[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:25

@ superpony,
iedereen word door schade en schande wijzer in de sport maar sommige willen het nooit leren!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:48

Tja, blijft vaak wel erg jammer.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:30

spicegirl schreef:
maar sommigen bewaren het raggen voor thuis. ;)
als er geen vreemde ogen zijn..

over het algemeen niet hoor... ze zullen het iets afzwakken, maar...

wat ik laatst weer in belgie zag snachts... urgh.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:49

[quote="lissie_zigor"]
helemaal mee eens! ik vind het zowieso onzin dat hele gedoe over rassen.. ik ken iemand die rijd met een kruising engels volbloed versatility bij europese kampioenschappen.. ik probeerde dat dus ook te zeggen! dat is hetzelfde als bij kwpn'ers bijvoorbeeld: 'ohjee het is een jazz bloed' dat is echt onzin.. er zijn ook genoeg 'rustige' jazz bloedjes. daarom ik rijd dus ook met een fjord werstern en dat gaat prima en dan word mij wel eens verteld 'je staat zacht gezegd voor schut' maar hij kan het mooi wel! het kost alleen meer training en tijd. maar ik neem die tijd en training/ geduld voor het paard, het maakt niet uit wat voor ras het is, elk paard kan het! alleen wat ik duidelijk wilde maken is, bijvoorbeeld:
een paard rent in het land en stopt voor het stroomdraad, hij doet dat uit zichzelf op zijn voorbenen en zijn kont zakt niet.. dan kan ik het wel forceren om hem een slide stop te laten maken en het met hem oefenen, maar dan belemmer je de natuurlijke beweging van het paard. deze krijgen dan vaak op latere leeftijd blessures.
als je kijkt naar een ander paard die crost en stil staat voor het stroomdraad in het land en zakt zijn kont wel, dan kun je met dit paard door gaan trainen om die kont meer te laten zakken. dan is het nog de vraag op welke manier, hoe vaak, welke leeftijd heeft het paard.

verder heeft het niks te maken met ras.[/
quote]

Toch wel, er wordt namelijk gefokt op eigenschappen die het niet nodig maken om er veel tijd in te steken. Natural stopper, natural x, natural y.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:14

Callisto04 schreef:
lissie_zigor schreef:
helemaal mee eens! ik vind het zowieso onzin dat hele gedoe over rassen.. ik ken iemand die rijd met een kruising engels volbloed versatility bij europese kampioenschappen.. ik probeerde dat dus ook te zeggen! dat is hetzelfde als bij kwpn'ers bijvoorbeeld: 'ohjee het is een jazz bloed' dat is echt onzin.. er zijn ook genoeg 'rustige' jazz bloedjes. daarom ik rijd dus ook met een fjord werstern en dat gaat prima en dan word mij wel eens verteld 'je staat zacht gezegd voor schut' maar hij kan het mooi wel! het kost alleen meer training en tijd. maar ik neem die tijd en training/ geduld voor het paard, het maakt niet uit wat voor ras het is, elk paard kan het! alleen wat ik duidelijk wilde maken is, bijvoorbeeld:
een paard rent in het land en stopt voor het stroomdraad, hij doet dat uit zichzelf op zijn voorbenen en zijn kont zakt niet.. dan kan ik het wel forceren om hem een slide stop te laten maken en het met hem oefenen, maar dan belemmer je de natuurlijke beweging van het paard. deze krijgen dan vaak op latere leeftijd blessures.
als je kijkt naar een ander paard die crost en stil staat voor het stroomdraad in het land en zakt zijn kont wel, dan kun je met dit paard door gaan trainen om die kont meer te laten zakken. dan is het nog de vraag op welke manier, hoe vaak, welke leeftijd heeft het paard.

verder heeft het niks te maken met ras.[/
quote]

Toch wel, er wordt namelijk gefokt op eigenschappen die het niet nodig maken om er veel tijd in te steken. Natural stopper, natural x, natural y.

Inderdaad. Er zijn ook genoeg mensen die met een ander ras wedstrijden rijden, maar hoeveel daarvan rijden er echt op een hoger niveau? Niet veel nee, omdat een quarter/paint het altijd zal winnen van een ander ras, omdat zij hiervoor de aanleg en bouw hebben.

Dus nee, niet eens met je stelling dat het niets te maken heeft met ras.

Wel ben ik het eens met je dat ieder paard het kan leren, alleen vraag ik mij wel af in sommige gevallen of het wel geoorloofd is. Een KWPNer is bijvoorbeeld is niet gebouwd voor dit soort manouvres.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 10:36

+ 1

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:00

PowerReiner schreef:
Callisto04 schreef:

Inderdaad. Er zijn ook genoeg mensen die met een ander ras wedstrijden rijden, maar hoeveel daarvan rijden er echt op een hoger niveau? Niet veel nee, omdat een quarter/paint het altijd zal winnen van een ander ras, omdat zij hiervoor de aanleg en bouw hebben.

Dus nee, niet eens met je stelling dat het niets te maken heeft met ras.

Wel ben ik het eens met je dat ieder paard het kan leren, alleen vraag ik mij wel af in sommige gevallen of het wel geoorloofd is. Een KWPNer is bijvoorbeeld is niet gebouwd voor dit soort manouvres.
[/quote]

Je kan je aan het ander eind van het spectrum ook afvragen of het verantwoord is zo ver door te fokken om bepaalde karakteristieken er in te fokken dat de aanleg voor dat onderdeel wel gigantisch veel groter worden als het allemaal goed gaat, maar er wel serieuse neveneffecten aan verbonde zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:10

Bij sommigen gaat het wel ver. Paarden die goed stoppen, maar amper normaal kunnen galopperen, tja.......

Als je een merrie hebt moet die als basis al correct zijn. Mensen die van alles aan hun merrie willen verbeteren, komen soms bedrogen uit.
Wij hebben een merrie die correct is en al nakomelingen heeft. Ik zou een correcte hengst nemen en op kleine dingen selecteren die net iets beter of anders kunnen. Grote dingen willen veranderen is echt gokken of geeft juist minder goede dingen. Maar het kan ook positief uitpakken, zoals ik zeg is dat echt gokken.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:06

superpony schreef:
Bij sommigen gaat het wel ver. Paarden die goed stoppen, maar amper normaal kunnen galopperen, tja.......

Als je een merrie hebt moet die als basis al correct zijn. Mensen die van alles aan hun merrie willen verbeteren, komen soms bedrogen uit.
Wij hebben een merrie die correct is en al nakomelingen heeft. Ik zou een correcte hengst nemen en op kleine dingen selecteren die net iets beter of anders kunnen. Grote dingen willen veranderen is echt gokken of geeft juist minder goede dingen. Maar het kan ook positief uitpakken, zoals ik zeg is dat echt gokken.

Ik denk niet dat het zo is dat men grote dingen wil veranderen. Men neem correcte merrie voor sport X (= subjectief) en correcte hengst voor sport X. Waarbij correct dan gezien wordt als een synoniem van stamboom en prestaties.
Hoe bepaal je correct trouwens? Wat zijn de criteria?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:45

Tja, bedoelde eigenlijk de mensen die een merrie hebben en zomaar wat doen. Stel je hebt een merrie die niet geweldig stopt, spint, beweegt etc.
Dan denken ze vaak dat ze alles kunnen verbeteren met een hengst die op grote shows onder een goede trainer dit allemaal doet. Je kan mazzel hebben dat iets leuk uitpakt, maar eigenlijk moet de basis zijn dat je 2 correcte paarden hebt en alleen kleine dingen bij elkaar passend maakt.

Correct ligt natuurlijk aan je wensen. Maar in mijn ogen is correct; een paard wat goed gebouwd is zodat hij goed en makkelijk kan bewegen en de gevraagde oefeningen makkelijk aankan zonder dingen te forceren.
Gezondheid is belangrijk en karakter.

Ik zou nooit overwegen onze merrie te dekken als ze echt iets heeft waar ik over val. Stel ze heeft slechte benen. Dan kan je wel een hengst zoeken met goed beenwerk, maar je hebt geen garantie het er op die manier uit te fokken.

Stel je hebt een merrie die aardig stopt, maar niet makkelijk en je wil per se een veulen. Stel je kiest een hengst die super stopt en ook de aanleg heeft. Dan heb je al mazzel als het veulen daar ergens tussenin komt te zitten.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:03

Dan heb je het ook wel over paarden die je dan per se hoog in de sport wilt hebben. Stel dat hoeft niet per se, maar je wilt wel een paard dat een wedstrijdje mee kan lopen, en het belangrijkste: gezond is zonder problemen, dan hoef je niet per se een merrie te hebben die een fantastische stopper is.

Callisto: Ja heb je inderdaad gelijk in, maar ik denk juist dat het de kunst is dat je wel die karakteristieken doorfokt, zonder de neveneffecten. Maar de bouw van de Quarterhorse maakt al dat ze snel en wendbaar zijn. Dus dit zijn wat mij betreft niet karakteristieken die je doorfokt. Uiteraard moet je wel letten op de discipline hiervoor. Stel je wilt een reiningpaard fokken, dan ga je uiteraard geen pleasure hengst op je reining merrie zetten. Pleasuregefokte paarden hebben over het algemeen een wat langere rug.
Dus in dat opzicht, ja dan fok je karakteristieken door.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:10

Jammer, maar helaas, superpony, maar zo werkt het niet. Zwart + wit is niet grijs bij het paardenfokken. Een veulen uit twee toppers is niet noodzakelijk een topper ! Fokken is geen exacte wetenschap. Moest dit wel zo zijn, dan reden we nu allemaal met superpaarden. Het is niet, als een merrie een minpuntje heeft, en je neemt een hengst die daar super goed in is, dat je veulen dan in het midden eindigt. Een kind van twee atoomgeleerden is niet noodzakelijk ook een atoomgeleerde. Je hebt bij de combinatie van twee toppers meer kans op een goed paard. Maar ook niet meer dan dat.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:02

sevke schreef:
Jammer, maar helaas, superpony, maar zo werkt het niet. Zwart + wit is niet grijs bij het paardenfokken. Een veulen uit twee toppers is niet noodzakelijk een topper ! Fokken is geen exacte wetenschap. Moest dit wel zo zijn, dan reden we nu allemaal met superpaarden. Het is niet, als een merrie een minpuntje heeft, en je neemt een hengst die daar super goed in is, dat je veulen dan in het midden eindigt. Een kind van twee atoomgeleerden is niet noodzakelijk ook een atoomgeleerde. Je hebt bij de combinatie van twee toppers meer kans op een goed paard. Maar ook niet meer dan dat.

+:)+ VIND IK LEUK

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:39

Maar ik denk dat je moet oppassen dat je perse een topper in iets wil fokken, de meeste paarden eindigen toch bij de recreatie/alla startende western ruiter omdat die groep het grootste is en dan moet er wel door die lui mee gereden kunnen worden.

Het groepje goede ruiters met dikke bankrekening is maar heel klein en zal door de crisis ook niet rap groter worden.
En we kennen allemaal de startende beginner wel met top paard onder zijn kont die door het paard alle hoeken van de wedstrijd arena gejaagd wordt.

De basis moet altijd zijn dat het paard gezond van lijf en geest is en normaal kan bewegen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:58

spatter schreef:
Maar ik denk dat je moet oppassen dat je perse een topper in iets wil fokken, de meeste paarden eindigen toch bij de recreatie/alla startende western ruiter omdat die groep het grootste is en dan moet er wel door die lui mee gereden kunnen worden.

Het groepje goede ruiters met dikke bankrekening is maar heel klein en zal door de crisis ook niet rap groter worden.
En we kennen allemaal de startende beginner wel met top paard onder zijn kont die door het paard alle hoeken van de wedstrijd arena gejaagd wordt.

De basis moet altijd zijn dat het paard gezond van lijf en geest is en normaal kan bewegen.

Dat is wat ik later wil worden als ik groot ben :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 11:39

_O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:34

ach een vent met leuke bankrekening is ook goed maar helaas heb ik dat ook verkeerd gedaan ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:47

mijn mening is dat een merrie gewoon goed bewezen gepresteerd moet hebben dus best wat dollars op naam en gezond moet zijn in lijf en leden wil het nu interessant zijn om er mee te fokken. Dit vind je niet bij een ,,hobby,, fokker of mensen die niet serieus met de sport bezig zijn.

Alles wat minder is daar is nu TE veel van!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:50

Hmm, das wel lekker kort door de bocht zeg!
Waar er te veel van zijn, zijn Quarters met doorgefokte problemen. Zat mensen die een gezonde Quarter willen kopen voor de recreatie of misschien kleine wedstrijden, ze moeten alleen gezond zijn. En daar zit het euvel tegewoordig.

Ik zie niet in waarom er iets mis is met een genetisch goede merrie, zonder gezondheidsproblemen in de bloedlijn te fokken zonder dat zij ontzettend hoog in de sport heeft gelopen.

Niet iedereen id op zoek naar een Quarter die minstens 72 kan lopen hoor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:03

niet iedereen wil een reining Quarter al denken hier een hoop van wel

dat vind ik eerlijk gezegd wel het leuke aan de paints, daar wordt ook op show nog meer allround gestart

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:14

Powerreiner ik zeg niet dat daar iets mis mee is ik denk alleen dat het nu in deze tijd veel interessanter is!

En wil je tegenwoordig een beetje leuk mee draaien op shows (groot of klein) kom je toch al snel op een 70+ paard uit!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:25

Je opmerking: " Alles wat minder is daar is nu TE veel van" vond ik niet helemaal kloppen dus daar reageerde ik ook op.

Maar een 70+ paard vind ik thuishoren op de grotere shows. Hier in Nederland heb je ze immers niet hoger. Op de kleinere wedstrijden zoals WRAN kun je hier prima meekomen met een max 65 paard, tenminste, dat denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:34

sevke schreef:

Nee, dat weet ik. Maar ik bedoelde hiermee aan te geven dat mensen moeten beginnen met 2 correcte paarden. Dat geeft niet per se een topper. En dat grijze gebied bedoelde ik als een veilig gebied waar binnen je moet PROBEREN te blijven met fokken.

Dus bijv een grote slechte gebouwde merrie met rot karakter en slechte benen kun je wel een tophengst op zetten en kan zomaar iets leuks geven, maar ik vind dat echt gokken.
Mensen die al jaren fokken, beginnen wel met 2 goede paarden om te beginnen. En dan hadden we het daarna nog over goede voeding, opfok, opvoeding, huisvesting, training etc.....Dat heeft sowieso niet iedereen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:35

rapido schreef:
mijn mening is dat een merrie gewoon goed bewezen gepresteerd moet hebben dus best wat dollars op naam en gezond moet zijn in lijf en leden wil het nu interessant zijn om er mee te fokken. Dit vind je niet bij een ,,hobby,, fokker of mensen die niet serieus met de sport bezig zijn.

Alles wat minder is daar is nu TE veel van!

En dit vind ik leuk!

Mensen zijn toch zoekende naar een goed paard en zeuren over het ras omdat ze alleen maar rotzooi tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:37

Spatter; je hebt zeker gelijk dat niet iedereen een reining quarter wilt, echter, het is wel de grootste groep in de westernsport. In de andere takken van de westernsport zijn classes met +50 ruiters uitzonderlijk, dus de grotere aandacht voor een reininggefokte quarter is niet raar.

PowerReiner schreef:
Je opmerking: " Alles wat minder is daar is nu TE veel van" vond ik niet helemaal kloppen dus daar reageerde ik ook op.

Niets mis met een ''13-in-dozijn'' quarter, maar de markt is er gewoon slecht voor op dit moment. Fokken hiermee heeft dus niet echt meerwaarde.

PowerReiner schreef:
Maar een 70+ paard vind ik thuishoren op de grotere shows. Hier in Nederland heb je ze immers niet hoger

Met een 70 win je misschien nog net een rookie op een DRHA show, maar heel veel meer niet. Bedenk daarbij dat een 70 paard met een non pro waarschijnlijk net op de 68 komt, dan blijft er dus weinig over... Daarom begrijp ik Rapido wel, je kan beter kijken naar een wat beter kwalitatief gefokt veulen.