[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:14

Margee schreef:
Wat mij opvalt dat er ineens deze week mensen verschijnen die we niet eerder hebben gezien op Bokt. Misschien onder een andere naam, schijnt vaker voor te komen!? Weinig berichtjes gepost, anoniem profiel enz.... Wel fijn om te weten dat ze er zijn toch!? als we ze nodig hebben.

Ja, ik wilde hier niet over beginnen, want anders zou het topic nog meer van de eigenlijke vraag afwijken uit de eerste post, maar je hebt wel gelijk. Ik vroeg me ook af wat dit topic voor aantrekkingskracht had, omdat een heleboel mensen hier hun eerste post plaatsten. Het zou dus blijkbaar wel een stelling zijn die de discussie oplaait (dat is overigens ook wel duidelijk geworden). Wat ik me afvraag is of mensen een schaduwaccount gebruiken (wat ook wel enigszins begrijpelijk is, omdat iedereen elkaar in dit topic toch wel aanvalt) of dat het allemaal mensen zijn die al een tijdje meelazen op dit forum en het nu toch tijd vonden om zich zelf in de discussie te mengen.

Ik denk persoonlijk dat je hier heel erg lang over kunt discussieren, maar dat je dan nog geen overeenstemming bereikt. Niet dat dat nodig is, want zoveel mensen, zoveel verschillende meningen. Maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat je een paard niet mag misbruiken en dat zowel de ruiter als het paard nog plezier moeten hebben in hetgeen wat zij doen. En misschien dat er toch wel ooit verandering in de situatie komt, want niets is zo veranderlijk als de mens, zeggen ze toch altijd

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:16

Sugarmiss"]
[quote="Freckles schreef:
Ik vind wat er in dit topic gezegt wordt spijkers op laag water zoeken.
Je kunt wel hele bakken modder blijven gooien maar het lost niets op.
Er zijn teveel meningen van hoe het wel of niet moet.
En er is op deze NK en op de WRAN NK geen bloed gevloeid .

Dus iedereen mag zijn paard helemaal verrot slaan, schoppen etc zolang het huidje maar heel bijft Cool .
Gelukkig zijn er ook mensen die een andere mening hebben.
[/quote]

Even lezen helpt

Iedereen denkt dat hij het goed doet heeft niets te maken met verrot slaan.
Verward

Willeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:29

Het gaat nu wel ECHT VER hoor. Er word nu net gedaan of het NK een nationale paardenslachting was. In eerste instantie ging het over het feit 'ruk-en-pluk-werk' Ik ben geen voorstander hiervan, maar om nou te zeggen dat het om ZWARE mishandeling gaat? Dat vind ik VEEL TE VER gaan. Het is een manier van training, dat je het daar niet mee eens bent, dat kan ik me voorstellen. Maar ga dan geen dingen zeggen als: ik heb me weg laten slepen door iemand anders, maar als dat niet zo was dan had ik er ECHT iets van gezegd/diegene van zijn paard afgetrokken. Dan moet je niet blaten, maar praten en doen dus. Naar de wedstrijdorganisatie gaan, naar de officials, diegene er op aan spreken, vragen waarom hij/zij het doet en eventueel een aanklacht indienen. Maar niet hier met zijn allen op bokt zitten blaten over ruk-en-pluk-werk wat mishandeling zou zijn :S Van die brief van Vera betreft, dat heb ik al gezegd wat ik ervan vond. Goed dat ze het doet, ZIJ staat erachter, maar ik denk nog steeds dat je meer bereikt met op heterdaad 'betrappen' en dan daadwerkelijk iets DOEN.

Ow en van die nieuwe mensen, ik ken ook VEEEEL meer mensen die alles lezen en niet schrijven, wat misschien ook wel heel verstandig is Knipoog

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:06

hebben jullie wel is op stal gekeken bij ANKY VAN GRUNSVEN: leert iedereen zijn paarden te piafferen tussen de palen van de wasplaats door er met een bamboe stok tegen aan te meppen.
Springen alle paarden uit hun eigen een hindernis van 1.70m.....Nee dit gebeurd ook door middelen die niet horen te kunnen bijv. stroom storen...spijkers in de balken geslagen......!!
Dit is pas mishandeling, er zijn mensen die evt een rukje aan de teugels een mishandeling noemen maar kijk eens in je eigen disipline.......kijke eens verder dan je neus lang is of wat je evt van mensen hoort.....de western sport is één van de sporten waar zo minmogelijk teugelhulp wordt gevraagt.
Hangen wij 60 min aan een stang en trens hoofdstel te hangen omadat het paard persé zijn hoofd in de krul moet hebben....NEEEEE. dus iedereen die geen verstand heeft van een ander zijn sport onderdeel houdt alsjeblieft je kop en kijk eerst vvordat je oordeeld over een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:09

velvet schreef:
dus iedereen die geen verstand heeft van een ander zijn sport onderdeel houdt alsjeblieft je kop en kijk eerst vvordat je oordeeld over een ander.

Ja graag!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:09

bubbels schreef:

Maar hoe zie jij het dan? Wanneer gaan ruiters volgens jou te ver en wat mogen we daar dan volgens jou aan doen? Bedoel ik serieus. Niet aanvallend. Knipoog

Voel me niet zo snel aan gevallen Cool maar als ik me aan gevallen voel sla ik terug Haha!

maar ok wat gaat voor mij te ver Cool

moeilijke vraag,maar eigenlijk alleen als het mezelf of mijn paard aangaat gaat iets te ver.Hoe moet ik dit uitleggen Verward

heb een trainer gekend die de volgende filosofie er op na hield.

if there was no blood i did not have a good ride.

toch sprak ik met hem en stapte op zijn paarden.

ik heb het meegemaakt dat een trainer het neusbeen van een paard brak.

toch bleef ik met hem omgaan.

dit betekend niet dat ik het met de methodes eens, ben verre van dat.

laat ik dit nog zeggen die trainers waren echt niet de eerste de beste Cool

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:17

natuurlijk niet iedereen is overdreven aan het vragen met stang en trens of springt met balken met spijkers ik probeer alleen maar te zeggen dat niet alleen wij western ruiters fouten maken.....of jullie engelse ruiters, springruiter....hoe denken jullie dan over militairy......hoeveel paarden breken daar hen benen wel niet mee......kijk naar de grand national van de 40 paarden die starten komen er ook maar 10 over de finish......zo gaat het in de paardenwereld ieder zijn methode niemand kan er wat aan doen mensen leven zo...denken dat het goed is terwijl iemand anders dat niet vind.......een paard is van oorsprong toch een wild dier wij mensen zijn begonnen met een zadel erop to flikkeren zou je ook kunnen zeggen dat dat ook niet goed is......TOCH!!??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:19

Laten we de discussie bij het western houden en niet elke keer weer de andere disciplines erbij betrekken. Wijzen naar een ander lost helemaal niets op en je erachter verschuilen ook niet.
Dus de misstanden in de overige discipliness laat ik graag op die fora ter behandeling.

Overigens kan ik me niet bij een situatie neerleggen dat pas als er bloed te zien is dat het dan 'te ver' gegaan is.
Dat er gradaties in 'aanpakken' zijn bestrijdt ik niet, maar het voorterrein is om je paard los/warm te rijden, niet om te trainen c.q. zwaar in het zweet te rijden. De bak verkennen betekent IMO het paard laten wennen aan die omgeving niet alvast tien je proef rijden, 50x spinnen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:20

Velvet, als je op een wedstrijd van de KNHS de regels overtreedt, dan krijg je dus gewoon op je lazer van de KNHS. En nu maar hopen dat mensen er wat van leren. Zolang er geld verdiend wordt aan het africhten en uitbrengen van paarden (voor klanten) zal er altijd haast blijven bestaan.

In elke tak gebeurt wel wat, maar we hebben het nu even over western, omdat dit het westernforum is Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:22

Sugar, om paarden wedstrijdwijs te maken, heb je toch fool ém school 'em?
Is het niet verplicht om binnen x seconden na de bel te starten? Op die manier verhinder je dus het oeverloze geneuzel voor de start.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:25

voordat je de inrij arena binnenkomt wordt bij de western je hele harnagement nagekeken icl het bit dat je gebruikt....één verkeerde handeling in het losrijden en je kunt vertrekken of je nu wil of niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:27

Is dit bij de AQHA (nooit gezien nl) Verward

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:30

heb je het regelementen boekje wel is goed gelezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:34

velvet schreef:

Het lijkt erop dat de toezichthouders en handhavers het boekje nog eens moeten lezen Verward.

Willeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:35

Ja de bitcheck is ook bij de AQHA, gebeurd alleen niet altijd.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:38

Naderhand vaak ja, maar toch nooit van tevoren? Verward Ik heb het nog nooit gezien, maar ja, dat hoeft nog niets te zeggen Lachen

Willeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:39

Is ook na de proef idd, hoort bij de check of je paard correct is, geen bloed enzovoorts.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:46

bepalingen voor de deelnemer:

aan een deelnemer, een eigenaar, en/of plaatsvervanger, die belangen van een deelnemer behartigt, en wie onsportief gedrag ten laste wordt gelegd kan de vereniging de deelnemer, eigenaar en/of plaastvervanger de rechten ontnemen op toekomstige wedstrijdente starten, zolang de deelnemer uitgesloten is.

in de inrijarena is uitsluitend het onder par 400. e.v ( zie onderaan) genoemde harnachement toegestaan. daarnaast mogen een ring martingaal en/of een correcte aangebrachte neusriem ( of halster) van leer of nylon van tenminste 1 cm breed gebruikt worden.

de jury is verantwoordelijk voor het gebeuren binnen de arena. bij unfair gedrag van ruiter tov zijn/haar paard wordt een waarschuwing gegeven bij herhaling volgt uitsluiting voor de rest van de wedstrijd.

Zie 2e tekst:
3,4 en 5 jarige paarden in ''junioren'' onderdelen:
Snafflebit, of hackamore; tweehandige teugelvoering

3,4 en 5 jarige paarden in andere onderdelen:
snafflebit of hackamore; tweehandige teugelvoering;
of:
bit; eenhandige teugelvoering.

6 jarige paarden en ouder:
bit; eenhandige teugelvoering

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:48

Ik was pas met mijn vriendin op Manege Madepolder in Den Haag en `t viel mij inderdaad ook erg op. Volgens mij is dit niet de bedoeling van Westernrijden. Veel paarden hadden wondjes in de mondhoeken van dat geruk! Nee, `t viel me erg tegen en ik ga er zeker nooit naartoe om te lessen! De paarden stonden er ook erg sjagrijnig bij.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:50

mijn paardje heeft ook last gehad van zijn mondhoeken dit niet door oncorrect gedrag maar verandering van bit met kinketting
dus niet alles is wat het lijkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:56

velvet schreef:

Als je doelt op de regels van de WRAN (je Nederlandse stukje tekst iets eerder) dan is het antwoord NEE die heb ik niet gelezen. Ik ben nl geen lid van die club en op hun website zijn ze niet te lezen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:58

dan is het maar te hopen voor je dat je net niet de "wondbrigade" treft.
want dan kan je dus wel ff vertrekken voordat je je proefje gestart hebt Knipoog
en dat terwijl je er toch echt niks aan kon doen

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:58

Er is tijdens de wedstrijden goed opgelet door de klagers hier
In Marienheem liep er een duitser de inrijbak in de gaten te houden en mensen op hun gedrag aan te spreken.

Bij de quarter NK was er video bewaking bij de inrijbak monitor op het secretariaat ook daar werd dus goed in de gaten gehouden van wat er gebeurd OK dan!

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:01

klopt alles wordt goed in de gaten gehouden beter als bij de KNHS vind ik zelf ( touwens JOS ik rij nog geen shows dus heb in dat geval geluk ik weet namelijk dat het je wel kan gebeuren)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:01

Wat dit alles betreft heb ik het wel getroffen bij Peachtree. Schijnheilig Haha! Ik heb er nog nooit een paard gezien (en ik ken ze allemaal Lachen ) met wondjes in mondhoeken, of van sporen enz. Dat wil natuurlijk ook niet alles zeggen, maar het paardvriendelijk en respectvol omgaan met je paard staat echt voorop bij deze ranch. Ik heb les van Wendy (van Osch) en ze zegt ook: als ik iemand ooit maar één ruk zie geven, trek ik diegene acuut van z'n paard! En dan heb ik het dus over zo'n hele gemene sleur aan een paardenmond. Want als er één deel gevoelig is...
Mijn paard is vrij stijf met stelling geven naar de linkerkant. Hoe oefenen we dit met hem; ik zet 'm op een kleine cirkel op de linkerhand en 'vraag' of hij voor me wil 'inbuigen' (dat z'n neusje naar binnenkomt)'. Ik vraag, en laat los, ik vraag, en laat los. Dit doe ik een paar rondjes en dan snapt hij het! Zijn wel allebei tevreden. Hier komt dus absoluut geen ruk-en-pluk-werk aan te pas. Je moet vragen, niet dwingen!! Lachen