschaffen zodat ik haar daarmee op d'r schouder kan tikken als ze weer een poging doet om omhoog te komen.

Komende twee dagen even niks doen en maandag een lesje van Elena, even kijken hoe ze zich dan gedraagt.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:18

Veel succes er mee! Gewoon consequent blijven en haar duidelijk maken dat dit gedrag is dat je niet wil zien + goed gedrag uitgebreid belonen. Dan komt het vast allemaal in orde! :j

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:22

Hoe is het nu met je stalgenoot?

Verder geen tips. Ik ben geen held, daarom is mijn man met die van ons aan de slag, na het weideseizoen

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:34

Flash doet precies hetzelfde maar dan alleen met longeren want dat vind ze saai dus probeert ze er onderuit te komen. Eerst corrigeerde ik dat ook wat een half uur gevecht op kon leveren. Nu negeer ik het wat ze helemaal niet leuk vind en dan stopt ze na 10 minuten en doet ze gewoon wat ik wil.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:06

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik geen held ben en het grove werk liever iemand anders laat doen :o
Ik wil geen angst creëren dus als ze beetje onder controle zijn dan neem ik het over.
Dus ik vind het super van je dat je je laat begeleiden. Paarden en die jonkies zijn echt niet niks hoor. En een veulen kan ik me tegen verzetten maar als ze ouder en sterker worden dan moet je opletten.
Het voordeel is dat ik nu de baas ben in de bende en dat veulens dat ook snel weten dus hoef ik ook niks meer extra te doen als ze ouder worden.

Jij hebt Nova nu als jaarling en zij wil je gewoon aftasten, denk ik.

Komt helemaal goed daar ben ik ook zeker van alleen is de weg ernaar toe niet altijd aangenaam.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 17:26

Stalgenoot gaat goed, ze volde het gisteren nog een beetje maar er zit geen wond gelukkig, alleen een blauwe plek.

Ik wilde eigenlijk helemaal geen jong paard Maarja d’r veulenfoto kreeg ik niet meer uit mijn hoofd :’) maar daarom heb ik ook gezocht naar een goede grondwerk instructrice en op zich vind ik het ook wel leuk om dit hele opgroei proces mee te maken. Er zitten dan wel weer wat minder leuke kanten aan, Maarja, met een volwassen paard zal ook niet alles altijd koek en ei zijn. Ze zoekt inderdaad mijn grenzen op, en nu moet ik leren om haar op de juiste manier goed te corrigeren. Vandaag en morgen staat ze lekker in de wei gras te eten; en te slapen. Ben nu op Mn werk en kreeg van Mn stalgenoot deze foto door:
Afbeelding

Ik kijk echt heel erg uit naar de les maandag met Elena, ben benieuwd of ze zichzelf weer van d’r duivelse kant laat zien :D

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 23:53

Vanmiddag les gehad. Ging eigenlijk best wel goed! Ze heeft in ieder geval niet haar monsterlijke kant laten zien.

We begonnen weer met basic leiden aan de hand. Elke keer als ik voelde dat haar schouder te dichtbij kwam, moest ik haar met de stick achter mijzelf langs op d'r buik tikken. Daarbij moest ik mijn lichaam draaien zodat ze aan die houding kan zien: als ik nu niet uit haar ruimte ga, krijg ik een tikje. Hier heb ik helaas geen videomateriaal van. We hebben alleen gestapt aan de hand, de volgende les gaan we ook kijken of het draven aan de hand goed gaat (is immers nodig voor de wedstrijd komende maand).

Daarna hebben we nog een stukje geoefend aan de wat langere leadrope. Ik moest haar uit mijn ruimte houden en steeds de andere kant op sturen. Dan stil zetten, en een paar passen achterwaarts. Daarna weer stil staan (nadenken). Eerst in stap, en daarna ook een stukje in draf. Het is dus de bedoeling dat ze "sticklengte" afstand van mij heeft, ook bij het omdraaien naar mij toe.

Stukje in stap (nu ik mezelf terug kijk valt het me op hoe groot mijn bewegingen zijn, terwijl ik voor mijn gevoel tijdens de les juist kleine aanwijzingen gaf. Toch wel apart om jezelf terug te zien :+ )

Stukje draf

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:26

WoW je ziet wel duidelijk dat ze die rustpauzen nodigheeft om erover na te denken

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 00:11

Zijn dit dingen die je met de keuring moet kunnen? Gewoon interesse, totaal geen ervaring met deze discipline :)
Ik weet dat ik dit met Duke vorig jaar niet moest proberen, doodbraaf beest maar hij had echt nog de aandachtsspanne van een goudvis toen

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 17:24

Nee, niet echt. Er is wel longe line, maar dat vind ik niet zo geschikt voor jaarlingen (al wordt er wel specifiek yearling longeline uitgeschreven). Sowieo vind ik de longelinge klasse niet zo boeiend eigenlijk :D

Voor de wedstrijd moet ze eigenlijk kennen: vierkant staan, aan de hand mee lopen, aan de hand mee draven, 360 graden draaien, achterwaarts. En dat kan ze in principe, behalve dan dat ze vorige week met het draven aan de hand ging steigeren := Morgen ga ik proberen weer een stukje aan de hand te draven, kijken of het nu goed gaat. Hopelijk krijgen we snel de patterns, dan weten we in ieder geval waar we aan toe zijn en of ik me nou wel of niet ga uitschrijven voor de in hand trail... :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 11:38

Het is maar een jaarling. Dat ze speels of grote dramatisch gedragingen vertoont afentoe is te verwachten. Doen ze ook bij hun moeder.. Gewoon droog blijven vragen om wat je wilt, ervoor zorgen dat jij en paardje veilig blijven (beetje afstand houden tijdens het werk :D ) en dan slijt het er vanzelf weer uit.

Misschien duurde het joggen aan de hand gewoon wat lang voor dr, te weinig impuls/afwisseling? Dat vind ik namelijk wel heel goed aan de filmpjes hier direct boven, lekker korte stukjes werken, en pauzes..

Oh en als ze steigeren moet je altijd extra naar voren drijven, met zweep of stukje touw of wat dan ook van achter naar voren drijven. Niet aan het hoofd trekken, dan gaan ze alleen maar terugtrekken :o

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 22:49

Dat had ik zeker ook wel verwacht hoor, dat er iets mis zou gaan :D En er zullen vast wel vaker dingen misgaan waarbij ik zal denken: Waar ben ik ooit aan begonnen?

Maar uiteindelijk ben ik toch altijd super blij met haar... Want, vandaag zijn we weer een stukje buiten wezen wandelen. Heb het eerste stuk ernaast gelopen, maar daarna mocht ik Lien (de witte pony) weer even lenen en heb ik Nova gewoon als handpaard meegenomen. Ze was echt super braaf! Verkeer interesseert haar echt geen hol. Opvallende planten en struiken wel, die zijn vaak "spannend", evenals strepen op de weg :Y) Daar groeit ze vast ooit wel overheen. Maar dit was echt zo leuk om te doen *\o/*

Zelfde brugje als de vorige keer:

Afbeelding

Langs de weg

Afbeelding

Bij terugkomst nog even m'n jas erop gelegd, kijken hoe ze reageerde :Y)
Eerst gek:
Afbeelding

Daarna even eraan ruiken/likken/bijten/was niet meer interessant:
Afbeelding

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:54

Leuke foto's en filmpjes! Doet ze erg goed, he! :j