[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 19:09

Nee -O- Maar het plan is wel om snel een camera aan te schaffen, want die van mijn ouders is zo prehistorisch model met rolletjes, dus daar kan ik niet mee filmen én dan moet ik een eeuwigheid wachten op die foto's.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:13

_O- Nee dat schiet niet op. :=

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:48

Wat leuk, Marlies! Klinkt alsof de les super was, en heel leerzaam :)

Ik zal ook nog even kort lesverslagje doen :o Ook zodat ik het zelf later weer kan teruglezen wat ze allemaal had gezegd :Y)

Ik heb weer een hele fijne les gehad. Ik kan zo ontzettend veel van Paulette leren, ze slaat de spijker telkens weer op z'n kop, en ik kan me echt precies in haar commentaar vinden. Heel grappig, ik heb aan een half woord van haar telkens genoeg, als zij iets zegt snap ik meestal meteen wat ze bedoelt en kan dan ook echt de verbanden leggen met andere problemen enzo, dus ik heb echt het gevoel dat ik met 1 aanwijzing enorme sprongen maak soms.

Ik heb met Does soms problemen met onbalans. Ik heb nog een beetje moeite met evenwicht vinden op hem af en toe, en dat komt deels vanuit hem (hij heeft moeite in zijn lijf los te laten en drukt zijn rug weg), en deels vanuit mij (ik knik in de wending in in mijn heup, waardoor ik uit balans raak).
Hij reageert ontzettend eerlijk op mijn onbalans waardoor hij ook van richting verandert enzo, wat van hem natuurlijk ontzettend goed is, maar wat het niet makkelijker maakt :P

Waar Paulette mee heeft geoefend is aan de ene kant dat ik beter moest gaan zitten (ik neig naar iets naar achteren vallen, en die knik in mijn heup kwijtraken door mijn binnenbeen niet op te trekken) en aan de andere kant het versterken van de achterhand van Doesie zodat hij zijn rug beter los kan laten. Daarvoor gaan we bezig met veel halthouden, achterwaarts en turns om de voorhand zodat hij zijn achterhand meer gaat gebruiken. En dat dan telkens afwisselen met stukjes draf tussendoor.

Ik kan in elk geval weer goed vooruit! :D

Amanda, hoe ging het bij jou? ^^

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:04

Hey iedereen ik kom ook ff binnen stappen hier :o

Ik verzorg een tinker merrie (Eve) en nou hadden we al een tijdje dressuur les alleen daar vond ik weinig aan en merkte naar mate we verder gingen dat zij het ook niet naar haar zin had...
Dus ga je op zoek naar wat anders :)

Afgelopen vrijdag liep ik met de eigenaresse in een winkel en zag een westernzadel liggen en zei tegen haar: dit zou ik nou zo graag met Eve willen doen en volgens mij is ze er best wel geschikt voor.
Dus even over gekletst en dat ze dat ook wel leuk vond, het is toch weer even een uitdaging en als daar je hart ligt waarom niet... maarja ik keek even op het prijskaartje van het zadel €600,- :n dat word em niet en vind dan maar is een tweedehands voor een leuke prijs en nog redelijk in de buurt zodat je het kan passen op je paard.

Prompt diezelfde avond kreeg ik via Facebook een berichtje met een marktplaats link van een super mooi zadel en ze vroegen er niet eens heel veel geld voor...nou ja! alsof het zo moest wezen :D
Dus met die vrouw gemaild en we konden het zadel de volgende dag ophalen om te passen en als het paste was het verkocht...spannend...

Het zadel lag er perfect op en zat ook heerlijk echt net alsof het zo moest wezen *\o/*
Heb al een instructrice al op het oog dus binnenkort een afspraak maken om te gaan lessen +:)+

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:13

Hallo allemaal.... *\o/*

ik meld me ook even in deze topic :)

Ik ben sinds kort in het bezit van een palomino paint. <3 Foto's zijn te vinden in deze topic: [ITP] Nieuwe aanwinst!!! Prachtige Palomino Paint :)
Ik ben helemaal over naar de western:D

Volgende maand begin ik al met een eerste (kleine) western wedstrijd. Gewoon om eens te kijken hoe gaat dan nou en altijd goed om van te leren:) ook voor je paard natuurlijk.

mijn paint is net 4 jaar. Wel goed western ingereden.

Ik begin alleen nog met de onderdelen aan de hand.
-showmanship at halter
-in hand trail

Als jullie nog goede tips voor mij hebben hoor ik het graag:D
Ik zal even deze topic doorlopen om wat info op te doen!

Maar ik heb vooral vragen als:
- hoe moet je de lijn/ketting vasthouden voor de onderdelen aan de hand.
- is daarbij ook show kleding verplicht ?
- mag je paard geschoren zijn, of is dit niet gebruikelijk in de western sport ?
- zijn er al wat standaard proefjes waarmee ik kan oefenen voor showmanship at halter??

Nou wie weet kan iemand mij wat op weg helpen als amateur western ruiter :(:) :P

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:23

KimmetjeG schreef:
Hey iedereen ik kom ook ff binnen stappen hier :o

Ik verzorg een tinker merrie (Eve) en nou hadden we al een tijdje dressuur les alleen daar vond ik weinig aan en merkte naar mate we verder gingen dat zij het ook niet naar haar zin had...
Dus ga je op zoek naar wat anders :)

Afgelopen vrijdag liep ik met de eigenaresse in een winkel en zag een westernzadel liggen en zei tegen haar: dit zou ik nou zo graag met Eve willen doen en volgens mij is ze er best wel geschikt voor.
Dus even over gekletst en dat ze dat ook wel leuk vond, het is toch weer even een uitdaging en als daar je hart ligt waarom niet... maarja ik keek even op het prijskaartje van het zadel €600,- :n dat word em niet en vind dan maar is een tweedehands voor een leuke prijs en nog redelijk in de buurt zodat je het kan passen op je paard.

Prompt diezelfde avond kreeg ik via Facebook een berichtje met een marktplaats link van een super mooi zadel en ze vroegen er niet eens heel veel geld voor...nou ja! alsof het zo moest wezen :D
Dus met die vrouw gemaild en we konden het zadel de volgende dag ophalen om te passen en als het paste was het verkocht...spannend...

Het zadel lag er perfect op en zat ook heerlijk echt net alsof het zo moest wezen *\o/*
Heb al een instructrice al op het oog dus binnenkort een afspraak maken om te gaan lessen +:)+

Heb je het zadel wel gepast met een western zadel passer erbij? Geloof me, een western zadel is niet hetzelfde als een dressuur zadel. Hier moet echt een professioneel iemand bij komen kijken anders heb je goede kans dat je de rug van je paard om zeep rijdt. Please, laat er goed naar kijken

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:40

sabriina0001 schreef:
Hallo allemaal.... *\o/*

ik meld me ook even in deze topic :)

Ik ben sinds kort in het bezit van een palomino paint. <3 Foto's zijn te vinden in deze topic: [ITP] Nieuwe aanwinst!!! Prachtige Palomino Paint :)
Ik ben helemaal over naar de western:D

Volgende maand begin ik al met een eerste (kleine) western wedstrijd. Gewoon om eens te kijken hoe gaat dan nou en altijd goed om van te leren:) ook voor je paard natuurlijk.

mijn paint is net 4 jaar. Wel goed western ingereden.

Ik begin alleen nog met de onderdelen aan de hand.
-showmanship at halter
-in hand trail

Als jullie nog goede tips voor mij hebben hoor ik het graag:D
Ik zal even deze topic doorlopen om wat info op te doen!

Maar ik heb vooral vragen als:
- hoe moet je de lijn/ketting vasthouden voor de onderdelen aan de hand.
- is daarbij ook show kleding verplicht ?
- mag je paard geschoren zijn, of is dit niet gebruikelijk in de western sport ?
- zijn er al wat standaard proefjes waarmee ik kan oefenen voor showmanship at halter??

Nou wie weet kan iemand mij wat op weg helpen als amateur western ruiter :(:) :P

Welkom natuurlijk :) Prachtig paardje!
Tips kan ik je helaas niet geven, van showmanship at halter ken ik niks :o

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:04

ik ook niet, maar scheelt misschien ook dat dit het beginnende western ruiter topic is
misschien in western algemeen zelf een topic starten hiervoor?

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:13

Ja gedaan !!! :)

"er zijn ook zoveel regels.
En ik sta niet graag voor schut op mijn eerste wedstrijd:$ :P

KimmetjeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:47

PowerReiner schreef:
Heb je het zadel wel gepast met een western zadel passer erbij? Geloof me, een western zadel is niet hetzelfde als een dressuur zadel. Hier moet echt een professioneel iemand bij komen kijken anders heb je goede kans dat je de rug van je paard om zeep rijdt. Please, laat er goed naar kijken

De rug van mijn paard stuk rijden is echt wel het laatste wat ik wil dus dat hebben we echt wel goed geregeld maar bedankt dat je zo bezorgd ben :j :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:24

Welkom hier!

Ik had zaterdag weer les van Paulette. Was echt super fijn. Hoop bezig geweest met wijken voor druk, keertwending om de voorhand en galop. Jim ging erg lekker. We hebben weer genoeg huiswerk gekregen :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:24

ik heb alweer zin in 5 nov dan is mijn volgende les weer
ben steeds meer aan het kijken naar quarters en paints, merk tijdens het oefenen met mijn friesje dat een hoop dingen te moeilijk gaan zijn voor hem
afgelopen weekend op de nk open cow classes wezen kijken
hartstikke leuk, maar weet nu ook dat cutting niet mijn ding gaat zijn
arme koeitjes _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:35

Klinkt goed Amanda. :D
Ik moet nog een nieuwe les plannen maar ik merkte dat het zondag al veel beter ging.
Doen jullie ook lichtrijden in de training? Ik sowieso in het begin met losdraven...

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 11:14

quibje, ik moet eigenlijk ook meer naar wedstrijden ed gaan kijken. Maar ik weet nu al dat ik heel graag eens cutting zou doen :D Lijkt me ongelooflijk tof!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:45

in brunssum kun je daar zelfs les krijgen, wil ik ook eens heen
misschien keer samen gaan iolanthe?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 12:19

Is wel een eindje rijden vanaf mijn deur (iets minder als ik vertrek van mijn kot). Ik was beter van de zomer geweest, we waren daar in de buurt op reis...

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:19

geen idee waar je kot of deur is :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:59

Met Lifaya tijdens de boktmeeting 'rijden bij de Mill Ranch'. :D

Afbeelding

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 23:02

Ziet er super uit! Ik hoop dat ik binnenkort ook eens een foto kan plaatsen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:03

Vast wel. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:04

Deja vu :))

Ik heb gister zo lekker gereden :+:
Het kwartje van opzij zetten van de achterhand (ipv kont tegen mijn been drukken :+ ) is gevallen. We hadden gisteren echt een super sidepass. Galop gaat ook super. Wat handige tips gekregen vrijdag en ik kon hem ineens zo super sluiten dat we heel makkelijk de overgang galop-stap konden maken. En van stap weer terug naar galop.
Jemig, kicken zeg :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 11:11

Haha, fijn dat het nog steeds zo goed gaat. Dat kicken snap ik helemaal, dat heb ik in dressuur echt nooit gehad en ik vind het wel leuk :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:25

Hihi stoer hoor Amanda! Leuk dat het zo goed ging!

Does heeft nog wat moeite met de verschillende knopjes uit elkaar houden en begint heel erg vooruit te denken. We zijn veel bezig met halthouden, achterwaarts en turns om de voorhand, en hij denkt telkens met halthouden het al te weten en maar vast achterwaarts te gaan ofzo, en dan snapt hij echt niet dat ik wat anders van hem wil :') dan geef ik nog helemaal geen hulpen of juist alleen 1 been enzo voor een turn. Weet nog niet helemaal hoe ik dat kan doorbreken, want dan lijkt hij elke hulp wel te zien als bevestiging dat hij nog verder achterwaarts moet :=

Later tijdens het rijden viel het kwartje overigens wel steeds meer, dus gaat vast met de tijd beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:27

Dat doet Jim nu nog steeds, zeker als we met iets nieuws bezig zijn :j
En dan een week later valt het kwartje en is hij er weer rustig onder :))
Achterwaards zonder hulp is bij mij echt linea recta weer naar voren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:35

Vieze pony. :=

Afbeelding

En we kunnen alleen chagerijnig kijken. :+
Afbeelding

Rijden ging wel goed alleen gaat hij steeds versnellen zonder dat ik erom vraag. >;)
Dus daar weer aan werken...